Az ​utolsó magyartanár feljegyzései 7 csillagozás

Dreff János – Tóth Dezső: Az utolsó magyartanár feljegyzései

Az utolsó magyartanár feljegyzései című regény egy mai fiatal felesleges értelmiségi helyzetjelentése a közoktatás állapotáról, a tanítás lehetőségeiről és lehetetlenségeiről, az írás/olvasás parancsoló szükségességéről és az „elbeszélés nehézségei”-ről. A „nem középiskolás fokon” való tanítás egy napja virrad fel, egy szimbolikus, mégis közönséges tanári munkanap huszonnégy órája huszonnégy fejezetben. Az utolsó teljes nap egy tanár életéből. És az első egy íróéból.

>!
Kalligram, Pozsony, 2010
352 oldal · keménytáblás · ISBN: 9788081013188

Kedvencelte 2

Most olvassa 1

Várólistára tette 22

Kívánságlistára tette 9

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

n P>!
Dreff János – Tóth Dezső: Az utolsó magyartanár feljegyzései

„Lassan, de biztosan, bekezdésről bekezdésre haladva cserkészem be a meghasonlásom elviselésének önmagamon kikísérletezett írói módszereiről való tanári tanúságtételem lehetőségét.”
Dreff János írói álnév. Engem Dreff János ír, én pedig Dreffet írom.
A kezdeti érdektelen értetlenségem később érdeklődő megértéssé alakult át (ha már magyar szakos tanárról van szó, hát rakjuk sorba a szavakat). Nihil a javából. Reggelente felkel , de már a gondolataiban is olyan messziről indul el, hogy ébredése csak az iskola kapujában éri utol. Nem azért indultam el, hogy megérkezzem. Nem azért tévedtem el, mert az igazi útra nem lelek. De az ébredése egy ismétlődő rémálom a tanárlét-féreglét mezsgyéjén. El tudom képzelni ezt a fajta létlenséget, amit leír, átél, megél. De nem csak nála. Bármelyik tanárnál, legyen az, az ő általa oly kritikusan (irigyen?) szemlélt testnevelő vagy matek szakos tanárnál is. Csak ők nem biztos, hogy ekkora teret adnak saját maguknak. Nem írják le. Lekéne? Dreff viszont tényleg leírja úgy és azt ami a fejében jár(kál). Nem kíméli sem magát, sem a könyvben szereplő kollégákat,írókat, költőket. Tanári identitás keresésébe belefűzi Tandorit (saját bevallása szerint Tandori-függő) G. Marquezt, Kertész Imrét, Nádas Pétert, Kafkát, Pepét és Kapát ( aki nem ismeri őket, azok Jancsó filmjei között keresse) és többek között Kukorelly Endrét is. Őszintének tűnt. Keserűnek, szenvedőnek az önsajnálatba belemerülőnek és hihetőnek is. Azt gondolom, hogy hatástalan tanárlétét a hatásosnak szánt írólétében éli ki. Mondja is: az önsajnálat nyilvánvalóan a léleknek egy olyan bűnös késztetése, amit már eleve a stilizációval kell levezekelni. És nem köt alkut senkivel, nem szépíti sem a gondolatait, sem amit a papírra vet ezekből. Felmerült bennem, hogy korai még ez a kiégett, meghasonlott szenvedéstörténet, hiszen nem tanított még annyi évet. De lehet, hogy éppen ez az „öreg tanár bölcsessége” nincs még meg benne. Nem tudom az milyen, csak mondom… Kudarcízű indulattal ír (és akkor ezt még szépen mondtam, ő nem szépen mondja) szókimondóan, érzelemdúsan. És azt hiszem, néhol jogosan. Ez egy lélektani hadviselés feljegyzései. Baja van az egész világgal, Petőfitől Jamie Olivérig (aki nem ismeri, az a főzőműsorok közt keresse). Bármi volt is a célja ezzel a kiokádással- kitárulkozással, megkockáztatom, hogy más tanárok helyett is beszélt. Magaddal vagy háborúban… – mondanám neki, de inkább beülnék egy órájára. Szívesen beülnék, tényleg.

12 hozzászólás
Péter_Szombati>!
Dreff János – Tóth Dezső: Az utolsó magyartanár feljegyzései

Három év alatt négy magyartanárt fogyasztottunk el, a harmadikos anyag elején tartottunk negyedik elején. Az ötödik volt, „azelmúltháromév” minden terhét egyszerre cipelte, és ez egy pillanatig sem látszott rajta. Tizenkettedikdés voltam én is. Abban a bizonyos 12.D-ben. Akkor, amikor abba az iskolába jártam, amihez akkor sem volt semmi közöm, amikor oda jártam. Akkor, amikor az iskola (és az egész világ) görcsösen, vergődve próbálta kétségbeesetten elhitetni velem, hogy én valaha is fémipari minőségbiztosítási számítástechnikai technikus leszek. Félmosollyal nyugtáztam ezt az igyekezetet minden nap. Esélytelen. Reménytelen. Az identitásom minden egyes pendülése lezseren, vállat vonva kontrát mondott rá. Öt év alatt egy pillanatig nem tudtuk átverni egymást, minden nap identitáskrízist éltem meg, és minden nap ugyanúgy döntöttem abban az iskolában (ezért valahol még hálás is lehetnék, de nem vagyok). De ha volt egy-két dolog, amiért megérte végigcsinálni, akkor ezek közül az egyik legjelentősebbnek T. D. magyaróráit tartom.

