Az ​én Izmaelem (Izmael-trilógia 3.) 12 csillagozás

Daniel Quinn: Az én Izmaelem

TANÁR ​tanítványt keres. Határozott vágy a világ megmentésére elengedhetetlen. Jelentkezni személyesen. Ezzel a hirdetéssel indul Daniel Quinn díjnyertes, világhírű regénye, az Izmael de ugyanezen a ponton kezdődik Az én Izmaelem története is.
A különbség mindössze annyi, hogy a bölcs gorilla újsághirdetésére ezúttal nem egy kiégett, cinikus bölcsész jelentkezik, hanem egy kislány. Izmael zavarba is jön a váratlan kihívástól; azzal próbál kitérni előle, hogy az ő tanítása nem gyerekeknek való. Julie azonban a sarkára áll: ha tizenkét éve elég ahhoz, hogy autót lophasson, abortusza lehessen vagy épp drogokkal kereskedhessen, akkor elég idős ahhoz is, hogy a világ megmentéséről halljon. Izmael végül kötélnek áll: ugyanazt tanítja Julie-nak, mint első tanítványának, az Izmael szerzőjének mégis teljesen másról, és persze másképp beszél. Az új példázatok nyomán a civilizációkritika meglepő mélységei tárulnak fel előttünk. Megértjük, hogy az emberiség 17 másodpercben… (tovább)

>!
232 oldal · ISBN: 9786158014601 · Fordította: Trombitás Gábor
>!
Katalizátor, Budapest, 2014
232 oldal · ISBN: 9789638859976 · Fordította: Mohari András

Enciklopédia 10

Szereplők népszerűség szerint

Friedrich Engels · Karl Marx


Kedvencelte 8

Most olvassa 1

Várólistára tette 13

Kívánságlistára tette 15

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

Kkatja P>!
Daniel Quinn: Az én Izmaelem

Érdekes. Kíváncsi lennék, hogy akár itt a molyon is, vajon hány ember gondolkodik el úgy istenigazán a világunk/civilizációnk működési mechanizmusán, hogy mi és miért így alakult ki és, hogy ez tényleg így-e a legoptimálisabb vagy esetleg egy teljesen rossz irányba haladunk… mert ha véletlenül ezt feltételeznénk, még felmerülhetne többekben az a kérdés, hogy vajon akkor miért nem csináljuk úgy, hogy jobb/élhetőbb legyen ez a rendszer, amit a társadalmunknak nevezünk, ahelyett, hogy vakon és süketen követjük a nekünk külsőleg kijelölt utat.

Ilyen kérdéseket vet fel Daniel Quinn, ebben a könyvében is, akárcsak az Izmaelben és érdemes vele tartani ezen a szellemi úton, mert sok olyan dolgot megvilágít, amit máshonnan úgysem hallanánk, és nagy kár lenne figyelmen kívül hagyni. Pl. a történelmünk, az oktatási rendszerünk kapcsán megvilágítva a lényeget, miszerint emberileg sokkal jobbá kellene válnunk, hogy megőrizhessük ennek a csodás bolygónak a rendjét, mert ha így folytatjuk nem sok esély marad sem az ember, sem a gorilla számára.
Pláne ha folytatjuk ezt az esztelen és a természet rendjének ellentmondó szaporodást… illetve, ha elérjük az élelmezési határt, úgyis elpusztulunk, ahogyan az a természetben mindenhol megfigyelhető, hisz minden az egyensúlyra törekszik, kivéve a civilizált emberiséget, ahol mindenkibe a mindent nekem elvet plántálják bele, már gyermekkorban, ami hosszútávon nem feltétlenül célravezető a túlélés szempontjából.
Az oktatási rendszerünkkel kellene kezdeni, ahogy vannak is rá jó kezdeményezések, terjedjenek széltében hosszában szökjenek szárba tíz irányba és a három időben. /\
Szóval van remény, csak meg kellene változtatni a mostani gondolkodásunkat és elindulni a helyes irányba! http://moly.hu/idezetek/381191

