Balekhalászat 6 csillagozás

A manipuláció és az átverés közgazdaságtana
George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat

Miért ​veszünk olyan dolgokat, amelyekre valójában semmi szükségünk? Miért dőlünk be a hirdetéseknek, a brókereknek és a politikai kampányoknak? Miért fizetünk több borravalót hitelkártyával, mint készpénzben?

GEORGE AKERLOF ÉS ROBERT SHILLER Nobel-díjas közgazdászok radikálisan új magyarázatot adnak irracionális viselkedésünkre. Szembeszállnak a közgazdaságtan megkérdőjelezhetetlennek gondolt „láthatatlan kéz” alaptételével, amely szerint a piacgazdaság mindig hatékony termelésre ösztönöz, és növeli a jólétet. Az állítják, a piacok nemcsak jótékonyak, hanem kártékonyak is: a bőség mellett állandóan újratermelik a manipulációt és az átverést is. Ahogyan a számítógépünkön az adathalászok törvénytelenül, a piacgazdaságban a balekhalászok törvényesen használják ki gyengeségeinket és tudatlanságunkat mindaddig, amíg ebből hasznot húzhatnak.
A szerzők hétköznapi példák segítségével, szórakoztató formában fejtik ki a piacgazdaság eddig feltáratlan kettős természetét,… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
HVG Könyvek, Budapest, 2016
302 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789633043691 · Fordította: Garai Attila

Most olvassa 1

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 28

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

_Andrea_ P>!
George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat

George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat A manipuláció és az átverés közgazdaságtana

Röviden összefoglalva: túl sok hype – túl kevés tartalom. Mármint a nagy felhajtáshoz képest, azért a maga nemében nagyon is informatív ez a könyv.
A téma érdekes, de a fülszövegek és ajánlók kissé más jellegű művet jeleztek elő – arra számítottam, hogy majd jól megtanulom, hogyan kerülhetem ki a fogyasztói társadalom csapdáit. spoiler Erről szó sincs. A kötet két közgazdász nagyon alapos munkája, részletekbe menő esettanulmányokkal, szakmailag maximálisan korrekt. A kiadójuk vagy szerkesztőjük pedig egy kicsit belenyúlt, hogy eladható legyen – legalábbis ennek tudom be a jó marketinget és a szerkezet tagolását. Fele ilyen hosszú sem lett volna a könyv, ha nincsenek benne az állandó kivonatolások és előrejelzések arról, mit is fogunk olvasni a következőkben. spoiler Mégis érdemes elolvasni, mert a tartalmat tekintve a jószándékot és tényfeltárást lehet díjazni.
Érdekes volt: az autó- és hitelkártyalehúzásokról, az élelmiszeripar és gyógyszergyárak megrázóan lelketlen világáról olvasni, főleg ez utóbbi vágott mellbe. A gyógyszereknél néhány konkrét termék történetét mutatták be – ezen a területen általános a mellékhatások tesztelésének manipulálása, az eredmények rugalmasan való kezelése, vagy elhallgatása – amely az egyik említett esetben kb. 100 000 szívrohamhoz, és 26 000-nél több ember halálához vezetett. Ezt a gyógyszert 2004-ben hívták vissza. Nekem nem mondtak sok újdonságot a témában, de itt az urban legendként terjedő gyilkos gyógyszeripari lobbi konkrét tényekkel volt alátámasztva – és ezt fontos értékelni, mert nem egyszer kaptam már azt a kritikát, hogy csak a hülye természetgyógyászok hisznek benne. A dohányzás és az alkoholkérdésnek is jól utánajárt a szerzőpáros. A dohánykérdés történetének és lobbijának 100 éves történetét olvashatjuk, az alkohol egészségkárosító hatásainál rámutattak arra, hogy a kutatások elakadtak, mivel nem vetül rá olyan reflektorfény, mint a dohánytermékekre. Viszont vannak arra mutató jelek, hogy a tartós alkoholfogyasztás biológiai alapon gátolja az érzelmi kötődést – megváltoztatják a függők személyiségét és emlékeit; illetve nagy kárt tesznek a kapcsolatokban – ez a józan paraszti ésszel belátható rész: egy alkoholistával igen nehéz együttélni, ezt megsínylik a családi és párkapcsolatok.
A magyar átlagolvasónak az amerikai kötvény-, részvény- és ingatlanpiac, illetve választási kampányok részletei kicsit magasak lehetnek. Azért az lejött belőlük, hogy ezeken a területeken is megy a simli, minden és mindenki eladható – és a demokrácia sem működik, mint olyan, ha a választási eredményeket leginkább az befolyásolja, hogy ki gyűjt össze elég pénzt egy jó marketingesre. A személyes javaslatom, hogy mindenki olvassa át azokat a részeket, amik érintik az ő személyes életét, a többivel pedig nem muszáj annyira küzdeni. Mert pl. mindjárt az első komolyabb fejezet elveszi az ember kedvét az olvasástól azzal, hogy a felét sem érti – hacsak nem közgazdász véletlenül.
A könyv végén száz oldalban felsorolt bibliográfia, illetve jegyzetköteg meggyőz arról, hogy nem egyszerűen egy összeesküvéselméletekről szóló írást tartok a kezemben. Ezek a problémák igenis léteznek, és igaz ugyan, hogy néhányan felveszik ellenük a harcot – de sokkal többen vannak azok, akik a profitért gátlástalanul nyomorítják meg nagy tömegek életét – és sokan egy kis kenőpénzért statisztálnak hozzá – a legszomorúbb pedig, hogy a kicsinyke kis fizetésükért nagy tömegek vesznek részt a játékban kiszolgálóiként és áldozataiként egyszerre.

