Kreatív ​írás 30 csillagozás

Mesterfogások íróknak
Fritz Gesing: Kreatív írás

A könyv azoknak a kezdőknek segít, akik szeretnék bedolgozni magukat az írás művészetébe, de számos értékes tanácsot és ösztönzést kínál tapasztaltaknak és „profiknak” is. Kreatív írás bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Az írás kétségkívül mesterség és titok szimbiózisa… A titkok területén csak találgathatunk, a mesterség ezzel szemben tanulható…" Fritz Gesing klasszikussá vált alapműve, a Kreatív írás, bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Emellett sok praktikus tanácsot, illetve ötletet ad az írási problémák megoldásához. Alkalmas lehet egyéni tanulmányokra, de írói kurzusok, tanfolyamok számára is tan- és munkakönyvként szolgálhat.

>!
Z-Press, Miskolc, 2007
212 oldal · ISBN: 9789639493377 · Fordította: Szalma Julianna

Enciklopédia 3


Kedvencelte 2

Most olvassa 6

Várólistára tette 51

Kívánságlistára tette 55

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

Molymacska>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Mostanság borzasztóan kapálózom azért, hogy jobb író legyek. Próbálkozom, pályázatokra jelentkezem, és olvasok. Így került kezembe ez a könyv is, amitől nagyon sokat vártam, és ezt a lécet sajnos nem ugrotta meg.
A könyv nagyon kettős, hiszen egyrészről zseniális, mert minden olyan témával foglalkozik, amiket mondjuk ma is az írós csoportokban napi szintű témákban látjuk. Nagyon sok témát dob fel, és ahhoz nagyon som listát, felsorolást ad, amiket ha szempontok szerint követhetünk, akkor segíthet valamilyen szinten a témában eligazodni. Ezeket akár írás közben is elő lehet venni, nagyon hasznos pipálgatni, mi az, ami már megy, mit csinálunk az adott szövegen éppen, és mi az, amiben bizonytalanok vagyunk.
Ellenben elkezdtem olvasni, mintha egy öreg (irodalomtudós?) bácsi a kandalló mellett a hintaszékben pöfékelve mesélné el nekünk, kis tanoncoknak, hogy mi az íróvá válás helyes menete. Nem éreztem azt, hogy rendezett lett volna (sőt talán azt is mondhatom, néhol csapongó volt. Igen, a rengeteg lista és felsorolás közben is) sem azt, hogy a lényeget, a tudománya kikristályosodott lényét adná át. Nem, inkább egy mesét kaptunk, amiből bár a megoldás kihámozható, de mégsem tökéletes. Sajnos a könyv tördelése sem segít az eligazodásban, amikor felsorolás van, az ömlesztett szövegben kell keresgélnünk a lépéseket és részeket, nincs úgy tördelve, hogy átláthatóbb legyen, hogy rá nézve lássuk az alapokat.
A másik problémám, hogy kicsit önismereti/önsegítő könyv látszatát kelti az egész. Ami alapvetően még annyira nem lett volna probléma, hiszen én is kíváncsi vagyok, miben vagyok jó, de mégsem ezt a hatást érte el, sokkal inkább idegesítően sokat kérdezett szerintem lényegtelen dolgokról, de magához az írás természetéhez kevésbé kerültem közel.
Számomra, ami kifejezetten hiba a könyvben, hogy nem angolszász. Soha nem gondoltam volna, hogy ezt valaha bármelyik könyvnek fel fogom róni, de igen, az, hogy német a szerző, sokban nehezíti a könyv megértését is. Egyrészről azért, mert a példák is német szerzők általában, amit valljuk be, sokkal kevesebbet olvasunk, mint mondjuk angolszász irodalmat. Emiatt számunkra (számomra biztosan) a példák konkrétan nem mondanak semmit. Mond egy címet, amit 70%-ban magyarra le se fordítottak (ha mégis, biztos nem olvastuk. Sok könyvről azért tudok valamit is, mert német szakos könyvtárban dolgoztam), és ennek örüljünk, mert tudjuk, hogy ő neki bezzeg így sikerült. Hát jól van, de egy amerikai szerző könyvével lehet jobban jártunk volna…
A másik probléma ezzel, hogy több olyan német nyelvterületi jellegzetességet mutat be, ami ott így van, de ki is fejti, hogy angolszász területeken teljesen más. (itthon meg egy harmadik lehetőség van, ami nem baj, de akkor inkább legyünk közelebb az angolszászhoz, azt jobban át tudjuk fordítani a saját „utunkra”.) Az már megint más kérdés, hogy mennyiben nehezíti az olvasást az irodalomtudományra hivatkozó részek, és mennyiben várnánk valami sokkal átláthatóbbat, és kevésbé tudományosat.
Már írtam, hogy a legtöbb cím belőle számomra ismeretlen német szerző, de amit lefordítottak, se mindig ismerte a fordító. Ilyen volt például a Fogóban a rozs, amely könyvet ilyen néven sose adtak ki. Máshol angol kifejezéseket használ, amik igazából tökéletesen megállnák a helyüket magyarul is, felesleges úgy hagyni. A fordításban máshol is látszanak problémák sajnos, így nem tudunk teljesen figyelemmel a könyv amúgy ésszerű leírására koncentrálni.
Valószínűleg ez a könyv hasznos lehet, hogyha egy szemináriumon a tanárral együtt elemezzük ki a részeket, de mint egyénileg olvasó magánszemély, nekem a hátamon futkosott a hideg a könyvtől. Kezdő írók kézikönyve vagy A siker tintája sokkal összeszedettebb, így írástechnika témában még mindig ez a két könyv vezet nálam.

