Nem ​vagyok elég 21 csillagozás

Erna Sassen: Nem vagyok elég

Tessel igazi maximalista. Ha valami nem sikerül 100%-osan, attól retteg, hogy kiderül, nem elég különleges, nem elég egyedi.
Ezért irtózatosan boldog, amikor a suli legmenőbb tanára, P rendezőasszisztensének választja. Bármit megtesz neki, órákon át hallgatja zseniális eszmefuttatásait, akár be is vásárol a családjának. Ezért persze azt is teljesen okénak érzi, amikor már nem csak barátok… Csak akkor tűnik fel neki, hogy valami nem stimmel a kapcsolatukkal, amikor a tanár egyik napról a másikra ejti, és ő olyan depresszióba esik, hogy hetekig nem tud iskolába menni. Egy különös barátság, a dalszerzés és a régi, igazi barátok felbukkanása húzza ki végül a gödör mélyéről.

A Nem vagyok elég egy sérülékeny kamaszlélek segélykiáltása, egy rettenetesen fontos téma reális, kíméletlen bemutatása. Az utószóból pedig az is kiderül, hogyha hasonló problémával találkozunk, akkor hogyan tudunk segíteni.

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Vészkijárat Tilos az Á Könyvek

>!
246 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635871247 · Fordította: Rádai Andrea

Kedvencelte 1

Várólistára tette 17

Kívánságlistára tette 24

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Dsheavenofbooks>!
Erna Sassen: Nem vagyok elég

Izgatottan kezdtem neki a kötet olvasásának, mivel tudtam, hogy nehéz témákat dolgoz fel, többek között egy torz tanár-diák kapcsolatot, a gyász jelenségét, a depressziót és a szexuális-, valamint érzelmi visszaélést.

Az alaptörténetre jelenleg nem térnék ki, hiszen a fülszöveg tökéletesen leírja, hogy mivel is állunk szemben. Az olvasás során viszont nekem kellett körülbelül egy 30 oldal, mire rájöttem, hogy hol is állunk a fülszöveghez viszonyítva. Az elején elég érthetetlennek tűnt, hogy miért ott kezdi az író, ahol. Maga az a kusza írói stílus jellemző volt az egész regényre, amely sajnos nem igazán nyerte el a tetszésemet. Valamilyen szinten értem, hogy az író így akarta bemutatni Tessel érzelmi világát és válságát, de ez a sok témák közötti csapongás, maga az írói stílus nem nyerte el a tetszésemet. Olvastam már hasonló könyvet, ahol a szerző nagyon szépen bemutatta egy mentális beteg fejében lezajló folyamatokat, de számomra ebben a regényben ez inkább idegesítő és kusza volt, mintsem zseniális.

Ha viszont félretesszük az író stílussal kapcsolatos problémáimat, akkor tényleg nagyon érdekes és nehéz témákról olvashattunk, gondoljunk csak arra, ahogy Sanne anyukája küzdött a gyásszal, ahogy nem akarta elengedni az elhunyt lányát. Szívrendítő volt, hogy mennyi mindent megtesz annak érdekében, hogy ne fakuljon az emlék, és hogy mennyire kapaszkodott a múltba.

Tessel nagyon boldog lett, amikor P. őt választotta rendezőasszisztensének, de nem is sejtette (hogyan is tudta volna?), hogy egy rendkívül torz kapcsolat fog kialakulni közöttük, ami rég túlmutat a normális tanár-diák viszonyon. Tessel akaratán kívül is többet kezd érezni a tanára iránt, aki kihasználja őt, csókokkal és meghitt pillanatokkal próbálja elfeledtetni saját magával a magánéleti válságait. Ami számára szórakozás, menekülés a szürke valóság elől, az Tessel számára sokkal több, és teljesen tönkreteszi őt érzelmileg, amikor mindenféle ok nélkül P. elhagyja a lányt, megbántja érzelmileg, majd próbál úgy tenni, mintha mi sem történt volna. Ennek hatására Tessel mély depresszióba esik, az ágyból sem tud kikelni, iskolába sem tud menni, a baráti kapcsolatait is elhanyagolja. Érdekes volt, hogy Tessel családja is mennyire nem mert beleállni a kétes szituációkba, nem mert rákérdezni a problémákra, inkább a szőnyeg alá söpörte a gondokat, mert nem szeretett volna vitatkozni. Fontos tisztázni, hogy mennyire befolyásolható a fiatal elme, hogy mennyire nincs kiforrott érzelmi világa, hogy sok esetben nem tudhatja még, hogy mi a helyes. Felmerül a kérdés, hogy ki a hibás a kialakult szituációért? P, aki csókokkal halmozta el a diákját? Tessel, aki nem szólt senkinek ezekről a dolgokról, és úgy érezte, hogy ez egy általa megérdemelt jutalom? Nos, azt hiszem, hogy nem az én dolgom megválaszolni ezeket a kérdéseket, de mindenesetre érdekes volt szemlélni és elgondolkodni rajta, hogy mennyire elcsúszott a tanár-diák viszony, hogy hová vezetett, és valószínűleg örökre sebet ejtett egy kamasz lelkivilágán. Az utószó szerencsére kitér arra, hogy hasonló problémák esetén mi a teendő, illetve hová lehet segítségért fordulni.

