Útmutató ​rebellis tanároknak 14 csillagozás

Gyerekeknek és szülőknek
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter szenvedélyes gondolkodó, így ássa bele magát a lehetséges jövő, vagy ami ugyanezt jelenti, a nevelés problémáiba. Igyekszik a gyerekek szemével látni. Ezen az úton fedezte fel a Summerhill-i iskolát, amely szimbóluma a pedagógiában a gyerekközpontú iskolának, ahol a gyerekek igényei a játékra legalább olyan fontosak, mint igényük a tanulásra. A kötet írásaiban Summerhill nézőpontjából vehetjük szemügyre Harry Potter Roxfortját, William Golding lakatlan szigetre vetődött gyerektársadalmát, az erőszakos mesék szerepét és mindenekelőtt magát az iskolát, amelyben leképeződnek globalizálódó világunk gondjai és útkeresési törekvései.

>!
Saxum, Budapest, 2009
218 oldal · ISBN: 9789632480633

Enciklopédia 52

Szereplők népszerűség szerint

Herbert Kohl · John Holt · Lev Tolsztoj


Kedvencelte 1

Várólistára tette 9

Kívánságlistára tette 5

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Kkatja P
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Nagyon jó!!
Minden tanárnak, szülőnek és gyereknek el kellene olvasnia, hogy milyen lehetne az oktatás, ha kivonnánk a mostani oktatási egyenletből a tekintélyuralmat és azt a tévhitet, hogy a gyerekek nem akarnak tanulni, ha nincsenek rákényszerítve. Fóti Péter, remekül bemutatja Summerhill példáján keresztül, hogy ez mind nem igaz, hogy a gyerekek igenis szeretnek tanulni, csak nem így, ahogyan most kényszerítve vannak a sokszor teljesen száraz és felesleges tananyag bemagolására, míg biztos alaptudást nem kapnak. http://moly.hu/idezetek/406904
Sajnos, ezt most személyesen is látom az ismerős iskolakezdő gyerekeknél, de saját élményeim is felmerültek az iskolában eltöltött fölösleges éveimről. :P amik lehettek volna sokkal értékesebbek és értelmesebbek is, ha azzal foglalkozhattam volna, ami igazán érdekel és ebbe fektettem volna ennyi év energiáit, de hát ez nem célja a mostani oktatási rendszernek (és nem is tudom, hogy volt-e valaha), ahol csak békés, tekintélytisztelő, igavonó és fogyasztó rabszolgákat nevelnek ki.
http://moly.hu/idezetek/406901
Biztos, hogy ezek szeretnénk lenni és ilyenné tenni a gyermekeinket is? Fóti Péter behatóan tanulmányozta Summerhill rendszerét és ezt próbálja átültetni a magyar valóságba is egy egri demokratikus iskolába. http://kavalkadeger.blogspot.hu/
Akinek van rá lehetősége, tanulmányozza az alternatív lehetőségeket is, mert itt szó sincs anarchiáról, csak a mindenkit megillető alapvető szabadságjogokról, amiről mindenki lemond, amikor beültetik az iskolapadokba.

Ahogy ez fél évszázados idézet is tartja:
"Az 1960-as évek végén írta Herbert Kohl az amerikai iskolákról:
Iskoláink rettenetesek. Nem szolgálják a felnőttek érdekeit, és nem szolgálják a gyerekek érdekeit sem. Azt állítják magukról, hogy >objektív< tudást tanítanak, ami csak leplezi azt, hogy igazából a tekintélytiszteletre nevelnek. Az iskolában a konfliktusok elkerülését oktatják, a tradíció előtti hajlongást, amit a történelem egy meghatározott szemléletével igazolnak. Az egyenlőségről és demokráciáról prédikálnak, miközben elbutítanak sok gyereket, és szigorúan ellenőrzik a tanárokat. Nemcsak azt tanítják, hogy mindenki hallgassa el azt, amit gondol és érez, hanem azt is, hogy tegyen úgy, mintha azt érezné és gondolná, amit mond."

