Dosztojevszkij számára – írja Rosa Luxemburg, a forradalmár asszony – »kizökkent az idő«, amikor látta, hogy egyik ember megölheti a másikat. Nem lelheti békéjét, mert ismeri azt a felelősséget, amely ezért a szörnyűségért valamennyiünket terhel. Aki csak egyszer is átélte az ő Raszkolnyikovját… az többé sohasem rejtőzhet el a maga csigaházacskájába, a filiszterség és az önhitt egoizmus tojáshéjába…"
A Bűn és bűnhődés a mély és tiszta szellemű, de ellentmondásokkal küzdő s meghasonlott lelkű géniusz legzártabb, legművészibb gonddal szerkesztett alkotása. Talán ezzel magyarázható, hogy világszerte a Bűn és bűnhődés lett életműve legismertebb darabja. A páratlan lélekábrázolás, az emberi jellemek szuggesztív erejű rajza, a magával ragadó stílus, a mesteri kompozíció, a kapitalista nagyváros sikátorainak, piszkos bérkaszárnyáinak, fojtott levegőjű odúinak szorongatóan hiteles képe az írásművészet halhatatlan alkotásai közé emeli művét. A „detektívregényből” így lesz klasszikus… (tovább)
Bűn és bűnhődés 1718 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 1866
A következő kiadói sorozatokban jelent meg: Európa Diákkönyvtár Európa · A Világirodalom Remekei Európa · Horizont könyvek Kriterion · Európa Zsebkönyvek · Európa Diákkönyvtár Európa · A világirodalom klasszikusai Kossuth · Orosz Remekírók · Klasszikus Regénytár (kék) · Klasszikus Regénytár Révai · A világirodalom klasszikusai · Matúra klasszikusok · Európa Diákkönyvtár Európa
Enciklopédia 37
Szereplők népszerűség szerint
Rogyion Romanovics Raszkolnyikov · Szonya (Szofja Szemjonovna Marmeladova) · Dmitrij Prokofjics Razumihin · Arkagyij Ivanovics Szvidrigajlov · Porfirij Petrovics · Sir Isaac Newton · Dunya (Avdotya Romanovna Raszkolnyikova) · Aljona Ivanovna · Andrej Szemjonovics Lebezjatnyikov · Ilja Petrovics · Johannes Kepler · Katyerina Ivanovna · Lizaveta Ivanovna · Mikolaj Gyementyev · Nasztaszja Petrovna · Pjotr Petrovics Luzsin · Pulherija Alekszandrovna · Szemjon Zaharovics Marmeladov
Helyszínek népszerűség szerint
Kedvencelte 660
Most olvassa 174
Várólistára tette 793
Kívánságlistára tette 364
Kölcsönkérné 2

Kiemelt értékelések


Nem bírok elszakadni tőle. Vele vagyok éjjel-nappal, ágyban párnák közt, a suliban a pad alatt, a menzán kaja mellett, kimegyek vele a parkba is. Ha rá gondolok felgyorsul a szívverésem és érzem, ahogy az ereimben dübörögve száguldozik a vér. Már kiugranék miatta az ablakból. Lassan harmadik hete együtt vagyunk és most már ki merem mondani: teljes szívemből szeretlek és utállak Rogyion Romanovics Raszkolnyikov, te ambivalens ruszki lekvár.


A bűn vajon relatív? Lelkiismeretünk teszi azzá?
Elmenekülhetünk saját emberi természetünk elől?
Van jogunk mások élete és sorsa felett dönteni?
Lélektani regény, melyben alapvető sorskérdéseket boncolgat az író.
Végül az igazság és az emberi természet törvényei kerekednek felül.
Mert Dosztojevszkij szerint „ nincs boldogság a kényelemben, a szenvedés a boldogság ára.”
Mert a lélek mégis vétót kiált.
Csillagos ötös súlyos és letehetetlen olvasmány!