Összességében sajnos nem ez lett a kedvenc könyvem: nem igazán kedveltem meg Tessel karakterét, de igazán senki nem tudott közel férkőzni hozzám. Az írói stílus szintén nem nyerte el a tetszésemet. Ami pozitív volt, az a nehéz témák felhozatala és feldolgozása, valamint, hogy a könyv könnyen és hamar olvasható, bár a befejezés szintén nem igazán olyan volt, mint amire számítottam.

Ha szeretnél egy kicsit komolyabb témákról olvasni, és nem zavar, ha egy könyv nincs teljesen kiforrva, akkor ez a kötet neked íródott!

Blog: http://dsheavenofbooks.blogspot.com/2021/12/konyverteke…

medizonka>!
Erna Sassen: Nem vagyok elég

Egy 16 éves diáklány lelkivilága sohasem egyszerű, sőt nem is egyszerűen megfejthető. Ezt nap mint nap tapasztalom, hiszen tanárként velük vagyok kapcsolatban.
Történetünkben Tessel a 16 éves diáklány lelki világába enged betekintést Erna Sassen írónő és milyen jól teszi ezt, hogy éppen a diáklányt engedi főszerephez. Hasonló okfejtő művekben gyakorta nem ebből a szemszögből kerül megvilágításra a probléma gyökere. Nem hétköznapi diáklányról van szó még ha korunk családmodelljét tekintve igencsak gyakori helyzetben van. Bátyja már kirepült a családi fészekből, az édesapja pedig a közös életükből. A lány és a család múltjáról keveset tudunk meg, még az édesapa távozása is kétséges milyen okból kifolyólag következett be. Idővel viszont ez nem hátránya, inkább előnye lesz a regénynek. Tessel a mindennapjaiban átéli az első szerelem csodáját, bár nem éppen a megfelelő személy irányába mutat. Ezzel a motívummal az írónő átlép a tanár-diák kapcsolat határainak boncolgatása felé miközben felerősíti a lány amúgy is nagyon érzékeny megfelelési kényszerét és önértékelési problémáit. Tessel nem hétköznapisága leginkább abban nyilvánul meg, hogy művészi hajlamából kifolyólag gyakran zenél és dalszövegeket ír, melyekben iskolai gondjairól is megnyilvánul. Kvázi a zenét „ használja” problémái levezetésére. Az iskolai dráma körrel is így kerül kapcsolatba, ahol az első szerelem hatása éri. Nehezen éli meg az elutasítást, csalódásában sincs akire támaszkodjon, mivel édesanyja is " menekül2 az élet elől azzal, hogy magára vállal minden nemi szerepet. Barátja is egy van csak. Kevin, akivel viszont a folyamatos flusztráló megnyilvánulások kapcsán gyakori a veszekedés, majd bekövetkezik az eltávolodás. Végül, a magára maradt diáklány magányát érdeks módon oldja fel az írónó: Egy gyászoló édesanyába kapaszkodik, aki számára teljesen idegen, mégis a fájdalomban tudnak egyesülni és egy egészen szokatlan kapcsolat köttetik meg közöttük.
Érdekes a regény szerkesztése és stílusa, mert épp annyira brilliánsan tűpontos leképzése egy kamasz lelkivilágának mint amennyire kesze-kusza.

Gubbooks>!
Erna Sassen: Nem vagyok elég

A tanár-diák viszony kérdése roppant megosztó és megbotránkoztató, a Nem vagyok elég pedig éppen erre világít rá. Ki vonható felelősségre? Ki az áldozat? Hogy lehet észrevenni, megelőzni? Szerintem pontosan senki nem tudja a választ, hiszen az érzelmek földjén mintha állandóan futóhomok venne körbe minket. Nem látunk bele a résztvevő felek szívébe és lelkébe, nem tudunk meggyőződni szándékaik tisztességességéről, ezért hát lehetetlen biztos ítéletet hozni. A könyvet olvasva mi abba a szerencsés helyzetbe kerülünk, hogy a diáklány szemszögéből ismerhetjük meg a történteket, belebújva a bőrébe testközelből éljük át mindazt a frusztrációt, amit ez az egész okoz.