A témában nagyon ajánlott még:
http://moly.hu/konyvek/a-s-neill-summerhill
http://moly.hu/konyvek/daniel-quinn-az-en-izmaelem
http://hu.wikipedia.org/wiki/Demokratikus_iskola
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sudbury_iskol%C3%A1k
http://hu.wikipedia.org/wiki/Summerhill

További Fóti Péter írások (az ő ajánlásával):
http://www.tani-tani.info/taxonomy/term/66
Itt pedig az egyesületük:
http://www.demokratikusneveles.hu/

6 hozzászólás
>!
Morpheus
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

De jó, hogy az egész molyon csak páran járnak iskolába(?), illetve csak pár embernek vannak iskoláskorú gyerekei(?). Ugyanis nekik kötelező lenne elolvasniuk ezt a könyvet. Már ha van vér a pucájukban.
Egy új társadalom felépítéséhez új emberek kellenének, de nincsenek sehol. Viszont a Summerhill típusú iskolákban felnőhetnének azok az új emberek, akik kialakíthatnák az új civilizációt, akik nem csak toldozgatnak-foldozgatnak. Ők már törzsekbe – csoportokba – nagycsaládokba tömörülhetnének, ahogy Daniel Quinn megálmodta. Csakhogy a társadalom nyom nélkül felszippantja az ezekből az iskolákból kikerülő embereket. Úgyhogy valami mégiscsak hiányzik ezekből az iskolákból. Talán éppen Yalom, Fromm, Frankl, Lauster, Quinn könyvei, hogy ne szóródjanak szét az iskola után, hanem maradjanak együtt felnőttként és a későbbiekben szülőkként is tartsanak össze, mutualista munkahelyeket, élettereket létrehozva, egyre többet és többet. Csak így lehetséges már most ebben a cudar világban kicsit másképpen élni. És ha addig, amíg ezek a közösségek általánossá nem válnak, nem omlik össze ez a civilizáció, akkor talán van még remény az emberiség számára.
Szerencsére minden eszköz megtalálható egy új világ felépítéséhez, de sajnos eddig senki nem rakta össze a kirakós elemeit, és nem indult el felépíteni az új világot.
További Fóti Péter írások (az ő ajánlásával):
http://www.tani-tani.info/taxonomy/term/66
Itt pedig az egyesületük:
http://www.demokratikusneveles.hu/

2 hozzászólás
>!
szanes1
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Hogy is kezdjem? Nagyrészt egyetértek azzal, amit a könyvében Fóti a tradicionális iskolákról ír. Summerhillt ismertem, Nail magyarul megjelent könyvét ([[Neill: Summerhill – A pedagógia csendes forradalma]]) olvastam, ezekről nem volt sok újdonság. Azzal azonban nem tudok egyetérteni, hogy hagyományos iskolákban megvalósíthatók lennének az ötletei. Fene tudja, talán csak én vagyok túlságosan begyöpösödött, de úgy gondolom, hogy ha azért kapom a fizetésemet, hogy a francia szimbolizmust tanítsam, akkor kutya kötelességem azt tanítani, vagy legalábbis megpróbálni. És túlságosan erősnek érzem a szülői és a vezetők általi nyomást is, sőt a gyerekek nagy részében is benne van már a versenyszellem, és nem tudják máshogy elképzelni az érvényesülést, mint hagyományos eszközökkel. (Már ez is szörnyű, hogy az általános iskolában az érvényesülés sokszor fontosabb, mint a játék.) És az is hátrány, hogy a hagyományos iskolákban min. 20 fős osztályokban dolgozunk, és egy-egy társasággal heti 3-4, max. jó esetben 8-10 órát töltünk. Ez pedig alig elég valamire. Fóti is érezheti ezt, mert azért elhangzik az a félmondat, hogy ő, ha megtehetné nem is adná iskolába a kisfiát… Na ez az, amin én is közel 3 éve töröm a fejemet. Mert az egyéni, személyre szabott ideális nevelést csak így tudom elképzelni. Ennek persze anyagi vonzatai is vannak, ezen is gondolkodnom kell még. Később bővebben…

2 hozzászólás
>!
Felhasználó I
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Fóti összegzi csaknem mindazt, amit a közoktatásról és ennek fényében kultúránkról, társadalmunkról gondolok, érzek. Hozzá is tesz, érdekes kontextusokban vizsgálja főleg Summerhill-t. A probléma, amit tulajdonképpen mindenki érzékelhet nyomokban, ebben töviről-hegyire le van írva és még csak nem is igazán szaknyelven, de a problémáért sosem kell messzire menni, a megoldást (és lehetséges megoldás alternatívák magvait) szintén megtaláljuk a lapokon. Elismerésem, és mindenkinek csak ajánlani tudom, akit egy kicsit is érdekel az, hogy ő miként javíthatna a helyzeten. Akár, mint pedagógus, akár mint szülő, akár mint egyszerű ember.