4 hozzászólás
pulse>!
George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat

George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat A manipuláció és az átverés közgazdaságtana

Az értékpapíros részét nem értettem. Jó balek válna belőlem is :)


Népszerű idézetek

_Andrea_ P>!

Elménk természeténél fogva narratívákban gondolkodunk. Gondolataink jelentős része valamiféle beszélgetés fonala mentén halad. Egy beszélgetésben először az egyik résztvevő mond valamit (mondjuk, én). Azután mások fejtik ki a véleményüket, amire vagy én válaszolok, vagy valaki más. Így halad a beszélgetés a maga medrében, közben a téma változhat, akár ártatlanul is. Gondolatainkban – és beszélgetéseinkben – változtathatunk a véleményünkön. Nem csak azért, mert új információkat gyűjtünk be, nézőpontunk is változhat, és emiatt másképp értelmezzük ugyanazt az információt, mint addig. Fontos észrevennünk, hogy a gondolatok fejlődése azt is jelenti: véleményünk és az arra alapozott döntéseink meglehetősen következetlenek lehetnek.
Az emberi gondolkodásnak ez a narratívaként vagy narratívaszerű folyamatként való leírása – amelyben tehát gondolkodásunk nem magától értetődően és szükségszerűen konzisztens – megnyitja az utat a hirdetők szándékainak érvényesítése előtt. Visszautalva a gondolkodás és a beszélgetések közti párhuzamra, azt mondhatjuk, hogy a legtöbb hirdetés nem más, mint új történetek átoltása a bennünk meglévő mentális narratívákra, azért, hogy megvegyük a hirdetett terméket.

68. oldal

George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat A manipuláció és az átverés közgazdaságtana

5 hozzászólás
Ntibi>!

Milken szupersztárrá lépett elő, pedig még csak öt éve kapta meg a diplomáját.

Michael Milken bóvlikötvényekkel fogott balekokat (156. o.)

George A. Akerlof – Robert J. Shiller: Balekhalászat A manipuláció és az átverés közgazdaságtana


Hasonló könyvek címkék alapján

Michel Le Duc – Nathalie Tordjman: A pénz és az euró lépésről lépésre
Al Gore: A jövő
Franziska Jungmann-Stadler: A pénz
Tomas Sedlacek: A jó és a rossz közgazdaságtana
Mérő László: Az élő pénz
Carmine Gallo: Steve Jobs, az innováció mestere
Robert T. Kiyosaki: Kijutás a mókuskerékből
Anthony Sampson: A pénzkölcsönzők
Alvin Hall: Ide a pénzt!
Terri Thompson – Lambert Gábor: Gazdaság