The ​Half-Made World (The Line and The Gun 1.) 2 csillagozás

Felix Gilman: The Half-Made World

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

A ​fantastical reimagining of the American West which draws its influence from steampunk, the American western tradition, and magical realism
The world is only half made. What exists has been carved out amidst a war between two rival factions: the Line, paving the world with industry and claiming its residents as slaves; and the Gun, a cult of terror and violence that cripples the population with fear. The only hope at stopping them has seemingly disappeared--the Red Republic that once battled the Gun and the Line, and almost won. Now they're just a myth, a bedtime story parents tell their children, of hope.

To the west lies a vast, uncharted world, inhabited only by the legends of the immortal and powerful Hill People, who live at one with the earth and its elements. Liv Alverhyusen, a doctor of the new science of psychology, travels to the edge of the made world to a spiritually protected mental institution in order to study the minds of those broken by the Gun and… (tovább)

>!
Tor Books, New York, 2010
480 oldal · ISBN: 9780765325525

Kedvencelte 1

Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

Noro P>!
Felix Gilman: The Half-Made World

Moorcockiánus grimdark western low fantasy. Kell többet mondanom?

Ahogy a könyv címe is jelzi, ez a világ csak félig alakult ki az őskáoszból: keleti fele rendezett és békés, minden szélsőségtől mentes. A nyugat azonban csak arra vár, hogy bátor – vagy épp elkeseredett – telepesek birtokba vegyék, és képzelettükkel, reményeikkel, félelmeikkel formát adjanak a földnek, kvázi valóságossá (nem kvázivalóságossá) tegyék. Igaz, Moorcock történeteivel szemben itt nem magányos hősöké a kiváltság, a világformálás sokkal inkább kollektív erőfeszítés eredménye.

E félig kialakult földön azonban nem csak emberek élnek: mivel a halandó képzelet isteneket keres, akikben hihet – vagy akiket átkozhat –, létrejöttek a rend és a káosz szellemei. Mindkettő egy-egy brutális szélsőséget képvisel: a Vasút rendje a világot asszimilálni kívánó, elgépiesedett kaptár-tudatot, a Fegyver káosza pedig a szociopata pusztítást és a közveszélyes énközpontúságot. E szellemek hatalma egyébként különös módon nyilvánul meg: olyan gépezetekben, amelyeket a világ keleti felén a tudomány elképzelhetetlennek tart – ornitopterek, pszicho-fegyverek és hasonlók. (Ezért könnyű lenne a regényt steampunknak nevezni, de a zsáner rajongói nagyon meglepődnének, Gilman ugyanis semmit sem használ fel az unalomig tipikus gőzpánk toposzokból.)

A történet elsősorban lélektani elemekre épít. Igaz, van egy maguffin, valamiféle konkrétan meg nem határozott titkos fegyver, amelyért a Vasút és a Fegyver emberei öldöklő versenyfutásba kezdenek. De ez a „küldetés” leginkább annak az eszköze, hogy kiderüljön, miféle fából faragták antihőseinket: a Vasút jellegtelen*, harmadosztályú alhadnagyát, a Fegyver önmagát és mestereit egyaránt gyűlölő szuperügynökét (spoiler), és egy egyszerű doktornőt (pszichiátert – nem véletlen), aki félreértelmezett kalandvágyból indult útnak Nyugatra.

* Ez nem írói hiba: a Vasút sajátossága ugyanis az, hogy jellegtelen embereket hoz létre. Gilman épp azzal teszi érdekessé a figurát, hogy az érdektelenségét emeli ki.

nixer>!
Felix Gilman: The Half-Made World

Több szempontból is nagyon érdekes regény.
Egyrészt tényleg szuper a sokat méltatott világ, amely egyfajta alternatív történelmi/fantasy vadnyugat. Nagyszerűen megalkotott az egymásnak feszülő két hatalom: a Vonal (értsd: vasúti vonal), a démonlelkű mozdonyokat imádó vasútépítők, akik kaptártudat-szerű társadalmi berendezkedésükkel az iparosodás legsötétebb oldalát testesítik meg, valamint a Fegyver romantikus gerillaharcosai, akiken szintén démon lakta revolverek uralkodnak.
De legjobban nem a világ, hanem a cselekmény tetszett. Szeretem azokat a könyveket, amelyek tudatosan ellentmondanak az elvárásoknak. Erre a regényre ez teljesen igaz. Gilman folyamatosan megtagadja a történet kiteljesedését. Kialakít benned egy képet, egy határozott elvárást, amelyet végig előtted lebegtet, és aztán ellenáll a narratíva kibontakozásának, de nem csak a történet, hanem a karakterek is rendre kudarcot vallanak az önmaguknak, küldetésüknek vagy mestereiknek való megfelelésben. És írói szempontból mindez teljesen tudatos, és ettől baromi érdekes.
Szóval kíváncsi vagyok a második kötetre, ami ezek után nem meglepő módon egyáltalán nem ennek a történetnek a folytatása.


Népszerű idézetek

nixer>!

We did not come to the service of the Gun because we wanted to enjoy victory, but because we wanted to lose magnificently.

288. oldal

Noro P>!

We made Gun out of our spite, and Line out of our fear.

Chapter 24: Breaking Cover


A sorozat következő kötete

The Line and The Gun sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Adrian Tchaikovsky: Guns of the Dawn
Django Wexler: The Price of Valour
David Gemmell: Stormrider
Brian McClellan: Sins of Empire
C. J. Archer: The Mapmaker's Apprentice
Joe Abercrombie: Red Country
George R. R. Martin: A Storm of Swords
C. S. Pacat: Prince's Gambit
Amy Harmon: The Law of Moses
Robin Hobb: Fool's Errand