nagytimi85>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Alapos szakkönyv, az írói munkamódszerek széles palettáját mutatja be, az ihletkereséstől a végső simításokig a történetírás minden fázisához kínál tippeket és gyakorlatokat. Ezeket viszont néha nagyon-nagyon nehéz volt kibányászni az emészthetetlen nyelvezet és a furcsa szerkesztés sűrűjéből (a könyv valamiért nagyon hisz az ömlesztett felsorolásokban és a végtelenül egymásba ágyazott zárójeles gondolatokban…), sokszor volt az az érzésem, hogy nem is tudja igazán, kinek szól, és hogyan, miről akar szólni. Olvasmánynak nem épp élvezetes, de kézikönyvként megállja a helyét, aki kezdő- vagy amatőr íróként dolgozik egy történeten, sok hasznos gondolatot találhat benne, ha az aktuális munkafázisát érintő fejezetnél föllapozza a könyvet.

Nadjaa P>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Az ember sokkal többet várna egy ilyen könyvtől. Kreativitás? Alig volt valami nyoma. Így körülbelül egy gyereknek lehetne magyarázni.
Érdekes megismerni a nagy szerzők technikáit, és vannak jó idézetek. Talán ez a könyv legnagyobb pozitívuma. A végén az összefoglaló kifejezetten jó összeállítás a mindennapi rutingyakorlatokhoz.

Stone P>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Azért segít, adott ötleteket és a végén az ujjgyakorlatok nagyon tetszenek, meg is fogom csinálni….

Mafia I>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

nem kifejezetten „kreatív”, de gyerekekkel dolgozni jó.

Dorqa P>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Volt benne néhány jó ötlet, de sokkal kevesebbet kaptam ettől a könyvtől, mint amit vártam.
Sok helyen éreztem a példák hiányát, persze lehet, ez csak az én hibám, hogy konkrétumokhoz akarok kötni egy művészetet, de szerintem a tanuláshoz az „így igen, így nem” bemutató módszer, nagyon hatékony tud lenni.

Ardid>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Annyira nem lepett meg. A hasznos belőle a sok ajánlott olvasmány, de nem ír le olyat, amire ne jöhetne rá magától az ember.

Galambdúc>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Már rágtam a kefét, mire a végére értem. Sokáig elhúzódott az olvasása, hiába érdekelt a téma nagyon. Adott néhány használható tanácsot, de ebből senki nem fog megtanulni jól írni, még akkor se, ha elvégzi a feladatokat, amelyek talán a legkreatívabb részei a könyvnek. Néhol rendszerez, néhol elmélkedik, de kevésnek találtam a konkrét példát, illetve ha volt, az a szerző által nagyra tartott öt-tíz műre korlátozódott, nem segített sokat. Az viszont pozitív, hogy minden kezdő írót arra buzdít, hogy ne csüggedjen, és sok sikert kíván a végén. Amúgy meg sok benne a gépelési hiba, ejnye.

1 hozzászólás
gater>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Jó könyv volt és hasznos, jó tanácsokkal egy-két könyvhöz is meghozza az ember kedvét, de egy kicsit száraz volt.

Lilla_Miko>!
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Egy kicsit sokáig tartott átrágnom magam rajta. Nem egy egynapos olvasmány. Nem volt rossz, bár zavart a sok német utalás. Kicsit furcsa volt a nyelvezete/fordítása, emészthetőbb/ gördülékenyebb is lehetett volna. Kezdő íróknak mindenképpen érdemes elolvasni. Segíthet olyan dolgokra rávilágítani, amit kezdőként még nem ismer az ember. Nem ez a legjobb mű a témában, de vannak benne hasznos tippek.


