A ​solentinamei evangélium 3 csillagozás

Ernesto Cardenal: A solentinamei evangélium

A solentinamei szigetek a nagy kiterjedésű Nicaragua-tó egyik festői szépségű szigetcsoportja. Ernesto Cardenal, a pap-költő, a nicaraguai forradalmi kormány kultuszminisztere itt, az egyik szigeten épült templom tövében alapította meg 1965-ben katolikus kolóniáját, ahol a helybeli parasztoknak és halászoknak evangéliumot hirdetett, és a felolvasott passzusokat a hívőkkel együtt vitatta meg. A „felszabadítási teológia” szellemében fogant beszélgetések a vallás és a forradalom sajátosan latin-amerikai összefonódásának izgalmas dokumentumai. A mű ezekből az érdekes, olykor meghökkentő, rögtönzött és kollektív bibliamagyarázatokból ad válogatást. Cardenal híressé vált kolóniája 1977-ig állt fenn; ekkor Somoza gárdistái felszámolták a solentinamei közösséget; a beszélgetések több résztvevője azóta elesett a nicaraguai felszabadító harcokban.

Eredeti cím: El Evangelio en Solentiname

Eredeti megjelenés éve: 1975

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Magvető Világkönyvtár Magvető

>!
Magvető, Budapest, 1985
524 oldal · ISBN: 9631404862 · Fordította: Balássy László, Dobos Éva

Most olvassa 1

Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 3


Népszerű idézetek

Kuszma>!

A test feltámadásának dogmája azt jelenti, hogy a forradalom nem végződik be a ezen a földön, hogy a kommunizmus a halál után is tart.

4 hozzászólás
Kuszma>!

A kommunizmus nem tudja magába olvasztani a kereszténységet anélkül, hogy fel ne adjon valamit önmagából, és kereszténnyé ne váljon, miközben viszont a kereszténység magába tudja olvasztani a kommunizmust (marxizmus-leninizmust), és megmaradhat továbbra is a maga keresztény mivoltában, még tökéletesebb formában. Másképp megfogalmazva: egy kommunista nem térhet át kereszténynek úgy, hogy föl ne adja a maga kommunista elveit, és kereszténnyé ne váljon, de egy keresztény lehet kommunista (marxista-leninista), és közben még jobb keresztény válik belőle.

10 hozzászólás
Kuszma>!

Krisztus itt helyteleníti a kard használatát, de nem morális okokból (ahogy az imént mondta Jaime), hanem azért, mert hasznavehetetlen. Ez korántsem jelenti azt, hogy elítélne más fegyvereket, amelyeket más emberek, más körülmények között használnak.

2 hozzászólás
Kuszma>!

Felipe: – Jézus mindenekfölött saját példájával hirdette a tanítását, amikor kiűzte a kereskedőket meg a bankárokat, így mutatta meg nekik, hogy véget kell vetni az ember ember általi kizsákmányolásának. Még ha ostorral is.
Valaki megkérdi mosolyogva: – Csak ostorral, géppuskával nem?
Felipe: – Ostorral vagy géppuskával, amelyik kéznél van.

5 hozzászólás
Kuszma>!

Esperanza: – Az pedig, hogy Jézus ott helyben meggyógyította a betegeket, Chere emlékeztet, ki a harcok közepette, a gerillacsapatban gyógyította az embereket, mert orvos volt.
Olivia: – Che és mások, akik olyanok, mint Che, olyanok, mint Krisztus, nagyon hasonlítanak Krisztusra; ők azok, akik megtisztítják a templomot az üzérkedőktől és kizsákmányolóktól.
Én: – A templomot, amely ma a világegyetem.

2 hozzászólás
Kuszma>!

Én: – Magam is azt hiszem, hogy nem kell különbséget tenni könyörületesség és forradalom között, mert az egy és ugyanaz. Camilo Torres azt mondta, hogy a forradalom hatékony könyörületesség.

5 hozzászólás
Kuszma>!

Gigi mondja: – De Kubában és Kínában nem az a szokás, hogy a bűnözőket börtönbe csukják, hanem kiküldik őket gazdaságokba, ahol hasznos munkát végeznek, és közben fejlődnek, és sportolhatnak, és politikai nevelésben részesülnek, hétvégén meglátogathatják a családjukat, így rehabilitálják őket, egyiküket sem bünteti a társadalom, hanem megbocsát nekik.

2 hozzászólás
Kuszma>!

Azt mondtam az előbb, hogy az erőszak a gerillaharcosok által gyakorolt erőszak, az erőszakosság pedig a kormányé, amely azt akarja, hogy a dolgok úgy maradjanak, ahogy vannak, és ellenzi a változást, amelyet a gerillaharcosok létre akarnak hozni. Úgy is mondhatnánk, hogy az erőszak az erőszakosságnak egy olyan fajtája, amely meg akar változtatni egy igazságtalan helyzetet, míg az erőszakosság viszont egy olyan fajtája az erőszaknak, amely nem akarja, hogy az igazságtalan helyzet megváltozzék.

8 hozzászólás
Nazanszkij>!

Senki két úrnak nem szolgálhat: vagy gyűlöli az egyiket s szereti a másikat, vagy egyikhez ragaszkodik s a másikat megveti.
Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak.

122. oldal, Első rész, "Nézzétek a mezei liliomokat - Máté 6, 25-34, (Magvető, 1985

Nazanszkij>!

Összehívta […] a főpapokat és a nép írástudóit és tudakozódott tűlük hol kell a Messiásnak születnie.

Felipe: – A paokért küld egy tirannus, aki már sok embert megöletett. És a paok megjelennek. Szerintem ott voltak a paotájában, mert az ő pártjához tartoztak, és egyetértettek a gyilkosságaival. Ahogy most is bárki elmondhatja ugyanezt azokról a főpapokról, akik a kormányt támogatják mifelénk. Akarom mondani, az a banda hasonló ezekhez, akik itt vannak Nicaraguában.

62. oldal, Első rész, Napkeleti bölcsek - Máté 2, 1-12, (Magvető, 1985)


Hasonló könyvek címkék alapján

Henri Boulad: A halálban ugyanis megszületünk
Eckhart mester: Az értelem fénye
Géron Porfírios: Áthoszi Porfíriosz atya élete
Szent II. János Pál: A test teológiája
Athanasius Schneider: Katolikus Egyház, merre tartasz?
Szent Ágoston: A keresztény tanításról
Liguori Szent Alfonz: A krisztusi lélek
Liguori Szent Alfonz: Liguori Szent Alfonz vezérkönyve az oltáriszentség látogatásáról
Szalézi Szent Ferenc: Theotimus I-II.
Szabó Ferenc: Keresztény gondolkodók a XX. században