Ez a könyv nagyon személyes számomra, több szempontból is.
Elsőként azért, mert 37 évet kellett ahhoz eltöltenem a Föld nevű bolygón, hogy megéljem azt, hogy Budapesten, családomtól távol töltsem a szülinapomat. De most ez történt: a munka a fővárosba szólított, és ez alatt a pár nap alatt Szolnoki-Kovács Péter és Réka Szolnoki-Kovács
voltak az örökbefogadó szüleim, akik ráadásul a szülinapom estéjén, egy „szolid” 12 órás műszak után szülinapi tortával, és Duff könyvével vártak este. Nagyon köszönöm ezt a gesztust, hála, ölelés, meghatódás, stb!
Másodsorban azért is fontos, mert 2011-ben, mikor megjelent a könyv, még szó sem volt magyar fordításról. Sőt, arről szóltak a pletykák, hogy ez a könyv tuti nem jelenik meg nálunk, mert nincs rá igény, érdeklődés. Hosszú ideig vártam, de végül olyat tettem amit még sosem: megszereztem az eredeti verziót, és életemben először nekiálltam angolul elolvasni egy egész könyvet. Mire Peter Pritz , az OPEN AIR RADIO – A VOLTSoundSziget. „oszlopa” elkezdett arról osztolgatni, hogy készíti a magyar fordítást, már az utolsó fejezetnél jártam. Szóval, jó sokat tanultam az angol nyelvről, és a rockandrollról, köszi Duff!. És persze köszi Peti a fordítást, nem volt rossz az angol verzió, de anyanyelven azért mégiscsak jobb volt olvasni, így azért mélyebben meg tudtam érteni.
Harmadsorban: a Guns N' Roses az a zenekar, akik miatt annak idején elkezdtem zenélni, akik miatt „zenebuzi” lettem. Így értelemszerű, hogy tagok szóló-és egyéb projektjeit figyelemmel kísérem. Duff figurája volt számomra a legizgalmasabb A Világ Legveszedelmesebb Zenekarának tagjai közül. Bár a ’90-es években, amikor gimnazista voltam, nem sok anyag állt rendelkezésre (néhány Popcorn és Bravo magazin, egy két elkapott MTV interjú, és Mick Wall könyve, amelyben először lehetett igazi mély interjúkat olvasni a GNR zenészeivel) , az már akkor lejött, hogy Duff McKagan nem egy egydimenziós zenész. Gitározik, énekel, dobol, dalt szerez-sokkal több, mint egy „átlagos” basszusgitáros". Később, ahogy az egyre másra megjelenő zenei projektjeit figyeltem (aBelive In Me szólóalbumtól a Velvet Revolver -en át a Neurotic Outsiders ig ) ez csak megerősödött bennem. Később, a 2000-es évektől jött a nagy internet boom, és egyre több információhoz jutott hozzá az ember. Akkor merültem el mélyebben Duff életútjában: a drog és alkohol okozta , majdnem halálos kimenetelű hasnyálmirigy gyulladása, majd a kőkemény harcművésszé való avanzsálása (a pali majd' 50 éves, de bármikor oda lehet állítani egy alsógatyamodell mellé, ez pedig nem kis teljesítmény annak tükrében, hogy 25 évesen egy két lábon járó vizihullára hasonlított), a pénzügyi diploma megszerzése, és a rockzenészek nek szolgáltató pénzügyi cég megalapítása mind inspirálóan hatottak rám. Mindeközben a nyilatkozatai alapján úgy tűnt számomra, hogy ő a Rockandroll Buddhája. Mindig iszonyatos békével, tisztelettel, alázattal nyilatkozott zenésztársairól, a zenéről, és az élet dolgairól. Scott Weiland halálakor ő volt az egyetlen zenész, aki a hagyományos #rip üzeneten túl egy igazi, mély és megható írással búcsúzott egykori zenésztársától, pedig az elválásuk köztudottan nem „túl szép”.
Duff McKagan megírta a maga történetét, amely érdekes lehet annak, aki az elmúlt 10-20-30 év rockzenéje iránt érdeklődik. Vannak szaftos vagy vicces sztork a pályatársakról (a Poisontól a Hanoi Rockson át a Mötley Crue-ig, vagy a Nirvanáig szinte mindenki említésre kerül, legalább egy két mondat erejéig). De mi van azokkal, akiket nem érdekel a rock and roll? Nos azoknak is ktöelező olvasmány ez a könyv: ez ugyanis egy történet a kitartó munkáról, a sikerről, az összeomlásról, arról, hogy hányszor küldhet az Élet padlóra, és hányszor kell felállni. Egy történet az alázatról, a tanulásról és az útkeresésről. Egy történet arról, hogy az ember mennyire kreatív és sokoldalú lehet, mennyi mindent elérhet, ha kilép a korfontzónájából. Duff McKagan könyve nem egy szaftos rock bulvár, hanem egy motivációs útmutató az élethez.
Nagyon ajánlom mindenkinek!