Meglehetősen vaskos és sokoldalú válogatás a hard sci-fi viszonylag friss terméséből. Be kell látnom azonban, nekem, miként úgy általában is, a hard sci-fi területén is a hagyományosabb alkotások tetszenek igazán. A transzhumánok problémái és a mindenféle nanoszerkezetekkel telepumpált Übermenschek világa nem igazán tudnak megmozgatni. Éppen ezért, ebben a válogatásban is főként a hagyományosabb témaválasztású alkotások ragadtak meg bennem jobban. Ettől eltekintve egy nagyon jó válogatásról van szó, azzal együtt is, hogy néha nem értettem a válogatási elveket: volt olyan történet, mely nem csak hogy nem volt hard, de még sci-finek sem igazán lehetett nevezni, s Kim Stanley Robinsonnak is sikerült talán az egyik leglaposabb, legunalmasabb novelláját beválogatni (még ha érdekelne is a baseball, akkor sem tudnám különösebben értékelni, s mondom ezt úgy, hogy az egyik kedvenc sci-fi írómról van szó; szerencsére a másik novellája már sokkal jobb volt).
S most következzenek a kiemeltek:
*****:
Legelőször is a kedvencem a kötetből (barlangász énem ugyan már predestinálta a pozitív elbírálást, de ettől függetlenül is egy hangulatos, jó novelláról van szó):
G. David Nordley: Into the Miranda Rift
Barlangászat a Mirandán, az Uránusz holdján …
azaz: négyen (két férfi és két nő), plusz egy robot, bent rekednek az Uránusz Miranda nevű holdjának belsejében, s ezzel kezdetét veszi az izgalmas és látványos (remek ötletekkel teli: néha megálltam, s elgyönyörködtem e túlvilági tájban) barlangtúra a túlélésért. A karakterek is érdekesre sikeredtek, mindenkiből mást hozott ki ez a küzdelem. A vége talán kicsit túl patetikusra sikerült, de ettől függetlenül csillagos ötös.
Michael F. Flynn: Built Upon the Sands of Time
Tudósok kocsmai beszélgetése arról, hogyan változtathatja meg az idő folyását egy múltbeli kis perturbáció. Érdemes-e a múltat eltörölni, csak azért mert a jelen nehéz? spoiler Avagy beszélgetés egy jó pofa sör mellett á'la Tales from the White Hart és a kvantumhabzás.
****/*:
Nancy Kress: Beggars in Spain
Mi történne, ha egyszer csak a géntechnológiának köszönhetően lehetségessé válna, hogy olyan emberek szülessenek, akik alvás nélkül is kitűnően elvannak. Az események alakulását az egyik ilyen lány sorsán keresztül követhetjük nyomonspoiler, miközben nem csak a társadalom reakcióját ismerhetjük meg, hanem azt is, minként befolyásolja mindez egy család életét.
Arthur C. Clarke: The Hammer of God
Talán még jobb is, mint a regény.
Kim Stanley Robinson: Sexual Dimorphism
Egy kutató-házaspár kapcsolatának végét leíró történet + némi genetika; egyesíti magában mindazt, amit a Mars- és a Tudomány a fővárosban trilógiában szerettem Robinsonban.
****:
Ben Bova: Mount Olympus
Joan Slonczewski: Microbe
David Brin: An Ever-Reddening Glow
Geoffrey A. Landis: A Walk in the Sun
Brian Stableford: A Career in Sexual Chemistry
Hal Clement: Exchange Rate
Greg Egan: Reasons to Be Cheerful
Alastair Reynolds: Great Wall of Mars
Peter Watts: A Niche
Stephen Baxter: Gossamer
Karl Schroeder: Halo
David Langford: Different Kinds of Darkness
Sarah Zettel: Kinds of Strangers