Miközben olvasom A katlant csak azon jár az eszem, hogy ez a kötet tökéletesen illeszkedik a Kisanna olvasása során kialakult „művészklán”-életérzéshez, ahogy akkor fogalmazott a szerző egy interjúban, a „munkakerülők” világának vonzó-taszító fílingjéhez. Gondoltam, majd a végén írok róla pár okosnak (de leginkább okoskodónak) tűnő mondatot értékelés gyanánt, oszt’ jónapot… Sima liba.
Merthogy a minőséggel semmi gond. Gerlóczy pont úgy írja meg a regényt, ahogyan egy ilyen bonyolult helyzethez és keserves írói küldetéshez az dukál. Színtiszta, szellős mondatok, ahol az segít az olvasónak is fellélegezni. Durva, senkit (sem olvasót, sem karaktert, sem szerzőt!) nem kímélő, szabad szájú intimitás, ahol azt a tartalom feszültsége megköveteli. És végül, minden mondatot, pontot és vesszőt, minden fájdalmas üvöltést és reménytelen sóhajt átható mezítelen kitárulkozás, amely leginkább a frusztrált tehetetlenség érzése, a magtalan, célját kereső düh kiordítása a világba. Máskor meg inkább valami pusztító önvád, mélységes, őszinte szenvedés, ami valahogy mégsem válik nyálas giccsé (és itt most neki ne álljunk azon polemizálni, hogy mi a búbánatos pékharagja az a bizonyos giccs, mert az sehová se vezet).
Talán csak annyi a lényeg, hogy valami kényelmetlen voyeur helyzetbe hozza az olvasót, ami kéretlenül is rokonít a perverzitással és mégis van benne valami megmagyarázhatatlan, évezredek súlyát cipelő magasztos tartalom spoiler.
De hát végül is, mi dolga lenne az irodalomnak, ha nem valami újszerűt, meghökkentőt, vagy akár megbotránkoztatót előkotorni és azt (akár) a széppróza eszközeivel prezentálni. Messze van ez attól a fajta pénztárcát nyitogató divatirodalomtól, amely a tipikus, könyvterjesztői sikerlistás bestsellerekre alapoz. Ez az írás pedig ugyanúgy figyelemfelkeltő lesz, mint azok, ugyanúgy fogyni fog, megosztó lesz és baromi sokat fognak róla beszélni, vitatkozni, egymással szemben álló szekértáborokba gyűlni az olvasók. Ami viszont számomra mindig is a Gerlóczy-féle alkotások felé fogja billenteni a mérleg nyelvét, az a hitelesség lesz. No, meg az hogy a Gerlóczy pont le…@…ja, hogy mit szól hozzá a tömeg, a külvilág, a szakma, sőt megkockáztatom…, a közönség.
Ámde visszatérve néhány mondat erejéig az indító gondolatra, hogy most egyszerű, avagy nehéz feladat-e értékelést írni az új Gerlóczy-kötetről…
A bonyodalom leginkább abból adódik, hogy mire abszolválom a regényt, addigra a kezdeti, lineárisnak, szimplán tisztának tűnő gondolataim átvezetnek valami fura etimológiai kisértekezésbe és elkezdek szavakon, kifejezéseken, jelentéseken, értelmezéseken, bennem keltett emóciókon és kiváltott reakciókon rugózni, magyarán nekiállok szónyomozni. És ezzel bizony nagyon félremehet ez az egész. Mert nekem például tök más a katlan, mint amit a földrengett szicíliai völgyecske zártsága hozna be a képbe. Nekem ez inkább a catinum, a tűz fölött lógó üst, amelyben a Gerlóczyk, Krieglerek, Áprilyk és Jékelyk (és még száz más társuk) belsőségei főnek az öröklétig, a Marci minden kivágott, szétszaggatott, beáldozott zsigerével együtt.
Aztán meg, hogy thriller lenne? Hol itt az izgalom, a borzongás? Talán valóban ott van az a nyomozásban, hogy végül is ki lehetett az ember, akit (akár) ezeréves ősömnek tekinthetek. Hogy az vajon kohanita volt-e, Áron leszármazottja, vagy mondjuk Levédiából vándorolt kazár harcos, esetleg varég zsoldos Bizantiumból. Igen, van egy ilyen olvasata is. De ez számomra jóval inkább maga a súlyos családi dráma, mint thrill, izgalom, gyomrot szorító hirtelen felindulás.
S még számtalan olyan hívószó elhangzik a kötet műfaji, címkézett meghatározása körül, ami öncélú etimologizálásra, szófejtésre, amatőr értelmezgetésre csábít, úgy is, mint identitás, fikció, avagy non-fiction és így tovább.
Persze tudom, hogy mindez csúnyán félrevisz. Csupán azért emlegetem itt fel, hogy érzékeltessem, hány csukott ajtót nyit ki, vagy legalábbis feszeget a szerző, hány forró fazekat markol meg puszta kézzel és hány olyan barlangba néz be védőszemüveg nélkül, ahonnan akár maga a hydra is visszavigyoroghatna rá.
Összességében A katlant az idei év azon kevés kortárs szépirodalmi alkotása közé kell, hogy soroljam, amelyek valóban figyelemre méltók, olvasása feltétlenül ajánlott.