A ​képhamisító 12 csillagozás

Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról
Edward Dolnick: A képhamisító

Mit ​tehet egy kisstílű festő, ha elismerésre vágyik, ám az mégsem adatik meg neki? Hogyan sáfárkodhat úgy vélt vagy valós tehetségével, hogy azzal mégis kivívja mások megbecsülését? Történetünk főhőse, Han van Meegeren úgy döntött, megleckézteti azokat, akik egy jó szóra sem méltatták művészetét. Elhatározta, hogy képeket hamisít, ráadásul nem is akárki, hanem a nagy Johannes Vermeer festményeit. És tette mindezt a második világháború idején, a németek által megszállt és felforgatott Hollandiában, a teljes zűrzavar közepette. Pitiáner bűnöző volt, vagy zseniális elme? Gátlástalan csaló vagy tehetséges művész?
A megtörtént eseményeket feldolgozó, lenyűgöző és lebilincselő történet egy hajmeresztő képhamisításról és három emberről szól: a nagyra becsült németalföldi festőművészről, Vermeerről, a Lány, gyöngy fülbevalóval és a Delft látképe alkotójáról; egy jelentéktelen holland festőről, aki úgy döntött, Vermeer bőrébe bújva teszi lóvá a világot, illetve egyik áldozatáról,… (tovább)

>!
General Press, Budapest, 2015
408 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789636436810 · Fordította: Szabó István

Enciklopédia 3

Szereplők népszerűség szerint

Han van Meegeren · Jan Vermeer van Delft

Helyszínek népszerűség szerint

Hollandia


Kedvencelte 2

Most olvassa 3

Várólistára tette 26

Kívánságlistára tette 24


Kiemelt értékelések

robinson P>!
Edward Dolnick: A képhamisító

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Remek, olvasmányos sok érdekességet tartalmaz. Jól megírt, érezhetően alapos kutatómunka van a könyvben. Minden idézet, tény ledokumentálva. Hollandia náci megszállása, Vermeer élete és képeinek története, a képhamisítók és művészettörténészek világa és a nagy blöff, ahogy nem csak a világot, de Göringet is átverték egy hamisítvánnyal. Igaz történet!
Többet a blogon:
http://gaboolvas.blogspot.hu/2015/04/a-kephamisito.html

Manoli>!
Edward Dolnick: A képhamisító

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Hihetetlenül alapos munka, a megtévesztés művészetéről, a gyűjtők szenvedélyéről, képhamisítás motivációiról, technikájáról. A gyűjtői hiszékenységről, és kapzsiságról, ami teret ad a hamisításnak, legyen az festmény, vagy dokumentum.
Fantasztikus ismeretanyagot ad nemcsak Vermeer festészetéről, élvezhető, érthető, és olvasmányos stílusban, de Göringről, a náci birodalom második emberének jelleméről is.
Azért elgondolkodtató az is, hogy milyen nehéz és ellentmondásos, egy-egy képzőművészeti alkotás eredetiségének igazolása, és milyen könnyű nemcsak a gyűjtőket, de a szakértőket is megtéveszteni.

Dmitrij>!
Edward Dolnick: A képhamisító

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Lebilincselő olvasmány volt, nagyon élveztem. Remek betekintést biztosított egy képhamisító műhelyébe, de még ennél is jobban tetszett, hogy rávilágított a sikeres hamisítás mögött meghúzódó pszichológiára. És úgy tűnik, hogy ez utóbbi a kulcs az eredményes megtévesztéshez.