Népszerű idézetek

nemleh>!

„Az első, amit egy írónak meg kell tanulnia, az a művészet, hogy amit érzékel, átültesse azzá, amit érzékeltetni akar.” (Albert Camus)

51. oldal, Sz és I. A német ideológiáról (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Galambdúc>!

Tanácsos tehát a nagymesterek és a népszerű ponyvaírók nyomába eredve minimálisan 500 oldalas könyvet írni? Én úgy gondolom: nem. Éspedig különböző okokból. A nagy volumenű kötetek szerelmesei mellett legalább annyi rajongója van a feszes, gazdaságos elbeszélésnek is. Az ilyen olvasók a kimért, előrehaladó írást akarják, és allergiásan reagálnak mindenfajta fecsegő, cikornyás elbeszélési formára és a szerző buzgólkodó ismereteire.

152. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

7 hozzászólás
nemleh>!

A visszaemlékezés folyamata a megélt élmények állandó átalakításának eljárása.

20. oldal, Önkéntelen visszaemlékezés (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

nemleh>!

…minden ember kitalálja a maga történetét. Mindannyian saját magunk költői vagyunk tehát. Ugyanakkor senki sem talál ki történeteket a semmiből. Régi gondolatnyomokat reaktivál, különféle forrásokból származó gondolattöredékeket illeszt össze új kombinációban, miközben közkedvelt képeket és mintákat használ fel.

20. oldal, Önkéntelen visszaemlékezés (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

nemleh>!

„Regényeim alakjai saját meg nem valósult lehetőségeim. Ezért kedvelem egyformán valamennyit, ezért keltenek bennem egyformán ijedtséget. Mindegyikük átlépett egy határt, amit én magam elkerültem. Épp ez az át nem lépett határ… vonz. Azon túl kezdődik a nagy titok, amit a regény keres. A regény nem a szerző gyónása, hanem annak kutatása, amit az emberi élet jelent abban a csapdában, amivé a világ lett.” (Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége)

23. oldal, Kitaláció és dramatizálás (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

nemleh>!

„Mert ami az utazás értékét adja, a félelem… Távol hozzátartozóinktól, távol nyelvünktől, elvesztve minden támaszunkat, megfosztva minden álarcunktól…, teljesen saját magunk felszínén találjuk magunkat. De mivel az az érzésünk, hogy lelkünk beteg, szemünkben minden ember és minden dolog csodaként nyeri vissza értékét. Egy asszony, aki önfeledten táncol, egy függöny mögül kikémlelt, asztalon álló üveg: minden kép szimbólummá válik. És amennyire saját életünk benne van ebben a pillanatban, annyira látjuk az egész létet benne tükröződni.” (Albert Camus: Fény és árnyék: Az élet szeretete)

36. oldal, Ismeretlen ösvényen. A kutatás technikái (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

nemleh>!

…csak aki saját élményeit nem érzi bilincsnek, van abban a helyzetben, hogy úgy ábrázolja azokat, hogy másokat lebilincseljen.

36. oldal, Ismeretlen ösvényen. A kutatás technikái (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Galambdúc>!

Az írókra éppúgy érvényes, mint amit a zongoristák vagy teniszezők esetében magától értetődőnek tartanak, hogy gyakorolni kell!

166. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

4 hozzászólás
Grace_Martin>!

"Egy ember művei gyakran vágyai vagy kísértései történetét tükrözik, de szinte sohasem saját történetét, mindenekelőtt akkor nem, amikor azt állítja, hogy önéletrejzi iheleté vezette. Soha ember meg nem kockáztatta, hogy olyannak ábrázolja magát, amilyen."/Albert Camus/

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Nadjaa P>!

Legyen, Sten Nadolny szavaival, egy jól szervezett álmodozó.

37. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak


Hasonló könyvek címkék alapján

Milan Kundera: A regény művészete
E. M. Forster: A regény aspektusai
Annet Huizing: Hogyan írtam véletlenül egy könyvet?
Varga Bea: A siker tintája
Roland Barthes: Beszédtöredékek a szerelemről
Séllei Nóra: Lánnyá válik, s írni kezd
Horváth Viktor: A vers ellenforradalma
Werner Heisenberg: A rész és az egész
Spiró György: Mikor szabad ölni?
Füst Milán: Látomás és indulat a művészetben