A ​kacérság lélektana 7 csillagozás

Georg Simmel: A kacérság lélektana

„A kacérságnak az igen és a nem ingatag játékát kell éreztetnie címzettjével, az elutasítást, ami az odaadás kerülőútja lehet, s az odaadást, amely mögött mint háttér és lehetőség, a visszavonás fenyegetése rejlik. Bármely végérvényes döntés véget vet a kacérságnak. A férfi pedig belemegy ebbe a játékba, s nem csak azért, mert nincs más választása, lévén vágya a nő kegyéhez láncolva. Gyakran mintha külön vonzaná és élvezetet okozna számára ez a megengedő – eltaszító bánásmód.”

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Veszedelmes viszonyok Atlantisz

>!
Atlantisz, Budapest, 1996
170 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630286653 · Fordította: Berényi Gábor, Bognár Virág
>!
Atlantisz/Medvetánc, Budapest, 1990
132 oldal · puhatáblás · Fordította: Berényi Gábor

Kedvencelte 1

Most olvassa 2

Várólistára tette 21

Kívánságlistára tette 15


Kiemelt értékelések

gjudit8>!
Georg Simmel: A kacérság lélektana

Ajándékba kaptam, azóta sem tudom, hogy célzás akart-e lenni. Nem tudom, hogy bennem mennyire van meg… Nekem túlságosan is kockázatos játéknak tűnik, így csak nagyon szűk körben játszom…


Népszerű idézetek

Frank_Waters I>!

Férfihoz nem illő viselkedés egy nőt visszautasítani, még ha a nőnek sem illett volna felkínálkoznia. Fordított esetben viszont a számítás teljesen beválik: az udvarló férfit visszautasítani úgyszólván teljesen illő gesztus a nő részéről.

A kacérság lélektana

36 hozzászólás
Frank_Waters I>!

Bármely kereskedelmi ügylet megkötésekor eleve előnyben van az a fél, akinek ez a kötés kevésbé fontos. Rendkívül paradox módon ez ismétlődik a szerelemben is. Minden szerelmi viszonyban fölényt élv a kevésbé szerető fél, úgyszólván feltételeket szabhat, a másik ki van neki szolgáltatva.

Töredékek egy szerelemfilozófiából

12 hozzászólás
Frank_Waters I>!

…kultúránk, alig néhány terület kivételével, teljesen férfikultúra. Férfiak teremtették az ipart és a művészetet, a tudományt és a kereskedelmet, az államigazgatást és a vallást, ezért nemcsak objektíve van férfias jellegük, hanem ismételt gyakorlásuk is sajátosan férfierőket követel.

Női kultúra

3 hozzászólás
Frank_Waters I>!

Sohasem szerethetek valakit önmagáért – hiszen akkor már szeretnem kellett volna, mielőtt megszerettem volna!

Töredékek egy szerelemfilozófiából

1 hozzászólás
Frank_Waters I>!

A köznapi kacérsághoz tartozik a jellegzetes, félig elfordulva, a szem sarkából küldött pillantás. Elfordulást jelez, melyhez azonban egyszersmind futó odaadás is kapcsolódik: a figyelem egy pillanatra a másikra irányul, akit azonban ugyanebben a pillanatban a fej és a test ellentétes iránya vissza is utasít. Fiziológiailag sohasem tarthat ez a pillantás néhány másodpercnél tovább, így az odafordulásban már elkerülhetetlenként benne rejlik az elfordulás is. Vonzereje a titkossága, a lopott jellege, ami tartós nem lehet, s amelyben ezért szétválaszthatatlanul keveredik az igen és a nem.

A kacérság lélektana

Frank_Waters I>!

Volt, s részben még ma is van egy ilyen, rendkívüli kulturális jelentőségű, egyszersmint a női természetnek tökéletesen megfelelő, autochton hivatás: a háztartás.

Női kultúra

17 hozzászólás
>!

… hogy egy cselekedetet önzőnek nevezhessünk, , hallgatólagosan olyan irányultságot előfeltételezünk, amely éppen ellentétes az ösztön lényegével: annak tartalma ugyanis minden további nélkül irányulhat akár valamely Te javára, az Én megsemmisítésére, vagy éppen teleológiailag abszolút értelmetlen lehet.

72. oldal

Frank_Waters I>!

Merő tévedés, hogy az érzelem tartóssága erejétől függ; gyakran csupán a lelki optika (talán elkerülhetetlen) csalódása, hogy úgy véljük, az érzelem ereje és mélysége csak „örökkévalóságával” fejezhető ki; vagy fordítva, korlátozott időtartamából erejének és valódiságának hiányára következtetünk.

Töredékek egy szerelemfilozófiából

melloncollie>!

Mintha más irodalmi formáknál kevesebb nehézséget okozna az írónőknek a regény, éppen azért, mert természetét és egész művészi problémáját tekintve, formája sokkal kevésbé szigorú és rögzített. Tartalmilag sokkal inkább a tágasságból, mint a mélységből merít, s ezért formailag minden más műfajnál nagyobb szabadságot enged. Képlékeny, tetszés szerint alakítható, határai kevésbé mereven őrzik férfias eredetüket. Ezért vezette ösztönük a nőket a regényhez, mint a maguk igazi területéhez, ahol a legszabadabban és a leginkább önmagukként nyilatkozhatnak meg.

34.

3 hozzászólás
>!

Hogy mennyit fizetnénk egy egy megvásárolható dologért, azt nemcsak vonzereje szabja meg, hanem az a tény is, hogy megkérik az árát, hogy megszerzése nem magától értetődő, hanem csak áldozatokkal és fáradságosan sikerülhet – számtalan esetben ez teszi csak igazán vonzóvá és kívánatossá.

12. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Erich Fromm: A rombolás anatómiája
Erich Fromm: Menekülés a szabadság elől
Viktor E. Frankl: Mégis mondj igent az életre! / Logoterápia dióhéjban
Erich Fromm: Birtokolni vagy létezni?
Viktor E. Frankl: …mégis mondj igent az életre!
Umberto Eco: Az ősfasizmus szaga
Kamarás István: Olvasatok
Albert Einstein – Sigmund Freud: Háború, de miért?
Lloyd E. Shefsky: Rúgd ki a főnököd!
Eric Hoffer: A fanatizmus természetrajza