The ​Second Book of Lankhmar (Fafhrd and the Gray Mouser 5-7.) 1 csillagozás

Fritz Leiber: The Second Book of Lankhmar

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

After their legendary adventures in the northern wastes and beyond, Fafhrd, the giant barbarian warrior, and the Gray Mouser, master thief, novice wizard and expert swordsman, are back home in Lankhmar again, and looking for an easy time. But Lankhmar is under attack from a strange horde of invaders, including a two-headed dragon and an army of miniature wanderers …Once those threats are seen off, a quest to the farthest reaches of Nehwon is in prospect. And then, in the last book of their adventures, Fafhrd goes sailing through the clouds, and the Mouser takes to the seas, before we finally bid a fond, if sad, farewell to Lankhmar.

THE SECOND BOOK OF LANKHMAR includes the last three volumes of the hugely enjoyable series.

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Fantasy Masterworks angol

>!
Gollancz, London, 2001
696 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780575073586 · ASIN: 0575073586

Enciklopédia 5

Szereplők népszerűség szerint

Loki · Odin · Szürke Egerész · Fafhrd


Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

Noro>!
Fritz Leiber: The Second Book of Lankhmar

Ha össze kéne szednem, honnan származnak a fantasy irodalom (és szerepjáték) legismertebb, klasszikus sablonjai, akkor az egyveleg valahogy így nézne ki: egy rész Howard, egy rész Tolkien, egy rész Moorcock, nagyjából fél rész Vance és legalább másfél Leiber. Nem vicc: ez a pasas annyi mindent talált ki, amit ma a kard és boszorkányság stílus természetes velejárójának tartunk, hogy én is alig hiszem el. Többek között a D&D, a Warhammer Fantasy vagy a Korongvilág is egészen másképp nézne ki nélküle. Fafhrd, a barbár és Szürke Egerész, a tolvaj karakterei mind a mai napig hatást gyakorolnak arra, ahogy a legtöbb író az antihős kalandorokat elképzeli. Még akkor is, ha az írók adott esetben spoiler nincsenek is ennek tudatában. És alighanem Leiber tette az akasztófahumort a fantasztikus irodalom szerves részévé. Persze ő nem a ma népszerű, harsány egysorosokra épített, de a szövegeit át- meg átszövi a finom irónia. Ezek a szövegek egyébként gyakran olyan költőiek, mint Lord Dunsany óta kevés fantasy alkotás, mégis képesek átadni a modern grimdark irányzatot megelőlegező mocsok és dekadencia (és az időnkénti alternatív erotika) hangulatát, amelyek Nehwon spoiler világát nagyon is áthatják.

A sorozat második felét tartalmazó gyűjtemény történetei már szorosabban kapcsolódnak egymáshoz, mint azt az elsőben megszoktam. Ezeket az 1968 és ‘88 között született írásokat Leiber már majdnem sorrendben írta, ami kimondottan jót tett a kontinuitásnak.

A The Swords of Lankhmar a sorozat egyetlen valódi regénye. Hőseink, miután többször körbeutazták a világot, visszatérnek Lankhmarba, a “kalandok városának” oly sok fantasyben visszaköszönő alaptípusába – ahol rögtön hitelezőik serege fogadja őket. Ezzel meg is adják a szatirikus történet alaphangját. Hamarosan a hamelni patkányfogó erősen átértelmezett történetébe csöppenünk, idomított(?) rágcsálókkal, szürke mágusokkal és erőteljes társadalomkritikai elemekkel. (Itt jegyezném meg, hogy szerintem ezt Sapkowski is olvasta.) A sorozat legjobb darabja.

A Swords and Ice Magic hagyományosabb válogatás, amely élesen két szakaszra különül. Az első novellákat talán nosztalgikusnak nevezném, ugyanis a korai Nehwon-történeteket idézik. Rövid történetecskék, nem ritkán kicsit groteszk megoldásokkal, amelyek valami hihetetlen módon idézik (helyesebben: vetítik előre) a Mágia színe elemeit. Megjelenik a Halál, a kotnyeles, hősök sorsával játszadozó istenek, és még a “narratív szükségszerűség” gondolata is, amelyet később Sir Terry dolgozott ki részletesen. Az utolsó két, hosszabb történetben viszont a sorozat teljesen új irányt vesz, a két főhős pedig sokkal kidolgozottabbá válik. A The Frost Monstreme c. novellától kezdve Fafhrd és az Egerész ugyanis elkezd felelősséget vállalni másokért, és magányos zsiványokból egy közösség tagjaivá válnak. Ezt az is előmozdítja, hogy a válogatást záró, Rime Isle c. kisregényben összetalálkoznak saját mitikus őstípusaikkal, Odinnal és Lokival, és nem tetszik nekik, amit e képletes tükörben megpillantanak.

