Thomas ​the Rhymer 2 csillagozás

Ellen Kushner: Thomas the Rhymer Ellen Kushner: Thomas the Rhymer

Award-winning author and radio personality Ellen Kushner's inspired retelling of an ancient legend weaves myth and magic into a vivid contemporary novel about the mysteries of the human heart. Brimming with ballads, riddles, and magical transformations, here is the timeless tale of a charismatic bard whose talents earn him a two-edged otherworldly gift.
A minstrel lives by his words, his tunes, and sometimes by his lies. But when the bold and gifted young Thomas the Rhymer awakens the desire of the powerful Queen of Elfland, he finds that words are not enough to keep him from his fate. As the Queen sweeps him far from the people he has known and loved into her realm of magic, opulence – and captivity – he learns at last what it is to be truly human. When he returns to his home with the Queen's parting gift, his great task will be to seek out the girl he loved and wronged, and offer her at last the tongue that cannot lie.

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Fantasy Masterworks angol

>!
Bantam, 2004
262 oldal · ISBN: 9780553586978

Kedvencelte 1

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

Gaura_Ágnes IP>!
Ellen Kushner: Thomas the Rhymer

Balladákból építkező, balladisztikus fantasy a gyönyörűséges fajtából – vagyis valószínűleg nem érné meg lefordíttatni és kiadni nálunk, mert sajnos nem találná meg az olvasótáborát. Atipikus fantasy, mely híján van pörgős cselekménynek spoiler de nyelvezetével elbűvöl. Be kell vallanom, hogy lassan hangolódtam rá, és csak miután elolvastam az utolsó oldalt, akkor ütött szíven a teljes regény, akkor állt össze a négy nézőpontból kirajzolódó magány – a művész (itt bárd, aki előadóművész és egyszersmind az írásmesterséget űző, különleges tálentum) elszigeteltsége. Ez a kései felismerés elsősorban az én olvasói hangulatomból fakadt, bár azt meg kell hagyni, hogy az utolsó pár sor mágiája egészen biztosan szerepet játszott abban, hogy egyfajta revelációként éltem meg a regény elolvasását.

Thomas életútja a fausti alku egyfajta pogány előképe, melynek szomorú tanulsága, hogy aki megjárta Tündérföldet, aki megtapasztalta egy másik világ varázsát, az nem találja helyét a világban, hiába áldotta meg különleges tehetséggel a tündérek királynője. A tehetségnek súlyos ára van, amely – csakúgy mint Faust esetében – veszteségben fejezhető ki. A fizetség azonban nem Thomas lelke, hanem a hazugság képességének elvesztése.* Ha keresztény szemszögből nézem, ez egy olyan áldás volna, mely elindítja hősünket a mennyország felé – ám erről szó sincs. Thomas „kiűzetése” Tündérországból egyfajta kiűzetés a Paradicsomból, és onnantól kezdve földi életének tere akár a purgatórium: két biztos territórium közötti senkiföldje, mely egyszerre bűnhődéstörténetének és művészi kibontakozásának helyszíne. Mert művésznek lenni azt jelenti, hogy számkivetettként élsz, és úgy hazudsz spoiler, hogy annak minden szava igazság – és ez tulajdonképpen már elvezet minket Gaiman többször megfogalmazott ars poeticájához is. :-)

* Nem teszem spoilerbe vagy rakom ki a cselekményleírás tartalmaz figyelmeztetést, mert ez mind kiderül a fülszövegből már.

1 hozzászólás
Arianrhod P>!
Ellen Kushner: Thomas the Rhymer

Lassan nem marad hely a kedvenc könyvek között, de hogyan jelezd másként, ha a szívedet rabul ejti valami írás, és jelezni akarod, hogy több, mint 5 csillag??? Ez a könyv több, mint más 5 csillagosok.

Kushner a történetet a létező összes forrás változatainak felhasználásával szövi, mégis egyéni alkotás lesz. Gyönyörű a nyelve, hiteles a korrajz, megismerhetjük belőle a középkori brit falu életét, a vándorló bárdok életének valós körülményeit, mindenben lényegre törően, csak a főszereplők jellemét ábrázolva aprólékosan, egyéb szereplők jelzésértékűek, mint egy igazi balladában.

Nagyon tetszett, hogy más írók hasonló témájú alkotásaival ellentétben a királyi, főúri udvarok élete csak a bárd elbeszéléseiből követhető, a történet végig a „faluban” játszódik. Nagyon tetszett, hogy 4 különböző főszereplő meséli el a bárd életét, mindegyik a saját érzéseit, egyéni látásmódját adja a meséhez.

