A kötet a gótikus művészettel foglalkozik, megszületésétől (amely Franciaországhoz köthető) kibontakozásáig és Európa-szerte való elterjedéséig.
A könyv bemutatja a legnevezetesebb, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban található építészeti emlékeket (katedrálisokat, templomokat, világi épületeket). Emellett szemléletes képet kapunk a XII-XIV. század festészetéről, szobrászatáról és iparművészetéről, valamint a kor fontosabb művészeinek gazdag életpályájáról is.
Gótikus művészet 3 csillagozás
A következő kiadói sorozatban jelent meg: A művészet története Corvina
Várólistára tette 1
Kívánságlistára tette 11
Kiemelt értékelések
Unokatestvérem meglátogatása alkalmából ezt a könyvet vittem neki ajándékba. S előtte – remélem, nem túlzottan elítélendő módon – magam is elolvastam (persze, gondos kézmosás után, és finoman, szinte cérnakesztyűben forgatva a lapokat).
A fotóanyag kiváló minőségű, talán két darabot kivéve (a salisbury-i székesegyházról készült légifotó és a durhami székesegyház belseje életlen – ki tudja, mért pont a britek lettek mostohagyermekek…). A kísérőszöveg egyszerű, közérthető, rövid: laikusoknak pont megfelel. Közel van a képanyaghoz, és nem említ olyan művet, amiről nincs ábra.
Eddig tehát rendben is vagyunk. Viszont van egy apró bibi: ahhoz képest, hogy az egész sorozat általános művészettörténet gyanánt jelent meg, ez a kötet túlságosan Itália-centrikus. Oké, a sorozat eredetije Firenzéből származik, lehet egy picit részrehajlani, de nem ennyire.* Saint Denis katedrálisával és Suger apát szerepével indít ugyan, de az európai építészet Itálián kívüli részét az első száz oldalon letudja, s utána már szinte csak a honi művészek munkásságára koncentrál – tehát az egész munka több mint háromnegyede a félsziget termését mutatja be. A második rész (az első az építészeté) a szobrászokkal foglalkozik, Nicola és Giovanni Pisanoval a középpontban (Arnolfo di Cambio is szóhoz jut a végén). A ’külföldi’ alkotók munkássága csupán a reimsi, strassbourgi székesegyház szobordíszeinél, az építészeti fejezetben kerül szóba. A harmadik és negyedik rész a festészet fejlődése kapcsán Cavallini, Cimabue, Duccio és Simone Martini munkásságával indít, de Giottóé a főszerep (nála még a másodvonalbeli tanítványokat és követőket is tárgyalja). Némi szóhoz jutnak a rövid iparművészeti részben a Limbourg-testvérek, a hölgy és az egyszarvú is ott örvendeznek egymásnak két oldalon, s egy-két Itálián kívüli vár fotója is helyet kap a kötet végén, de a Van Eyck-fivérekről, vagy Geertgen tot Sint Jansról például egy szó sem esik.
Így A gótika Itáliában kötetcím pontosabb lenne. Ebben a témában viszont nagyon jó, részletgazdag, és kellemes forgatni. Itália szerelmeseinek kiváló ajándék (az unokatestvérem is az – nagyon örült is neki…)
* Nem ismerem a sorozat minden kötetét, de ez az itáliai túlsúly az általam látottakban mind érezhető volt.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Végh János: XV. századi német és cseh táblaképek ·
Összehasonlítás - Vágó Ádám: A Kárpát-medence ősi kincsei 100% ·
Összehasonlítás - Rainer Zerbst: Antoni Gaudí 97% ·
Összehasonlítás - Jennifer Fox-Proverbs (szerk.): John Howe fantasy műhelye 95% ·
Összehasonlítás - Christiane Desroches-Noblecourt: Tutanhamon 92% ·
Összehasonlítás - José Pierre: Magritte ·
Összehasonlítás - Pogány Ö. Gábor: Magyar festészet a XIX. században ·
Összehasonlítás - Regine Schulz – Matthias Seidel: Egyiptom – A fáraók világa ·
Összehasonlítás - Németh Attila: Művészek és pszichopatológia 91% ·
Összehasonlítás - Gila Zsuzsanna: Itáliai reneszánsz mesterek ·
Összehasonlítás