A ​gyaloglás filozófiája 21 csillagozás

Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

Frédéric ​Gros francia filozófiaprofesszor, emellett elkötelezett túrázó, aki a gyaloglást nem sportnak tekinti. Nagyközönségnek szóló filozófiai esszéje a gyaloglás, sétálás, kóborlás, kószálás, túrázás mibenlétét tárja fel. Irodalom- és filozófiatörténeti alakok (Rimbaud, Rousseau, Hölderlin, Kant, Nietzsche, Thoreau, Ghandi) életrajzát és írásait idézi meg a gyaloglás fonalára fűzve, miközben mindvégig arról az alapvető életfilozófiai kérdésről töpreng, hogy mi a jó gyaloglásban, hogyan visz minket el a mindennapi élet szerepeivel, feladataival terhelt életünkből az „igazi” lényünkhöz. A gyaloglás Gros értelmezésében az elme felszabadítása, megtisztítása, a valóság megtapasztalása. A táj belakása a gondolkodás metaforája. A gyaloglás menekülés az identitás konstrukciója elől; egyfajta nyugalom megtapasztalása, a tiszta élet egyik formája. A gyaloglás filozófiája sajátos kérdésfelvetésének köszönhetően hamar sikerkönyv lett, szórakoztató kiáltvány, miért is tegyük egyik… (tovább)

>!
Typotex, Budapest, 2023
236 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634932291 · Fordította: Mihancsik Zsófia

Enciklopédia 5

Szereplők népszerűség szerint

Gandhi · Henry David Thoreau


Kedvencelte 3

Most olvassa 16

Várólistára tette 86

Kívánságlistára tette 97

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

K I>!
Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

Nagyon jól összerakott könyv, az biztos. Életrajzok, érdekességek, minőségi gondolatok összessége, amelyek továbbgondolásra is alkalmasak.
A gyaloglás mozgás, testmozgás, de nem sport – egyszerre több és kevesebb is. Azon kívül helyezve, a teljesítmény, statisztikák, sietés, versengés, győzelem sallangját a kiszabadulás, lelassulás, elmélyült szemlélődés javára elhagyva történik a vizsgálódás, változatosnál változatosabb kontextusokban. off Kezdve az ókori cinikus filozófusoktól a romantika korabeli és tizenkilencedik századi költőkön, gondolkodókon át a jelenkor gyaloglójáig; keresztül túrázáson, kiránduláson, melankolikus barangoláson és önkívületben megtett hosszadalmas utakon, elvonult erdei léten, menetelésen, zarándoklaton, írói munka és gyaloglás kapcsolatán, bent levés elől való menekülésen és városi kószáláson off.
Azt gondolom a természetjárásról, hogy szemügyre véve az emberiség idővonalát, egyre többet nyújthat: például egyre több és több zavaró ingertől óvhat meg. Az erdő-mező, natúra, zöld olyan territórium, amely valójában mentes a birtoklástól, ellenben megvéd a türelmetlen autósoktól és figyelmetlen bevásárlókocsisoktól, ahová nem szűrődik be a locsogás, ricsaj, zajongás, a sporthírek, pénzügyek és a fúrás-faragás, ami menedék lehet az urbánus elvadultsággal, perzselő betonrengeteggel, levegőtlen kalitkákkal, olvadozó aszfalt- és hömpölygő viacolorfolyamokkal szemben.

somogyiréka>!
Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

Van nálunk egy olyan szabály, hogy nem szabad más könyvében aláhúzni, mielőtt ő olvasta volna, mert ugye én tollal, jobb esetben ceruzával a kezemben olvasok. Ám első nap, hogy hazaért a könyv, elloptam, ja, mert nálunk az szigorú magántulajdon, borzalom ezt milyen komolyan kell venni, tényleg maximum kölcsönözhetek az itthoni könyvtárból. Bánom már, hogy nem vettem egyet magamnak is, hogy nagyjából az egészet aláhúzzam..
Ám nem csak amiatt voltam végig frusztrált, míg olvastam, hogy elfelejtem, meg sem jelölöm azt a sok gyönyörűséget, hanem mert ezt a könyvet bizony séta közben kellene olvasni. Mintha a legfinomabb simogatásról szólna egy kötet, a legválasztékosabb körülírásokkal, és hiába kaparom a falat, a szavak csak szavak maradnak, de itt legalább tehettem volna..Még van húsz oldalam, szerintem, így fejezem most már be, kimegyek vele az erdőbe.