Hidegrázós, idegeket felborzoló, nehéz olvasmány.
Azt gondolom, többszöri próbálkozás után, kezdem Dosztojevszkij nagyságát meglátni, megérteni, értékelni.
Ettől a könyvtől is féltem, nem csak azért mert óriás klasszikus, hanem azért is mert Dosztojevszkij írta, és még azért is mert a címe valami mély, elvont, filozofikus boncolgatást sejtetett velem. (Ebben azért van is valami, nem teljesen volt alaptalan a sejtelmem).
Meg kell mondanom Raszkolnyikov tettének indító oka még így végig olvasva sem kristályosodott ki előttem teljesen, de végül is mindegy, nagy vonalakban értem (azt hiszem) ami elegendő.
A szereplők a nagy Oroszország korabeli nyomorúságának legmélyén vergődnek. Vívódásaik nem csak az éhezés, fázás és nincstelenség, hanem a belső értékek ilyen körülmények közötti megtartása körül is forognak. A lecsúszott orosz nemesség kínlódásainak és a nagy tettek elvégzéséhez szükséges áldozatok meghozatalának minden részletét megismerhetjük olvasás közben. Elmerülhetünk a főhős lelkének legmélyében, valamint még néhány hozzátartozója, barátja és üldözői is megmutatják gondolataik, saját vívódásaik mélységeit.
A regény eseményei lassú folyásúak, egy helyben és kis körben toporgunk, majd apró lépésekkel bukdácsolunk előre. A végkifejlet lassan teljesedik be.
A bűn és a bűnhődés elválaszthatatlanok, a bűn tett azonnal hozza magával hitvesét a bűnhődést. Megjárjuk ezt az utat Raszkolnyikovval, zseniális megfogalmazások és epizódok, talán még ezeknél is jobb mellékszereplők és élethelyzetek tárulnak fel. Szonja és családja nyomorúsága a legszívbemarkolóbb nekem, nevelőanyja szerencsétlensége és az ő óriási áldozata torokszorító.
A végkifejlet kicsit enyhíti a regény során fenntartott feszültséget, ad egyfajta feloldozást, de a korabeli, orosz emberek nyomorúságából kapott dózis ezt követően is nyomasztva rajtunk marad. Erre ugyanis nem tud az író sem feloldást, sem enyhítést adni.


Wow. Meglepően nagyon tetszett. Olvastatta magát, végig fenntartotta az érdeklődésemet, ma szinte le sem tudtam tenni. Klasszikusokat félve veszek a kezembe, ugyanis nem mindig van megfelelő hangulatom hozzájuk, de ez most nagyon jókor jött.
Beleégett az egész a tudatomba, nehezen fogok szabadulni tőle, az biztos.
Remekül megírt történet. A nyelvezete egyáltalán nem volt problémás, teljesen érthető.
A történet egy klasszikus formába csomagolt krimi, ami miatt még inkább tetszett. Tökéletesen jelenik meg benne az orosz világ, amitől szintúgy mindig tartok egy kicsit, de ez tényleg nagyon jó volt. Újat nem hiszem, hogy tudnék róla mondani, semmi olyat, amit más már nem mondott el előttem. Nagyon jó volt, ezt bátran ajánlom mindenkinek!


Bepótoltam az évtizedes mulasztásomat, elolvastam. Igen jól írtam a múltkor, hogy ez lehetne a 32. legjobb pszichothriller a molyok szerint, de szerencsére és nagyon helyesen nincs a könyvön ilyen cimke. Pedig ha kivesszük a sallangot szépirodalmat, akkor egy nagyon egyszerű thriller az egész: Raszkolnyikov azt gondolja magáról, hogy ő a korabeli tökéletes ember és gyilkos, és ezért ő jól el tudja majd követni a tökéletes gyilkosságot egy olyan személyen, aki ezt nagyon is megérdemli; ki más lehetne alkalmasabb, mint egy uzsorásasszony, emberek kiszipolyozója, lelkek megnyomorítója. Na de tökéletes gyilkosság nem létezik, mert mindig porszem kerül a gépezetbe, ebben az esteben is ez történik, spoiler. És megszületett a bűn, következik a bűnhődés. Szegény Raszkolnyikov nem is annyira tökéletes és nem is annyira erős, mint gondolja magáról. Állandó bűntudata van és gyötri a lelkiismerete, ráadásul még bekavar a család is, mert a hugicája egy igazi görényhez akar feleségül menni, hogy stabilizálják az életüket, legyen pénz, jólét, meg minden ilyen gyarlóság. Rogya meg már mindenkiről azt képzeli, hogy tudja, ő követte el a gyilkosságokat, főleg Porfirij felügyelő. Nahát bele is betegszik a dolgokba, ha nem lenne a barátja, aki ápolgatja, talán meg is hal, és akkor előbb vége lesz a könyvnek. De nem így történik, úgyhogy következik még jó négyszáz oldalnyi szenvedés. Közben elhunyt Marmeladov úr is, akit még az elején ismerhetünk meg, így belép a képbe a családja is, különös tekintettel leánykájára, Szonyára.
A végét nem spoilerezem el, habár kötve hiszem, hogy valaki ne tudná, hogy a várt katarzis bekövetkezik. Persze ki mit vár.
Kár, hogy nem korábban olvastam ezt a regényt. Tökéletes olvasmány, gyönyörű megfogalmazás, remek téma, a szereplők pedig ugyanúgy szenvednek, mint egy mai skandináv krimiben. Mégis untam néha, mert ez a Rogya gyerek azért túl sokat szenvedett, és akkor harmincoldalas monológokat nyomott le. Az azért kicsit fárasztó volt, bocs Fjodor.
Ha valaki még nem olvasta, akkor belevághat, habár nem ígérem, hogy nem lesznek benne unalmas részek, összességében csodálatosan le van vezetve egy ember lelkiismeretfurdalása az elejétől a végéig. És ezt az érzést mindenki ismeri, rendben, hogy kisebb fajsúlyú dolgok miatt, de lássuk be, egyikőnk sem tudná ilyen jól megfogalmazni ezt az alapvető emberi érzést.
Talán még annyit, hogy ne az Európa Diákkönyvtár sorozatból olvassátok, hanem egy újabb kiadást. Én azzal kezdtem, de megbolondultam a nevek magyarításától és a sok cz-től, úgyhogy gyorsan könyvet is váltottam.A későbbi kiadások némileg modernebbek és könnyebben fogyaszthatók, mert szépirodalom ide vagy oda, a célunk mégiscsak az, hogy egy könyv olvasása közben jól szórakozzunk.


