A ​nacionalizmus kétszáz éve 2 csillagozás

Eric Hobsbawm: A nacionalizmus kétszáz éve

„A »nemzeti kérdés« köztudottan ellentmondásos téma. Nem volt célom, hogy kevésbé ellentmondásossá tegyem” – írja E. J. Hobsbawm könyve előszavában. A kötet eredetileg egyetemi előadásokra épült, majd 1992-ben kiegészült, éppen azoknak a robbanásszerű változásoknak a hatására, amelyek századunk nyolcvanas-kilencvenes éveiben bekövetkeztek. Ha csak a Szovjetunió felbomlására, Jugoszlávia polgárháborúira, a Közel-Kelet nacionalista mozgalmaira utalunk, aligha kell bizonygatni a téma rendkívüli jelentőségét, időszerűségét. És ha mindehhez hozzávesszük a szerző élvezetes stílusát, az élőbeszéd laza közvetlenségét, bizton állíthatjuk, hogy a kutatókon kívül a művelt olvasók is élvezettel forgathatják a művet. Kötetünk felsőoktatási segédkönyv.

>!
Maecenas, Budapest, 1997
274 oldal · ISBN: 9638469676 · Fordította: Baráth Katalin

Enciklopédia 3


Kedvencelte 1

Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 12


Kiemelt értékelések

Kuszma>!
Eric Hobsbawm: A nacionalizmus kétszáz éve

Nagy tudású, szellemes, intelligens történészt olvasni egy engem igen-igen érdeklő témáról – nos, ez fűszere a létnek. Hobsbawm a nemzetfogalom és nacionalizmus történetét tekinti át, de már a címben is elhelyez egy fricskát azoknak, akik szerint a nemzettel kapcsolatos instrukciókat maga Csaba királyfi hozta le a csillagösvényen két turullapockába vésve valamikor az idők kezdetén. Ugyanis a mai értelemben vett nemzet elég ifjú dolog, alig kétszáz éves: a modernitás, meg az 1800-as években ugrásszerűen megnövekedett társadalmi mobilitás következménye – ekkor bomlottak fel ugyanis az addig bevett csoportidentitások, és a helyükön képződött mentális űrben jelent meg a gondolat, hogy az állam területén élő egyéneket valami mágikus, láthatatlan szál köti össze: hogy egyenlőek az adott nemzethez tartozásban. Ez az idea, ez az „elképzelt (imaginárius) közösség”, ahogy azt Benedict Anderson megfogalmazta, a XIX. században a liberalizmussal karöltve óriási történelemformáló szereppel bírt, mert átalakította egyén és állam viszonyát, ám mint a dolgok általában (úgymint: alkohol, csoki, rendszeres testmozgás), túladagolva negatív élettani hatásokhoz vezetett. És lőn első világháború, meg a második. A traumák hatására aztán a nacionalizmus veszített erejéből, és Hobsbawm amellett érvel, hogy ezt az erőt nem is nyeri vissza többé – ez abból is látszik, hogy amíg a nemzeti gondolat anno aktív, építő funkcióval bírt, segítette a közoktatás vagy a közegészségügy kibontakozását, addig mostanra defenzív jelenség lett belőle, különböző válságok kísérőjelensége, amit jobbára akkor tűznek zászlajukra a politikusok, ha valami képzelt vagy valós veszéllyel szemben kívánják mozgósítani választóikat. (Valós veszélyen értve azt, hogy esetleg a mondott politikust leváltják posztjáról. Mert ez, valljuk meg, a politikus szempontjából a legvalósabb veszély mind közül.)

A szerző szövevényes érvelési stílussal él – kiindulópontja ugyanis az, hogy a nacionalizmusról nem lehet olyan általános állítást tenni, amire ezeregy ellenpélda ne lenne hozható, ergo a történész akkor jár el tisztességesen, ha nem próbál meg művileg konstruálni egy átláthatónak tetsző definciót, hanem magát a káoszt ábrázolja. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy Hobsbawm sorra beengedi a szövegbe a nemzettudat alapját képező állításokat (közös nyelv, kultúra, történelem, földrajzi hely és etnicitás), mindegyikkel megmérkőzik és cáfolja őket – az állítások pedig egymás után behúzott farokkal, szűkölve oldalognak el. Amiből követezik, hogy a nacionalizmus egy „ilyen nincs, és mégis van”-dolog, egy körvonalazhatatlan, logikailag ezer sebből vérző eszmerendszer – más kérdés, hogy épp ez a körvonalazatlanság az, ami sikerének kulcsa, hisz ez teszi lehetővé, hogy mindenki azt lássa bele, ami neki tetszik. Ugyanis a nacionalizmusok egyik igen keveset vizsgált, de talán leglényegibb eleme maga a „fogyasztó”, vagyis a személy, akire hatnak a nemzettel kapcsolatos hívószavak. Az igazi kérdés, hogy ő mit vár azon döntésétől, hogy hangosan kinyilvánítja nemzethez való tartozását. Hogy olcsóbb lesz a kenyér? Hogy nem sajnálják le az Ausztráliába emigrált nagybácsik? Hogy visszacsatolják Kárpátalját? Hogy egy közösség tagja lesz, és még tagdíjat se kell fizetnie? Vagy hogy legálisan kiélheti agresszióját a közösségen kívüliekkel szemben? Talán ez az igazán érdekes, az ő sokszínű, és minden bizonnyal respektálható igénye egy effajta érzületre. Az meg, hogy miképp írják körül a nemzetet azok, akik a nacionalizmusból fakadó energiákat lefölözik, és a maguk vízimalmát hajtják velük, lényegtelen. Az csak a duma.

