Mordet ​på Henrik Ibsen 0 csillagozás

Erlend O. Nødtvedt: Mordet på Henrik Ibsen

Senhøstes 1851: En pur ung Henrik Ibsen ankommer Bergen uanmeldt og påstår at han er ansatt av Ole Bull som dramatisk forfatter ved Det norske Theater. Dette kommer bardust på teaterdireksjonen og ikke minst på den skolerte verdensmann og instruktør Herman Laading, som mot sin vilje blir satt til å samarbeide med den uerfarne og forknytte Ibsen. Dette er utgangspunktet for en dramatisk beretning om kunstneriske fiaskoer, kolliderende kunstsyn, dobbeltgjengere og en duell på liv og død under romantikkens synkende stjerne.

Mordet på Henrik Ibsen er en regnvåt og burlesk roman om et uforløst geni, og en avgjørende, men underbelyst periode i livet til den norske litteraturhistoriens ubestridte ener.

Aschehoug, Oslo, 2021
264 oldal · keménytáblás · ISBN: 9788203369261

Enciklopédia 3

Szereplők népszerűség szerint

Henrik Ibsen

Helyszínek népszerűség szerint

Bergen · Christiania

La meg beskrive scenen for deg i en passasje fra romannotatene som begynner med påstanden: Bergen var og er Vårherres nattpotte. Det regner ute.

19. oldal, Første handling (Aschehoug, 2021)

Kapcsolódó szócikkek: Bergen

Herman Laadings gule papegøye begynner som vanlig å spre rundt seg med Holberg-sitater når Skottejomfruen trekker lakenet av buret og gardinene fra vinduet.

19. oldal, Første handling (Aschehoug, 2021)

ANDREAS ISACHSEN: Det sies at Ole Bull er i Norge på en snarvisitt, og i Christiania har han ifølge dette brev engasjert student Henrik Ibsen til å virke som instructeur og dramatiker.
HERMAN LAADING: Bullshit! KANSKJE BRUKE ET MER TIDSRIKTIG UTTRYKK

29. oldal, Andre handling (Aschehoug, 2021)

Kapcsolódó szócikkek: Christiania · Henrik Ibsen

Jeg håper du deler min oppfatning om at det er akkurat denne metoden vi skal, og må, benytte i Mordet på Henrik Ibsen (eller Det fasansfulla mördande av Henke Ibsson, som det hadde blitt på svensk).

170. oldal (Aschehoug, 2021)