napi_könyv>!
Edward Dolnick: A képhamisító

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Habár nem történelmi regény, a könyv nagyon olvasmányos, könnyen és gördülékenyen haladtam vele. Ha stílusát valamihez hasonlítani szeretném, akkor az élőszereplős dokumentumfilmek jutnak először eszembe.
Nagyon élvezetes olvasmánynak találtam tehát A képhamisítót. Mindenkinek melegen ajánlom, akit érdekel a festészet, Vermeer, a hamisítások, vagy az évszázad egyik legnagyobb átverése. A szerző a részletekbe menőkig vizsgálja van Meegeren sikerének titkát, ismerteti a képhamisítás nehézségeit és azok megoldásait. A művészet alvilágát és a művészettörténészek világát behatóan mutatja be, annak minden szépségével és hibájával együtt. Ami azonban leginkább megfogja az olvasót, az a jó és rossz közötti ingadozás. Van Meegeren meg nem értett művésznek tartotta magát, bosszúból kezdett hamisítani: átverte a nagyképűnek tartott szakértőket, és hőssé vált, amikor kiderült, hogy Göringet és magát Hitlert is megtévesztette. Festményeit mindenki szerette, habár Vermeer műveinek tartották. Mit gondoljon így róla az ember? Megbüntetni, vagy éljenezni kell? Művésznek, vagy csalónak kiáltsuk ki?

Zsuzsi_Korándi>!
Edward Dolnick: A képhamisító

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

hát…hogy kell átakasztani mindenkit hamisított képekkel… amennyire lehet elegánsan…na ez bent van:)


Népszerű idézetek

robinson P>!

A nácik számára Franciaország és Anglia volt Európa két legfontosabb meghódítandó országa, Hollandia csupán eszköz volt a cél elérésében.

25. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Kapcsolódó szócikkek: Hollandia
robinson P>!

A nácikra mindig is jellemző volt, hogy még a nyilvánvaló bűncselekményeket is igyekeztek törvényesnek, jogszerűnek feltüntetni. A zsidó tulajdonosoktól lefoglalt műkincseket hivatalosan csak „megőrzésre” vették át.

89. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

Minden hadsereg fosztogat, sőt olyan is akad, amelyik lista alapján, megrendelésre teszi ezt – ilyen volt például Napóleon serege. Nem a nácik találták fel a rablást.

75. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

Amíg a német hadsereg a túlélésért harcolt Sztálingrádnál, Göring a gyűjteményét rendezgette.

89. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

Két egyenruhás idegen állt az ajtóban, valamiféle nyomozásról beszéltek, ám Meegren még ezúttal is úgy gondolta, megúszhatja.

17. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

Kapcsolódó szócikkek: Han van Meegeren
robinson P>!

Amikor végzett a festéssel, meg kellett keményítenie a bakelitfestéket. Ez azt jelentette, hogy betette a festményt a sütőbe, beállította 120 fokra, becsukta az ajtaját, és feszülten várt két órán át.

204. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

A nácik különös odaadással vadásztak a Rothschild-gyűjteményre.

90. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

Amint azt láthattuk, Göring két alkalommal is közel járt ahhoz, hogy megkaparintson egy Vermeert, de végül kénytelen volt átengedni őket Hitlernek.

111. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

A nácik általában is kedvelték a németalföldi festőket, Vermeert pedig különösen, mert őket is a germán népcsoporthoz tartozónak, tehát rokon népnek tekintették. Göringnek a Vermeerek megszerzése iránti vágya azonban nem esztétikai okokra vezethető vissza, számára Vermeer afféle márka volt, ami még a Rolls-Royce-nál vagy a Ritznél is többet ért.

114. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról

robinson P>!

A náci megszállás kezdetén a hollandok mintha kissé elkábultak volna, és nem nagyon fogták fel, hogy életük öt szörnyű nap alatt teljesen megváltozott.

45. oldal

Edward Dolnick: A képhamisító Igaz történet Vermeerről, a nácikról és a 20. század legnagyobb képhamisításáról


Hasonló könyvek címkék alapján

Daniel Keyes: Szép álmokat, Billy!
Caroline Bernard: Frida Kahlo és az élet színei
Irving Stone: Michelangelo
Gladys Schmitt: Rembrandt I-II.
William Somerset Maugham: Az ördög sarkantyúja
Henri Perruchot: Cézanne élete
Komlóssy Viktor: Éljen a művészet! Éljen a bor!
Pavel Szpaszov: Zaharij ikonfestő bűnös szerelme
Lion Feuchtwanger: Goya
Ingrid Möller: Vermeer van Delft életregénye