Bobby ​Fischer háborúba indul 7 csillagozás

David Edmonds – John Eidinow: Bobby Fischer háborúba indul

1948 óta a szovjetek uralták a sakkvilágbajnokságok univerzumát Moszkva állítása szerint ez bizonyítékul szolgált a szovjet rendszer felsőbbrendűségére. Aztán feltűnt Bobby Fischer. Igaz történet arról, hogyan vesztették el a szovjetek minden idők legkülönlegesebb sakkmérkőzését. Egyedül Fischer, az őrült zseni volt képes arra, hogy felvegye a versenyt a szovjetekkel. Minden éber óráját a játéknak szentelte. A bajnoki címhez vezető úton mindenkit lehengerelt. Mikor elbizonytalanodott, Henry Kissinger felhívta, és arra buzdította, hogy a nemzetért harcoljon. Ellenfele a sokoldalú és érzékeny Szpasszkij, minden idők legkevésbé szovjet bajnoka volt. A könyv szerzői szerint, mikor Szpasszkij kezdett vesztésre állni, a KGB úgy döntött, közbelép.

>!
Scolar, Budapest, 2004
304 oldal · ISBN: 9639534196 · Fordította: Deák Krisztina

Enciklopédia 4


Most olvassa 1

Várólistára tette 7

Kívánságlistára tette 17

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

sophie P>!
David Edmonds – John Eidinow: Bobby Fischer háborúba indul

Ez kemény volt.
Egy világbajnoki páros mérkőzésről van benne szó, de olyan részletességgel, amilyen részletességgel lehet. Mármint nem a sakk részéről. Nem hiszem, hogy öt bekezdésnél több szó esne magukról a játszmákról az apró betűkkel sűrűn tele írt közel 300 oldalon. (Nekem mondjuk nem is hiányzott, leragadtam rögtön azután, hogy gyerekkoromban apám megtanította a lépéseket. Viszont az világosan kiderült, hogy ez tényleg sport, és nem csak szellemi).
Szóval nem igen jutott volna eszembe kezembe venni ezt a könyvet, ha Nick Hornby a vájtfülű könyvében nem mondja, hogy olvassuk, mert érdekes. És tényleg érdekes volt. Nem is maga az esemény, hanem az az irdatlan felhajtás, ami köré kerekedett. És az a nagyon körültekintő, viszonylag objektív alaposság, ahogy a szerzőpáros megpróbál tényleg minden, de minden momentum mögé nézni, mindent szemléltetni. Speciális politika légkörben ül egymással szemben egy amerikai és egy szovjet, a párbajuk szimbolikussá válik.
Természetesen mégiscsak Bobby Fischer a központi figura, róla pedig mindenki tudja, hogy különös alak, zseniális sakkozó, lényegében az egész élete sűrűsödik ebben a párhetes mérkőzésben. Világbajnok lett, de "történetünk lényegében tragédia"*. Valaki valahogy elérte, amit nagyon akart. Mégis mindenki vesztes valamiképpen.
A könyv stílusát tekintve, mondjuk hírlapi. Oknyomozó. Szikár (a viszonylag sok irodalmi hivatkozás ellenére is) és lényegre törő. Úgyhogy ez így nekem túlságosan tömény volt, kis részletekben kellett adagolnom, pedig az a mód, ahogy a korabeli politikai erők működtek, szinte izgalmassá tették, krimikbe illő fordulatokkal színezték.
És annyira ismerős az egész.

* 286. oldal

makitra P>!
David Edmonds – John Eidinow: Bobby Fischer háborúba indul

Valahogy sosem kötött le a sakk – persze, nagyapám megtaníttatta velem a bábuk nevét, hogy merre, mit lehet lépni, mégsem éreztem sose, hogy átlátom az egészet. De azért a Fisher-Szpasszkij sakkvilágbajnoki döntőről hallottam (ha máshonnan nem, az Alfonzó-kabaréból; http://moly.hu/karcok/263135), és érdekelt a sztori.

A két újságíró szerző részletesen felderítette a szereplőket, a helyszínt, a történelmi kort, a résztvevők motivációját – persze, csak amennyire lehetett, hiszen Dr. House óta tudjuk, mindenki hazudik. Mindenesetre a kellő távolságtartás megvolt, az élet pedig amúgy is olyan helyzeteket produkált, amit kitalálni nehezen lehetett volna.

Fisher, az öntörvényű zseni, aki nyerni akar, és mégsem jelenik meg, az egyre inkább összezavarodó Szpasszkij, akire az egész keleti tömb elvárásai ránehezednek, valamit a fokozatosan kétségbeeső izlandi szervezők, akik leginkább csak szabadulni akarnak az egyre kényelmetlenebb helyzetből – mind-mind érdekes alakok, akik életében csak egy kicsi, de annál meghatározóbb epizód ez a világbajnokság. És akkor még nem is említettük a háttérembereket, politikusokat, akik mind nagyobb valamit csináltak ebből a sporteseményből, mint ami.

