Metró ​2033 (Metró 2033 1.) 943 csillagozás

Dmitry Glukhovsky: Metró 2033 Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

2033.
Az egész világ romokban hever.
Az emberiség majdnem teljesen elpusztult.
Moszkva szellemvárossá változott, megmérgezte a radioaktív sugárzás, és szörnyek népesítik be. A kevés életben maradt ember a moszkvai metróban bújik meg – a Föld legnagyobb atombombabiztos óvóhelyén. A metró állomásai most városállamok, az alagutakban sötétség honol, és borzalom fészkel.
Artyomnak az egész metróhálózaton át kell jutnia, hogy megmentse a szörnyű veszedelemtől az állomását, sőt talán az egész emberiséget.

Eredeti megjelenés éve: 2005

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Kapszula Könyvtár Európa

>!
Európa, Budapest, 2023
744 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789635046188 · Fordította: Bazsó Márton
>!
Európa, Budapest, 2021
436 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789630791397 · Fordította: Bazsó Márton
>!
Európa, Budapest, 2019
436 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789630791397 · Fordította: Bazsó Márton

7 további kiadás

Kapcsolódó zóna

!

Metró 2033

32 tag · 17 karc · Utolsó karc: 2022. december 24., 22:56 · Bővebben


Enciklopédia 65

Szereplők népszerűség szerint

Artyom · Hunter · Melnyik · Mihail Porfirjevics · Mihail Tyimofejevics Kalasnyikov · Andrej Arkagyjics · Banzaj · Bourbon · Danyila · Jevgenyij Dmitrijevics · Jevgenyij Dmitrijevics · Jevgenyij Dmitrijevics · Kán · Makszim · Mi­ha­il Por­fir­je­vics · Pjotr Andrejevics · Ruszakov elvtárs · Ruszkov · Szergej Andrejevics · Szuhoj · Tyimofej testvér · Ulman · Zsenyka

Helyszínek népszerűség szerint

Moszkva · Szovjetunió · Nagy Könyvtár · Vörös tér · Borovickaja · Kreml · Metró - 2 · metróállomás · Polisz · Rizsszkaja · Szuharjovszkaja · VDNH · Vörös vonal


Kedvencelte 240

Most olvassa 112

Várólistára tette 478

Kívánságlistára tette 369

Kölcsönkérné 11


Kiemelt értékelések

AniTiger P>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Ez a könyv annyira marhára, kiborítóan és elviselhetetlen módon volt nagyon orosz és nagyon unalmas az első 300 oldalban, hogy az valami elképesztő! spoiler

Aztán magunkra maradunk Artyommal meg a küldetéstudatával a moszkvai metró poszt-apokaliptikus világában, ahol kinyír a patkány, a kósza futóbolond, a random katona, akinek nem tetszik a fejed. Hallucinálsz, éhezel, beparázol, megkattansz, kinyírnak vagy kinyírod magad. Ez a világ nyomasztó és sötét. Imádtam! Ez az a jövőkép, amit annyira reálisnak tartok, hogy rettegek tőle! DE…! Artyom nem jó társ az utazásban. (A könyv felénél azért drukkoltam, hogy fordulna már fel és menjünk tovább mással!) Artyom az elején nagybetűs „Jó Gyerek”, Csodagyerek, Apuci Szeme Fénye, aztán elkezdett kikristályosodni bennem, hogy nagyon megszívtam vele, mert ARTYOM szerencsétlen, peches, töketlen…, ámde szupermázlistának számító főhős, mert mindig megmentik! spoiler

Pozitívum! Mindig jött valami borzongató és izgalmas, ami feldobta számomra a történetet – általában a mellékszereplők (Hunter, Kán, Melnyik), a sztalkerséget vagy a különböző helyszínek (könyvtár, Poljanka, Kreml). Nagyon szerettem ezeket a részeket! Összességében küzdöttem a könyvvel, minden fejezettel… nagy ritkán volt valami nagyon jó, ami miatt érdemes volt tovább olvasni és ez tartotta fent a figyelmemet!

