Kierkegaard ​és a német idealizmus 1 csillagozás

Gyenge Zoltán: Kierkegaard és a német idealizmus

Ha ​megfosztjátok a művészetet a tárgyiasságtól, filozófiává lesz, ha a filozófiát tárgyiassággal ruházzátok fel, művészetté válik. A kérdés: hol van hát az a határ, ahol az egyik a másiktól különbözik, és hol van az a pont, ahol a kettő közös? Hiszen ezt tudni lényeges, ahogy azt a fentebb szabadon idézett schellingi gondolat is sugallja.
A XIX. században valami megváltozott: mind a művészetben, mind a filozófiában – ezt már Schelling is érezte, de Kierkegaard és Nietzsche talán tudta. A filozófia nyelvén való megszólalás már nem lehetett ugyanaz, mint korábban, és a megszólaló sem lehetett immár az absztrakció homunkulusza, hanem sokkal inkább a személyesség konkrét embere. A filozófia valahogy úgy akart létrehozó, poétikus (a szó eredeti értelmében is) lenni, ahogy a művészet, s vice versa: a művészetet sem hagyta hidegen az, ami a gondolat olvasztó tégelyéből kikerült. Valami történhetett, mert ki az, akit nem nyűgözne le például a romantika korszaka, vagy az, ami a XX.… (tovább)

Róla szól: Søren Kierkegaard

>!
Ictus, Budapest, 1996
230 oldal · puhatáblás · ISBN: 9638556277

Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 3


Hasonló könyvek címkék alapján

Kovács András Bálint – Szilágyi Ákos: Tarkovszkij
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.
Csejtei Dezső: Filozófiai etűdök a végességre
Tavaszy Sándor: Kierkegaard személyisége és gondolkodása
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot különös kalandja I.
Soós Anita: „Ha egy arcot sokáig és figyelmesen szemlélünk…”
Vajta Vilmos: Hit és élet összecsengése
Fejér Ádám – Szalma Natália: Egzisztencia és kultúra
Kővári Sarolta – Soóky Krisztina – Weiss János: A szubjektum labirintusai
Hamvas Béla: Arkhai