Több, mint kétszáz oldalnyi dicsőítése a gyaloglásnak, Rimbaud, Rousseau, Hölderlin, Kant, Nietzsche, Thoreau, Ghandi kapcsolódása a témához, filozófia eszmefuttatások a séta értelméről. Csak a lábam vigyen el a végéig..
Mindennapos sétáló vagyok, függő, a karanténból(ráadásul utazás miatt, tehát nem voltam beteg) is három éve ilyenkor mindennap kiszöktem. Aztán, hogy szabályos legyek felhívtam az akármilyen rendészeti szervet és elsírtam nekik azt, hogy nagy bajom lesz, ha nem mehetek ki sétálni..és mivel tényleg nem vicceltem, kaptam is kétnaponta két óra kimenőt egy hivatalos levélben.

Mert csak útközben vagyok szabad és boldog.

A legszebb „sétám” nekem is a Camino volt, ami ugye a tejút földi tükörképe, még az internet előtt egy német útikönyvvel jártuk meg, két részletben, a közepén kezdtük, Burgosnál, majd egy évvel később megcsináltuk az elejét. Együtt mentünk nő és férfi, csendben hegyen-völgyön át, hetekig, akkor még nem volt ilyen divatos ez út.

Ha nem lennék mániákus krónikása is az életemnek, akkor egész nap csak mennék és mennék, hogy végre tényleg legyalogoljak a térképről.

Joó_Katalin_Kata>!
Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

A gyaloglás nem sport, inkább életérzés, ismétlődő repülés, a töltődés ritmikussága. Nincs győztes, mert aki részt vesz benne, az a nyertesek között lépked. Nincs feszültség és nincsenek ellenfelek, csupán a felhőtlen kintlét. A gyorsaság itt hátrány, a lassúság pedig előny. A légzés könnyű, a percek mélyek.

A sétálás izgés-mozgás, orgonaillatú áttetsző boldogság, komor sziklák mélyén megcsillanó mosoly, néma hit, önuralom, tisztulás, belső figyelem és fegyelem. Sosem unalmas, sem nem üres idő, mozgásban van a szellem, mozgásban van a test, ihletet csalogat a képzelet terén, felhő felhőt követ, rajtunk múlik a haladás.

Arthur Rimbaud elszánt örömmel halad. Gandhi fogadalom sétákat tett. Nietzsche-nek az alkotás feltétele volt. Rousseau gondolkodni és alkotni csak sétálva tudott. Suttog a szél, bogarak zümmögnek, duruzsol az erdő. A lápokon a sétáló Verlaine integet felénk. A részeg hajó című verse jut eszembe. Talán ezt is egy hosszabb séta után vetette papírra.

Óarany színű októberi esték, kékes fényű reggelek, újabb kérdések, újabb ösvények, törékeny pillanatok. A legnagyobb öröm nem tárgyak birtoklásából áll, csupán egy egyszerű érzés: érezni önmagam. Egy erdőben sétálva nem létezik képmutatás, sem hamis udvariasság. Egy dombtető szépségének a látványáért meg kell dolgozni, bölcs zarándoklat, de megéri, ahogy ennek a könyvnek is minden egyes lapja megérte.