A csillagok nem a történet egészének szólnak (és főleg nem Artyomnak), hanem a VILÁGNAK, amiben játszódik ez az egész. Abszolút odáig vagyok a Metróban kialakított életért, az egész összetettségéért, a felépítéséért. Annyira kegyetlenül JÓ az egész, hogy ez az egyetlen olyan disztópia, amiben elképzelni sem tudom, hogy élnék egyáltalán. Ijesztő, borzalmas és innen aztán igazán nincs semmiféle kiút. Itt csak megdögleni lehet, de azt sokféleképpen…

Bővebben pro és kontra: http://hagyjatokolvasok.blogspot.hu/2015/10/metro2033.html

24 hozzászólás
Solymár_András I>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

UTÓLAGOS ÉRTÉKELÉS

Először a játékról hallottam. Ki is próbáltam. Nem szerettem. Fura volt és indokolatlanul nehéz. Én az a fajta játékos vagyok, aki utálja a nehéz játékokat, aminek többször kell nekimenni, hogy sikerüljön. Én a történetért játszom.

Aztán rájöttem, hogy ez is könyv. Elolvastam és…

Addig a pontig nem tudatosult bennem, mit olvasok, mígcsak valahol az olvasásélmény körül el nem utaztam Londonba. Ott metrozni kellett. Csak álltak és néztem a peronokat, a csarnokokat, a hatalmas nagy zsilipeket, amik lezárják a felszínre vezető utat. Akkor tudatosult bennem hogy milyen kicsi is a metro világa.

A könyv maga számomra páratlan élményt nyújtott. Tény, hogy imádom a kelet-európai/balkáni/keleti szerzőket, mert sokkal őszintébben írnak, mentesen amerikanizmustól, tökéletesen megszerkesztett fordulatoktól, sokkal kéziratszagúbb, őszintébb az egész, arról nem is beszélve, hogy a világ, a gondolkodásmód sokkal közelebb áll a miénkhez. Ugyanez Sapkowskinál példának okáért.

Ez nem egy akármilyen pikareszk. Artyom, a kis drága, amit leművel az elképesztő. A sötétségtől való félelem, a csend őrjítő ereje, a napszakok hiánya az emberi elme legádázabb ellenségei. Barlangászok tudják. Így leélni egy életet, így menni végig sok kilométernyi alagúton, hetekig menni és zarándokolni.Ez a világ egy kegyetlen világ és nem a szörnyek miatt, hanem saját elménk kiszámíthatatlansága és az őrület határmezsgyéjén egyensúlyozó embertársaink miatt.

Elképesztő ez a könyv, eredeti és csodálatos, sötét és realisztikus. Örök kedvenc.

14 hozzászólás
Dawnofmyth>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Ez egy igen komor és sötét világot mutat be, nekem nagyon tetszett a hangulata. Am(k)ivel nem voltam kibékülve az a főszereplő volt, még az orosz nevekhez sem volt annyira nehéz hozzászokni. Valahogy az egész történet alatt semleges maradt nekem. Kicsit borzongató volt az alagutakban bolyongani, de nekem a felszín izgalmasabb volt. Igaz, ellaposodik a történet itt-ott, és elég sok filozofálgatás van benne, de túl lehet rajta lendülni. Mondjuk Artyom elég szerencsés csillagzat alatt született, ez nekem erőltetett lett a végére. De… ettől függetlenül kíváncsi vagyok a többi részre. Nem kedvetlenedtem el tőle :)

1 hozzászólás
szelesteirita >!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Azt hiszem nekem komfortzónából kilépés volt Glukhovsky világa, de emiatt izgatott voltam. A motivációm sem hosszú: a férjem szereti ezt a könyvet, a kiadó kiadta Kapszula könyvtárban – nekem ez a két dolog elég is volt ahhoz, hogy elolvassam. A férjemmel közösen olvastuk, ami nekem fantasztikus élmény volt, egyrészt együtt izgultunk off, másrészt imádtam megbeszélni, mert egyből kaptam egy második értelmezést is a könyvről. Tetszett ez a két szemüveges nézőpont, sokat adott hozzá.

A Metró 2033 egy lazán összefüggő, erősen epizódikus felépítésű horror-disztópia. Nem akar világot építeni aprólékosan, rengeteg dolog nincs kifejtve/megmagyarázva, eleinte kicsit úgy érzed, bedobott a mélyvízbe, hajrá az úszáshoz! És én ezt az úszást most nagyon élveztem. A világ nagyon sötét, borzasztóan nyomasztó és szűk – pont mint a díszlet, amiben játszódik.