Ja és ha az merülne fel egyesekben: „Na és kit érdekel a túlélés? A lényeg, hogy rendszer működjön és a hasunk, a zsebünk mindig tele legyen?”
Akkor a legjobb úton haladunk a vég felé… de azért remélem, hogy nem így van és, hogy nagyon sok emberhez eljut e könyvnek a mondanivalója és tudunk összefogva cselekedni, amíg még nem késő. :P

PS:
Tényleg, erre a kérdésre igazán felelhetnétek páran, kíváncsi vagyok, ki mit mondana Quinnek, erre a kérdésére:
– Mondd el, szerinted milyen lenne a világ, ha valóban sikerülne
„elkezdenünk másképpen élni”.

4 hozzászólás
Morpheus>!
Daniel Quinn: Az én Izmaelem

Mindenkinek kötelező olvasmány, de elsősorban azoknak, akiknek a gyereke most megy valamiféle gyermeknevelési intézménybe, illetve börtönbe. Aztán mindazoknak, akik iskolába járnak (általános negyedik osztálytól az egyetem végéig), és nem értik, miért kell ezt a sok értelmetlenséget megtanulni. Aztán mindazoknak, akik éppen kiléptek az iskola világából, próbálnak elhelyezkedni és rájönnek, hogy amit tanultak és a valóság egészen más. Aztán ajánlom azoknak, akik nem találják a helyüket ebben a világban, akik semmi értelmét nem látják a civilizációban uralkodó munkamániának, nem képesek szocializálódni egy ilyen világba (ami nem azt jelenti, hogy egy másfélébe sem tudnának!!!), és Kultúra Anya ezektől az emberektől elvárja, hogy betegnek tekintsék magukat, és akkor talán kapnak egy kis könyöradományt. Pedig nem betegek, csak éppen nem képesek egy minden ízében nevetséges, emberellenes, elbutító és manipuláló civilizációval együttműködni.
És egy ajánlott film mindehhez:
https://www.youtube.com/watch…

miss_antrophy>!
Daniel Quinn: Az én Izmaelem

Nekem jobban tetszett, mint az első rész. Azt gondolom, hogy ezeket a dolgokat tényleg mindenkinek tudnia kellene, teljes mértékben elhiszem a magyarázatokat, és azt gondolom, hogy elkerülhetetlen a világ pusztulása, nem fogunk változni.

Nem hosszú meg semmi, mindenki nyugodtan olvassa el, akit érdekel az, hogy miért tartunk a pusztulás felé, vagy miért rossz az iskola (bár erről a témáról sokkal, de sokkal több információt szeretnék megtudni)…

Csak megsúgnám, hogy az első és a harmadik része fenn van interneten, aki nem akar vásárolni, az ügyeskedjen és le tudja szedni ingyen is… Csak elolvasni kell.

Bahon>!
Daniel Quinn: Az én Izmaelem

Kötelező olvasmánynak kellene lennie, de mert pont annak a rendszernek a hibáit mutatja be, aminek engedélyezni kellene mindezt, teljességgel esélytelen rá!
Az könyv vége ugyan nem lett a legtökéletesebben megírva, a tartalom, a mondanivaló az felülmúlhatatlan!
És hogy nincs minden sorral összhangban ez olvasó véleménye? Hogy is szólt az egyik sora: nincs egyetlen helyes út…

2 hozzászólás
Szinna>!
Daniel Quinn: Az én Izmaelem

Az eleje érdekes volt, sőt szinte hátborzongató, ha belegondolok a mondanivalóba. Aztán hangosan kimondva, már nem tűnt olyan meggyőzőnek, sőt többször vitatkoztam, vagy kérdeztem volna, de ugrottunk tovább. Az írás stílusával is voltak gondjaim. A téma egy kislány és egy bölcs beszélgetésébe – tanításába csomagolt történet, amiért kár volt. Julie hangja nem egy 12 éves kislány hangja volt. A tanítás sem sikerült kérdezz-felelek módon, hanem Julie vagy szimplán egyetértett, vagy azt a választ adta, hogy nem tudom, így Izmael sok esetben felelet a saját kérdésére. Ez miatt, jobb lett volna egy szimpla esszé az író világnézetéről.


