Kreatív ​írás 25 csillagozás

Mesterfogások íróknak
Fritz Gesing: Kreatív írás

A könyv azoknak a kezdőknek segít, akik szeretnék bedolgozni magukat az írás művészetébe, de számos értékes tanácsot és ösztönzést kínál tapasztaltaknak és „profiknak” is. Kreatív írás bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Az írás kétségkívül mesterség és titok szimbiózisa… A titkok területén csak találgathatunk, a mesterség ezzel szemben tanulható…" Fritz Gesing klasszikussá vált alapműve, a Kreatív írás, bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Emellett sok praktikus tanácsot, illetve ötletet ad az írási problémák megoldásához. Alkalmas lehet egyéni tanulmányokra, de írói kurzusok, tanfolyamok számára is tan- és munkakönyvként szolgálhat.

>!
Z-Press, Miskolc, 2007
212 oldal · ISBN: 9789639493377 · Fordította: Szalma Julianna

Kedvencelte 3

Most olvassa 5

Várólistára tette 53

Kívánságlistára tette 46

Kölcsönkérné 3


Kiemelt értékelések

>!
szöszmösz I
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Hasznos tanácsok és jó irodalmi –, szerzői példák, idézetek. Igazából számomra a legérdekesebb része ez volt, hogy kicsit megfigyelhettük a nagyok alkotók módszereit és rigolyáit…, viszont rengeteg oldalt úgy ahogy van egyszerűen kitépnék a könyvből. Igazából úgy éreztem maga az író se fogad meg sok dolgot a leírtakból, bár igazán szakszerűen látja azt… a másik meg, hogy hasznos, viszont még mindig nem értek azzal egyet, hogy, ahhoz, hogy valaki jó író legyen maximum 10% tehetség kell a többit az ilyesfajta könyvek segítségével kifejlesztheti. Szerintem ne azért írjunk könyvet, mert el akarjuk mesélni ami velünk történt vagy, mert olyan hihetetlenül elképesztőnek látjuk az életünket vagy saját magunkat, hanem az irodalom iránti teljes elhivatottságból, a legnagyobb regényeket és szerzőket ismerve és tanulmányozva. Persze nem árt, ha van mit írni, de nem lenne jobb a világ, ha minden 2. ember könyvet írna egy ilyen könyv segítségével, ahhoz szerintem kell egy kisfokú elhivatottság is – azon kívül, hogy mindenki híres akar lenni.

Az pedig a másik, hogy eltekintve attól, hogy melyik írónak milyen napszakban, helyen satöbbi volt ihlete és tökéletes körülményei az íráshoz szerintem nem szabadna ilyen szárazon és ilyenmódon belerágni az esetleges kezdőíró szájába. Mindenki akkor írjon és ott, amikor az neki kényelmes. Ugyanúgy, ahogy tanulni is mindenki csak a saját maga által kitapasztalt napszakban tud. Nem jó, hogyha ennyire megkötik az ember kezét. Az irodalom és a regényírás nem válhat sablonná. A tökéletesítéshez jó, viszont inkább ajánlom akkor én is –, amit egyébként a könyv is egy oldalon –, hogy az ember figyelmesebben olvassa az igazán nagyokat, mint Dosztojevszkijt, Tolsztojt, Ecot, Marquezt satöbbit. Tőlük lehet igazán tanulni Fritz Gesingtől nem.

7 hozzászólás
>!
Narutofan98 P
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Ez… meg… mi… volt? Huh, rendben. Most jutottam el arra a pontra, hogy végig olvastam. Előtte mondom benyomok egy csillagozást úgy randomra, hogy legyen azért valami, de elkiabáltam. Mikor elkezdtem olvasni, még tetszett, hogy hú milyen jó, egy kis inspiráció, aztán félre raktam, olvastam mást, nem volt kedvem, így levettem az olvasottakból, hogy amikor kedvem lesz, akkor majd írok hozzá valami kis szösszenetet.
De nem gondoltam volna, hogy egy ilyen rossz értékelést kell adnom neki? Valahogy olyan biztató volt az eleje, hogy talán adnak valamilyen tippet, felcsigáz és mint az őrült, neki állok írni a friss tudással a fejemben…. hát nem. Inkább felháborodtam.
Konkrétan úgy mutatja be az írást, mint matek órán a tanár az egyenletet. Felvázolja, majd levezeti, hogy a végén megkapjam az x-et. Hát meg egy …. nem káromkodunk.
Az írás maga egy alkotói folyamat, mindenkinek meg vannak a maga módszerei. Nem lehet ezt tudományosan magyarázni, vagy esetleg egy mondattal lerendezni. A könyv pont arról nem írt, hogy milyen trükköket és módszereket használnak a tapasztalt írók, hogy inspirálják magukat. Amikor megláttam a könyvet, abban reménykedtem, hogy különböző technikákat fog kivesézni, hogy mennyire hatékonyak, van-e értelmük, de ahogy egyre jobban belemerültem a sorokba rá kellett jönnöm, hogy a java részét már hallottam, olvastam, és alkalmaztam is. Vagyis nincs új a nap alatt, de hogy még ilyen tudományosan is lett megfogalmazva… brrrr…