A regény főszereplője Artyom, az ő utazását követhetjük a Moszkva alatti metróhálózatban, emberek, mutánsok, titokzatos lények, eszmék és híveik között. A fejezetek hosszúak, és minden fejezet máshol játszódik (innen is jön az elején említett epizódszerűség, kicsit olyan az egész mintha egy főszereplővel játszódó novellafüzért olvasnál), rengeteg helyszín és szereplő vonul itt fel. Oda kell figyelni, de nem megerőltető, és végig követhető. Eleinte nehezen boldogultam a hosszú orosz metróállomás nevekkel, de belejöttem ebbe is, és a végére már nem okozott nehézséget a Botanyicseszkij szad és Rizsszkaja vonalak kiolvasása. :)

A regény több zsánerből vonultat fel, a disztópia egyértelmű, de bizony van itt horror is, és én ezt élveztem a legjobban. A megfoghatatlan, titokzatos hangok, amiktől megőrülsz, az élő vagy élettelen rettegés, ami eltölti az alagutakat, mind-mind roppant izgalmas volt. Glukhovsky szerintem nagyon jó egyensúlyban írt bele rejtélyt és misztikumot és remekül meg is magyarázta azokat. Az állomásokon lévő különféle eszmék miatt (vannak itt kereskedők, demokratikus tudósok, kommunisták, fasiszták, sátánisták, buzgó szektások és még ki tudja mik ;)) sok benne a filozófikus beszélgetés és gondolkodás is, ami a horror vonal mellett a másik abszolút kedvencem volt. Mert persze alap kérdések is játszottak itt (mi végre az emberi élet, mi a célja az egyén létezésének), de mélyebbre és aktuálisabbra is ment – például korunk új, égető kérdéseire miért válaszolunk ezer éves gondolkodási sémákkal? Mit mond Jehova az emberevő mutánsokról?

Izgalmas, nyomasztó és hosszú utazás volt ez alagutakban, járatokban, metróállomásokon, sok emberrel találkoztam közben, de nagyon élveztem minden pillanatot.

2 hozzászólás
csartak P>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

A múlt év folyamán megjelent Metro 2033 számítógépes játék alapjául szolgáló regényre nagyon kíváncsi voltam. Mivel a jaték kellőképpen atmoszférikus és hangulatos, gondoltam akkor a történetnek főleg annak kell lennie.
Az atomkatasztrófával sújtott emberiség maradék része a metróalagutakban rendezte be új világát és próbál magára találni felállítva új világrendjét. Ez a terület most a moszkvai metróra korlátozódik, de elképzelhető hogy a világ más részein is ez történt, nem tudjuk meg.
A könyv főhőse Artyom, akár egy népmesei figura – útra kel, hogy megmentse a saját „hazáját”, metróállomását, a fenyegető idegen fekete mutánsoktól. Arytom ideológiáktól mentes, mondhatni tiszta, ártatlan lélek, aki ezután az események hihetetlen láncolatába kerül: végül talán nem más kerül kezébe eldöntésre, mint az emberiség sorsa.
S bár a föld alatt vagyunk, az emberiség nem feledi önmagát és nem is akarja, a különféle hitek és (párt)ideológiák vadhajtásai burjánzanak: ahány állomás, annyiféle. A régi jelképek és szimbólumok újra élnek vagy egy új formában használódnak fel. Főhősünk a végére már nem tudja miben higgyen, néha már nevetve gondolja át a sok alternatívát, amivel sulykolják. Sokszor az események nem pörgősek, inkább lassabbak, mintha tényleg órákon át vánszorognánk a metróalagutakban, ezzel is érezhető Arytom vándorlása, aki mellé szinte mindig kerül egy társ, hogy kísérje és megossza vele saját világának filozófiai gondolatait. A könyv olvasása kezdetén kinyomtattam egy moszkvai metrótérképet, és azon követtem Artyom útját. Az író időt hagy a képzeletnek, és segít hogy felvegyük az épp soron levő állomás atmoszféráját, alapos leírásokat kapunk róluk, ami lehet nyomasztó, nyomorult, vagy a lehetőségekhez képest fejlett, a régi világ szemetét felhasználóan nyereséges.
A legmegkapóbb helyszín nekem maga a felszín leírása volt. Hisz mi lehet borzasztóbb egy elpusztult, de egykor élettől nyüzsgő világtól? Lehet ezen egyáltalán új életet kezdeni? A kérdés, ami elhangzik, „hogy élhettek ezek az emberek, mit csináltak a hétköznapjaikban?” Egy olyan embernek, akinek a föld alatti szűkös világ az univerzum, ez valószínűleg elképzelhetetlen.
A könyv vége érdekes, váratlan, de a cselekedet, amivel zárul, az meg annyira emberi, emberre jellemző, hogy egyáltalán nem meglepő.

