Lehet, hogy több magyarok által írt alternatív történelmi regényt kellene olvasnom? :)
Mert ahogy a nemrég a kezembe került Trenka Csaba által írt Egyenlítői Magyar Afrikában pozitívan csalódtam, úgy a Germánia is hangulatos regénynek bizonyult, Robert Harris: Führer-nap című regényének utánérzéseként.
Az alaphelyzet ugyanaz, a németek megnyerték a második világháborút, a Führer testi ereje viszont gyengül, az utódok már készen állnak az egymással lefolytandó hatalmi harcokra. Ebbe csöppen bele a főhős, Siegfried Wolff, aki de hogy pontosan kinek az akaratából, azt csak a legvégén tudjuk meg. Ez a fajta titokzatosság érdekes módon nem a regény elejére, hanem inkább a végére sűrűsödik össze, hogy aztán a szerző egyetlen mozdulattal oszlassa el őket.
A világépítés csillagos ötös, a győztes és virágzó diktatúra szellemisége hatja át, ahol az állampolgár alapvetően boldog életet élhet, annak ellenére, hogy a látótere horizontján azért jól körvonalazódnak az elnyomó rezsim sötét fellegei. Ennél közelebb azonban nem kerülünk ehhez a kérdéshez, nem történik meg az a katarzis, amikor valaki ráébred, hogy az ember ember általi elnyomásában valami nincs rendjén. Talán azért, mert a legsötétebb folt már „régen”, az események előtt tíz évvel megtörtént, és hirtelen senkinek sincs kedve fellebbenteni róla a fátylat.
Talán a karakterek jelentenek némi gyenge pontot a történetben, hiszen nehezen azonosulhatóak, és bár eleinte egy főhőssel indulunk, ő a végére elveszíti a nézőpontját.
Végezetül megjegyezném, hogy a magyar történelem behozása a képbe rendkívül diszkréten történik, pedig nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy hazánkat az európai történelem középpontjának fogjuk fel. Az angliai meccs, vagy egy-két motívum felemlegetése azonban bőven elegendő Magyarországból, azt hiszem hogy a náci vezetők sem láttak belőlünk sokkal többet, hiába gondolnak egyesek mást.
Az új főváros, Germania Welthaupstadt leírása valahogy tükrözi a nácizmus iránti félelemmel vegyes csodálatunkat is. Mert míg a kommunizmus megvénült, összeaszott és megrohadt, addig a nácizmust ereje teljében taposták bele a történelmi eszmék temetőjébe, amelyre alaposan rászolgált. De a csodálat mégis velünk maradt, hiszen míg az öreg és kiszámítható járási párttitkárt egy fél disznóval meg lehetett vesztegetni, addig egy SS-tiszt képernyőn történő felbukkanásától egy kicsit mindenkiben megáll az ütő. Ezt az érzést akarta talán a regényben is emlegetett Albert Speer elérni, és bár a nácizmus vereséget szenvedett, azt hiszem, amint a Germánia is mutatja, a kulturális hatása még mindig velünk él.