Elbeszélés ​a játékfilmben 11 csillagozás

David Bordwell: Elbeszélés a játékfilmben

David ​Bordwell a kortárs amerikai filmtudomány egyik legjelentősebb alakja. Elméleti munkásságának jelen kötet kiemelkedő darabja, amennyiben – először a filmelmélet történetében – átfogó igénnyel dolgozza föl a filmes elbeszélés problémáját és hoz létre olyan elméleti keretet, amely a filmtörténet egészére kiterjed.
Elmélete kettős gyökerű: egyrészt a kognitív pszichológia „konstruktivista” felfogásán, másrészt a század eleji orosz formalista iskola által kialakított kategóriákon nyugszik. Bordwell szerint a film elbeszélése alapvetően a néző aktivitásán alapul. A film „kulcsokat” ad a néző kezébe, amelyek segítségével következtetéseket vonhat le a történetre vonatkozólag. A film történetét, a „fabulát” valójában nem a film, hanem a néző „hozza létre” azoknak a jelzéseknek az alapján, amelyeket a filmben talál. A film története nincs sehol megfogható módon jelen – mondja Bordwell –, nekünk kell, egy bonyolult hipotézisalkotó folyamat során felépítenünk azt. A könyv kitűnő,… (tovább)

>!
Magyar Filmintézet, Budapest, 1996
380 oldal · puhatáblás · ISBN: 9637147330 · Fordította: Pócsik Andrea

Kedvencelte 2

Várólistára tette 6

Kívánságlistára tette 11


Kiemelt értékelések

>!
lencsemate IP
David Bordwell: Elbeszélés a játékfilmben

Vannak benne érdekes, meg jó dolgok, de szerintem kissé túl sokat időzik egy-egy gondolatnál: mondjuk egy elméletét elmagyarázza, bemutatja egy filmrészleten, majd utána egy egész filmen keresztül újra elmagyarázza. Ez így sok, jobban meg kellett volna szerkeszteni, jobban kellett volna koncentrálni a dolgokat. Az meg a kiadás hibája, h gyakra olyan képekről beszélt, ami nem azon az oldalon van, így össze vissza kellett néha lapozgatni. Amúgy is lehetetlen formájú könyv. Szóval sok szempontból embert próbáló feladat kihámozni a lényeget és megérteni, de mindez nem teljesen az elmélet hibája.

3 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Paul Schrader: A transzcendentális stílus a filmben
Bokor Pál: A film mint mozgás
Zalán Vince (szerk.): Michelangelo Antonioni
Susan Sontag: A pusztulás képei
Nemes Károly: Alfred Hitchcock
Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások I.
Gyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértés
Király Jenő: Frivol múzsa I-II.
Király Jenő: A filmkultúra filozófiája és a filmalkotás szemiotikai esztétikája
Király Jenő: Mágikus mozi