3 hozzászólás
Roszka>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Sajnos ez nem az én könyvem. Valahogy hiteltelen számomra. A főhőstől sokkal erősebb, tapasztaltabb szereplők elhullanak, míg a gyenge, tapasztalatlan, mondhatni ártatlan Artyom minden helyzetből kimászik. Egy olyan világban, ahol majd mindenki ellenség, mindig akad valaki, aki kirántja a bajból, vagy tovább segíti az útján. Túl gyenge karakter ahhoz, hogy így legyen, legalább is én így éreztem.

5 hozzászólás
sztimi53>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

(Izé, hosszú)
Először is a moszkvai metróról. Szóval az egyik legjobb közlekedési hálózat, amit megtapasztaltam. Iszonyú logikus, megfelelően behálózza a várost, minden vonal összefut valahol, csodás állomásokon szállhat ki az ember, fantáziadúsak, néha a kocsit maguk is, még a néha felbukkanó Lenin és egyéb munkásmozgalmi jelenetek sem vonnak le a varázsából, ráadásul várni is csak pár másodpercet kell rá. A mi világunkban. Dmitry Glukhovsky világában egészen más a helyzet. Posztatomkatasztrófikus világ, sugárzó felszín, mutánsok. Alul pedig egy zárt, egészen különleges, túlélő világ. Az első kérdés, amit felteszek, hogy a feketék kik. Vagy inkább mik? Az indító fejezet félelmetes, ködös, misztikus, chtutluszerűen, csak említve a borzalmat festi le ezt a világot. A rettegés beveszi magát a csontjaimba, ahogy az állomás lakóiéba is. Alig alszom. Egyébként tökéletes a helyválasztás, ez a kanyargós össze-össze futó, bonyolult, ugyanakkor rettenetesen logikus alagútrendszer ideális hely a borzalmak elrejtéséhez. Nem tudom összefüggően megfogalmazni, csak idevetem, hogy bírom Szuhoj eszmefuttatását az evolúcióról és a választ rá talán még jobban tetszik, át is nevezem magamban az egyik állomást Plosagy Evoluciira. Aztán látom a rosszul és alultáplált népségnek mekkora kincs a multivitamin. Az összes orosz író iszonyat művelt tapasztalatom szerint, mindenhol felbukkannak irodalmi utalások, ebben is, jó nem kell elájulni tőlük, de azért vannak. A főhősünk tapasztalatlan ifjú, de valami különleges benne, ezért rá bízzák a Küldetést. E során haladunk tovább alagútról alagútra, állomásról állomásra, különböző vonalakra, és az út alatt megint kezd hasonlítani a mi világunkra, volt itt háború, van fasizmus, kommunizmus, térítők, kannibalizmus is akad, meg gyerekprostitúció. Nagy fantáziával megírt, élvezetes mű így a (szerintem) baki is bocsánatos.

(Nekem bakisnak tűnik, bár lehet nincs igazam: le van zárva az egész metró, lenn növények nincsenek és meg tüzet is gyakran raknak, akkor honnan van elég oxigén? Biztos a viszbűl veszik ki. Nekem úgy tűnik az oxidáció és a fotoszintézis aránya nem megfelelő, pláne a földalatti világban. Később olvasom hogy a felszínen maradtak növények, mondjuk elképzelhető, de ekkora mértékű atomkatasztrófa után szerintem a növények nagyon jelentős károsodásokat szenvednek, napfény alig hatol át, és elvileg rettenetesen hidegnek kell lenni, nehezen tudom elképzelni a túlélésüket, szóval kétkedem. Mondjuk a nukleáris télről eddig csak teóriák vannak, maradjon is így, de ez kicsit böki a csőröm.)

