Szemfényvesztő ​művészet 7 csillagozás

Gerevich József: Szemfényvesztő művészet

Négy évtized művészetpszichológiai tapasztalatait gyűjti össze ez a kézikönyv, amelynek hasábjain az olvasó belülről láthatja, mi zajlik a műtermekben, az íróasztalon, a zeneszobában vagy egy film forgatásán, mi játszódhat le az alkotóban és közvetlen környezetében. Alkotók élettörténete és művei találkoznak a népszerű pszichiáter, Gerevich József új kötetében. A sokszínű válogatásban, miközben művészek és műveik kavalkádja vonul fel, művészt és műélvezőt egyre közelebb hozza egymáshoz a művészet lélektani megfejtése. Lélegzetelállító történeteket olvashatunk, amelyek az egyes alkotások keletkezésének hétköznapian ismerős, máskor meglepően extrém körülményeire világítanak rá.

>!
Labirintus, 2022
400 oldal · keménytáblás · ISBN: 9786150132105
>!
Labirintus, 2021
400 oldal · keménytáblás · ISBN: 9786150132105

Kedvencelte 1

Most olvassa 9

Várólistára tette 18

Kívánságlistára tette 33


Kiemelt értékelések

juhasz_attila_>!
Gerevich József: Szemfényvesztő művészet

A szerző felkérésére írtam róla egy könyvismertetőt mely a Labirintus Kiadó honlapján is megjelent, változtatások nélkül itt olvasható:

A Szemfényvesztő művészet egy egyetemista szemszögéből

„Az emberi létezés lényege éppen az, hogy az ember individuum, és mint ilyen egyszerre képviseli önmagát és az egész emberi nemet, oly módon, hogy az individuumban egyúttal jelen van az egész emberi nem, az emberi nemben pedig az individuum.”
(Søren Kierkegaard)

„Bovaryné én vagyok.” (Gustave Flaubert)

Egy művészeti alkotással való találkozás rendszerint elindít bennünk egy ’intrapszichés beszélgetést’ – az alkotó, mint a kollektív psziché egyik küldöttje egyszerre lép interakcióba nemcsak a művész-befogadó közös tudatos sorsmetszetével, hanem a homály fedte területeket is óvatosan megbolygatja, vagy hirtelen mozdulattal teszi láthatóvá a lepel alatt megbújó valóságot. Az idézett szövegekkel hangsúlyozni kívántam azt a kierkegaard-i „egyedi egyetemes” eszmét, mely véleményem szerint a művészetpszichológia, de általánosságban véve a művészetek egyik központi lényege: az alkotások által mindannyian realizálhatjuk, hogy Bovarynék vagyunk – ezen aktív munka eredménye pedig a sorsközösség élménye lehet az adott alkotóval.

Pszichológus hallgatóként és leendő terapeutaként úgy gondolom, a tudomány objektív trendjének fokozódó térnyerése ellensúlyozásaként egyre sürgetőbb kérdéssé válik a terapeuta művész-identitása; Rollo May mintájára, aki szerint „minden terapeuta egzisztencialista, amennyiben jó terapeuta”, a

saját pszichológusi ’ars poetica’-m az utóbbi időben kiegészült még a minden terapeuta műértő, amennyiben jó terapeuta elgondolással. Ennek az utóbbinak a megvalósulásában kulcsfontosságú szerepet játszik Gerevich József munkássága, aki legutóbbi könyvében: a Szemfényvesztő művészet-ben minden eddiginél átfogóbb művészetpszichológiai ismeretanyagot halmozott fel.
Szemléletes analógiaként szolgál a könyv nyitánycíme, az „Utazás szerzők és művek körhintáján” – a körhinta mérnöke, a szerző kimért pontossággal érte el könyve olvasása során, hogy az élmény se túl intenzív, se túl lassú legyen, fenntartva ezzel egyszerre a jelenben történő olvasás élvezetét, és a következő ’kör’ iránti vágyakozást is.

A könyv a művészet több ágát (különösen a képzőművészetet és a szépirodalmat) és a pszichológia számos aspektusát tárgyalja – utóbbi képezi a mű struktúráját is, azaz a fejezetek a művész ’hogyan’-ja köré csoportosulnak, a ’mit’ annak illusztrálására szolgálnak. Emellett a könyv kiválóan egyensúlyoz aközött, hogy mind a műértőnek, mind a laikus olvasónak hasznára váljék: egyszerre tudja élvezni ugyanis a művészetekben jártas és még a művészetekkel csak ismerkedő olvasó is, hiszen a gazdag illusztrációk, az élettörténetek és regényrészletek rövid, ámbár velős bemutatása miatt senkit sem hagy lemaradni a szerző; ugyanakkor az alkotásokkal való új és régi, futó találkozások is inspirálóan hathatnak a művészetekben való további személyes kutatáshoz. Egyik emlékezetes személyes élményem ezzel kapcsolatban a könyv „Geyer Stefi-szindróma” alfejezete, amely során Bartók és a hegedűművésznő közti viszony alakulását követhetjük nyomon a zeneszerző művein keresztül – párhuzamosan hallgatva a darabokat és figyelve a könyvben kiemelt motívumokra a zenébe való bevonódás egy minőségileg új tapasztalását nyitotta meg számomra.

Összességében tehát a könyv egyszerre funkcionál a laikusok számára magával ragadó olvasmányként és a hallgatóknak izgalmas tankönyvként; úgy vélem, hogy diákként, a sokszor száraz tankönyvek világában a Szemfényvesztő művészethez hasonló szakirodalmak járulnak hozzá leginkább a szakma melletti tényleges elköteleződésünkhöz.


Népszerű idézetek

Brofthewind>!

Picon arról értekezik Poussin és Chateaubriand nyomán, hogy a legutolsó festmények gyakran a legszebbek. De szerinte az is előfordul, mint Frans Hals esetében, hogy egyes festők életük végén nem akarnak már másoknak tetszeni, és abbahagyják az alkotást annak ellenére, hogy kezük még alkalmas volna rá. Jean-Baptiste Camille Corot a halálát megelőző napon például arra a felismerésre jut, hogy „Olyan dolgokat veszek észre, amelyeket még sosem. Úgy tűnik, sosem tudtam eget festeni.” Mennyire más ez, mint amikor egy művész még a halála pillanatában is tollat és papírt ragad, mint Henri Matisse, aki a halála előtti napon, mikor meglátta utolsó múzsája, Lydia Delectorskaya frissen mosott haját turbánszerűen befedve a törülközővel, teljesen felvillanyozódott, és rögtön nekifogott, hogy vázlatot készítsen róla – melyet Matisse utolsó rajzaként ismerünk (139).

93. oldal, 3. fejezet: Motívumtípusok - Az idő reszketése (Labirintus, 2021)

Brofthewind>!

A művész része a művének. Nem csak azért, mert a saját dicsőségére ő hozta létre.

(első mondat)


Hasonló könyvek címkék alapján

Lukács Liza: Hogyan szeretsz?
Kovács Eszter: Köszi, jól
Lukács Liza: Ne cipeld tovább!
Juhász Bettina – Miklós Andrea – Pető Dorina: Mélylevegő Projekt: Elmerülő
Kapitány-Fövény Máté: Függőben
Vekerdy Tamás: Jól szeretni
Máté Gábor – Máté Dániel: Normális vagy
Almási Kitti: Hűtlenség… és ami mögötte van
Kapitány-Fövény Máté: Ezerarcú függőség
Boldizsár Ildikó: A királyné, aki madárnak képzelte magát