„Az igazán nagy emberek, azt hiszem, igen nagy fájdalmat hordoznak ezen a földön."
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij és köztem van valamiféle kapocs, ami már évek óta nem ereszt. Nagyon mély írásai vannak és régebben nehezebben értettem őt, fel kellett nőnöm hozzá. Ez megtörtént, így bizakodva kezdtem a mű olvasásába.
A kötet erősen lélektani, egy alapvetően irritáló és idegesítő ember elkövet valamit, amit vagy megbán vagy nem…A bűntudattal élő ember gyötrődése ez az írás. Végig izgultam, vajon hogy dönt, a vége pedig nagyon ütős lett. Sajnálom, hogy nincs folytatás.
Egy csillagot azért vonok le, mert gyakran nem tudtam mi történik és kivel, mert az orosz becenevek tőlem idegenek sajnos, mellé jött még több hasonló sima név is, így néha visszafelé kellett olvasnom, hogy akkor ki kicsoda…Néha untam is, nehéz olvasmány. Viszont a történet maga nagyon ott van. Hiányérzetem van tényleg, kár hogy nincs folytatás…
Vajon megbocsájthat-e bárki is egy spoiler? A bűnnel élő ember a rosszabb vagy az, aki elítél?


Elég nagy szégyen, hogy orosz szakosként csak tavaly kezdtem el ismerkedni Dosztojevszkij nagyregényeivel, s talán még ennél is kellemetlenebb a tény, hogy mind a mai napig fogalmam sincs róla, hogy olvastam-e már korábban ezt a kötetet, vagy csak a kötelező tanulmányok, órai megbeszélések hatására ragadtak meg a fejemben a cselekmény apró morzsái, melyek összekavarodtak Stendhal Vörös és feketéjével. Végül arra a következtetésre jutottam, amennyiben korábban már olvastam, nagyobb hatással kellett volna lennie rám, mint ez alkalommal, ami pedig elég lehetetlennek tűnik. Ugyanakkor minden rosszban van valami jó: soha semmi nem adja vissza azt az érzést, amikor az ember először olvas el egy jó regényt, mi több, néha azt kívánom, bár feledhetném a kedvenceimet, hogy az élmény teljes tisztaságával, teljes erejével taglózzon le újra meg újra, minden korábbi tapasztalat és a rárakódó asszociációk mocska nélkül. Mivel azonban a feledés adományát tartalmazó kapszulát még nem dobták piacra, a második olvasás már valószínűleg nem lesz ilyen, nyugtat azonban a tudat, hogy van még mit olvasnom Dosztojevszkijtől.
Ami magát az írót és a regényt illeti, Dosztojevszkij zseniális abban, amit művel. A regénnyel, a hőseivel, az olvasóval egyaránt. Minden egyes szava helyén van, s minden egyes szóval bővül a rácsok száma az olvasó körül, aki az utolsó pillanatban ébred rá, hogy menthetetlenül rászedték. Nem úgy csal kelepcébe, ahogyan Csehov teszi, ügyeskedéssel és ravaszsággal, Dosztojevszkij egyszerűen befalazza az olvasót, amíg az rejtegetni próbálja magát, mert az az érzése, hogy egy régen halott író a sorain keresztül még mindig belelát a lelkébe. (Ha tudná ezt, biztosan jót kacagna most rajtam odaátról.) A legszebb az, hogy egy pillanatra se képzeltem magam egyik főhős helyébe sem, mégis mélyen átéltem azt a poklot, amely rájuk várt. S lehetek túl érzelgős, vagy lehetek ideggyenge, de a regény végére magam is belázasodtam. Ez a olvasmány is egy olyan keserédes pillanat, amit át kell élni az életben legalább egyszer. Megkockáztatom, úgy kellene ezt a könyvet is osztogatni, mint a Bibliát, legyen csak otthon mindenkinek egy, mert ebben a kötetben kis túlzással minden benne van, ami az élethez kell. Szorongatóan jó érzés volt olvasni, kár, hogy másodszorra már nem lesz ugyanolyan. Vagy ki tudja.


