Euripidész ​összes drámái 24 csillagozás

Euripidész: Euripidész összes drámái

Ennek a könyvnek nincsen fülszövege.

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: A világirodalom klasszikusai

>!
Európa, Budapest, 1984
1090 oldal · keménytáblás · ISBN: 963072992X · Fordította: Devecseri Gábor, Horváth István Károly, Jánosy István, Kárpáty Csilla, Kerényi Grácia, Trencsényi-Waldapfel Imre

Enciklopédia 21

Szereplők népszerűség szerint

Oresztész · Thészeusz · Admétosz · Eteoklész · Herkules · Meneláosz · Phaidra / Phaedra


Kedvencelte 7

Most olvassa 5

Várólistára tette 10

Kívánságlistára tette 13


Kiemelt értékelések

>!
anesz P
Euripidész: Euripidész összes drámái

Csak Iphigeneia Auliszban c. drámát olvastam újra belőle a holnapi könyvklubra. Már előszörre is nagyon megérintett, ezért is tettem bele a 2016-os könyvlistába, mert nagyon sok mondanivalója van. A legfontosabb természetesen az, hogy a közösség vagy az egyén érdeke a fontosabb? Édesanyámmal beszélgettünk róla, hogy mennyire távol áll már a mai olvasótól az a szemlélet, ami a görög drámák alapja. Ezért is nehéz őket tanítani, mert a diákok nem értik az alapkonfliktusokat sem, annyira egyértelmű és leegyszerűsített sémákban gondolkozunk manapság. Az, hogy valamit is feláldozzunk a közösség érdekében, mondjuk az időnket vagy a pénzünket, már az is közfelháborodást okoz(na). Hát még az életünket!
A másik sarkalatos pont a vezetők felelőssége. Itt Agamemnon dilemmája nem feltétlenül az, amit Meneláosz a szemére vet, nevezetesen, hogy a népszerűséget hajhássza és a hatalomvágya irányítja. Hanem az, hogy az egyéni/családi érdeke (nem akarja a szeretett lányát megölni) a vezető felelősséggel ütközik (nincs szél, nem tudnak Trójába indulni, több száz görög férfi élete/sorsa felől dönt).
Szociálpszichológia kurzuson szokták feladni a következő hipotetikus történetet/kérdést a hallgatóknak: Egy falu vezetője vagy egy háborúban. Ellenséges katonák szállják meg a területet. A katonák vezetője ultimátumot ad neked: válassz ki a falu lakosságából 5 embert, akit mindenki előtt kivégeznek. Ha nem választasz senkit, akkor az egész falut kivégzik. Kiket jelölsz ki?
Mindenféle megoldás el szokott hangozni, de mindenki próbál a jelölés felelőssége alól kibújni. Öcsém véleménye nagyon elgondolkodtatott és igazat adtam neki: egy vezetőnek az a feladata, hogy döntsön. Ilyen helyzetekben is. Nem csak a gazdagságot és a hatalmat kell élvezni, hanem a nehézségeket is vállalni kell.
Ebben a drámában ez nagyon jól és több szempontból is megjelenik.
Íphigeneia emberi nagysága előtt pedig le a kalappal!

Az történt, hogy a tegnapi könyvklubon az egyik olvasónk rossz drámát olvasott, de tetszett neki, így elhatároztam, hogy én is elolvasom, amit ma meg is valósítottam:

Íphigeneia a tauruszok között :
Ez az Aulisz folytatása gyakorlatilag. A címszereplő nem hal meg, mert az utolsó pillanatban Artemisz kicseréli egy szarvasbikára. A papnőjévé teszi. Sok év múlva találkozik Oresztésszel, akit áldozatként visznek hozzá, hogy ölje meg. Ez a kiindulási szituáció. Nekem nem tetszett annyira, sőt a mondanivaló sem világos előttem. A végső nagy vérengzést csak Athéné hirtelen megjelenése akadályozza meg.
Egyszóval, ha csak ezt a darabot ismerném Euripidésztől, nem lenne kedvem többet olvasni tőle.