>!
bodr
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Ahogyan Fóti Péter home made módon gyakorolja a Summerhill elveit, az azt éreztette át velem, hogy a gyerek formálásának iránya egy szülői döntés, egy izgalmas feladat. A szülőségben azóta látok többet a reprodukciós funkciónál.

1 hozzászólás
>!
selfmadehell P
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Nagyon sajnálom, hogy nem ismertem ezt a könyvet rögtön a megjelenése idején, csak most, évekkel azután, hogy kivonultam az oktatási szférából.

>!
Galóca
Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

@bodr értékelése kapcsán találtam ezt a könyvet. Tetszik az elv, de jelenleg kivitelezhetetlennek tartom iskolai szinten. Kicsit Summerhill-esen meg nem lehet csinálni, annak nem hiszem, hogy van értelme. A csillagok levonása főleg annak szól, hogy teljesen a tanárok hibájaként rója fel, hogy nem így zajlik a tanítás. Másik problémám, hogy ha a világunk hierarchikus felépítésű, akkor miért is kéne a gyerekeket valami másra felkészíteni? Homályosan mintha utalna arra, hogy az iskolában megtapasztalt igazi demokráciából kiindulva lehetne változtatni az egész társadalmi berendezkedésen, de ez olyan területre visz, amihez már nem tudok, nem akarok hozzászólni. Elgondolkodtatott, úgyhogy köszi @bodr.

2 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
Morpheus

Hosszú harc, amíg rájön valaki arra, hogy nem kell azt csinálnia, amit mások mondanak neki, és nem kell olyan embernek lennie, amit mások elvárnak tőle.

17. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: harc · Herbert Kohl
>!
Morpheus

A szokásos tanács amit a kezdő tanár kaphat: meg kell mutatni a gyerekeknek, hogy ki a főnök, és később aztán lazábbra lehet engedni a gyeplőt. Csakhogy ilyesmi nem létezik. Ha egyszer megteremtettük az elnyomás légkörét, minden későbbi lazítást trükknek vesznek a gyerekek, és igazuk is van, hiszen az ellenállás legkisebb jelére a tanár újra bekeményít.

76. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: gyermek · tanács · tanár
>!
Morpheus

Bele kell törődnie a tanárnak abba, hogy a gyerekek az iskolán kívül is tanulnak és hogy az iskolában is tanulnak anélkül, hogy a tanárra állandóan szükségük lenne. Tudják önmagukat és egymást korrigálni, ez pedig fejlődésük egyik fontos motorja, nemcsak az a valami, ami előtt elvileg hajlongani kell.

78-79. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: fejlődés · iskola · tanár · tanulás
>!
Kkatja P

Az a fajta lázadó tanár, akit én igyekszem megszólítani, valahogy úgy látta a világot. ahogyan Lev Tolsztoj látta és leírta:

     Az iskolát nem úgy hozták létre, hogy az olyan legyen, ahol a gyerekek kényelmesen tanulhassanak, hanem úgy, hogy ott a tanárok kényelmesen taníthassanak. A gyerekek beszélgetése, mozgása, vidámsága, amely elengedhetetlen feltétele a tanulásnak, zavarja a tanárt, és ezért az iskola a kérdések börtöne, ahol a beszélgetés és a mozgás tilos. (…) a felülről, erőszakkal létrehozott iskolákban a tanár nem a juhok pásztora, hanem azok börtönőre.
     Ahelyett, hogy belátnák, a siker feltétele adott helyzetben az, hogy tanulmányozzák azt a dolgot, amivel foglalkozniuk kellene (az oktatásban ez a „tárgy” a szabad gyerek), úgy akarnak tanítani, ahogyan ezt maguk megszokták és a legjobbnak találják. Ha pedig ez nem vezet eredményre, akkor sem a tanítás módját változtatják meg, hanem inkább a gyermeki természet megváltoztatására törekednek.

    Talán kevesen tudják, hogy Tolsztoj 1859 és 1862 között működtetett egy kis iskolát saját Jasznaja Poljana-i birtokán. Az iskolába Tolsztoj parasztjainak gyerekei jártak. Tolsztoj maga is tanított ott, és gondolatait az oktatással, az oktatási rendszerrel kapcsolatban egy saját maga finanszírozta újságban közzé is tette. Mielőtt iskoláját megnyitotta volna, megismerkedett az oktatás korabeli irodalmával, és ellátogatott Franciaországba, Angliába és Németországba, iskolákat tanulmányozni.