Van benne Őrtorony, meg alagútfilozófia, egy szerintem újabb zseniális ötlet, a szovjet hatalom és a démoni erők összehozása. A vége felé járok, körvonalazódik a nagy Küldetés, és meleg szívvel olvasom, hogy egy könyv , egy könyvtár áll a középpontban, aztán mégsem úgy alakul, ahogy elképzeltem. A Nagy Féreg teremtésmítoszát imádom, ahogy a pap romboló civilizációról alkotott heves szónoklatát is, nekem itt a könyv lényege, sokszor sok formában olvastam már a ma emberének Földet elpusztító lehetetlen viselkedéséről, a gépek uralkodásáról és mindig aktuális, nem unalmas, és az is egyértelmű, hogy sosem tanulunk… A hitet vesztett Dron tragédiája, megvilágítja, hogy egyedül vagyunk a földön magunkra hagytak minket, nincs isten. Az öregek nosztalgiázása a régi világ után, vágyakozás a csodálatos felszíni élet után is megkap mindannyiszor.A végső ütközet a Majakovszkaján indul, az egyik kedvenc állomásom. Olyan szép, körkörös. A történet is körbefut, visszatérünk a kiindulási állomásra, a VDNH-ért folyik a küzdelem. (Micsoda giccses szörnyűségek vannak ott fönn, na meg egy csoda a Moszkvai Űrkutatási Múzeum.)
A hős átlagos, gyarló ember, hogy könnyebb legyen azonosulni vele, Artyom mégis kiválasztott, csak a végén érti meg ő is miért, de akkor már késő. Jön a pusztulás. Épp a kapcsolatteremtéskor, szomorú vég. Jöhet a következő.

2 hozzászólás
Qedrák P>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Vegyesek az érzéseim a kötettel kapcsolatban. Négy csillagot általában arra a könyvre szoktam adni, amit szívesen ajánlok bárkinek. A Metró 2033 is közéjük tartozik, de az a helyzet, hogy a kreativitás talán egy kicsit túlburjánzott ebben a világban. Egy szőrösebb szívű szerkesztő alighanem a felét kihúzza, és ez csak a javára vált volna, így viszont egy utazásos típusú regényt kapunk egy rendkívül eklektikus világgal. Tele van jobbnál jobb ötlettel. Ha stílszerű akarok lenni: az ötletek annyian vannak, mint az oroszok.

De az a helyzet, hogy érdekes élethelyzetek és jó ötleteken nyugvó mikrokörnyezetek egész sora vonul el a szemünk előtt. Minden egyes megálló, vagy megállók egy csoportja, különböző emberi társadalmakat rejt, amelyek különféle módokon reagáltak arra a kataklizmára, ami az emberiséget érte. Vannak itt kommunisták, kapitalisták, fasiszták, jehovisták, kannibálok, maffiózók és így tovább, felsorolni is nehéz lenne mindet. De a legtöbb állomáson kevés időt töltünk. Karakterek jönnek-mennek, egy idő után eltűnnek vagy éppen meghalnak, és egyszerűen senkivel kapcsolatban nem alakul ki semmilyen kötődésünk, (a főhőst kivéve), ami szerintem egy fájó hiányossága a könyvnek.

Persze vannak momentumok, amelyeken jót kuncogtam. Az egyik ilyen, az az atomcsapás utáni könyvtári világ volt, ahol az árván maradt szobanövények brutális elburjánzása eszembe juttatta azt, hogy a könyvtárban, ahol dolgoztam, mi is nevelgettünk egy időben egy két és fél méter(!) magasra nőtt kaktuszt. Glukhovszkij valószínűleg valami emberevő szörnyet írt volna belőle.

Szóval nem volt ez olyan rossz, a modern orosz sci-fiből is végre olvastam valamit, de nem csúszott le könnyen.

1 hozzászólás
Tarja_Kauppinen IP>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Azt hiszem, most már bevallhatom, hogy ötödikben az osztálykiránduláson, amikor félelmetes történeteket meséltünk a tábortűznél, én már akkor is csak udvariasságból sikítoztam.
Mer’ hogy ha sötét van és a mélyben szörnyek élnek meg mutáns óriáspatkányok (jííííí!), és mind bennünk véli felfedezni legközelebbi táplálékát, az kérem szépen félelmetes. Vagy mi a szösz. (Khmm, remélem, már reszketsz is.)
Én a magam részéről nem tettem. Az ismeretlentől való atavisztikus félelem ilyen vagy olyan mértékben mindenkiben megtalálható, ahogy például a zenei hallás is. Én annyira vagyok muzikális, mint amikor egy sánta kutya belevizel egy repedt vödörbe, cserébe azonban félelem terén áll valamelyest jobban a szénám. Értsd: a szörnyek, patkányok, nácik, sátánisták, komcsik és egyéb állatfajták lakta moszkvai metró borzongatóan (?) atmoszférikus leírásában az a pillanat bírt a legintenzívebb érzelmi töltettel a számomra, amikor bealudtam és a fejemre ejtettem a könyvet.