Napóleonnal kezdem, mivel ő áll Raszkolnyikov eszméjének központjában. Ő a bűzlő hal feje. Életrajzát érdemes a mű előtt átnyálazni. Sokat ad az élményhez, ezért most kemény négy sorba leírom:
Napóleon megszületik off, és nem egészen tíz évvel később katonai nevelőintézetbe kerül, öt év, majd Franciaországban még egy, kinevezik tisztté, és két évig egy helyőrségben szolgál. Szerencsés véletlen következik. 1789-ben (húsz éves) kitör a forradalom (az a bizonyos farncia), és ennek köszönhetően 1792-ig szorgalmasan lépked előre, egészen a százados rangig. Ekkor tölti be a Raszkolnyikovi kort. A császári koronának még a pereme sem látszik. Tegyük fel, már ölt. Ez lehet igaz, de az isten szerelmére, Napóleon katona! Ha ölt is, kezdetben azért tette, mert ez volt a feladata. Később, amikor megjárt számtalan háborút, megtapasztalta az ölés arcait, és feltűnt az esély az uralomra, akkor nem látta volna akadályát, hogy a jól bejáratott eszközökhöz nyúljon. Raszkolnyikov megtestesíti azt az embertípust, aki a nagy semmittevés közben (egy hónapig csak feküdt az ágyában) keresi a mágikus gombot, azt a húsz percet, amitől hirtelen ő lesz a legnagyobb élő legenda. Dolgozni a pénzért (tanítás)? Ugyan! Alfának kell lenned, tesó! Az alfák nem dolgoznak, az alfák fent siklanak a gürizős hülyegyerekek hátán, és élvezik az életet, mert ők meg merik tenni, amit a többiek nem. off
Raszkolnyikov azt írja: „A nem közönséges embernek joga van lelkiismeret-furdalás nélkül átlépni bizonyos akadályokon, de csak abban az esetben, ha eszméjét talán az egész emberiség számára üdvös eszméjét másképpen megvalósítani nem tudja.” ha ez nem elég önmagában, na kivel reklámozza? Na? Hadvezérekkel akik a puszta hatalom birtoklásáért gyilkolnak.
Bravo.
Tehát Dosztojevszkij leírja az utat, spoiler A regény hősei arcot növesztett eszmék, akik a történet során össze-össze koccannak, és filozofálnak, többnyire a bűnről, vagy annak holdudvaráról. A beszélgetésekről nekem a freudi Pszichoanalízisi jutott az eszembe. A terjedelmes monológok, mint a lélek megnyilvánulásai (az analízishez szükséges nyersanyagok), pontosan körbeírják a szereplőket. Nincs szükség hosszabb jellemzésre.
Műfaját tekintve Lélektani-filozofikus regény, amiből a ma lélektani-filozofikus teljes érvényű, viszont a regény része már kifelé csúszik napjaink irodalma miatt. Mielőtt valaki rámvetné az erre a célra kikészített köveit, olvassa el az utolsó sorokat, majd folytassa annak tudatában.
A pozitívummal kezdem. A gyilkosság feszültséggel teli, és úgy hatvan százaléktól rendesen húz a regény. A probléma az, hogy a többi részen nem. A pszichológiai nyersanyagok (megjegyzem, zseniális ötlet) szövegileg idejétmúltak. Ha a feszültség alább hagy, a szöveg nem viszi el a hátán a művet. Sótlan. Akkor működik, ha a fő szálat bontogatja, esetleg amikor a tragédia kitörésének a peremén áll a történet. A feléig szabályos favágás volt. Rengeteg az üres fecsegés, ami teljesen életszerű, de én az irodalmat szeretem. Ez nem Dosztojevszkij hibája, egyszerűen csak annyira megnőtt a modern szövegek minősége (és egyre népszerűbb a tömörítés), hogy önkéntelenül alulmarad. Egy 154 éves könyvről beszélünk, nem lehet rá neheztelni.
A mű alapproblémája, és az azzal való viaskodása viszont örökérvényűvé emeli. Amiatt érdemes figyelmesen végigolvasni.