>!
Kedves_Könyvek I
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Ne!
Komolyan!
Nem éri meg!
Te, aki az írásról akarsz tanulni!
Ne ezzel a könyvvel kezd, és lehetőleg ne is ezzel folytasd!
Csapd fel inkább A siker tintáját, az több segítséget nyújt!

>!
Léczfalvy_Lili
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Éppen olyan hasznos volt, mint Eco-nal a “Hogyan írjunk szakdolgozatot” című kötete.

1 hozzászólás
>!
nagytimi85
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Alapos szakkönyv, az írói munkamódszerek széles palettáját mutatja be, az ihletkereséstől a végső simításokig a történetírás minden fázisához kínál tippeket és gyakorlatokat. Ezeket viszont néha nagyon-nagyon nehéz volt kibányászni az emészthetetlen nyelvezet és a furcsa szerkesztés sűrűjéből (a könyv valamiért nagyon hisz az ömlesztett felsorolásokban és a végtelenül egymásba ágyazott zárójeles gondolatokban…), sokszor volt az az érzésem, hogy nem is tudja igazán, kinek szól, és hogyan, miről akar szólni. Olvasmánynak nem épp élvezetes, de kézikönyvként megállja a helyét, aki kezdő- vagy amatőr íróként dolgozik egy történeten, sok hasznos gondolatot találhat benne, ha az aktuális munkafázisát érintő fejezetnél föllapozza a könyvet.

>!
Nadjaa
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Az ember sokkal többet várna egy ilyen könyvtől. Kreativitás? Alig volt valami nyoma. Így körülbelül egy gyereknek lehetne magyarázni.
Érdekes megismerni a nagy szerzők technikáit, és vannak jó idézetek. Talán ez a könyv legnagyobb pozitívuma. A végén az összefoglaló kifejezetten jó összeállítás a mindennapi rutingyakorlatokhoz.

>!
krisztianmukli
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Pedig nagyon akartam, de nem, nem tudok jobbat adni két csillagnál…
A könyv eleje katasztrófa, nagy reményekkel vág bele az ember, de az első felében nagyon gyengén vezeti fel a témát, rengeteg példaként felhozott címmel (amiből viszont nem idéz, nem mutatja meg miért jó vagy miért nem jó az említett mű).
A közepétől elkezd egyre konkrétabb javaslatokat adni a karakterek és a cselekmény viszonylatában, addigra viszont már annyira lehúzta önmagát a mű, hogy ez sem menti meg.
Ha tényleg érdekel valakit a kreatív írás, akkor egy netes kurzus, vagy egy jó íróműhely/tesztolvasó közösség többet segít. Ez a könyv inkább a mű készítőjének saját használatra készült jegyzete lehetett eredetileg.

>!
Tintapatrónus P
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Volt benne néhány jó ötlet, de sokkal kevesebbet kaptam ettől a könyvtől, mint amit vártam.
Sok helyen éreztem a példák hiányát, persze lehet, ez csak az én hibám, hogy konkrétumokhoz akarok kötni egy művészetet, de szerintem a tanuláshoz az „így igen, így nem” bemutató módszer, nagyon hatékony tud lenni.

>!
AgiVega IP
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Hiába az a címe, ami, az író nem éppen kreatív. Sajnos az „aha!” élmény nekem elmaradt. Már több, mint egy éve, hogy olvastam ezt a könyvet – talán kettő is megvan –, ezért csak ködösen emlékszem rá, de az volt a benyomásom róla, hogy a benne foglalt szabályok/okosságok nagy részére az ír(ogat)ó az évek során általában magától is rájön és magától is betartja, az összes itt felsorolt szabályt pedig képtelenség betartani, mert ha az ember ezzel próbálkozna, elveszne az írás öröme. Írni – szerintem – szívből kell, nem pedig egy rakás normát követve, és a „szívből írás” is csiszolódik az idők folyamán, míg végül el nem éri a szükséges színvonalat. Nekem ez a könyv sajnos semmi hasznosat nem mondott.

