Leonardo 4 csillagozás

Daniel Arasse: Leonardo Daniel Arasse: Leonardo

Leonardo ​da Vinci egyszerre volt festő, szobrász, városépítész, mérnök és feltaláló – ezt a szerteágazó pályafutást a kutatók ritkán értelmezik egységes egészként. Daniel Arasse a kevesek közé tartozik: bemutatja az egyik legnagyobb elme szabadon burjánzó világát, megfesti a művész-filozófus portréját, szemlélteti Leonardo forradalmian önálló státuszát a kor kultúrájában, és roppant alapossággal elemzi művészi munkásságát a legegyszerűbb grafikáktól kezdve egészen a Mona Lisáig. Daniel Arasse szemléletének ereje a tekintet figyelmes, elmélyült koncentrációjából fakad. Könyvében ezúttal is bebizonyítja, amit Borbély Szilárd fogalmazott meg: „Képeket látni és értelmezni nem csupán a nézés, hanem a képzés, a képzelet által tanulunk meg.”

„A világ ritmusa olyan szinten beleivódott Leonardo gondolataiba, munkáiba és művészetébe, hogy életművének összességére tekinthetünk úgy is, mint ami „szimbolikus formát” adott annak a világintuíciónak, mely szerint a makro- és a… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Typotex, Budapest, 2016
424 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632798967 · Fordította: Marsó Paula, Nemes Krisztina
>!
Typotex, Budapest, 2016
424 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632798967 · Fordította: Marsó Paula, Nemes Krisztina

Enciklopédia 4

Szereplők népszerűség szerint

Mona Lisa


Kedvencelte 2

Várólistára tette 11

Kívánságlistára tette 17


Kiemelt értékelések

Agatha_Emrys >!
Daniel Arasse: Leonardo

Leonardo da Vinciről haladóknak.

„Ha az Úristent nem vesszük ide, kétségkívül Leonardo da Vinci az a művész, akiről a legtöbb írás született.”

Ezzel felütéssel kezdődik a könyv, Arasse pedig teljesen elmerül a témában; nagy erénye, hogy történelmi kontextusában vizsgálja Leonardo munkásságát és világszemléletét.
Mert hiába voltak zseniális meglátásai és újításai a festőnek, még is csak kora embere volt, hatottak rá a reneszánsz és középkor elterjedt hiedelmei, az ókori filozófiák és persze kortársai munkái is. Az is gátolta tudományos kutatásaiban, hogy bár kiváló megfigyelő volt, „megfigyelését képtelen volt összeegyeztetni saját értelmezési keretével”. Latinul sem tudott igazán, így a kortárs tudományos körökből is kimaradt, csak 1-2 tudóssal volt kapcsolata. De az is igaz, hogy inkább saját csillapíthatatlan tudásvágya és kíváncsisága kielégítése céljából foglalkozott annyi mindennel, amit mindig is nagyon becsültem.

A könyv alcíme, „a világ ritmusa” sem véletlen választás, Leonardo egész világfelfogása eköré épül, munkásságában is ez köszön vissza, legyen az mérnöki vagy éppen festői. A világ törvényszerűségeit és összefüggéseit kutatta, az időt és a világot egy folyamatosan mozgásban lévő entitásként kezelte, a sfumato technikája, és a gyakran visszatérő kígyózó mozgás/festői beállítás mögött is ez állt.

Sokat foglalkozik a könyv azzal, hogy milyen hatások érték Leonardót, és ezeknek ismeretében mennyire lehet egyedinek tekinteni a meglátásait. Mondhatni, leemeli kicsit a piedesztálról, ahova előszeretettel rakják. Arról is szó esik, hogy tudománytörténeti szempontból miért volt ennyire kicsi hatása annak alakulására. A könyv fejezetekre bontja a mester életművét a tudományterületek szerint: filozófia és fizika először, majd jönnek az építészeti és mechanikai munkák, a könyv második felét pedig a festészet teszi ki.