>!
WolfEinstein
Euripidész: Euripidész összes drámái

Eddig az ókori görög drámából csak Szophoklésszel ismerkedtem. Ez nagy hiba volt!
Euripidész azon túl, hogy izgalmas és olvasmányos, tele van árnyalt karakterekkel, jó alaposan pofán vágó mondatokkal, igen mély gondolatokkal, és nem utolsó sorban nagyon alaposan meg lehet ismerni a trójai és a thébai mondakört is. Jó, ez utóbbihoz persze más szövegek is kellenek, de azért nekem most nagyon sok minden a helyére került. A kötetben szereplő darabok között persze vannak gyengébben sikerültek, ezek elsősorban a politikai-ideológiai töltetű darabok voltak, de többségében igen komoly, ma is érvényes művekkel találkoztam. A kedvencem talán az Alkésztisz volt, talán mert ebben éreztem leginkább az értelmetlen veszteséget, ahol emberi gyarlóságból ered a tragédia. Az Íphigéneia Auliszban volt a másik nagy kedvencem, hasonló okokból, és mindkettőben benne van az önfeláldozással magasztosult hősiesség. Különösen szembetűnő Euripidésznél, hogy mennyire máshogy értelmezi a háborút (kiemelt témaként persze a trójai háborút), mint Homérosz, és nála valahogy az volt az érzésem, hogy az egészben az értelmetlen veszteséget látja, és úgy, ahogy van, elítéli. És ezzel mélységesen egyet tudok érteni. Nem egyszerűen jó volt olvasni, hanem úgy éreztem, hogy az európai irodalom velejéig sikerült hatolnom, sőt, mindahhoz az értékrendhez, amely maradandóvá emelte az antik műveltséget. Köszönöm, Euripidész! Életre szóló élményt okoztál!

>!
BabusM
Euripidész: Euripidész összes drámái

Régen készültem már az elolvasására, és köszönet az ókoros, meg a drámás eseményeknek, hogy végre rászántam magam. Szeretem Szophoklészt, és Aiszkhüloszt is tisztelem, tudom, hogy a saját korukban ők jóval sikeresebbek voltak, mint szegény Euripidész, és még az egyetemen is többet kellett tőlük olvasni, de nem véletlen az, hogy az a kevesebb is nagyobb hatással volt rám akkor, és hogy a görög utókor is már Euripidészben találta meg a sokáig nézhető és kortalanul élvezhető dráma íróját.
Mert Euripidész drámái úgy a pályája felétől már olyan látványos és a mai (vagy ógörögnél későbbi) színházban mozgalmasan megjeleníthető jeleneteket tartalmaznak – néha már a kezdésben –, ami rögtön meg- és magával ragadja még az olvasót is. Mert a szenvedély mindenek fölött való, és a racionális érvek, vagy a nagy önfeláldozások csak a mellékszereplők pillanatai; a drámai hősök csak azt tudják megmutatni, hogy életünk meghatározó pillanataiban nincs helyes döntés. Mert még a jónak látszónak is vannak következményei, amik vagy ránk, vagy a hozzánk közelálló emberekre további döntéshelyzeteket kényszerítenek. És az újabb döntést egy újabb szenvedély (szenvedés) hozza meg, és maradnak a súlyos titkok vagy a feldolgozhatatlan veszteségek. Mert két olyan lehetőség között kell választanod, amelyek mindegyike csak a fájdalomra vagy a bűntudatra adnak lehetőséget. Mert minden nagynak látszó tettünk után csak szégyellni tudjuk magunkat a minket ismerő emberek előtt. Mert „Sok alakja van az isteninek / Sok nem reméltet is véghez segít / És mire várunk az sose jő el, / Míg a sosemvártnak utat nyit a sors”.
Ha színésznő lennék, biztosan egy Euripidész-hősnő volna szerepálmom, még akár egy mellékfigurával is kiegyeznék, mert bár nőgyűlölő hírében állt, a nőalakjai élnek (talán éppen ezért). Ha rendező lennék, nem mernék úgy meghalni, hogy egy Euripidész-művet nem állítottam színpadra: a Trójai nők szerkezete egy modern drámánál is újszerűnek hatna; a Bakkhánsnők, az Oltalomkeresők, a Héraklész gyermekei hihetetlen erejű tömegjeleneteket tartalmaznak; az Oresztészben több vér elfolyik, mint egy Shakespeare-tragédiában; és mindenhol, majd mindegyik darabban ott a nagy lehetőség egy vagy több színész számára a lehető legnagyobb és legszentebb fájdalom ábrázolására: a gyermek elvesztése fölött érzett bánat megjelenítésére.
De ha megköveznének sem tudnék választani, hogy melyik a kedvencem a tizenkilenc drámából, amit tartalmaz a kötet. Mert mindegyik az.