Joó Katalin

Meg aztán a gyaloglásban egyetlen teljesítmény számít: az ég fénye, a táj ragyogása. Egy hegyvonulat körvonalait egész nap magaddal viszed. Legenda vagy valóság? Rejtély. Megoldódik-e valaha is?
Frédric Gros (Mihancsik Zsófia fordításában)

Jacket>!
Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

Igazi szerelmi vallomás lenne a gyalogláshoz, ha nem lenne a végén A fáradtság keresése című fejezet. Így a természetbe való integrálódás, saját ritmusunk követése nem önmagáért hasznos. Eszközzé silányul, ami segít elviselni az élet értelmetlenségét, a változás esélytelenségét.

hiuz>!
Frédéric Gros: A gyaloglás filozófiája

Ezek a franciák… összeszedve egy rakás érdekes filozófus és filozófiai megközelítés a sétáról/gyaloglásról. sokféle szempontból, így úgy erről arról. a világ minden tájáról. ebben a sietős világban, rohanás, produktivitás, haladás, fejlődés – fenntarthatóan pláne… stb. – enyhet adó olvasni arról, hogy ez nem is kell, nincs jól így, nem ez a természetünk: lehet helyette lassan is, szerényen is, közömbösen is, jóindulatúan is, személyiségünktől végre megszabadulva is lehet.
csak találjunk olyan helyet, amit még nem leptek el az erőszakosak, a sietők meg az autópályák.


Népszerű idézetek

B_Tünde P>!

Mert ha egyszer már nem vársz semmit a világtól ezeken a céltalan és békés sétákon, akkor a világ odaadja magát neked, mintegy ráadásként.

59. oldal

Gy_Ági P>!

…ha elmerülünk az ösvények világában, az állandó kihívást jelent. Minden hozzád beszél, téged köszönt. A szél suttogása, a bogarak zümmögése, a patak csobogása, a léptek nesze a talajon: susogás felel a jelenlétedre. Még az eső is. Könnyed és lágy eső, ő az állandó kísérőd, duruzsoló hang a maga intonációival, kitöréseivel, szüneteivel: a kövön szétloccsanó vízcseppek, vagy a folyamatosan hulló eső alkotta hosszú, dallamos vízfüggöny. Lehetetlen egyedül lenni, ha gyalogolsz, oly sok minden tárul a szemed elé, ami szemlélődésed tárgya.

42. oldal - Magányok (Typotex, 2023)

K I>!

    Kundera hasonló értelemben állítja szembe egymással a Halhatatlanságban az országutakat és az ösvényeket. Az országutak arra szolgálnak, hogy eljussunk egyik pontból a másikba. Úgy vannak kialakítva, hogy eltöröljék a távolságot, növeljék a sebességet, tagadják a teret. Minden ki van számítva: a nyomvonaluk, a burkolatuk. Az a cél, hogy minél kevesebb ideig maradjunk rajtuk. A jó út aszfaltozott és egyenes. Minthogy azonban figyelembe kell venni a földrajzi adottságokat, a terepet és a domborzati viszonyokat, beiktatnak kanyarokat és kerülőket. „Az országútnak – írja Kundera – önmagában nincs értelme; értelme csak annak a két pontnak van, amelyet összeköt.” Az országút mindig arra való, hogy innen oda jussunk, egyik pontból a másikba, kötél, amely egyik helyről átvezet a másikra.
    A gyalogút ezzel szemben „a tér dicsérete”. Ezért van az, hogy minden egyes szakaszán megállásra biztat bennünket. Az ösvény nem összeköt, hanem átszel. Ezt az erdőt vagy azt a völgyet megnyitja a túrázó előtt: ez a felfedezésük feltétele, az ösvény révén jutunk el hozzájuk.
    A gyaloglás mindig tisztelgés a táj előtt.

123-124. oldal - Hála

K I>!

    A profit és a haszon között az a különbség, hogy a profitábilis műveleteket más is elvégezhetné helyettem. Ő kerülne ki belőle nyertesként. Ezért sietek. A versengés elve. Ami számomra hasznos, az igen egyszerű gesztusoktól függ. A jó kritérium, írja Thoreau, ennek eldöntéséhez a következő: „Megcsinálhatná-e valaki más helyettem?” Mindenekelőtt csináld azt, amiben képtelenség volna, ha más lépne a helyedbe: élni, gyalogolni, szeretni, örülni. A haszontalan és profitábilis dolgokban mindig helyettesíthető vagy.