Éppen a kép árnyalása és a nüanszok kibontása miatt, ez egy borzasztóan tömény írás, rendesen belemegy a történelem, fizika, matematika, filozófia, építészet, művészettörténet stb. témaköreibe, erősen figyelni kell olvasás közben, lassan haladós mű.
A stílusa valahol a laikus ismeretterjesztés és a akadémikus szakmaiság között van, de inkább utóbbi felé hajol, ezért is csak a tényleg ilyen mélyen érdeklődőknek ajánlom, kell a kitartás hozzá. Az viszont tény, hogy Arasse jól ismeri a szakirodalmat és képes nagyrészt koharensen tálalni is azt (bár azért nem tökéletesen megy neki). Nagyrészt korrekten le is hivatkozza őket lábjegyzetben…úgyhogy valaki mondja már meg, hogy a könyv végi bibliográfia hol marad? Nekem ez szakmai ártalom is, de ilyen kaliberű munkánál, szerintem egyenesen kínos a bibliográfia kihagyása (már BA-n is buktatnak miatta…)

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

Agatha_Emrys >!

1590-ben Gian Paolo Lomazzo pontosabban fogalmazott, és nagyon úgy tűnik, hogy a Leonardo külsejéről adott leírását közvetlenül a fenti rajz inspirálta: Leonardónak „hosszú haja volt, és szemöldöke meg szakálla is annyira dús, hogy úgy tűnhetett, ő maga a tanulás nemességének megtestesülése, akár hajdanán a druida Hermész vagy az antik mitológia Prométheusza”. A torinói arckép valóban ezt láttatja velünk: a szellem hősének alakját.
[…] az az érzésünk támad, mintha ez az „önarckép” túlontúl megfelelne a Leonardóról alkotható elképzelésnek, minta (Vasari szövegeiből kiindulva) ez a Leonardo túl szép lenne ahhoz, hogy igaz legyen, mintha egyenesen Lomazzo szavai rajzolták volna ki alakját, nem pedig fordítva, hogy a rajz ihletné a szöveget.
Először is, ez az arc túl öreg; végül is Leonardo mindössze hatvan éves volt 1512-13-ban, a rajz keletkezésének hozzávetőleges idején.

30-31. oldal

Agatha_Emrys >!

Attól fogva, hogy 1926-ban Adolfo Venturi felállította hipotézisét, a követőiből álló gondolkodói hagyomány úgy tartja, hogy Raffaello Az athéni iskola című művén Leornado vonásait kölcsönözte Platón figurájának; az elmélet szerint így fejezte volna ki a mester iránti tiszteletét, aki néhány évvel korábban Firenzében akkora hatát gyakorolt rá, hogy annak eredményeként sikerült végleg meghaladnia a tanárától, Peruginótól átvett ismétlődő megoldásokat […]. A torinói „önarckép” és a Raffaello festette Platón-portré közti hasonlóság szembeötlő, ám a művek kronológiája aggodalomra ad okot. Ez a Platón jelen volt már a freskóhoz 1510-11-ben készített papírvázlatképeken is, és ekkoriban még Leonardo nem érkezett Rómába (csak 1513 táján), tehát Raffaello egy emlékkép alapján festette volna meg Leonardót, akivel néhány évvel korábban találkozott Firenzében, ami azt jelenti, hogy egy ötvenedik életévét alig betöltött emberről lenne szó, akiről nehéz elképzelni, hogy olyan aggastyánhoz illő méltósággal rendelkezzék, mint a festményen megjelenített alak. A hasonlóság oka éppen fordított lehet, vagyis Leonardo igazította saját vonásait a Raffaello-féle Platón-ábrázoláshoz. Ám ez a feltételezés is önkényes, kielégítőbb eredménnyel kecsegtet, ha azt feltételezzük, hogy ez a két arc egyetlen közös forrásra vezethető vissza, egy antik mellszoborra, melyet a humanista utazó anconai Cyriacus rajzolt le a 15. század közepén, és amely a „Philosophus” titulusszal terjedt el, és egykettőre Arisztotelész par excellence filozófusi portréjává vált.

31. oldal

1 hozzászólás
Agatha_Emrys >!