Abszolút különleges helyzetben vagyok e könyv értékelésénél, ugyanis Dreff János számomra a világ legjobb magyartanára, és marad mindig is; expozíciómat az ő influenciájára a középiskola utolsó éve foglalta magában. Bár a negyedikes irodalomanyagból szinte semmire sem emlékszem tényszerűen, Időről-időre felsejlik némi remembrancia az óráiról, arról a hatásról, amit rám tett, ahogy észrevétlenül formálta a szemléletmódomat, ahogy egyes művekhez viszonyulok. Ezt én sokkal fontosabbnak tartom, és tartottam akkor is, mint az előírt, mások által összeállított tananyaggal való maradéktalan és hiánytalan agytöltést. A küldetés sokkal magasztosabb ennél. Retroaktívan rengeteg mindent csak most értettem meg azok közül a tények közül, amiket ő akkor tanított. Sokmindent még most sem értek igazán. De egy részét már nemcsakhogy értem, de meg is élem. Ez a küldetés.

(A molyoknak most rá kell rajzaniuk erre a linkre, mert ezt csak hipertextuálisan lehet folytatni:

http://sati1984hu.tumblr.com/post/79164890464/az-utolso… )

5 hozzászólás

Népszerű idézetek

encsy_eszter>!

Egyetlen vágyam, hogy kizárólag hermeneutikai szorongások gyötörjenek.

33. oldal

encsy_eszter>!

Miért érzem azt, hogy a lélek is tud szuvasodni, nemcsak a fog, vagy odvasodni, akárcsak a fa, megőszülni, mint a haj? Miért is kell nekem a más hülyegyerekével vesződnöm?

24. oldal

4 hozzászólás
Nyájas_Olvasó P>!

Az irodalomhoz képest számomra minden más tantárgy peremtantárgy, mindig is az volt persze, csak most kimondom végre, hogy az.

29. oldal

encsy_eszter>!

[…] egy műelemzéssel eltöltött óra után bármilyen aljasság elkövetésére képesnek érzem magam.

21. oldal

encsy_eszter>!

[…] kéjelegve idemásolom, és mivel nehéz napom lesz, még az idézőjelet sem fogom kitenni senki kedvéért.

27. oldal

encsy_eszter>!

A dolgos munkanapoknak álcázott lelkileg elviselhetetlen, szellemileg terméketlen és erkölcsileg megsemmisítő tevékeny rabszolgasorsomat önkéntelenül is manifeszt csodának definiálom: legalábbis valamiféle luxusnak. Végül is pénzt kapok azért, hogy a mások gyerekeinek szeme láttára ugyan, de mégiscsak irodalommal foglalkozom.

32-33. oldal

Nyájas_Olvasó P>!

Egy magyartanár esetében úgy módosíthatnám radikálisan a kérdést, hogy elfogadja-e a világot olyannak, amilyen, vagy sem. Ha elfogadja a világot olyannak, amilyen, két kérdésem van hozzá: 1. akkor mégis mi a fészkes fenéért foglalkozik irodalommal, 2. ráadásul hivatásszerűen, előre megfontolt szándékkal.

79. oldal

Nyájas_Olvasó P>!

Egy tanárnak, ha tanítani akar, kinn kell hagynia a pesszimizmusát a folyosón. Egy tanár csak optimistán taníthat. Megtörténhet azonban, hogy a pesszimizmusát nem sikerül a folyosón felejtenie, hanem beviszi magával a tanterembe a mit sem sejtő diákjai közé. Az ilyen tanár azonban – és most vonatkoztassunk el attól, hogy én is ilyen tanár vagyok – nem tanár.

32. oldal

encsy_eszter>!

Az utolsó magyartanár vagyok, de nem azért, mert én vagyok az utolsó, aki még a hivatásáról gondolkodik, vagy mert én vagyok az utolsó, aki még egyáltalán gondolkodik tanár létére, hanem mert akinek ma egyáltalán eszébe jut gondolkodni, vagy hogy szeretne gondolkodni, és ráadásul még gondolkodik is, az rögtön egy sor hátuljára száműzi magát, az egyébként is méltatlan lét legaljára.

58. oldal

8 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Joanne Harris: Urak és játékosok
Philip Roth: Nemezis
Kállay Géza: Melyik Erasmus kávéházban
Muriel Spark: Jean Brodie kisasszony fénykora
Bächer Iván: Intőkönyv
Julie Houston: Egy vidéki affér
Csikász Lajos: Arany és vér
Torey Hayden: Egy gyerek
Andy Weir: A Hail Mary-küldetés
Csikász Lajos: Az utolsó oroszlánkölyök