14-15. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: iskola · Lev Tolsztoj · oktatás
>!
Kkatja P

    Ha arról hallok panaszkodni, hogy sok hátrányos helyzetű gyerek nem tanul meg még olvasni sem, akkor arra gondolok, hogy vajon kezükbe került-e egyáltalán olyan olvasmány, amelynek értelme volt a számukra, ami róluk szólt, vagy pedig csak az iskolai olvasókönyvek száraz szövegeit kellett olvasniuk.

77. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

>!
Morpheus

Azok a gyerekek, akiknek a tanulását a környezet nem hátráltatja, türelmesek és nem könnyen frusztrálhatók. A problémákat, amelyekkel foglalkoznak, nagy energiával és leleményességgel igyekeznek megoldani. Nem kell őket kényszeríteni a tanulásra, és önmaguk haladnak az egyszerűtől a komplexebb problémák felé. Nem kerülik el a nehezebb kérdéseket, és csak a túlzottan könnyű vagy az érdektelen feladatok untatják őket. Ha tisztelik érdeklődésüket, a gyerekek megmutatják, hogy valóban szeretnek tanulni.

73. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: frusztráció · környezet · tanulás · tisztelet · türelem
>!
Morpheus

A tanulás szerves, egyéni folyamat, amelyben a megértésnek, a megfigyelésnek, a kipróbálásnak mind helyet kell kapnia. A tanulás legfontosabb motivátora az, ha a gyerek relevánsnak, fontosnak érzi mindazt, amit tanul. Ezt és csak ezt fogja igazán tudni.

78. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: fejlődés · tanulás
>!
Kkatja P

Az 1960-as évek végén írta Herbert Kohl az amerikai iskolákról:

     Iskoláink rettenetesek. Nem szolgálják a felnőttek érdekeit, és nem szolgálják a gyerekek érdekeit sem. Azt állítják magukról, hogy >objektív< tudást tanítanak, ami csak leplezi azt, hogy igazából a tekintélytiszteletre nevelnek. Az iskolában a konfliktusok elkerülését oktatják, a tradíció előtti hajlongást, amit a történelem egy meghatározott szemléletével igazolnak. Az egyenlőségről és demokráciáról prédikálnak, miközben elbutítanak sok gyereket, és szigorúan ellenőrzik a tanárokat. Nemcsak azt tanítják, hogy mindenki hallgassa el azt, amit gondol és érez, hanem azt is, hogy tegyen úgy, mintha azt érezné és gondolná, amit mond.

17. oldal Az iskolarendszer problémái

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: Herbert Kohl
>!
Morpheus

A szabályokat nem csak felülről lehet erőltetni, nem csak a hierarchiában lehet bízni, nem csak jegyekkel lehet fegyelmezni. A szabályok a közös élet folyamán kialakulhatnak, miközben a közösség tagjai megpróbálják kielégíteni különböző igényeiket. Minden igényt nem lehet érvényesíteni, ezért tárgyalási folyamatra van szükség. A tárgyalások folyamán kompromisszumok alakulnak ki, és bizonyos kérdésekben mindenkinek engednie kell ahhoz, hogy a közös élet működhessen.

32. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: fegyelmezés · hierarchia · kompromisszum · közösség · szabály
>!
Morpheus

Meg kellett tanulnom bízni a gyerekekben és úgy viselkednem, hogy megbízzanak bennem. Ekkor lehet csak az osztálytermi csatateret átváltoztatni olyan hellyé, ahol igazi tanulás folyik, ahol valódi, közvetlen demokrácia van.

79. oldal

Fóti Péter: Útmutató rebellis tanároknak Gyerekeknek és szülőknek

Kapcsolódó szócikkek: bizalom · demokrácia · tanulás

Hasonló könyvek címkék alapján

A. S. Neill: Summerhill
Jerry Mintz: Szabadság és demokrácia az oktatásban
Szent-Györgyi Albert: Az őrült majom
Hatvany Lajos: Egy székely nemes, aki felfedezte a demokráciát
Bíró Gáspár: Demokrácia és önrendelkezés a 21. század elején
Fricz Tamás: Egy következmények nélküli ország
Karácsony Sándor: A magyar demokrácia
Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság
Ollé János – Szivák Judit: Mód-Szer-Tár
Besnyi Szabolcs – Nagy Gábor Mápó (szerk.): A Játék nem játék!