A botanikától az optikáig, a geológiától az asztronómiáig, az akusztikától a fiziológiáig vagy anatómiáig Leonardo kéziratai bővelkednek olyan megfigyelésekben, értelmezésekben és feltevésekben, amelyek néha évszázadokkal megelőzték a vonatkozó, érdemben tudományosnak tekinthető felfedezést. Például nemcsak felfedezte azt a szabályszerűséget amely Newtonnak a mozgással kapcsolatos harmadik törvénye néven vált a tudomány részévé (az akció és reakció egyenlő mértéke, A kézirat, 24 r), hanem megsejtette a mozgás megőrzésének törvényszerűségét is […]

86. oldal

2 hozzászólás
Agatha_Emrys >!

A reneszánsz korszakára mostanában már nem úgy tekintenek mint „két magaslat közötti mély völgyre”, de tudománytörténeti jelentősége kevésbé köszönhetően a 15-16. század folyamán tett konkrét felfedezéseknek, mint inkább a tudományos gyakorlat megújításának, mert részben erre alapult utána a 17. századi tudományos forradalom – és Leonardo éppen ennek az átmeneti tudománynak az emblematikus alakja.
Ez a megújulás elsősorban annak volt köszönhető, hogy mindinkább megszűnt a „szabad művészetek” és a mechanika, vagyis az elmélet és a gyakorlati tudás egymástól való elrekesztettsége.

89. oldal

Kapcsolódó szócikkek: reneszánsz · tudománytörténet
1 hozzászólás
Agatha_Emrys >!

Giorgio de Santillana kimutatta a jón filozófusok és a Leonardo elméletei között fennálló rendkívüli hasonlóságot. De úgy tűnik, hogy Bramante már korábban megállapította ezt a rokonságot, és munkáiban épített is rá, hisz, mint Carlo Pedretti meggyőző érveléssel kifejti, Hérakleitosz és Démokritosz páros portréjában, melyet a milánói Casa Panigarola bejárati ajtaja fölé festett, nagy valószínűséggel saját magát ábrázolta Démokritoszként és Leonardót festette meg Hérakleitoszként.

126. oldal

1 hozzászólás
Agatha_Emrys >!

Lisa (del Gicondo) három gyermeket hozott világra: az 1496. május 23-án született Piero Francescót, egy kislányt (róla csak annyit tudni, hogy 1499. június 6-án elhunyt) és egy fiút, Andreát, aki 1502. december 1-én látott világot. Lisa di Noldo Gherardini igen szerény jövedelmű családból származott, hozománya 170 forint volt (míg Maddalene Strozzi-Donié, akiről Raffaello készített portrét, 1506-ban 1400 forint). Francesco del Giocondo jómódú kereskedő volt, aki 1499-ben, 1512-ben és 1524-ben közhivatalt vállalt, olyan jelentős családokkal állt kapcsolatban, mint a Strozzik és a Donik. […]
A képet 1503 tavaszán rendelték meg a festőtől. Egy márciusi pénzfelvétel is azt igazolja, hogy Leonardo viszonylag szabaddá vált ekkortájt: miután kilépett Cesare Borgia szolgálatából, jelentősebb megrendeléshez (Az anghiari csata) csak az év októberében jutott. Francesco del Giocondonak kitűnő alkalma adódott tehát, hogy a feleségéről portrét készíttessen egy híres és pillanatnyilag elérhető festővel. Abban az évben, néhány hónappal második fiuk születése után, egy tágasabb házba költöztette családját, és a bevett szokás szerint az új háztartásban mindenképpen a falon kellett lógnia a hitves portréjának, aki két fiúörökössel ajándékozta meg a férjét.

309-310. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Mona Lisa
Agatha_Emrys >!

A megrendelés körülményei megfosztják varázsától a festmény egyik részletét, amely pedig különösen lázba hozta az értelmezők képzeletét: a Mona Lisa haját fedő fekete kendőről van szó. A fekete szín akkoriban nem a gyászt jelölte, ellenkezőleg, egy efféle kendő a házastársi státuszra utalt: az 1461-ben Velencében fiatal lányoknak kiadott kézikönyv, a Decor puellarum „elsődleges menyasszonyi viseletként” írta elő a kendő viselését, és a mindennapi öltözék részeként a hajra helyezett fekete kendő a férjes asszonyok hétköznapi attribútuma volt, mely kifejezte szűzies erényeiket, jámborságukat és istenfélésüket.