>!
Mimiti
Euripidész: Euripidész összes drámái

Ahhoz, hogy ezen a köteten átrágja magát valaki anélkül, hogy sírva feladja 2 dráma után, kell némi elhivatottság és nem utolsósorban némi mitológiai-történelmi alap, hogy legalább nagy vonalakban megértse a történeteket, még úgy is, hogy a jegyzetek nagyszerűek és sok, nehezebben érthető dolgot megmagyaráznak. Emellett szerintem Euripidészt akkor érdemes igazán olvasni, ha más (ókori görög) drámaíróktól is olvastunk már legalább néhány művet, mert akkor vehetjük észre, hogy mekkora újító volt, mind témákban, mind a megvalósításban.
A sorok között mindig megbújik korának aktuálpolitikája, kritikát fogalmaz meg, szabályosan üzenget akár városoknak is (pl. Spártának, hogy a világ közepe és egyszerűen csodálatos Athént nem szabad ám piszkálni). Épp nemrég olvastam, hogy a Hippolütoszban Periklész háztartásának paródiája is el lett rejtve – már amennyire, de ezt a végtelenségig lehetne folytatni.
Több drámájában valóban megjelenik a nőgyűlölet, de hogy ez mennyire volt az ő személyes véleménye, azt szerintem nem lehet eldönteni, mindenesetre ahogy már mások is írták előttem, a női szereplői hihetetlenül erősek. Kidolgozottak, bátrak és nem egysíkúak, gyakran háttérbe szorítják a férfi szereplőket.
Nem tudnék egy kedvencet írni, de az Élektra több szempontból is zseniális: előtte már két nagy drámaíró feldolgozta a történetet; ezeket tulajdonképpen ki is parodizálja, és egy egészen új szemléletmódot, történetet mesél el. Ezen kívül nagyon szerettem a Trójai nőket, az Iónt, a Médeiát és a Bakkhánsnőket, de mindegyik darab igazi kincs. Ha végiggondolja az ember őket, igenis modernek. Teljesen megállják a helyüket a mai világban is; tele vannak mély jelenetekkel és jellemekkel, rengeteg fájdalommal, belenyugvással, őrjöngéssel és szenvedéllyel.

1 hozzászólás
>!
mmária
Euripidész: Euripidész összes drámái

A kedvencem lett a tragikusok közül. Nagyon megkedveltem az összes drámáját. Szenvedélyes, mozgalmas. A Trójai nőket láttam színházban is, még fiatalon. Akkor nem nagyon élveztem, de most felemelő érzés volt. A Médeia-ról nem is beszélve. Egyből beleszerettem. Fantasztikusak a darabok! Nagyon örülök, hogy megismertem, sokáig a hatása alatt voltam. Többször elpityeredtem, izgultam, drukkoltam, s néha dühös is voltam. Napjainkban is élvezhető, s nagy hatású darabok.
KÖSZÖNÖM, hogy megismertem.