>!
gater
Fritz Gesing: Kreatív írás

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

Jó könyv volt és hasznos, jó tanácsokkal egy-két könyvhöz is meghozza az ember kedvét, de egy kicsit száraz volt.


Népszerű idézetek

>!
Galambdúc

Tanácsos tehát a nagymesterek és a népszerű ponyvaírók nyomába eredve minimálisan 500 oldalas könyvet írni? Én úgy gondolom: nem. Éspedig különböző okokból. A nagy volumenű kötetek szerelmesei mellett legalább annyi rajongója van a feszes, gazdaságos elbeszélésnek is. Az ilyen olvasók a kimért, előrehaladó írást akarják, és allergiásan reagálnak mindenfajta fecsegő, cikornyás elbeszélési formára és a szerző buzgólkodó ismereteire.

152. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

7 hozzászólás
>!
nemleh

A visszaemlékezés folyamata a megélt élmények állandó átalakításának eljárása.

20. oldal, Önkéntelen visszaemlékezés (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
nemleh

…minden ember kitalálja a maga történetét. Mindannyian saját magunk költői vagyunk tehát. Ugyanakkor senki sem talál ki történeteket a semmiből. Régi gondolatnyomokat reaktivál, különféle forrásokból származó gondolattöredékeket illeszt össze új kombinációban, miközben közkedvelt képeket és mintákat használ fel.

20. oldal, Önkéntelen visszaemlékezés (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
nemleh

„Mert ami az utazás értékét adja, a félelem… Távol hozzátartozóinktól, távol nyelvünktől, elvesztve minden támaszunkat, megfosztva minden álarcunktól…, teljesen saját magunk felszínén találjuk magunkat. De mivel az az érzésünk, hogy lelkünk beteg, szemünkben minden ember és minden dolog csodaként nyeri vissza értékét. Egy asszony, aki önfeledten táncol, egy függöny mögül kikémlelt, asztalon álló üveg: minden kép szimbólummá válik. És amennyire saját életünk benne van ebben a pillanatban, annyira látjuk az egész létet benne tükröződni.” (Albert Camus: Fény és árnyék: Az élet szeretete)

36. oldal, Ismeretlen ösvényen. A kutatás technikái (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
nemleh

„Az első, amit egy írónak meg kell tanulnia, az a művészet, hogy amit érzékel, átültesse azzá, amit érzékeltetni akar.” (Albert Camus)

51. oldal, Sz és I. A német ideológiáról (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
nemleh

„Regényeim alakjai saját meg nem valósult lehetőségeim. Ezért kedvelem egyformán valamennyit, ezért keltenek bennem egyformán ijedtséget. Mindegyikük átlépett egy határt, amit én magam elkerültem. Épp ez az át nem lépett határ… vonz. Azon túl kezdődik a nagy titok, amit a regény keres. A regény nem a szerző gyónása, hanem annak kutatása, amit az emberi élet jelent abban a csapdában, amivé a világ lett.” (Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége)

23. oldal, Kitaláció és dramatizálás (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
nemleh

…csak aki saját élményeit nem érzi bilincsnek, van abban a helyzetben, hogy úgy ábrázolja azokat, hogy másokat lebilincseljen.

36. oldal, Ismeretlen ösvényen. A kutatás technikái (Z-Press, 2007)

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
Galambdúc

Az írókra éppúgy érvényes, mint amit a zongoristák vagy teniszezők esetében magától értetődőnek tartanak, hogy gyakorolni kell!

166. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

4 hozzászólás
>!
Grace_Martin

"Egy ember művei gyakran vágyai vagy kísértései történetét tükrözik, de szinte sohasem saját történetét, mindenekelőtt akkor nem, amikor azt állítja, hogy önéletrejzi iheleté vezette. Soha ember meg nem kockáztatta, hogy olyannak ábrázolja magát, amilyen."/Albert Camus/

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak

>!
Nadjaa

Legyen, Sten Nadolny szavaival, egy jól szervezett álmodozó.

37. oldal

Fritz Gesing: Kreatív írás Mesterfogások íróknak


Hasonló könyvek címkék alapján

E. M. Forster: A regény aspektusai
Stephen King: Az írásról
Mario Vargas Llosa: Levelek egy ifjú regényíróhoz
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve
John Braine: Hogyan írjunk regényt
Joël Dicker: Az igazság a Harry Quebert-ügyben
Scott Westerfeld: Túlvilágok
Veres Péter: Ember és írás
Margaret Atwood: A vak bérgyilkos
André Gide: A pénzhamisítók / A pénzhamisítók naplója