A hidegháború valóságát ugyanis nem lehetett figyelmen kívül hagyni; az persze már kérdés, hogy maga a sport felhasználható-e erre a célra. De az nem kérdés, hogy erre került sor, és érdekes ennek a háttere is, amit szintén megismerhetünk olvasás közben.

Egyes pontokon ugyan azt éreztem, hogy Fisher mintha több játékidőt és szimpátiát kapna az íróktól, mint szovjet ellenfele, de ez nem volt zavaró. Izgalmas és precíz olvasmánnyal lettem gazdagabb, ami túlmutat egy egyszerű döntő bemutatásán, tágabb politikai-történelmi térben helyezi el az eseményeket, ezért nem csak a sportot szeretők között találhatja meg a közönségét, hanem az ilyen amatőrök esetében is, mint amilyen én vagyok.

Párduc50 P>!
David Edmonds – John Eidinow: Bobby Fischer háborúba indul

Gyerekkoromban megéltem Bobby Fischer világbajnoki címért folytatott párosmérkőzését Borisz Szpasszkíj ellen. Nemrég ennek felelevenítéseként láttam a Gyalogáldozat című amerikai filmet, ez adott kedvet ahhoz, hogy mélyebben is beássam magam a témába. Ehhez igen jó választásnak tűnik ez a könyv, mely elég nagy részletességgel foglalkozik a két fél „előéletével” a párosmérkőzéssel és körülményeivel, az adott kor politikai hátterével, és végül ehhez képest kicsit rövidebben leírást ad a mérkőző felek további életpályájáról. A könyv kapcsán az ember hajlamos újraértékelni az egész mérkőzést, és nagy vívódásban van, hogy megfelelő helyre került-e 1972-ben a világbajnoki cím. Fischer kétségtelenül korszakos zseni volt, aki tehetsége szerint alkalmas a világbajnoki címre. Mégis, a körülmények alapján, ahogy megnyerte ezt a „háborút”, az olvasónak kétsége támad abban, hogy megérdemelt volt-e a győzelme. Itt arra a a sorozat végéig folyamatosan tartó pszichés nyomásra gondolok, amit végig ellenfelére helyezett azzal, hogy mindennel elégedetlen volt, sportszerűtlenül késett, hisztizett, követelőzött. Ha valaki ismeri a teniszvilág nem sokkal későbbi fenegyerekét John McEnroet, akkor annak az ő pályán tanusított viselkedése jut eszébe róla, aki állandó vitáival, hisztiivel billentette ki ellenfelét, és egyidejűleg spannolta magát. Mindkettejüknek bejött…. Végezetül, kár, hogy Fischer zseinjéből ilyen keveset láthattunk, hiszen ez a sorozat egyben pályafutása végét is jelentette. Köszönöm a szerzőnek a részletes bemutatást.


Népszerű idézetek

sophie P>!

(Nem kétséges, hogy egyetértett volna a Sakktornák közönségének viselkedési kézikönyve című német könyvvel, mely háromszáz üres oldalból áll és a „KUSSOLJATOK” kifejezéssel zárul.)

35. oldal

sophie P>!

Semmi abnormális nincs abban, hogy egy sakkozó abnormális. Ez a normális.
VLADIMIR NABOKOV

72. oldal

sophie P>!

Fischer azon elképzelése, hogy a sakkelitnek ugyanakkora szellemi és anyagi elismerésben kellene részesülnie, mint a mozibálványoknak, boksz- és golfsztároknak, Forma-1-es versenyzőknek, messze járt a valóságtól. Az I970-es évekig a sakk Nyugaton a sport szegény rokonának számított. Szemüveges, rendetlen frizurájú, szenvedélyes amatőrök által játszott jellegétől soha nem sikerült teljesen megszabadulnia. Füstös, sötét hátsó szobákban, félreeső klubokban vagy nyirkos templomok csupasz padjain játszották.

208. oldal

sophie P>!