Mit nem mondtak el/mit nem írtak le erről a könyvről itt a molyon? Mindent és semmit. Mindent annak, aki olvasta, s semmit annak, aki nem. Nem puffogtatom én sem a sokszor leírt mondatokat, de annyit igen, hogy zseniális mű és meghajtom a fejem Dosztojevszkij előtt újra és újra.
Népszerű idézetek




Nincs a világon nehezebb, mint őszintének lenni, és nincs könnyebb, mint hízelegni.
Ha az őszinteségben csak egyetlenegy hang hamis, már megvan a disszonancia, és azzal együtt a botrány.
De ha a hízelgés végig, az utolsó hangig hamis, akkor is kellemes, akkor is élvezettel hallgatják.
Sekélyes élvezet, de élvezet. És bármilyen vaskos a hízelgés, legalább a felét elhiszik. Ebben a tekintetben aztán mindegy, hogy milyen társadalmi rétegből való, és a műveltség milyen fokán áll valaki.




Mindennek van határa, és ezt veszedelmes átlépni, mert ha egyszer átléptük, nincs visszatérés.
Negyedik rész, 2. (Pjotr Petrovics)




A hazugságot szeretem. A hazugság az ember egyetlen kiváltsága a többi élőlény felett. A hazugság vezet el az igazsághoz! Hazudok, tehát ember vagyok. Egyetlen igazságot se fedeztek fel úgy, hogy előbb tizennégyszer vagy száztizennégyszer ne hazudtak volna. És ez tiszteletre méltó, alapjában véve. De mi még hazudni se tudunk a magunk eszével! Hazudj a magad módján, és megcsókollak érte. A magam módján hazudni majdnem többet ér, mint más nyomán igazat mondani. Az első esetben ember vagy, a másodikban csak szajkó.
Említett könyvek
Ezt a könyvet itt említik
- Alessandro D'Avenia: Senki sem tudja
- Arthur Koestler: Sötétség délben
- Berkesi András: Küszöbök
- Csernus Mariann: Eszterlánc
- Daniel Pennac: Nemkötelező olvasmány
- Elif Shafak: Éva három lánya
- Francesca Marciano: Szerelmem, Afrika
- Fülöp János: Gordiusz mester nyomoz
- Hamvas Béla: A száz könyv
- Holly Smale: A lány, aki előtt nincs akadály
- John Irving: Fohász Owen Meanyért
- Jonathan Franzen: Javítások
- Julie Buxbaum: Három dolgot mondj
- Karinthy Frigyes: Így írtok ti
- Kurt Vonnegut: A hazátlan ember
- Lucia Berlin: Bejárónők kézikönyve
- Mariolina Venezia: Ezer éve itt vagyok
- Mikszáth Kálmán: Az én kortársaim
- Monika Feth: Az eperszedő
- Nagy Lajos: A tanítvány
- Nick Hornby: Hosszú út lefelé
- Paul Auster: 4 3 2 1
- Pavel Sesztakov: Holttest a műteremben
- Saul Bellow: Sammler bolygója
- Stieg Larsson: A lány, aki a tűzzel játszik
- Szabó Pál: Isten malmai
- Szív Ernő: Az irodalom ellenségei
- Szunyogh Szabolcs: Amrita Sher-Gil
- Tore Renberg: Mégis van apám
- Zelk Zoltán: Nappali menedékhely
Hasonló könyvek címkék alapján
- James Joyce: Ulysses 74% ·
Összehasonlítás - Vladimir Nabokov: Lolita 84% ·
Összehasonlítás - Charles Dickens: Szép remények 85% ·
Összehasonlítás - Charles Dickens: Nagy várakozások ·
Összehasonlítás - Albert Camus: Közöny 84% ·
Összehasonlítás - Kertész Imre: Sorstalanság 76% ·
Összehasonlítás - Virginia Woolf: Clarissa ·
Összehasonlítás - Virginia Woolf: Mrs. Dalloway 82% ·
Összehasonlítás - Émile Zola: Thérèse Raquin 78% ·
Összehasonlítás - Oscar Wilde: Dorian Gray képmása 90% ·
Összehasonlítás