127. oldal - A vadon meghódítása (Thoreau)

5 hozzászólás
K I>!

    A hosszú túrákban valóban megpillanthatod a tiszta lemondás szabadságát. Ha már régóta gyalogolsz, eljön a pillanat, amikor már nemigen tudod, hány óra telt el, ahogy azt sem, mennyi kell még ahhoz, hogy eljuss a végcélhoz. Válladon érzed az elemi szükségletek súlyát, és azt mondod magadnak, hogy ez elég is – hogy tényleg nincs szükség többre a létezéshez –, és úgy érzed, hogy napokig, évszázadokig képes lennél így folytatni. Ilyenkor szinte már nem is tudod, hová tartasz és miért, és ez nem is fontosabb, mint a múltad, vagy az, hogy hány óra van. Szabadnak érzed magad, mert mihelyt emlékezned kellene korábbi pokolbéli elkötelezettségeid jegyeire – név, életkor, foglalkozás, életpálya –, minden teljesen nevetségesnek, jelentéktelennek, kísértetiesnek tűnik.

38-39. oldal - Szabadságok

K I>!

Az embertől, akivel találkozom, gyakran kevesebbet tudok meg, mint a csendtől, amelyet megtör.

82. oldal - Csendek

1 hozzászólás
K I>!

Semmi szükség rá, hogy messzire menjünk, ha gyalogolni akarunk. A másság nem egzotikus (más világok, más kultúrák), a másság ott van a civilizált világ peremén. Gyalogolni annyi, mint félreállni: kívül a gyorsforgalmi utakon, a profitot és nyomort termelőkön, a kizsákmányolókon, a nehéz munkát végzőkön, kívül azokon, akiknek van jobb dolguk is, mint befogadni a téli nap szelíd sápadtságát.

131. oldal - A vadon meghódítása (Thoreau)

6 hozzászólás
K I>!

    Az elvont, ülőmunkát végző emberre gondolok. Az ujjak kopogása a billentyűzeten – fenn vannak a hálón, ahogy mondják. Miért? Másodpercről másodpercre változó információkért, kép-, szám-, táblázat- és grafikonáradatokért. Munka után a metróban, a vonaton a tekintet a telefon képernyőjére tapad, még néhány érintés, és máris sorakoznak az üzenetek, a képek. Leszáll az este, és nem látták a napot. A televízió: egy képernyővel több. Miféle dimenzióban élünk, miféle domborzat nélküli térben?

65. oldal - Gravitáció

1 hozzászólás
K I>!

A szakítás, írja Nietzsche, nehéz, mert megszenvedi a kapcsolat, amely megszakad. De hamarosan egy szárny kerül a helyébe. Nietzsche élete ezekből az elválásokból, szakításokból, elszigetelődésekből áll: a világtól, a társadalomtól, az úti- vagy munkatársaktól, asszonyoktól, barátoktól, szülőktől. De a magány elmélyülése minden alkalommal mintha a szabadság elmélyülését is jelentette volna: nem kell számot adni semmiről, nem kell kompromisszumot kötni, amely mindig csak akadályt jelent, kitisztul, felszabadul a látás.

95. oldal - Miért vagyok olyan jó gyalogló (Nietzsche)


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Frank Robin – Lars Ritter – Havassy Gergely: Politikai filozófiák zsebkönyve
Rutger Bregman: Emberiség
Cheryl Strayed: Vadon
Carl von Clausewitz: A háborúról
Byung-Chul Han: A rítus eltűnése
David Fideler: Reggeli Senecával
Alfred Limbrunner – Klaus Richarz: Milyen állatnyom ez?
Kristin Neff: Együttérzés önmagunkkal
Lao-ce: Tao Te King
Hans Peter Beck-Bernholdt – Hans-Hermann Dubben: A tojást rakó kutya