The ​Straight Razor Cure (Low Town 1.) 3 csillagozás

Daniel Polansky: The Straight Razor Cure

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

Here, the criminal is king. The streets are filled with the screeching of fish hags, the cries of swindled merchants, the inviting murmurs of working girls. Here, people can disappear, and the lacklustre efforts of the guard ensure they are never found.
Warden is an ex-soldier who has seen the worst men have to offer; now a narcotics dealer with a rich, bloody past and a way of inviting danger. You'd struggle to find someone with a soul as dark and troubled as his.
But then a missing child, murdered and horribly mutilated, is discovered in an alley.
And then another.
With a mind as sharp as a blade and an old but powerful friend in the city, he's the only man with a hope of finding the killer.
If the killer doesn't find him first.

>!
Hodder & Stoughton, UK, 2011
384 oldal · ISBN: 9781444721317

Kedvencelte 1

Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

>!
Noro 
Daniel Polansky: The Straight Razor Cure

A Low Town regényekben Abercrombie szélsőségesen cinikus stílusa és Scott Lynch modernizált reneszánsz világnézete keveredik egymással. Egy bukott, drogfüggő egykori városőr nyomoz olyan figurák után, akik még nála is mélyebbre süllyedtek a középkori nyomornegyed mocskába.

A világ szélsőségek keveréke: a primitív környezet meglehetősen modern gondolkodásmóddal párosul – de ha belegondolunk, ez nagyon sok fantasy regény jellemzője, legfeljebb többségük nem vállalja fel ilyen nyíltan az ellentmondást. Polansky viszont teljes mellbedobással követi a XX. századi amerikai krimi-noir stílusát, és ebbe illő karaktereket vonultat fel: korrupt tisztviselőket, nagyszájú, macsó nyomozót, túlművelt bűnözőket, szabados viselkedésű hölgyeményeket. Sőt, a főhős háborús visszaemlékezései mintha az első világháborút idéznék fel – de egy olyan világban, ahol épp csak felfedezték a puskaport (ugyanakkor a harci mágusok nagyon undorító dolgokra képesek). Apró kellemetlenségeket leszámítva (engem például zavart, hogy állandóan „gyári munkásokat” emlegetett), ez a „medieval noir” tulajdonképpen meglepően hangulatosra sikerült.

A jellegzetesen „hardboiled”, E/1 előadásmód – amellett, hogy szintén a kemény öklű amerikai krimit idézi –, részben talán a karakterek kibontása ellen dolgozik. Mivel főhős-narrátorunk olyan szinten cinikus és macsó, hogy inkább agyonveretné magát, mint hogy kimutasson bármilyen érzelmet, az emocionális tartalmat a sorok közül kell kiolvasni. Hasonlóan közvetett módon kell következtetni emberi kapcsolataira is. Múltjára pedig (az említett háborús sztorikat leszámítva) csak célzásokat tesz.

A történet viszont remekül épül fel. Sok fantasztikus/krimi hibridhez hasonlóan egy ocsmány, de első ránézésre jelentéktelen gyilkosságból hatalmas összeesküvést bont ki, amelyben minden mindennel összefügg. Fekete mágusok, kozmikus horrorszörnyek, politikusok és áruló barátok keverednek a szövevényes ügybe, amelyben ha valami túl egyszerűnek tűnik, akkor alighanem éppen zseniálisan átvertek a palánkon. A sztorinak meglepő módon szinte nincsenek is fölösleges kitérői, minden esemény szervesen kapcsolódik a központi témához. Első regényhez képest meglehetősen jól koreografált krimiről van szó, ahol szerencsére a mágikus elemek sem csak dísznek vannak.

>!
Ivenn
Daniel Polansky: The Straight Razor Cure

Mark Lawrence ajánlásaiban nem hiszek, mióta a fickóról kiderült, hogy Patrick Rothfuss rajongó. :D De ezúttal kivételt tettem, mert olyan jókat írt erről a könyvről. És hát na, Mark az egyik kedvenc írom…. Szerettem volna hinni neki.
És az eleje tényleg nagyon jól indult. Tényleg. Le sem bírtam tenni a könyvet, nagyon lelkes voltam. Tetszett a világ, ez a mocsokban úszó grimdark-krimi-fantasy hangulat, a főszereplő nyers humora, a Gróf nevű kocsma, Wren, a befogadott tolvajpalánta…
Aztán eljött az első nagyobb bonyodalom a regényben, a „rejtély” mibenléte, és onnantól fogva valami szétesett. Érezhetővé vált, hogy ez bizony egy első regény, és az első regények minden hibáját felvonultatta, de legfőbbképpen azt, hogy csapongóvá vált a sztori. A főszereplőnk ide-oda mászkál, és olyan akciókba keveredik, amik nem viszik előre a cselekményt és én konkrétan értelmét sem láttam bizonyos eseményeknek. Egy jó krimi szerintem nem ilyen. Nem volt érezhető feszültség, nem izgultam különösebben. A 60-70%-ánál már azt számolgattam, hogy mikor érek vajon a végére.
Az egyetlen jó pont viszont pont a végkifejlet. Az szépen ki lett találva, és azt sugallja, hogy talán nincs minden veszve és a következő köteteknek lesz értelmes története. Ebből kifolyólag most elég felemás érzéseim vannak. Lehet folytatom majd, mert valahogy érzem, hogy ettől csak jobbat tud magából kihozni az író, viszont most egyáltalán nem vagyok lenyűgözve.
Sablonos, középszerű, és még a karakterek sem igazán emelik ki a többi hasonló regény közül. Ettől jobban kell erőlködni, ha valaki elismert akar lenni egy ilyen műfajban.


Népszerű idézetek

>!
Noro 

The only thing more dangerous than an incompetent constabulary is a competent one.

Chapter 2

>!
Noro 

It’s always easy to find answers that don’t lead anywhere.

Chapter 8

>!
Noro 

“His grace is buying your silence, and your loyalty.”
“Tell him the first is free, but the second isn’t for sale.”

Chapter 13

>!
Noro 

“I’m all up on friends, stocked full with associates, and met my quota of acquaintances. The only openings I got left are for strangers and enemies."

Chapter 13

>!
Noro 

If you passed him on the street he’d tip his hat, and you’d tip yours right back. Evil is like that sometimes.

Chapter 14

>!
Noro 

The world is an ugly place, and we ought to be grateful for any blinders that limit our comprehension.

Chapter 20


A sorozat következő kötete

Low Town sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Peter Higgins: Wolfhound Century
Mark Lawrence: Prince of Thorns
Joe Abercrombie: The Blade Itself
James A. Moore: Fallen Gods
George R. R. Martin: A Game of Thrones
Scott Lynch: Red Seas Under Red Skies
K. J. Parker: Evil for Evil
Seth Dickinson: The Monster Baru Cormorant
Richard Morgan: The Steel Remains
Jeff Salyards: Scourge of the Betrayer