The ​Devil in the White City 3 csillagozás

Murder, Magic, and Madness at the Fair that Changed America
Erik Larson: The Devil in the White City Erik Larson: The Devil in the White City

Erik Larson—author of #1 bestseller In the Garden of Beasts—intertwines the true tale of the 1893 World's Fair and the cunning serial killer who used the fair to lure his victims to their death. Combining meticulous research with nail-biting storytelling, Erik Larson has crafted a narrative with all the wonder of newly discovered history and the thrills of the best fiction.

Eredeti megjelenés éve: 2003

>!
Bantam, 2004
496 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780553813531
>!
Vintage, London, 2004
448 oldal · ISBN: 9780375725609

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 4

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Mesemondó IP>!
Erik Larson: The Devil in the White City

Erik Larson: The Devil in the White City Murder, Magic, and Madness at the Fair that Changed America

Amikor a kezembe vettem a könyvet, úgy tudtam, H. H. Holmes-ról szól, Amerika első ismert sorozatgyilkosáról, aki az 1893-as chicagói világkiállítás idején szedte az áldozatait. Ikonikus figura, sokaknak akár Supernatural, akár American Horror Story epizódokból is ismerős lehet spoiler. Amikor aztán elkezdtem olvasni a könyvet, először nagyon furcsa volt: Holmes helyett elindultunk Ádámtól és Évától, a világkiállítást születésének körülményeitől. Akkor kicsit olyan érzésem lett, mintha valaki írt volna egy disszertációt az 1893-as világkiállításról, és hogy el lehessen adni, beleszurkált volna kisebb fejezeteket a sorozatgyilkosról is. Nem értettem, miért kell hosszasan taglalni az építészek előéletét ahhoz, hogy végre kilyukadjunk a lényegnél… de aztán minél többet olvastam a kiállításról, annál érdekesebb lett az egész, és kezdtem sejteni, hogy a lényeg nem ott van, ahol gondoltam. Ez odáig fajult, hogy a könyv végére már majdnem a Holmes fejezeteket pörgettem át, hogy visszaérjek a kiállításhoz.
Nagyon jól megírt könyv. Rengeteg kutatás áll mögötte, ami egészen apró, ám szuper érdekes részletekbe is belemegy. Hatalmas témát jár körül: a chicagói világkiállítás alapjaiban változtatta meg az amerikai kultúrát, és olyan maradandó hozadékai voltak, mint a Pledge of Allegiance, a váltóáram bevezetése, vagy az első óriáskerék. És ahhoz képest, mekkora sikerként vonult be a történelembe, végig kétséges volt, hogy elkészül-e, és ha elkészül kíváncsi lesz-e rá bárki is (a kiállítás költségeit tekintve ugyanis napi 100ezer embertől számított a közönség "bárkinek"). A könyv legizgalmasabb részei lefestették a káoszt, politikai harcokat, személyes tragédiákat, és emberi gyarlóságokat, amik a kiállítás elkészüléséig vezettek, sőt, végigkísérték a nyitvatartást is.
Ezt szőtte össze a szerző Holmes életével és gyilkosságaival, részletes képest festve az egyik első ismert pszichopatáról. Itt sem a véres részleteken volt azonban a hangsúly; sokkal inkább azon, hogy hogyan tudott Holmes, rengeteg ordítóan gyanús részlet ellenére, éveken keresztül szabadlábon maradni, a gyanú legkisebb árnyéka nélkül. Tulajdonképpen, a legendával ellentétben, nem ő volt túl okos, hanem a környezete volt túl naiv. Akkoriban még elképzelni sem tudtak Holmeséhoz hasonló öncélú gonoszságot, és fel sem tételezték egy kedves, mosolygós, jóképű úrról, hogy szadista szörnyeteg lehet. spoiler
Végtelenül érdekes könyv, részletes, jól szerkesztett, jól beosztott. Sokkal többet tanultam belőle az amerikai történelemről, mint gondoltam volna, és benne volt minden, amiről nem is tudtam, hogy tudni szeretném a chicagói világkiállításról. Holmes igazából csak a hab volt a tortán.
Ebből kéne HBO sorozatot forgatni.

