Művész ​a műben 8 csillagozás

Analitikus ikonográfiai esszék
Daniel Arasse: Művész a műben

„Amit ​a kép meg­mu­tat, de nem fi­tog­tat” – erről szól min­den mű­elem­zés, ezért keres ren­de­ző elvet az iko­nog­rá­fia, és ennek meg­ta­lá­lá­sa a mű­él­ve­zet leg­főbb for­rá­sa. A ka­land­hoz pedig Aras­se-nál jobb ve­ze­tőt nem­igen ta­lál­ha­tunk. Ebben a kö­tet­ben hét ta­nul­má­nyát egy új ve­zér­lő elv sze­rint írta meg, me­lyet ana­li­ti­kus iko­nog­rá­fi­á­nak ne­ve­zett el. A kép szü­zsé­je(sujet) és az al­ko­tó szub­jek­tu­ma(sujet),- ahogy a fran­cia szó egy­be­esé­se is azt mu­tat­ja, – egy­más­ba épü­lé­sét, és egy­más­ra uta­lá­sa­it vizs­gál­ja.

„Elem­zé­sem­nek nem az a célja, hogy egy nevet kap­csol­junk egy mű­al­ko­tás­hoz, hanem az, hogy egy al­ko­tás­ban meg­ra­gad­juk, mivé tu­dott válni al­ko­tó­já­nak kö­szön­he­tő­en (aki­nek vi­szont is­mer­nünk kell a nevét ahhoz, hogy a képet meg­fe­le­lő­en tud­juk ér­tel­mez­ni). Témám jól kö­rül­ha­tá­rol­ha­tó: újabb és újabb konk­rét ese­te­ket ele­mez­ve sze­ret­ném meg­ra­gad­ni azt, ami – túl azon,… (tovább)

>!
Typotex, Budapest, 2012
252 oldal · ISBN: 9789632798 · Fordította: Vári Erzsébet, Várkonyi Benedek, Pataki Pál

Várólistára tette 9

Kívánságlistára tette 13


Kiemelt értékelések

Dorqa>!
Daniel Arasse: Művész a műben

Daniel Arasse: Művész a műben Analitikus ikonográfiai esszék

Szilárd meggyőződésem, hogy, ha valaki, aki szereti a képzőművészetet egyszer elolvas egy Arasse könyvet, az minden a szerző által írt munkát el akar majd olvasni. Ennek szerintem két fő oka van. Az egyik, hogy mindig nagyon érdekes témákhoz nyúl, a másik pedig, hogy hatalmas tudását, kutatásainak eredményeit és ezek alapján kialakult nézeteit kifejezetten olvasmányos, helyenként akár humoros, de minden esetben izgalmas formában tárja az olvasó elé. Nincs ez máshogyan a „Művész a műben” című könyvével sem.
Abból a reneszánsz kori firenzei mondásból kiindulva miszerint “minden festő önmagát festi” a hét esszét tartalmazó kötet pontosan arról szól, amit a cím sejtet: hogyan jelenik meg a sajátos stílusjegyeken túl az alkotó egyénisége és öntudata az alkotásban, avagy a szerző szavaival arról, “amit a mű elárul, de nem fitogtat”. Az analitikus ikonográfia segítségével vizsgált festmények és szobrok körét tovább szűkíti az a kritérium, mely alapján a szerző itt a korabeli (reneszánsz és manierista) művészi gyakorlattól egyértelműen eltérő “anomáliákat” tartalmazó műalkotásokkal foglalkozik, hogy bemutassa, miként utal és épül egyes művek témája a művész szellemére és fordítva.
Találkozni fogunk tehát – például mindjárt a könyv elején – szimbólumokkal telezsúfolt reneszánsz studioloval (Federico da Montefeltro urbinói herceg dolgozószobájával); az aláírását tudatosan megalkotó festővel (Andrea Mantegna); egy igazi különccel, akit Arasse “rusztikus Prométheusznak” hív (már csak ezért is érdemes elolvasni ezt az Piero di Cosimoról szóló tanulmányt); egy bibliai témájú festménnyel, melynek egy adott rétege a művészi akaratról és szabadságról szól (Bellini: Noé részegsége), a mutatóujjakról, mint jelképekről (Michelangelo Mózes szobra kapcsán); egy mitológiai témájú Parmigianino rajzról, mely első ránézésre egy szerelmi-erotikus jelenet, de mögötte ott rejtőzik az istenihez hasonló teremtés és alkotás iránti vágy, végezetül pedig Tiziano hármas portréjáról, mely egyfajta művészi testamentum és állásfoglalás az idő múlásával és a halállal szemben. A kötet Utószavából megtudhatjuk – mintegy összefoglalásként – nem is feltétlenül azt, hogy mennyire igaz a fent idézett mondás, hanem, hogyan is kell ezt értelmezni, illetve hogyan fogadták a saját korukban a festők ezt az állítást.
Az esszék értéke szerintem abban is rejlik, hogy miközben szépen és érhetően körüljárják az adott témát, rengeteg apró részletre hívják fel a figyelmet, és tulajdonképpen szórakoztatóan tanítanak képeket vagy egyéb műalkotásokat nézni és értelmezni. Ugyanakkor az is egyértelműen kiderül ebből a könyvből is, hogy igazán megérteni egy-egy komplex festményt vagy szobrot csak úgy lehet, ha rendkívül széleskörű műveltséggel rendelkezünk.
Alternatívaként viszont itt van nekünk éppen Arasse, aki elmondja mit-hogyan, csak annyit kell tennünk, hogy elolvassuk…

1 hozzászólás
Nieve>!
Daniel Arasse: Művész a műben

Daniel Arasse: Művész a műben Analitikus ikonográfiai esszék

Először nem tudtam, mit gondoljak a kötetről, a nevet ajánlották, a kiadó meglepett.
Arasse a népszerűsítő és szakirodalom határmezsgyéjén jár kötéltáncot, hol erre, hol arra billen. Ismeretterjesztő műnek nem illik be a könyv, mert hiába a logikus szerkesztés, a figyelemfelkeltő, sejtelmes címek; a kellemes formátum és a sok színes kép, a mezei olvasó, aki ezt lekapja a polcról, már az első tanulmánynál bele fog unni. „Sajnos” túlságosan szakszerű, porszagú lett, még én is majdnem elaludtam egy-egy részen, pedig a szöveg gondos odafigyelést igényel. A szerkesztő/fordító kiszólásai kis kék téglalapokban szerintem zavaróak és sokszor feleslegesek voltak. Szakszövegnek viszont hivatkozások majdnem-hiányában nem tekinthető, néha úgy éreztem, csak Arasse játszadozik a gondolatokkal, kötögeti össze lazán vagy szorosabban a szálakat, tetszés szerint. Több tanulmánynak nem láttam konklúzióját.
Nem egy könnyed nyári olvasmány még a leendő művészettörténész számára sem. vagy csak nekem lett elegem a vizsgák alatt a szakirodalomból annyira, hogy nem tudtam élvezni


Hasonló könyvek címkék alapján

Hamvas Béla: Öt meg nem tartott előadás
Jan Białostocki: Bruegel: Keresztelő Szent János prédikációja
Barki Gergely: Berény Róbert
Földényi F. László: A festészet éjszakai oldala
Jernyei Kiss János: Barokk mennyország
Somhegyi Zoltán: „A kifürkészhetetlen Túlnan”
Michel Butor: Irodalom, fül és szem
Árkossy István: A lélegző vonal
Stendhal: Az itáliai festészet története
Darida Veronika: A fenséges és a rejtőzködő jelenlét