A félreértéseket elkerülendő: a maga nemében abszolút megállja a helyét ez a nevelő célzatú ifjúsági horror. Van erkölcsi üzenete, a benne vázolt jövőkép pedig épp elég lehetséges* ahhoz, hogy a fiatalkorú olvasóközönség megfontolás tárgyává tehesse. Igaz, értelmet csak az utolsó három oldalban nyer; addig bolyongunk, s mint holmi posztapokaliptikus David Attenborough, természetes élőhelyükön ismerkedünk meg a helyi létformákkal.
Poszt-atomháborús irodalom terén a Malevil verhetetlen, de próbálkozásnak ez is megteszi. Konyhafilozófia váltogatja egymást kalasnyikovos golyózáporokkal az alagutakban. Egy kis ez, egy kis az, a végeredmény hőfoka pedig a tegnapi főztöm maradékával van azonos szinten, amit egy órával ezelőtt megmikróztam, és elfelejtettem megenni.

Amikor azt írtam, hogy az oroszoktól nekem bármi jöhet, akkor oroszok alatt nem hosszan pofázó unalmas ürgéket értettem, akik 430 oldalon át hülyítik szegény, jobb sorsra érdemes olvasót, mielőtt nagy nehezen kiböknék végre a frankót. Vagy ez volna a kakukktojás, az egyetlen olyan orosz alkotás, aminek a mélysége nem haladja meg a strandon a lábmosóét?

Nem, ennyi süket dumát morálfilozófiai agyömlést természetesen nem gyűrtem le két nap alatt. Az első pár fejezet után már csak a fontosabb részeket olvastam el ugyanis becsülettel, a köztes töméntelen mennyiségű rizsát, nem vesztesz vele semmit, ha csak átfutod.
Ígéretesnél ígéretesebb könyvekkel van tele a polcom meg a gépem, szóval hagggyukmár.

*Bár spoiler, ahhoz én nem feltétlenül nyúlnék hozzá a helyedben, pláne nem enném meg… meg hasonló „apróságok”, no de mindegy, hiszen nem egy Merle vízióban járunk.

8 hozzászólás
vargarockzsolt>!
Dmitry Glukhovsky: Metró 2033

Akik egy pörgős számítógépes játék forgatókönyvét várják, azok csalódni fognak, akik egy elgondolkodtató sci-fit, azoknak talán szerethető lesz a könyv. A moszkvai metró térképe (http://szergely.sfblogs.net/files/2011/04/Moszkvaimetro…) kifejezetten jól jöhet – botrány, hogy a kiadó kispórolta belőle. A könyv stílusa elég egyszerű, viszont van filozófiája, amely problémássá teheti a befogadást. Az „egyszerűbb lelkek” számára riasztó, elvont, unalmas; az igényesebb olvasók számára viszont kicsit didaktikus, leegyszerűsítő, szájbarágós. Mindenképpen javít (a saját szememben) a könyv megítélésén, hogy a Lukjanyenko-féle értékrelativizmussal szemben itt a jók a pozitív szereplők, és az őrült fanatikusok utálatosak. A mai világban már ezt is meg kell becsülni.
A könyv legnagyobb értéke a teremtett világ atmoszférája, és az ötlet, hogy a helyszínt a metróba helyezi. Ha nem állna mögötte egy sikeres számítógépes játék, akkor nem lenne ekkora bestseller. Fantasztikus kalandregénynek egész jó. Ezért tettem hozzá a négy csillaghoz még egy felet.

12 hozzászólás

Népszerű idézetek

Nita_Könyvgalaxis>!