Black_Venus>!
Erik Larson: The Devil in the White City

Erik Larson: The Devil in the White City Murder, Magic, and Madness at the Fair that Changed America

Ha nem lett volna benne egy sorozatgyilkosról is szó, nem biztos, hogy megveszem a könyvet.. és milyen kár lett volna kihagyni! Egyrészt az 1893-as chicago-i világkiállításról szól, aminek a története nem ígérkezett túl érdekesnek, de ezt egy kis true crime-mal feldobta a szerző. Így érdekes volt, egyrészt az USA, mint fiatal állam számára az egyik legnagyobb kihívás volt a kiállítás megszervezése – a párizsi után, ahol ugye az Eiffel torony volt a legnagyobb, leghíresebb látnivaló, ami önmagában egy mérnöki bravúr. És emellett Párizsban majdnem félmillióan látták a világkiállítást 1889-ben, ami rengeteg. Ezt akart az USA Chicago-ban túlszárnyalni, és végül sikerült is nekik megépíteni a kies prérin, az amúgy fekete városként emlegetett, nyűzgő, kaotikus településen, ahol a vágóhidak bűze határozta meg a hétköznapokat, – bár amúgy a világ egyik legnagyobb tavának a partján épült – egy mindent szempotnból nyereséges, sikeres kiállítást.
2-2,5 év alatt húztak fel a semmiből egy szinte teljes város kitevő kiállítást, ahová a világ minden részéből érkeztek emberek, állatok, termékek, találmányok, mutatványosok, munkások, függetlenedő úrilányok, és persze bűnözők. Az USA ipari fejlődését, a várostervezést, parképítést, a fogyasztói kultúrát, és rengeteg más, ma is érzékelhető amerikai szokást ez a kiállítás, az itt összegyűjtött hihetetlen mennyiségű és változatos innováció alapozta meg (pl. a müzlievést; a minden városban felbukkanó klasszicista elemeket a középületeken; a közlekedést, a szakszervezeteket, a vidámparkok elrendezését; eleve az óriáskereket, stb.) Még felsorolni is sok. Aztán persze ezt is utolérte a végzet, egy év múlva leégett az egész.
Amíg a fehér városnak nevezett kiállítás zajlott, a fekete városban egy szintén gyorsan felhúzott, gyilkolásra épített hotelben szedte az áldozatait Amerika egyik első, végül el is ítélt sorozatgyilkosa, H.H. Howard. Mert ugye ez is egy amerikai specialitás. Ráadásul a Hasfelmetsző Jack-kel egyidőben, bár más módszerrel… A kallódó embereket, főként nőket elcsábító, kifosztó, majd a megölésük után belőlük csontvázat preparáló pszichopata orvos mára talán archetítpussá is vált, én legalábbis a Bates Motelben, a Hitchcock filmekben, az összes „magányos kiégett depis zsaru üldözi a gyilkost” típusú krimiben felismerem. Meg az olyan könyvekben, amelyeknek a végén mindenki nagyon csodálkozik, hogy ez „hogy történhetett meg”.
Elég érdekes volt a könyv ahhoz, hogy egy hosszabb olvasási válság után elolvassam pár nap alatt. Néha átugrottam ugyan egy-egy bekezdést, ahol a parktervező Olmstead bánata volt a téma, de összességében mind a fehér, mind pedig a fekete városban történtek érdekeltek, és emlékezetesek voltak.


Hasonló könyvek címkék alapján

Robert Harris: An Officer and a Spy
Ted Anton: Eros, Magic, and the Murder of Professor Culianu
Richard Preston: The Hot Zone
Daniel Keyes: The Minds of Billy Milligan
Charles Brandt: I Heard You Paint Houses
Joseph D. Pistone – Richard Woodley: Donnie Brasco: My Undercover Life in the Mafia
Carl Chinn: Peaky Blinders
Rebecca Skloot: The Immortal Life of Henrietta Lacks
Ross King: Michelangelo and the Pope's Ceiling
Rebecca Dickson: Jane Austen