Népszerű idézetek

Kkatja P>!

     – Személy szerint te mit tanultál meg, mivel segítheted a tanárokat ebben a feladatban?
     – Például azt, hogy ne tegyek fel kérdéseket.
[…]
     – Ha valaki felemeli a kezét, és azt mondja, hogy „Hajjaj, Miss Smith, egy árva kukkot sem értettem abból, amit egész nap magyarázni tetszett”, akkor Miss Smith utálni fogja. Ha felemeli a kezét, és azt mondja, hogy „Hajjaj, Miss Smith, egy árva kukkot sem értettem abból, amit egész héten magyarázni tetszett”, akkor Miss Smith ötször annyira fogja utálni. És ha ez a valaki felemeli a kezét, és azt mondja, hogy „Hajjaj, Miss Smith, egy árva kukkot sem értettem abból, amit egész évben magyarázni tetszett”, akkor Miss Smith elővesz egy puskát és lepuffantja.
     – Tehát eszerint az elgondolás szerint olyan benyomást kell kelteni, hogy mindent ért az ember, akár így van, akár nem.
[…]
     – Hogyan segítitek még a tanárokat feladatuk ellátásában?
     – Soha nem mondunk ellent. Soha nem mutatunk rá a következetlen állításokra. Soha nem teszünk fel olyan kérdéseket, amelyek túlmutatnak azon, amit tanítanak. Soha nem áruljuk el, hogy elvesztettük a fonalat. Mindig megpróbálunk olyannak látszani, mintha minden szót értenénk.
[…]
     – Értem – felelt Izmael. – Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez maga a rendszer hiányossága, nem a tanároké, akiknek legfőbb kötelessége „végigmenni az anyagon”. Érted ugye, hogy mindezek ellenére a ti oktatási rendszeretek a legfejlettebb a világon? Roppant pocsékul működik, de még mindig ez a létező legfejlettebb.

107-108. oldal, Iskolai kábulat

Kapcsolódó szócikkek: oktatás
Kkatja P>!

…képzeld el, mi történne itt ma, ha a tanáraitok hirtelen úgy döntenének, hogy nincs többé szükség középiskolai oktatásra.
…Hirtelen húszmilliónyi kölyök vetélkedne nem létező állásokért. A munkanélküliek aránya az égbe szökne.
     – Ez szó szerint katasztrófához vezetne, Julie. Látod, nem csak elengedhetetlen a 14-18 éveseket távol tartani a munkaerőpiactól, az is elengedhetetlen, hogy nemkereső fogyasztóként otthon tartsuk őket.
     – Az meg mit jelent?
     – Ez a korcsoport hatalmas összeget – becslések szerint évi 200 milliárd dollárt – húz ki a szülei zsebéből, hogy könyvekre, ruhákra, játékokra, újdonságokra, CD-kre és hasonló dolgokra költse, melyeket kifejezetten nekik terveztek. Sok óriási iparág a tizenéves fogyasztóktól függ.

110. oldal, Iskolai kábulat

Kkatja P>!

    A ti kultúrátokban mélyen gyökerező felfogás, hogy a bölcsesség nem található meg az emberek közt – mondta Izmael. – Erre világít rá az ábrándod. Tudjátok, hogyan kell csodás elektromos kütyüket építeni, tudjátok, hogyan kell hajókat küldeni az űrbe, tudjátok, hogyan kell az atomok mélyét kémlelni. De mind közül a legegyszerűbb és legszükségesebb tudás – annak ismerete, hogyan kell élni – egyszerűen nem létezik a kultúrátokban.

35. oldal, "A ti kultúrátok"

Kkatja P>!