Végül a sorozatot lezáró The Knight and Knave of Swords novellái olyan kérdésekkel foglalkoznak, amik Ursula K. Le Guin Tehanu-ját leszámítva nem sokszor kerül elő fantasyben: a hősök visszavonulásáról és azt ezt kísérő bonyodalmakról. Persze a jó értelemben vett melodráma itt is megjelenik, amikor hőseinket utolérik a korábbi kalandokból hátramaradt, elvarratlan szálak. Kincseiket visszakérő fekete mágusok, megsértődött istenek, régi ellenségek által küldött orgyilkosok és a gondtalan ifjúkorban megmentett… ehem… szüzeknek nemzett ivadékok. Az utolsó kisregény (The Mouser Goes Below) sajnos egy kicsit túlzásba vitte a nosztalgiázást: bár érdekes ötlet volt egy olyan kalandot tenni a végére, amelyet magányos hősködéssel nem lehet megoldani, és tetszik, ahogy a mellékszereplőket helyezte a középpontba, de a fő cselekmény eléggé abszurd és logikátlan volt. Ráadásul – amit tényleg nem vártam – az indokolatlan erotika is befigyelt. Így hát az utolsó száz oldal nem lett igazán méltó befejezése a Lankhmar-ciklusnak, de az előző, több, mint ezer oldalnyi novellafüzér (plusz egy regény) ettől függetlenül is a klasszikus fantasy alapműve.

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

Noro>!

'Tell me, why is this called the Hill of the Eight-Legged Horse?'
'Because it takes four men to carry a cofin or the lain-out corpse of one who's been hanged – ordied any ther way. Four men – eight legs. You might have guessed.'
'And what is this god's name?'
'Odin.'

Swords and Ice Magic, VIII. Rime Isle

Kapcsolódó szócikkek: Odin
Noro>!

'Your pardon, lieutenant,' she rejoined, her own weariness lifting at his optimism, 'but I have heard you and your fellows named berserker – and have always thought it was the ways of such the charge the enemy at the first chance, charge wolf-howling and bounding, mother-naked?'
'To tell the truth, that was once my own understanding of it,' he replied, thoughtfully rubbing his broken nose with the back of his hand, 'but the captain's changed my mind for me.'

Swords and Ice Magic, VIII. Rime Isle

Kapcsolódó szócikkek: berserker
Noro>!

Lord, what romantic fools men were, to overpass the known and good in order to strain and strech after the mysterious merely unknown. Were dreams simply better than reality?

The Knight and Knave of Swords - I. Sea Magic, Chapter 4

Noro>!

'A crooked Arrow of Truth and a rounded-off Cube of Square Dealing strike me as about right for this world, more in line with accepted human practices.'

The Knight and Knave of Swords - I. Sea Magic, Chapter 11

Noro>!

It is an old saw in the world of Nehwon that the fate of heroes who seek to retire, or of adventurers who decide to settle down, so cheating their audience of honest admirers – that the fate of such can be far more excruciatingly doleful than that of a Lankmar princess royal sanghaied as cabin girl aboard an Ilthmar trader embarked on the carkingly long voyage to tropic Klesh or frosty No-Ombrulsk.

The Knight and Knave of Swords - IV. The Mouser Goes Below (első mondat)

Noro>!

Despite his fury at Hrenlet, he had to admit, as he hurriedly quaffed, that she had dealt honestly with him up to a point: his bed-comrade was female, red-haired, indubitably from the farm and – for a calf – beauteous, while her now-alarmed mooing had nevertheless a throaty amorous quality.

The Swords of Lankhmar, Chapter 7

Kapcsolódó szócikkek: Fafhrd
Noro>!

'And are you – your pardon, but it's written here – that mongrel and long-suspected burglar, cutpurse, swindler and assassin, the Grey Mouser?'
The small man fluffed his grey cape and said, 'If it's any business of yours – well, he and I might be connected in some way.'

The Swords of Lankhmar, Chapter 1.

Kapcsolódó szócikkek: Szürke Egerész
Noro>!

Death most strongly felt that, if only for artistry's sake, heroes should be made to make their exits from the stage of life in the highest melodramatic style, with only one in fifty score let to die of old age and in the bed of sleep for the object of irony.

Swords and Ice Magic, I. The Sadness of the Execuioner

Noro>!

Godsland is overcrowded, a veritable slum, all because of man's perverse thirst for variety. There are rumors among the packed gods there of other and (perish the thought!) superior gods, perhaps invisible, who enjoy roomier quarters on another and (oh woe!) higher level and who (abysmal deviltry!) even hear thoughts, but nothing certain.

Swords and Ice Magic, V. Under the Thumbs of the Gods

Noro>!

'That's how I knew he was not a Nehwo god – it's natural, don't you think, that a god, all-knowing in hs own world, would be at a loss at first, plunged into another? He'd have to take it in. Finally he smiled and lifted his hand to my bosom, looking at me questioningly. I spoke my name. He nodded and shaped his lips, repeated it. Then he touched his own chest and spoke the name „Loki”.'

Swords and Ice Magic, VIII. Rime Isle

Kapcsolódó szócikkek: Loki

A sorozat következő kötete

Fafhrd and the Gray Mouser sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Megan E. O'Keefe: Steal the Sky
Chris Willrich: The Chart of Tomorrows
Michael Shea: Nifft the Lean
Leigh Bardugo: Six of Crows
Scott Lynch: Red Seas Under Red Skies
Ari Marmell: Covenant's End
Jennifer A. Nielsen: The Runaway King
Michael J. Sullivan: Theft of Swords
Sally Green: The Smoke Thieves
Sam Sykes: The City Stained Red