Csuang-ce ​bölcsessége 4 csillagozás

Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége

E kis kötet célja, hogy a kínai gondolat közvetlen közelébe vigye az olvasót, a könyvben található válogatott szemelvények segítségével.

>!
Hermit, Miskolc, 2012
140 oldal · ISBN: 9789639654990
>!
Farkas Lőrinc Imre, Kerepes, 1994
136 oldal · ISBN: 9638522348 · Fordította: Angelo Brelich
>!
Magánkiadás, Budapest, 1991
130 oldal

1 további kiadás


Enciklopédia 5

Szereplők népszerűség szerint

Csuang-Ce; Dzsuang-Dszi


Kedvencelte 2

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 9


Kiemelt értékelések

>!
Lunemorte MP
Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége

Oly értéket erőltet, mellyel nem tudok és nem is akarok azonosulni. Számomra fontos az EGY cél és nem fogok elfogadni bármit. Csak azt fogadom el, amely a fejlődésemhez elengedhetetlen. Nem fogok legyinteni semmire ha tapasztalok valami „nem normálisat". Nihilisták értékelhetik ezt a gondolkozásmódot, nekem több igényem van ennél.

>!
Alfrodulson
Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége

Akit érdekel a taoizmus, azoknak kötelező darab kell, hogy legyen ez is, ahogy a Tao te king című mű.
Ebben is remek gondolatokat találni, bár személy szerint magam is túlontúl tétlen tanításoknak – bölcsességeknek – tartom a műben foglaltakat. Egy tipikus nyugati ember számára pedig végképp az lehet. Bár a régi társadalomban ezek tényleg jobban működhettek, könnyebben megvalósíthatóak voltak.
A „teljesség" megismeréséhez úgy vélem, érdemes lehet a konfucianizmusban is elmerülni, ami tevékenyebb életre sarkall.

>!
Felhasználó I
Csuang-ce: Csuang-ce bölcsessége

Esszenciális a sok modern magyarázó könyvhöz képest. Ebben „a nagy olvasztókemencében” a hasonlatok útja a legrövidebb egyik pontból a másikba, a dolgok érvényesülésén kívül nincs is igazán mit megérteni róluk.


Népszerű idézetek

>!
Lunemorte MP

Az emberiségnek ebben a vaskorában nem lehet egyebet tenni, mint magunkban helyreállítani a rendet és – nem törődni a többiekkel…

>!
Lunemorte MP

Mit kell tenned? Mit nem kell tenned? Egyszerűen csak hagyd, hogy a dolgok változása haladjon szabadon a maga útján.

1 hozzászólás
>!
Lunemorte MP

Hogy az ökörnek és lónak négy lába van, ez az ő égi természetük. Hogy a ló fejére zablát tesznek s az ökör orrát átfúrják, ez az, amit emberinek lehet nevezni. Aki nem rombolja szét az égit az emberivel, aki nem rombolja szét szándékaival saját útját, aki nem teszi tönkre hírét azzal, hogy hajszolja, aki gondosan vigyáz s nem veszti el imagát, az tért vissza igazi természetéhez.

>!
Lunemorte MP

Magam is céltalanul bolyongok: de az emberek mindenüvé követnek, amerre csak járok. Nem tudok rajtuk segíteni.

>!
Alfrodulson

Egyszer én, Csuang Csu, azt álmodtam, hogy pillangó voltam, pillangó, mely összevissza szálldogált, boldog örömben. Nem tudtam semmit Csuang Csuról. Hirtelen azonban felébredtem s megint én magam voltam én, az igazi Csuang Csu. Mármost nem tudom, hogy előbb Csuang Csu álmodta-e azt, hogy pillangó, vagy a pillangó álmodja most azt, hogy ő Csuang Csu. Pedig Csuang Csu és egy pillangó közt mégis csak van különbség. Így változnak a dolgok.

113. oldal

>!
Lunemorte MP

A filozófia sohasem mond lényegileg újat, nem is ez a célja. A filozófia csupán tudatosít egy helyzetet, amelyet nem tudatos formában gyakran már előtte is fölismert az ember.

>!
Lunemorte MP

Az az ember az ősidők életformáját akarja megőrizni. Ő ismeri a kezdetet s nem törődik a következményekkel. Rendet csinál önmagában és nem törődik a külvilággal. S ha valóban sikerül neki egy tiszta magatartást megőriznie, nem-cselekvés révén visszatérni a természetes egyszerűséghez, saját természete szerint élni és szellemét kezében tartani s ily módon vegyül el a tömegben, teljes joggal szemlélted őt döbbenten. De te, vagy akár én is, mihez kezdhetünk az ősidők életformájával?

>!
Lunemorte MP

A Meghatározatlanban, vagyis minden egyéni determinációtól mentesen élni, ez a taoista ideál; a “nemlét”-ben “kószálni”, “pihenni és elfeledkezni” ez az a létforma, amelyet nemcsak bölcs, de bárki is elérhet, ha nem törekszik egy vagy több valamire, nem akar semmit, nem ragaszkodik semmihez: a Meghatározatlan akkor hal meg – az egeik legfrappánsabb Csuang Ce mesében –, amikor rajta is megfúrják azokat a lyukakat, amelyek révén az ember érintkezik az érzéki világgal.

>!
Szelén

……..Aki fölismeri, hogy a sikert és a kudarcot a kor határozza meg s így a legnagyobb szorongattatásban sem veszti kedvét, abban a bölcs ember bátorsága van meg.

>!
Emill

általában minden valamiből lesz és mindenből lesz valami, de hogy miből mi, arra nincs szabály

111. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Lie Ce: Az elomló üresség igaz könyve
Benkes Mihály (szerk.): Civilizációk és vallások
Fritjof Capra: A fizika taója
Stephen T. Chang: Az öngyógyítás teljes rendszere
Anthony Sheenard: Az Excalibur keresése I. – A Fekete Sárkány Testvériség
Lie Ce: A Tao könyve
Teng Ming-Tao: A Tao 365 gyöngyszeme
Nagy László János: Arany Lótusz
Sz. A. Tokarev (szerk.): Mitológiai enciklopédia I-II.
Hornyák Károly: Mezoik