     – Rachel révén az oktatási rendszeretek diákjává váltam.
[…]
     – Az tűnt fel először, mennyire elmarad a valódi iskoláztatás az „ifjú szellemek ébresztése” eszménytől. A tanárok többnyire örömmel ébresztenének ifjú szellemeket, de a rendszer, amelyben dolgozniuk kell, alapjaiban hiúsítja meg ezt a vágyat, mivel ragaszkodik ahhoz, hogy minden szellemet egyazon rend szerint kell megnyitni, ugyanolyan eszközöket használva, ugyanabban az ütemben és adott időrendben.

106. oldal, Iskolai kábulat

Kapcsolódó szócikkek: oktatás
Morpheus>!

Talán most először megérted, hogy a szerepem itt elhozni neked ezt az óriási hírt: nincs itt semmi baj VELED. Nem veled van a baj.

163. oldal

2 hozzászólás
Kkatja P>!

Szerintem elég pocsék érzés tizenhat évesen arra ébredni, hogy rájön az ember: átverték.

(első mondat)

1 hozzászólás
Kkatja P>!

Az alapfokú polgári oktatásotok nem azért lett négy osztályról nyolcra bővítve, hogy bekerülhessen a csillagászat, a mikrobiológia és az állattan. Nem azért lett nyolc osztályról tizenkettőre bővítve, hogy bekerülhessen az asztrofizika, a biokémia és az őslénytan. Nem azért lett tizenkét osztályról tizenhatra bővítve, hogy bekerülhessen az exobiológia, a plazmafizika és a szívsebészet. A mai diplomások nem az elmúlt száz év összes vívmányával a fejükben hagyják el az iskolát. Akárcsak egy évszázaddal korábban az ükszüleiknek, végzéskor elég ismeret van a fejükben ahhoz, hogy a munkaerőpiac alján kezdjék, hamburgereket forgatva, benzinkutat kezelve és bevásárlókocsit tologatva. Csak a mai diplomásoknak sokkal tovább tart eljutni idáig.

135. oldal, A világ iskolák nélkül

Kkatja P>!

Szerintetek semmi gond azzal, hogy dolgozni kell azért, amit a föld minden más teremtménye szabadon elvehet. Ti meg elzárjátok a táplálékot magatoktól, aztán vesződtök, hogy megszerezzétek – és azt képzelitek, hogy ez a dolgok rendje.

36. oldal, "A ti kultúrátok"

Kkatja P>!

     – A másik ökölszabály, melyet a kultúrátok embereinek felismerésére használhatsz, a következő: felfogásuk szerint ők egy alapvetően gyarló és eredendően szenvedésre és nyomorra ítélt faj tagjai. Mivel alapvetően gyarlók, arra számítanak, hogy a bölcsesség ritka árucikk, melyet nehéz megszerezni. Mivel eredendően kudarcra vannak ítélve, nem lepi meg őket, hogy szegénység, igazságtalanság és bűnözés veszi körül őket, nem meglepő számukra, hogy uralkodóik haszonlesők és korruptak, nem lepi meg őket, hogy önmaguk számára is élhetetlenné teszik a világot. Talán felháborodnak mindezen, de nincsenek meglepve, mert pont erre számítanak. Ugyanúgy magától értetődőnek tekintik, mint táplálékuk gondos elzárását.

36-37. oldal, "A ti kultúrátok"

Kkatja P>!

…az emberek ritkán keresnek teljes erőbedobással olyasmit, amit nem akarnak megtalálni. Elfordítják a fejüket, ha számukra kellemetlen tényekkel találkoznak.

54. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Mitch Albom: Keddi beszélgetések életről és halálról
Irvin D. Yalom: A Schopenhauer-terápia
Kurt Vonnegut: Időomlás
Kurt Vonnegut: Időomlás / Timequake
Mark Helprin: Téli mese
Robert M. Pirsig: A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete
Marina Gyacsenko – Szergej Gyacsenko: Alekszandra és a Teremtés növendékei
Robert Sheckley: Kozmikus főnyeremény
Sarah J. Maas: A Court of Mist and Fury – Köd és harag udvara
Rick Riordan: Neptunus fia