Könyvözön>!
Erna Sassen: Nem vagyok elég

„A világot nem lehet kettéosztani jó és rossz emberekre.”

Nem vagyok elég.
Nem vagyok elég jó.
Nem vagyok elég okos.
Nem vagyok elég szép.
Nem vagyok elég érett.
Nem vagyok elég magas.
Nem vagyok elég neki!

Legalább egyszer már mindannyian kimondtuk ezeket vagy ha nem volt hozzá bátorságunk, akkor csak gondolatok szintjén maradtak meg bennünk. A Nem vagyok elég c. regényben időről időre lelki örlődés formájába jelennek meg ezek a toxikus gondolatok, melyeknek a főszereplő, Tessel ad hangot sajátos stílusú belső monológjában.

Erna Sassen legújabb könyvében egy 16 éves lány lelkéről fejti le a rétegeket, feltárva a karaktere belső világát – úgy, hogy közben érinti a depresszió, a gyász, a perfekcionizmus, az erőszak és az érzelmi dominancia témakörét is.

Bővebben a blogomon olvashatsz erről a könyvről: https://konyvozonblog.wordpress.com/2022/02/08/erna-sas…


Népszerű idézetek

Könyvözön>!

Ha sokáig hallgatsz valakit, sokkal könnyebb, ha mozoghatsz közben, és ezáltal nem vagy arra kényszerítve, hogy folyamatosan a beszélgetőpartnered szemébe nézzél.

Könyvözön>!

A világot nem lehet kettéosztani jó és rossz emberekre.

Gubbooks>!

Talán ez lenne a gyász tényleges definíciója?
Görcsösen kapaszkodni abba, amit már rég elveszítettél.

80. oldal

amnézia P>!

– Lehet gyászolni valakit, aki nem halt meg? – kérdeztem Evelientől.
Evelien szerint nagyon is lehet. Az ember meggyászolhat egy barátnőt, aki másik országba költözött. Vagy egy élő családtagot, akivel megszakadt a kapcsolat. Sőt akkor is gyászol az ember, amikor elveszíti az állását.

77. oldal

1 hozzászólás
Könyvözön>!

Pont ez a jó a költészetben és úgy általában a művészetekben. Mindent lehet és soha semmi sem tökéletes.

Könyvözön>!

Keze gyengéden
a csípőjén
a lélegzete megnyugtatja
a bőre illata
puha és vigasztaló
és amit mond

Kisüt tőle a nap

A karjában
mintha mindig is így lett volna
mintha évekig tartó keresés után
megtalálta a végcélt
mintha így kellett volna lennie
És arra gondol:
szomorúnak lenni
nem rosszabb,
mint bezárva

A könnyek a végén erednek el
a végén, a végén
a v é g é n
erednek el

Kisütött tőle a nap

Gubbooks>!

Na de. Az egész élet egy nagy gond, mondaná anyám. (Jobb, ha hozzászoksz.)

176. oldal

Gubbooks>!

Kívülről mindig sokkal könnyebb megmondani, milyen helyzetben mit kellene tenni, mint belülről: aki részese egy ilyen kapcsolatnak, az érzelmileg bevonódik, ezért nem lát tisztán.

239. oldal

amnézia P>!

Több mint tizenhat évig itt volt velem. Időre van szükségem, hogy el tudjam engedni. Még nem megy. Ha kidobom a cuccait, és átrendezem a szobáját, az olyan lenne, mint egy beleegyezés. Mintha azt mondanám: oké, hogy meghaltál. Menj is el. De még nem mehet el. Még nem!

78. oldal

Gubbooks>!

Pont ez a jó a költészetben és úgy általában a művészetekben. Mindent lehet, és soha semmi sem tökéletes.

111. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Lizzie Cox: Csak fiúknak
Alice Oseman: Heartstopper – Fülig beléd zúgtam 4.
Ellyne: Hurt – Fájdalomról
Linn Skaber: A szívem egy bezárt bódé
Charlotte Grossetête: Lánynak lenni csúcs
Gary Chapman – Paige Haley Drygas: Az 5 szeretetnyelv titka fiataloknak
Guus Kuijer: Mindörökké együtt
Erin Stewart: Sebek szárnyán
Thea Beckman: Keresztes hadjárat farmerban
Guus Kuijer: Minden dolgok könyve