Az idén elhunyt Reigl Judit (1923-2020), a 20. század egyik kiemelkedő festője, saját szavaival „olyan nő volt, aki úgy gondolkodott és festett, mint egy férfi, noha tudta, hogy mindig mindenki egyszerre mind a kettő”. Reigl sosem vette tudomásul a határokat. 1950-ben a vakmerő és öntörvényű pályakezdő az aknamezőkön át hagyta el Magyarországot. Párizsban telepedett le, de élete végéig tudatosan a „senki földjén” maradt. Reiglt nem érdekelték, ezért nem is érinthették az avantgárd belharcai. Festészetét tízévenként megújítva – a vászon mindkét oldalára festve és ezzel túllépve a modernizmus „egyoldalúságán” – ő lett az, akinek végül is sikerült feloldania az ellentétet a absztrakt és a figurális között. Reigl sajátos életműve mára világszerte elismerésre talált: lenyűgöző vásznait a legszámottevőbb múzeumok őrzik.
Csillapíthatatlanul szomjazzák a végtelent 7 csillagozás
Most olvassa 2
Várólistára tette 3
Kívánságlistára tette 5
Kiemelt értékelések
Gát János: Csillapíthatatlanul szomjazzák a végtelent Beszélgetések Reigl Judittal – Egy festő (ön)életrajza
2020 év elején találkoztam Reigl Judit műveivel, akkor annyira nem tett rám mély benyomást, legalábbis azt hittem. Aztán egy interjúban hallottam beszélni és a képeiről mesélni és nagyon megkedveltem. Sajnos szomorúan láttam, hogy még az évben elhunyt. Hála Istennek belefutottam ebbe a könyvbe, imádtam minden mondatát a művész nőnek. Hajnalban olvastam, majd egy órára elbóbiskoltam és szinte megelevenedtek álmomban a borítón is látható Csillapíthatatlanul szomjazzák a végtelent című festményének a meseszerű groteszk alakjai. Nem mondom, hogy kellemes élmény volt, de levontam a tanulságot. Reigl Judit a lélek mélyen alvó részeit képes megérinteni a munkáival. Szívből ajánlom mindenkinek ezt a könyvet, egy kiválóan összeállított életrajz egy csodálatos művészről a saját szavaival elmesélve.
Gát János: Csillapíthatatlanul szomjazzák a végtelent Beszélgetések Reigl Judittal – Egy festő (ön)életrajza
Ha szeretnél megismerni egy hosszú, művészi munkával teli életet, akkor olvasd el. Nem a nagybetűs Művészet, hanem a mindennapos kísérletezés, gyakorlás, dolgozás a fő téma. Megragadó az egyszerűség, amellyel Reigl Judit beszél az életéről. Például, ezt találtam benne: „Tulajdonképpen egész munkásságom egyetlen széria; hároméves koromtól egészen monstanáig.”
Vagy ezt: „Életem első fele véletlenszerű anekdoták sorozata, második fele céltudatos helybenfutás.”
Ez a gondolat is figyelemre méltó: „A művészi igazság a lényeget adja, ami sose a precizitás; a részletek összetömörödnek, és olyanok lesznek az ember kezében, mint a gyerekében az építőkockák.”
Számomra a legszebb mégis ez volt: „Ravennában találkoztam Betty Andersonnal, aki kisebb-nagyobb kihagyásokkal 2007-es haláláig a társam volt mindenben: mondhatom, hogy ő volt életem értelme.” Vagyis nem a művészi munka, vagy a remélt a sikerek, a kiállítások, hanem egy ember volt élete értelme. Lehet-e ennél többet kívánni bárkinek?
Gát János nem kérdez, csak hallgat, lejegyzi a szavakat és átadja nekünk.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Varga Sinai Gizella: A Szerelem rabjaként szabad madár lettem! ·
Összehasonlítás - Salvador Dalí: Salvador Dalí titkos élete 86% ·
Összehasonlítás - Kovács Mihály: Kovács Mihály önéletírása ·
Összehasonlítás - Barcsay Jenő: Munkám, sorsom, emlékeim ·
Összehasonlítás - Kolozsváry Marianna – Kieselbach Tamás (szerk.): „Cigány méltósággal” ·
Összehasonlítás - Nagy Imre: Ahogy Csíkba megérkeztem… ·
Összehasonlítás - Martirosz Szárján: Életemből ·
Összehasonlítás - Oláh Mara: O. Mara festőművész ·
Összehasonlítás - Csontváry Kosztka Tivadar: Önéletrajz és más írások ·
Összehasonlítás - Csontváry Kosztka Tivadar: Önéletrajz 84% ·
Összehasonlítás