>!
Mareszkaresz P
Euripidész: Euripidész összes drámái

(égből angyali kar éneke)
Marcsi
Befejeztem
(megnyomja a befejeztem gombot, el)

>!
FontolvaHaladó
Euripidész: Euripidész összes drámái

A legkegyetlenebb, talán már veszélyes őszinteséggel néz szembe az emberben levő sötétségekkel, és a kiszolgáltatottsággal. Még a többi görög drámához képest is nagyon reményvesztett, mégis, nagyon keres valamit. Szerintem Euripidész mesterien tud kérdezni, rákérdezni a legégetőbb kérdésekre, rátapintani a legfájóbb pontokra. A kedvencem talán a Hippolütosz, ahol az összes emberi szereplő két istennő párharcának kereszttüzében próbál manőverezni az esélytelenek nyugalmával.

>!
bodnarnoemi
Euripidész: Euripidész összes drámái

Fantasztikus, lenyűgöző, varázslatos! Hihetetlen, Euripidész egy zseni! Az utóbbi időben eléggé megkedveltem az antik irodalmat, de Euripidészt különöst. A lélekábrázolása, a nőképe, minden lélegzetelállítóan nagyszerű, és képtelen vagyok betelni vele. Mindenkinek kötelezővé tenném, már gimiben!


Népszerű idézetek

>!
Sli SP

HÉRAKLÉSZ
(…) a mái napot mindig is
tartsd magadénak, mert sorsé a többi nap.

100. oldal, Alkésztisz (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: Herkules · sors
>!
Sli SP

PHAIDRA
(…)
Tudjuk s világosan felismerjük, mi jó,
de mégse tesszük, van, ki lusta, hogy tegye,
és van, ki többre tart akármilyen gyönyört
a jónál, és gyönyör bizony sokféle van

218. oldal, Hippolütosz (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: gyönyör · · Phaidra / Phaedra
1 hozzászólás
>!
Sli SP

HÍRNÖK
(…) Bizony leghasznosabb
halandó embernek az okos kételkedés.

708. oldal, Helené (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: kételkedés
>!
verdeleth

Legyőz minden beszédet ez az egy sikoly:
az embernek legédesebb a napsugár,
a halál semmi: őrült, aki halni vágy,
még a rút élet is szebb , mint a szép halál.

Iphigeneia Auliszban

>!
Sli SP

MENELÁOSZ
(…)
tapasztalás minden halandó mestere.

276. oldal, Andromakhé (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: Meneláosz · tapasztalat
>!
Sli SP

ORESZTÉSZ
Régi mondás, hogy „barátot szerezz és ne csak rokont”.
Kinek lelke egybeolvad lelkeddel, bár nem rokon,
számtalan sok vérrokonnál többet ér, ha megnyered.

803. oldal, Oresztész (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: barát · barátság · Oresztész · rokon
>!
Sli SP

IOKASZTÉ
(…) Elvéti nyargalás a jó utat:
a bölcsességre lassu szók vezérelnek.

729. oldal, Phoiníkiai nők (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: bölcsesség · szó
>!
Sli SP

ORESZTÉSZ
(…)
Mert puszta név szerint barát csak, semmi más,
ki nem barátunk, hogyha itt a sorscsapás.

791. oldal, Oresztész (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: barát · barátság · Oresztész
>!
Sli SP

KAR
Sok alakja van az isteninek,
sok nemreméltet is végre segít;
és mire várunk, az sose jő el,
míg a sosemvártnak utat nyit a sors

885. oldal, Bakkhánsnők (Európa, 1984)

Kapcsolódó szócikkek: sors
>!
Norpois

Baljós madárként röppen ajkadról a szó.

Iphigeneia Auliszban


Hasonló könyvek címkék alapján

Szophoklész: Szophoklész drámái
Sophoklés: Sophoklés összes drámái
Sophoklés: Sophoklés drámái
Szophoklész: Ajas
Homérosz: Iliász
Lucius Annaeus Seneca: Seneca drámái
Publius Ovidius Naso: Átváltozások
William Shakespeare: Troilus és Cressida
Geoffrey Chaucer: Troilus és Cressida
Homérosz: Homeros Iliásza