Utólagos megjegyzések:
1.) Ez az olvasás nem jött volna létre, ha nincs @Holdbéli_nyúl – hála és köszönet.
2.) Azért ez a könyvborító veretesen ronda. Egy (azt hiszem) lávafröcskölést ábrázoló fotóra rávasalva valami gát sematikus rajza… gondolom, azt akarja jelképezni, hogy a nacinalizmus a láva, és reméljük, jó erős a gát. De akkor is ronda.
3.) Fordította @barathkatalin, ha nem tévedek. (De, tévedek. Csak névrokon.)

33 hozzászólás

Népszerű idézetek

Kuszma>!

Tudjuk, hogy a trafalgari ütközet előestéjén Nelson azért jelzett flottájának, mert arra akarta embereit figyelmeztetni, hogy Anglia mindenkitől elvárja, hogy teljesítse a kötelességét, de azt nem tudjuk, mire gondoltak ezen a napon Nelson tengerészei, még akkor sem, ha semmi okunk kétségbe vonni, hogy e gondolatok között néhány hazafias is volt. Azt tudjuk, mit magyaráznak bele a nacionalista pártok és mozgalmak a nemzet ilyen tagjainak cselekedeteibe, hogy kellő hátteret biztosítsanak nekik, de azt nem tudjuk, hogy mit is keresnek azok a fogyasztók, akik abból a meglehetősen szedett-vedett árukollekcióból választanak, melyet a nemzeti politika ezen üzletemberei nekik kínálnak.

101-102. oldal

Kuszma>!

Az a baj, hogy a kérdés kutatójának nem tudjuk megmondani, hogyan kell egy nemzetet más entitásoktól a priori megkülönböztetni úgy, ahogyan felismerünk egy madarat, vagy megkülönböztetjük az egeret a gyíktól.

11. oldal

8 hozzászólás
Kuszma>!

A nemzeti nyelvek következésképpen szinte minden esetben félig mesterséges konstrukciók, néhány esetben pedig – például a modern héber ilyen – ténylegesen művi képződmények. Tehát épp az ellenkező természetűek ahhoz képest, amit a nacionalista mitológia gondol róluk, vagyis hogy a nemzeti kultúra ősi alapjai, a nemzeti tudat belőlük mint anyaméhből sarjad. A nemzeti nyelvek rendszerint olyan kísérletek eredményei, melyek során a ténylegesen beszélt nyelvek tengeréből kiválasztanak egy standardizált nyelvváltozatot, hogy a többit a dialektusok szintjére süllyesszék. A nyelvteremtés fő problémája rendszerint az, melyik dialektust tüntessék ki azzal, hogy az lesz a standardizált és homogenizált nyelv alapja. A nemzeti nyelvtan és helyesírás, illetve a szókészlet bővítésének problémái másodlagos jelentőségűek.

71-72. oldal

4 hozzászólás
Kuszma>!

Végül hadd tegyem hozzá, hogy egyetlen komoly nemzet- és nacionalizmuskutató sem lehet a politikai nacionalizmus híve, legfeljebb úgy, ahogy a Szentírás szó szerinti igazságában hívők: ők sem az evolucionizmus elméletéhez fognak aktívan hozzájárulni, hanem az archeológia vagy a szemita filológia tudományos gazdagításához. A nacionalizmus azt igényli, hogy erősen higgyünk valamiben, ami nyilvánvalóan nem úgy van. Ahogyan Renan mondta: „A nemzeti létnek része, hogy történetét félreértik.”

21. oldal

Kapcsolódó szócikkek: nacionalizmus
Kuszma>!

A félelem és zavarodottság, mely sürgető szükséggé teszi, hogy valahová tartozzunk, az „identitáspolitikában” – nem feltétlenül a nemzeti identitásban – olyan erős mozgatórugó, mint a „törvény és rend” megszilárdulása utáni vágy. E vágy a társadalmi széthullás egy másik aspektusára adott – nagyon is érthető – reakció. Mindkettő a betegség jele, egyik sem diagnózis, még kevésbé gyógymód.

224. oldal

Kuszma>!

A cornwalliak szerencsések, mert helyi elégedetlenségüket a vonzó kelta hagyományba tudják ágyazni, s ez őket sokkal életrevalóbbá teszi annak ellenére is, hogy néhányan közülük arra szánták el magukat, hogy újra felfedezzék a 200 éve nem beszélt helyi nyelvet, s hogy valódi közösségi hagyományokra visszatekintő egyetlen helyi „intézményük” van, a wesleyánus metodizmus. Szerencsésebbek, mint például Merseyside, ahol az egyenlőség vagy egyéb fontos helyi érdek hangsúlyozására csak a Beatles emlékét vagy a rivális futballcsapatok büszke hagyományát tudják felidézni, miközben e terület egyfolytában igyekszik eltakarni lakosai elől a csapatok – narancs és zöld – viszályt szító színeit. Merseyside nem fújhat nemzeti trombitát, Cornwall igen. De vajon van-e alapvető különbség azok között a helyzetek között, melyek elégedetlenséget keltenek a különböző területeken?

225. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Cornwall · The Beatles
8 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Gyurgyák János: Ezzé lett magyar hazátok
Frank Robin – Lars Ritter: Jelképek könyve
Frank Tibor: Marx és Kossuth
John Gray: Liberalizmus
Petrás Éva (szerk.): A modern magyar katolikus politizálás arcképcsarnoka
Temesy Győző: Országgyarapító Horthy Miklós
Irinyi Károly: Mitteleuropa-tervek és az osztrák-magyar politikai közgondolkodás
Karl R. Popper: A nyitott társadalom és ellenségei
John Lukacs: Demokrácia és populizmus
Lily Ebert – Dov Forman: Lily fogadalma