310. oldal

Agatha_Emrys >!

A kéziratok több helyen is arról tanúskodnak, hogy Leonardo efféle segítségért folyamodott, és egy tudóshoz, egy mérnökhöz, egy abaco iskolai tanárhoz vagy egy építőmesterhez fordult. Ezt a gyakorlatot egy olyan társadalmi környezetben kell elképzelnünk, ahol az olvasás hangos olvasást jelentett, s amelyben a tudást (csakúgy, mint a hittételeket) az emberek legalább annyira hallomásból, ex auditu sajátították el, mint amennyire a könyvekből, és amelyben a kultúra és a tudomány legalább annyira szájhagyomány, mint írásos átörökítés útján terjedt. A gyakran pontatlan leonardói idézeteket tehát nem azzal magyarázhatjuk, hogy emlékezőtehetségét túl nagy mennyiségű olvasmány terhelte volna, hanem inkább annak tudható be, hogy műveltsége túlnyomórészt beszélgetésekből származott, hallott, majd továbbadott, szóban terjedő információkon alapult, illetve azon a műveltségen, amely az általa frekventált közegek, az udvar és az egyetem jellemzőit mutatta.

44. oldal

Agatha_Emrys >!

A felvetett vagy újragondolt kérdésekre megfogalmazott leonardói megoldások ritkán ortodoxak (s bizonytalanok is, mivel az általa használt tudományos szókincs igen pontatlan volt); és még azt is megállapíthatjuk, hogy Leonardo nem volt kiemelkedő „tudományos elme”, hiszen megelégedett azzal, hogy megfigyelésről megfigyelésre haladjon, de nem törekedhetett rendszeralkotásra, ami pedig tudományos jelleget kölcsönzött volna a folyamatnak.*

*[…] 1490 táján Leonardo azonosította és megértette a pupilla működését, de megfigyelését képtelen volt összeegyeztetni saját értelmezési keretével. Ugyanezt a zsákutcába jutott gondolatmenetet figyelhetjük meg anatómiai vizsgálódásai területén is.

62. oldal

Agatha_Emrys >!

Leonardo figyelemreméltó rendetlenségben hagyta hátra jegyzeteit és rajzait – és későbbi sorsuk, a különböző átrendezések és szándékos kivágások csak rontottak az amúgy is kaotikus helyzeten. Az aprólékos munkának köszönhetően mégis csak sikerült összeállítani ennek a gigantikus kirakójátéknak a leginkább egységet mutató darabjait. Egy-egy részletnek az eredeti helyére történő visszaélesztése nem eredményez mindig érdekességet, de a helyreállítás fényt deríthet bizonyos összfüggésekre . Ily módon a Codex Atlanticus 358v-b jelzetű kéziratlapjába visszaillesztve a Windsori Királyi Könyvtár két kicsi figuráját […], akik így egy színházi gépezet oldalán foglalnak helyet, megértettük, hogy Leonardo 1496-os milánói -Danaé-rendezésének kosztümterveiről van szó. A lap jobb felső sarkába septében felskiccelt építészeti nézet szintén nem várt fontos meglepetéssel szolgált: Leonardo jóval Baldassare Peruzzi előtt kitalálta a pestpektíva révén szisztematikusan egységesített színházi teret, és így fél évszázaddal korábban előfutára lett a Sebastiano Serlio-féle színpadnak.

11. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Claudio Pescio (szerk.): Leonardo
Czére Andrea: Giandomenico Tiepolo
Passuth Krisztina: De Chirico
Enrica Crispino: Leonardo
Ignacio Iturralde Blanco: Machiavelli
Walter Isaacson: Leonardo da Vinci
Ross King: Michelangelo és a Sixtus-kápolna
Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
David Weiss: A velencei
Giorgio Vasari: A renaissance mesterei