Saint ​Francis of Assisi 2 csillagozás

G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi

Francis ​of Assisi is, after Mary of Nazareth, perhaps the greatest saint in the Christian calendar, and one of the most influential men in the whole of human history. By universal acclaim, this biography by G. K. Chesterton is considered the best appreciation of Francis's life--the one that gets to the heart of the matter.

For Chesterton, Francis is a great paradoxical figure, a man who loved women but vowed himself to chastity; an artist who loved the pleasures of the natural world as few have loved them, but vowed himself to the most austere poverty, stripping himself naked in the public square so all could see that he had renounced his worldly goods; a clown who stood on his head in order to see the world aright. Chesterton gives us Francis in his world-the riotously colorful world of the High Middle Ages, a world with more pageantry and romance than we have seen before or since. Here is the Francis who tried to end the Crusades by talking to the Saracens, and who… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1923

Tartalomjegyzék

>!
100 oldal · ASIN: B06XZTV4F1
>!
104 oldal · ISBN: 9781609773632

9 további kiadás


Kedvencelte 1


Kiemelt értékelések

mandris>!
G. K. Chesterton: Saint Francis of Assisi

A krimijeinek köszönhetően nagyon megszerettem Chesterton stílusát és nézetei is felkeltették az érdeklődésemet, ezért nagy várakozásokkal néztem elébe az egyik legismertebb és legnépszerűbb szentről – Szent Ferencről, aki az én egyik kedvencem is* – írt életrajzi munkájának. Ennek ellenére nem kellett csalódnom. Chesterton itt is hozza a formáját, látszik, hogy jól átgondolta, mit és hogyan akar írni.
Tetszett, hogy nem egyszerűen életrajzról van szó, hanem elemző, értelmező módon, megértő szándékkal közelít Szent Ferenc életéhez. Nagy feladatra vállalkozik, be akarja mutatni a modern embernek egy első blikkre talán szélsőségesen önellentmondásos figura ellentmondásmentességét. A nézőpontja természetesen a hívőé, de újra és újra megpróbál a szkeptikus külső szemlélő bőrébe bújni, de annak megállapítására, hogy ez mennyire sikerült neki, nem érzem magam alkalmasnak. Egyetértek vele abban, hogy egy életrajz, egy személy bemutatása nem kezdődhet a születésével, és nem érhet véget a halálával. Ennek megfelelően, még ha csak röviden is, de megpróbálja bemutatni, mi az az időszak (a XIII. század), amelybe Giovanni Bernardone beleszületik, sőt, még tovább ment, amikor a korszakot tágabb időhorizontban, egy folyamat részeként értelmezi. Nagyon eredetinek hatottak a gondolatai a középkorról, annak viszonyáról az antikvitáshoz és a reneszánszhoz. Szent Ferenc életének eseményeit, Ferenc viselkedését beleérzés révén, másokra gyakorolt hatását pedig a külső szemlélő nézőpontjából próbálja megérteni. Nagyon jó a stílusa is, és izgalmas, ahogy nem megfelelő fogalmakkal, allegóriákkal és oximoronokkal dolgozik. Bemutatja, hogy Szent Ferenc minden látszólagos ellentmondásossága eltűnik, ha úgy tekintünk rá, mint ami valójában volt, trubadúr, zsonglőr, hősszerelmes költő. Nem kronologikus sorrendben halad, és inkább bevezetésnek szánva munkáját Szent Ferenc életéhez, nem is törekszik teljességre. Sokszor bevallottan csak illusztrációként tér ki egy-egy dologra, életrajzi elemre, legyen az hétköznapi vagy éppen valamelyik csoda. És mint mondtam, nem áll meg Ferenc halálánál, hanem – ismét, ha röviden is – foglalkozik a ferences rend alapítója halála utáni történetével is. Így ez a rövidke könyv, annak ellenére, hogy bevallottan csak bevezetőnek szánja, mégis egy kerek egésznek hat. Akit akár csak kicsit is érdekel Szent Ferenc személye, egyháztörténeti szerepe, annak bátran merem ajánlani ezt a könyvet. A Gutenberg-projektnek köszönhetően eredetiben hozzáférhető az interneten.

Ui.: Vicces, hogy előző nap fejeztem be a Macbeth-et, és ebben rögtön volt rá utalás. :)

* Ezért is, már amikor jelentkeztem a kihívásra (akkor még nem én voltam a gazdája), biztos volt, hogy az egyik szent, akiről/től olvasni szeretnék, Assisi Szent Ferenc lesz.


Népszerű idézetek

Arianrhod P>!

The first fact to realise about St. Francis is involved in the first fact with which his story starts; that when he said from the first that he was a Troubadour, and said later that he was a Troubadour of a newer and nobler romance, he was not using a mere metaphor, but understood himself much better than the scholars understand him. He was, to the last agonies of asceticism, a Troubadour. He was a Lover. He was a lover of God and he was really and truly a lover of men; possibly a much rarer mystical vocation. A lover of men is very nearly the opposite of a philanthropist; indeed the pedantry of the Greek word carries something like a satire on itself. A philanthropist may be said to love anthropoids. But as St. Francis did not love humanity but men, so he did not love Christianity but Christ. Say, if you think so, that he was a lunatic loving an imaginary person; but an imaginary person, not an imaginary idea. And for the modern reader the clue to the asceticism and all the rest can best be found in the stories of lovers when they seemed to be rather like lunatics.

Arianrhod P>!

St. Francis was a mystic, but he believed in mysticism and not in mystification. As a mystic he was the mortal enemy of all those mystics who melt away the edges of things and dissolve an entity into its environment. He was a mystic of the daylight and the darkness; but not a mystic of the twilight. He was the very contrary of that sort of oriental visionary who is only a mystic because he is too much of a sceptic to be a materialist.

Arianrhod P>!

Rossetti makes the remark somewhere, bitterly but with great truth, that the worst moment for the atheist is when he is really thankful and has nobody to thank.

Arianrhod P>!

So St. Francis is free of all obligation to cry out in praise or terror on the Lord God Apollo, but in his new nursery heavens, he salutes him as Mr. Sun.

Arianrhod P>!

Apparently it was after this first false start that the great reunion took place at the Portiuncula, and between this and the final Syrian journey there was also an attempt to meet the Moslem menace by preaching to the Moors in Spain. In Spain indeed several of the first Franciscans had already succeeded gloriously in being martyred. But the great Francis still went about stretching out his arms for such torments and desiring that agony in vain.

Arianrhod P>!

St. Francis, of course, would make a magnificent Sun-Myth. How could anybody miss the chance of being a Sun-Myth when he is actually best known by a song called The Canticle of the Sun? It is needless to point out that the fire in Syria was the dawn in the East and the bleeding wounds in Tuscany the sunset in the West. I could expound this theory at considerable length; only, as so often happens to such fine theorists, another and more promising theory occurs to me. I cannot think how everybody, including myself, can have overlooked the fact that the whole tale of St. Francis is of Totemistic origin.

1 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

John Henry Newman: Apologia Pro Vita Sua (angol)
Carolinne White (szerk.): Early Christian Lives
Giorgio Papasogli: St. Teresa of Avila
Peter Hebblethwaite: Introducing John Paul II
Louis Bouyer: Newman – His Life and Spirituality
Csaba Török: József Mindszenty, The Saintly Cardinal
James Martin: In Good Company
Evelyn M. Brown: Kateri Tekakwitha
Albert Nolan: Jesus Before Christianity
Bill Johnson: Defining Moments