A könyv bemutatja a ma ismert három keleti szláv nép, a belorusz (fehérorosz), a (nagy)orosz és az ukrán (kisorosz) nép kialakulását, letelepedését, az óorosz államiság létrejöttét. Részletesen tárgyalja a Kijevi Rusz történetét, a fejedelemségek korszakát egészen a XVI. század végéig, a moszkvai állam kialakulásáig. A kötetet térképek és részletes bibliográfia egészíti ki.
Oroszország, Ukrajna, Rusz 0 csillagozás
Enciklopédia 68
Szereplők népszerűség szerint
Prokopiosz · szláv · tatár
Helyszínek népszerűség szerint
Kedvencelte 1
Kívánságlistára tette 8
Népszerű idézetek




Az ostromgépekkel szemben Kijev erődítménye sem volt a többinél ellenállóbb: 1240. december 6-án a város elesett. A különböző évkönyvek egymásnak ellentmondó dátummal adják meg Kijev elestét, november 19. és december 6. között. A pszkovi híradás azt is tudni véli, hogy Kijev tíz hétig és négy napig állta az ostromot. Ez azért hihető, mivel egy valóban népes városról van szó, valamint arról is szólnak hírek (Rasid ad-Din), hogy a falakon behatoló tatároknak utcai harcokat is kellett vívni.
111




Kijev elfoglalása után a támadás folytatódott, Halics és Volhínia következett. A tatárok gyorsan eljutottak a Kárpátokig, a Rusz területén egyedül Kamenyec tanúsított némi ellenállást. 1241. április 9-én a sziléziai Legnicánál (németül Liegnietz) Henryk Brodaty fejedelemmel, 1241. április 11-én pedig a muhi pusztán, IV. Bélá val vívtak győztes csatát. A Kárpát-medencébe több irányból behatoló tatár sereg a déli Rusz területét lerombolva, Magyarországon telelt át. Európa ekkor tapasztalta meg a steppei tatár had valódi arcát, azét a seregét, amelyben a Szentföldön harcoló keresztesek eleinte megmentőjüket vélték felfedezni.
112




A kijevi fejedelmi hatalom teljesen lehanyatlott, a vlagyimir-szuzdali a déli ügyektől elfordult, de az északi régióban sem tudott összefogást teremteni. Az északiakat amúgy sem érdekelte már évtizedek óta, mi történik délen. Kijev 1240. évi eleste is csak félmondatos hírként jelenik meg az északi krónikákban.
112




A tatár-mongol magatartásból ez természetesen következett, hiszen a birodalom azon területein, ahol az iszlámot és a buddhizmust követték, hasonlóan viszonyultak a papsághoz. A mongol vallási türelem első kinyilvánítója Dzsocsi volt, a kínai konfu- cianizmussal szemben (Alisén). Az ortodox egyház számára az első jarlikot 1267-re keltezték.
117




Az autokefalitásból Moszkvának kettős haszna származott. Egyrészt egy olyan intézmény volt a nagyfejedelem kezében, amelynek hatósugara szélesebb volt a nagyfejedelem világi befolyásánál és Bizánc bukása az ortodox (pravoszláv) egyházat megerősítette abban a vélekedésben, hogy helyesen cselekedett, amikor elítélte az egyébként is ellenszenves uniót és szembehelyezkedett a „latin eretnekséggel”, ahogy a római egyházat egy 15. századi vitairat jellemzi.
164. oldal




III. Iván a 15-16. század fordulójára megteremtette a moszkvai államot, támogatta az ortodox (pravoszláv) egyház kibontakozó autokefalitását, az egyház ideológiájára (Moszkva a harmadik Róma) támaszkodva az uralkodó hatalmát a társadalom által támasztható korlátok fölé emelte, és a társadalom irányában pedig e korlátok kialakulásának lehetőségét is felszámolta.
165. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- David Autere: Máglyatűz 86% ·
Összehasonlítás - Timothy Snyder: A szabadság felszámolása 93% ·
Összehasonlítás - Drábik János: Az Ukrán dráma ·
Összehasonlítás - Jurij Scserbak: A csernobili eposz ·
Összehasonlítás - John Steinbeck: Orosz napló 87% ·
Összehasonlítás - Gereben Ágnes: Az orosz kapcsolat ·
Összehasonlítás - Balogh László – Kovács Szilvia (szerk.): Régmúlt idők elbeszélése ·
Összehasonlítás - Tóth István: A folytonosság újjáteremtése ·
Összehasonlítás - Bonkáló Sándor: A rutének ·
Összehasonlítás - Fodor István: Magyar régészek a háborús Kijevben ·
Összehasonlítás