Ismered a tejbe esett béka tanmeséjét? Két béka beleesett egy-egy tejjel teli köcsögbe. Az egyikük, a racionálisan gondolkodó, idejében felmérte, hogy az ellenállás értelmetlen, és hogy a sorsát nem kerülheti el. És amúgy is van túlvilág, így hát felesleges erőlködni, és hiábavaló áltatnia magát dőre reményekkel. Kinyújtotta hát a lábait, és lesüllyedt a köcsög fenekére. A másik viszont alighanem buta volt, vagy ateista. És nyomban kapálózni kezdett. Gondolhatnánk, minek rángatózik, ha egyszer minden eleve elrendeltetett? De csak kapálózott, kapálózott tovább. Amíg csak a tejet vajjá nem köpülte. És kimászott.

42. oldal

Kapcsolódó szócikkek: béka · Hunter · tej
26 hozzászólás
Nita_Könyvgalaxis>!

Nem a halál rettenetes. Hanem várni a halált.

183. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Artyom · halál
Nita_Könyvgalaxis>!

Az, akinek elég bátorsága és türelme van ahhoz, hogy egész életében a sötétségbe nézzen, elsőként fogja meglátni benne a fény felvillanását.

420. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Kán
2 hozzászólás
Nita_Könyvgalaxis>!

Az állomás lakói gondosan bántak a könyvekkel, még a legsilányabb könyvtári könyvecskékből sem tépett ki soha egy lapot sem. A könyvek számukra szent ereklyék voltak, utolsó emlékeztetők egy nemlétbe süllyedt gyönyörű világra.

53. oldal

Kapcsolódó szócikkek: könyv
Nita_Könyvgalaxis>!

Kezdte érteni, hogy néhány titok éppen azért nagyszerű, mert nincs megfejtésük, és hogy vannak kérdések, amelyekre jobb, ha senki sem tudja a választ.

378. oldal

Margarita>!

Verd szét az órádat, és meg fogod látni, mivé válik az idő, ez nagyon érdekes. Megváltozik, és többé nem ismersz rá. Többé nem aprózódik el, nem hasad szét darabokra, órákra, percekre, másodpercekre. Az idő olyan, mint a higany: széttörheted, de nyomban összeáll, újra homogénné, alaktalanná válik. Az emberek megszelídítették, a zsebóráik és stoppereik láncára akaszthatták, és azok számára, akik így láncon tartják, egyformán telik. De próbáld csak meg, szabadítsd ki, és meglátod: minden egyes ember számára másként telik majd, van, akinek lassan, vánszorogva, elszívott cigarettákkal, be- és kilégzésekkel mérve, másoknak meg vágtat, és csak leélt életekkel mérhetni meg.

107-108. oldal

Gab>!

– Téged tényleg egyáltalán semmi sem érdekel, azon kívül, amit a szemeddel látsz és a kezeddel megtapogatsz? Csak nem azt hiszed, hogy a világ annyi, amennyit te látsz belőle? Amennyit hallasz? A vakond mondjuk, nem lát. Születésétől fogva vak. De azért ez nem jelenti azt, hogy mindaz, amit a vakond nem lát, az a valóságban nem létezik. Pont ilyen vagy te is…

58. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Zsenyka
Irasalgor>!

Az emberek mindig jobban tudtak ölni, mint bármely más élőlény.

13. oldal, 1. fejezet - A Világ Peremén

2 hozzászólás
KDany>!

Kevés a férőhely a paradicsomban, csak a pokol kapui vannak tárva-nyitva bárki számára.

216. oldal, 10. fejezet

Irasalgor>!

Egy töltény – egy halál. Valakinek az elvett élete. Tíz deka tea – öt emberélet. Egy rúd kolbász? Tessék parancsolni, egyáltalán nem drága: mindössze tizenöt élet. Minőségi dzseki, ma leárazva, háromszáz helyett csak kétszázötven: megtakarít vele ötven életet. Ennek a piacnak a napi forgalma kitehette a metró egész lélekszámát.

97. oldal, 5. fejezet - Egy marék lőszerért


A sorozat következő kötete

Metró 2033 sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Andy Baron: Kárhozottak városa
Justin Cronin: A tükrök városa
Stephen King: A búra alatt
M. R. Carey: Kiéhezettek
Guillermo del Toro – Chuck Hogan: A kór
Agustina Bazterrica: Pecsenyehús
Jozef Karika: A hasadék
Joe Hart: Obscura
Frank Schätzing: Raj
T. B. Byrt: A néma csillag dala