Jelen kötet az ókeresztény művészettől a román korig terjedő, mintegy 1200 év művészetével foglalkozik.
Először azt vizsgálja, miként bontakozott ki a katakombák mélyében a keresztények művészete, majd a bizánci kor legjelesebb V-VI. századi emlékeivel ismerkedhetünk meg, majd rövid kitérő következik a kopt – a keresztény vallású egyiptomi – művészetre.
A következő fejezet a kora középkori udvari és kolostori művészetet tárgyalja, kitérve a longobárdok, a Merovingok és a vizigótok kultúrájára, az írországi kolostorokban kibontakozó tevékenységre (miniatúrák), az úgynevezett karoling reneszánsz időszakára, az Ottó-korra és az itáliai festészet kialakulására.
Ezután szemléletes képet kaphatunk a román stílus európai elterjedéséről. Az utolsó fejezet a XI-XIII. századi itáliai festészet legfontosabb emlékeit tárja elénk.
Az ókereszténységtől a román korig 2 csillagozás
A következő kiadói sorozatban jelent meg: A művészet története Corvina
Várólistára tette 1
Kívánságlistára tette 5
Kiemelt értékelések
Kezdem azzal, hogy nagyon hiányos a művészettörténeti tudásom, ugyanis a gimnáziumban kb. az egyiptomi piramisokig jutottunk el rajzórán, az egyetemen pedig a kötelező művészettörténeti kurzuson a 20. századi magyar és külföldi művészetekre, elsősorban festészetre szorítkoztunk. Tehát ezek után, amikor pár éve karácsonyra az egyik barátnőmtől megkaptam ezt az albumot, kicsit furcsán néztem. Most jött el az ideje, hogy elolvassam, és egyáltalán nem bántam meg!
A kötet első fele egy olyan korszakot tárgyal, amit gyakran csak a sötét középkornak hívunk és tulajdonképpen lyukas kornak is tekinthető. Hiszen, a Római Birodalom összeomlott, barbár hordák lepték el Európát, messze még a román stílus kialakulása. Akkor nem is volt művészet? Ez a könyv bebizonyítja, hogy dehogynem! Gyönyörű művek, épületek születnek, hat a tárgyak megmunkálására Bizánc, illetve a gyönyörű barbár ékszerek egy része is megmaradt. Fantasztikus fafaragások, domborművek készülnek, amik elsősorban a templomkapukon maradtak meg. Még nem jellemző a templomokra a túldíszítettség, de hatalmas terek, oszlopok, boltívek kápráztatják el a látogatókat. Kicsit bepillanthattam a kopt művészetbe is.
Nagyon tetszettek a tematikus oldalak, amikor egy-egy téma került fókuszba, például a vadászat témája, a hónapok megjelenítései vagy a kedvencem, a mozaikok.
A kötet második fele a román stílusról szól. Itt is tévedésben voltam, hiszen azt tanultuk, hogy a román jellemzője a vastag falak, a lőrésszerű ablakok és a zömök épületek. Persze visszatekintve a gótikából és a reneszánszból! Viszont ha valaki rátekint a pisai dómra (ami a pisai ferde toronyhoz tartozik, de én még sohasem láttam) vagy a luccai San Martino dómra nem éppen ez a kép tárul eléje. Itt említem meg a gazdagon illusztrált, részletesen elmagyarázott képek sokaságát, ami különben el is várható egy albumtól.
Egyszóval rengeteget okosodtam. Szerintem még olvasok majd a sorozatból, úgyis nyertem a Baranya is olvas című versenyen tavaly egy kötetet, mégpedig a görög művészetet.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Vágó Ádám: A Kárpát-medence ősi kincsei 100% ·
Összehasonlítás - Aradi Nóra (szerk.): A korai középkor ·
Összehasonlítás - Kákosy László: Ré fiai 96% ·
Összehasonlítás - Hamvas Béla: Fák 99% ·
Összehasonlítás - Umberto Eco: A szépség története 95% ·
Összehasonlítás - E. H. Gombrich: A művészet története 94% ·
Összehasonlítás - Rainer Zerbst: Antoni Gaudí 97% ·
Összehasonlítás - Ingo F. Walther (szerk.): Művészet a 20. században 98% ·
Összehasonlítás - Kákosy László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája 94% ·
Összehasonlítás - Krasznahorkai László: Seiobo járt odalent 93% ·
Összehasonlítás