Az első részt az idős, földhözragadt, dolgos parasztember mondja el, rajta keresztül látjuk a fiatal, huszonéves, önhitt és nőcsábász, hazudozó és tehetséges bárdot. A második részt maga a bárd meséli, hiszen egyedül ő tudhatja, mi történt valójában Tündérhonban. Ez a legszebb része az írásnak, érzékletes, színesen villódzó képekkel festi meg a nem evilági birodalom csodáit, a bárd saját tépelődését, felelőtlen ifjoncból önfeláldozó, felnőtt férfivá érését. A harmadik részt az öreg paraszt bölcs felesége szavaiból ismerhetjük meg, keresetlen szavakkal, mély együttérzéssel mutatja meg, mennyire nehéz visszailleszkedni a megváltozott fiatal férfinak a számára idegenné vált emberi világba. És a történetet a feleség folytatja és fejezi be, aki a bárd halálos ágyánál elbeszéli közös életüket, és az igazmondó próféta bölcs és óvatos szavait, melyekkel az őt tömegesen felkereső emberek faggatózására válaszol. Mert ha nem tudsz hazudni, de nem mondhatod el az igazat, illetve a teljes igazságot, mit teszel?

Azon túl, hogy természetesen beleszerettem a bárdba, nagyon boldoggá tett a sok népdal, ballada, románc, melyet énekelt, rengeteget leírt legalább részben a szerző, és sok ballada történetét el is mesélte, így Tam Linét és Sir Orfeoét is. Még arról is tudomást szerezhettem, hogy egy ballada Thomas egyik fiáról szól, így hát újabb feladatom lett, meg kell találnom ezt a dalművet is! Sajnos valószínűleg a zenei része nélkül, de így is ezerszeresen megéri a kutatást.

Ez pontosan az a fajta irodalmi mű, ami bár témáját tekintve a fantasy kategóriájába tartozik, de stílusában inkább szépirodalmi alkotás. Nem tudom, kiknek milyen művei szerepeltek a díj zsűrije előtt, amelyek közül ki kellett választaniuk a nyertest, de látatlanban egyetértek velük, ez egy kivételesen gyönyörű, szívmelengető és megható mese, érdemes az elolvasásra.


Népszerű idézetek

Arianrhod P>!

Whatever the queen said, I knew that I was both too good for the mortal world, and not nearly good enough.

Arianrhod P>!

“As you will have gathered from songs and from your own experience,” she lectured, still lying naked on her back, “mortals and the mortal world are very attractive to us, although we also despise them. In truth, no Elf can live without sometime coming to Middle-Earth, whether it be twice yearly on our great Dancing Nights, when the Solstice moon draws us to it like the waves of the sea; or if it be those hobs and brownies who so delight in the life of farm and human hearth that they are seen but rarely here in their own land. Humans themselves are . . .” She stretched again. “There is a heat in you—a warm glow like the sun, like flame . . . it warms us. When you harp, Thomas, the heat comes off you with a great radiance— no, that’s wrong: it isn’t heat, it’s . . . it’s . . . it’s like gold. Like sweet air. It’s the sun, Thomas. The sun of life that burns gold at zenith, and the molten red sun that sinks into the earth, red as the blood flowing out of you when you die. . . ."

Arianrhod P>!

“Now tell me only this,” he said gravely: “When the last ride comes, where will you stand? Will you be among the host of Faery, or will you ride, singing, at my side?”
I crossed the glen to him, and knelt before him. And I took his hand and pressed it to my lips in fealty, needing no words for that. His hand was strong and warm.
He touched my bent head. “It is well. Go now, brother; and tell your lady that the King waits still. And fortune attend you on your road.”

Arianrhod P>!

IT WAS ONE OF THOSE DISMAL AUTUMN NIGHTS, WITH the wind whistling like a mad huntsman calling up the Hounds of Hell, and you know there’s rain toward. And sure enough it came, battering at the roof and shutters, and not a little down the chimney so the fire smoked up the place.


Hasonló könyvek címkék alapján

Sarah J. Maas: A Court of Mist and Fury
Sarah J. Maas: Kingdom of Ash
Holly Black: The Wicked King
Gail Carson Levine: Ella Enchanted
Robin Hobb: Words Like Coins
Patrick Rothfuss: The Wise Man's Fear
Naomi Novik: Uprooted
Raymond E. Feist: Magician
Soman Chainani: The School for Good and Evil
C. L. Wilson: King of Sword and Sky