A nyugati sajtó azért figyelt fel Szpasszkijra, mert Dosztojevszkijt nevezte meg kedvenc írójaként. Szpasszkijt a Dosztojevszkijt szerető játékost állították szembe a sakkmagazinokon kívül esetleg képregényeket olvasó Fischerrel. Néhány nyugati szerint Szpasszkij kockázatot vállalt azzal. hogy Dosztojevszkijt választotta kedvenc írójának. Távol állt attól, hogy dacból kedvelje; még Sztálinról is köztudott, hogy szerette az Ördögöket. Bár néhány Dosztojevszkij írást cenzúráztak az 1950-es évek idején, fő műveit újra kiadták 1971-ben, születésének százötvenedik évfordulóján.
    Ennek ellenére a Dosztojevszkij-regény jellemzői – a realizmus, a szereplők pszichológiailag mély ábrázolása, az emberi természet kettősségének és a nem racionális motivációnak a hangsúlyozása – a legnagyobb port kavaró forradalom előtti alkotóvá tették az írót. Mint ahogy a Feljegyzések a holtak házából c. művéből is kitűnik, a magáért az utazásért, és nem pedig a végéért élt életet üdvözli. Ebben a főszereplő azon tűnődik, hogy az „ember egy ingatag, szánalmas teremtmény, és a sakkozóhoz hasonlóan talán jobban érdekli a célhoz vezető út, mint a cél. És ki tudja (senki sem tudhatja biztosan) az ember egyedüli célja a világon talán éppen a szakadatlan célmegvalósítás, vagy más szavakkal maga az élet, nem pedig maga a cél …”
    Mindez összhangban áll Szpasszkij sakkhoz való viszonyával. Bár versenyző típus volt, az eredményhez vezető út épp annyira fontos volt számára, mint maga az eredmény.

63. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij
sophie P>!

Az elkötvetkező tizennégy évben Iljin-Zsenyevszkijjel közösen Kirilenko megteremtette a szovjet sakkfutószalagot. „Egyszer és mindenkorra véget kell vetnünk a sakk semlegességének … Sakk-rohammunkásbrigádot kell szerveznünk, és azonnal el kell kezdenünk a sakk ötéves tervének megvalósítását” – jelentette ki. […]
Az eredményeik látványosak voltak. 1923-ban csupán körülbelül ezer regisztrált sakkozó létezett. 1929-re számuk százötvenezerre emelkedett. 1949-ben, négy évvel Sztálin halála előtt százharmincezer résztvevő nevezett be a mezőgazdasági üzemmunkások bajnokságára. 1951-re egymillió bejegyzett játékosról tudunk, az évtized végére számuk kétmillióra, a hatvanas évek közepére pedig hárommillióra emelkedett.

43. oldal

sophie P>!

Harold Scohberg a New York Times zenekritikusa így hasonlította össze a sakk és a zene szépségét: „Ha a sakk olyan népszerű lenne, mint a zene, és ugyanannyi ember lenne nyitott a finomságára és árnyaltságára, akkor Steinitz, Capablanca, Aljehin, Botvinnik és Fischer mesterművei ugyanolyan értékesek lennének, mint Bach, Mozart és Brahms mesterművei.”

75. oldal

Kapcsolódó szócikkek: sakk · zene
sophie P>!

A sakk összetettségét leírni próbáló összes író alkalmaz valamiféle matematikai képet, hogy illusztrálja ezt a nagyszámú lépésvariációt. Ily módon George Steiner Fields od Force című, a Fischer-Szpasszkij mérkőzést elemző könyvében azt állítja, hogy 318 979 584 000 módja van az első 4 lépéspár megtételének. Közkedvelt hasonlat, hogy egy sakkjátszmában több lehetséges lépésvariáció létezik az univerzum atomjainál (nagyjából 10 a nyolcvanadikon) és a naprendszer létrejötte óta eltelt másodperceknél (kb. 2x10 a tizenhetediken). Egy sakkjátszma esetében 25x10 a száztizenhatodikon variáció.

73. oldal

sophie P>!

[Szpasszkij] 1955-ben beiratkozott a Leningrádi Egyetem újságíró szakára. Azért választotta a matematika helyett az újságírást, mivel a sakkversenyek nem tették volna lehetővé a mindennapos, rendszeres felkészülést, és véleménye szerint amúgy sem volt tehetsége a matematikához.

49. oldal

Kapcsolódó szócikkek: matematika
sophie P>!

„Engem csak a sakk és a pénz érdekel” – nyilatkozta az olasz Corriere della Sera című lapnak.

36. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Matt Richards – Mark Langthorne: Bohém rapszódia
Zolcer János: Gorbacsov titkai
Immaculée Ilibagiza: Megmaradtam hírmondónak
Nyáry Krisztián: Így szerettek ők 2.
David Taylor: Hogyan lettem állatkerti orvos
Simon Sebag Montefiore: Az ifjú Sztálin
Andrew Roberts: Churchill: Kéz a kézben a sorssal
Ross King: Dühödt ámulat
Jane Goodall – Douglas Abrams: A remény könyve
László Ferenc: Honi bestiárium