Jóga ​és illúzió 1 csillagozás

Csögyam Trungpa: Jóga és illúzió

A tibeti vadzsrajána buddhizmus jelentős alakja, Naropa aki a tizenegyedik századi Indiában élt, egyike volt a Vidjádhara spirituális ősatyjainak. A Vidjádhara számos előadást tartott Naropával kapcsolatban, s minden előadás jellege és fő témája más volt. A szerzőnek ezért némiképp önkényesen kellett válogatnia közülük e kötet számára.

Az illúzió játéka címmel is megjelent.

>!
Farkas Lőrinc Imre, Budapest, 2001
174 oldal · ISBN: 9637310169

Kedvencelte 1

Kívánságlistára tette 9


Népszerű idézetek

F_Orsolya>!

A probléma az a hozzáállás, mely szerint a szenvedésnek el kell tűnnie, és akkor majd boldogok leszünk. Ez téves elképzelés. A szenvedés soha nem múlik el, és soha nem leszünk boldogok. Ez a szenvedés igazsága, a duhkha szatja. A szenvedés soha nem múlik el, és soha nem leszünk boldogok. Ez egy kiváló mantra, érdemes ismételgetni.

68. oldal

1 hozzászólás
cassiesdream>!

Rendkívül nehéz megérteni, hogy létrehoztunk egyfajta alapvető zavarodottságot, amihez némi őrület is társul. Furcsán hangzik, de az őrület nem áll a zűrzavar hatása alatt. A zavarodottságban és az őrületben a józanság is jelen van. Amikor az élethelyzeteket szilárd dolgokként közelítjük meg, a zavarodottság józan szemléletnek tűnik. Így ami őrültségnek tűnik, az a megvilágosodás.

13

cassiesdream>!

A dolgok valóságának fogalma korántsem azonos a dolgok valóságával.

13

cassiesdream>!

T.: Az együttérzésnek két különböző formája van. Az egyik a valódi, közvetlen és abszolút együttérzés. A másik az, amit Gurdjieff idióta együttérzésnek nevez. Ez a neurotikus együttérzés, amikor a mézesmázos álca alatt titokban a saját vágyaidat akarod valóra váltani. Titkolt célodat a nagylelkűség és személytelenség leple alá rejted.
H.: És mi az abszolút együttérzés?
T.: Az abszolút együttérzés azt jelenti, hogy a felmerülő helyzeteket önnön valójukban, közvetlenül és alaposan látod. Ha keményen kell fellépned, egyszerűen megteszed. Más szavakkal kifejezve, az idióta együttérzés egyfajta ópiumot tartalmaz: megpróbálsz állandóan jó és kedves lenni. Az abszolút együttérzés sokkal közvetlenebb, megfontoltabb és határozottabb. Arra is hajlandó vagy, hogy megbánts valakit. Noha nem áll szándékodban bántani az illetőt, mégis lehet, hogy csak úgy tudod felébreszteni, ha megbántod és fájdalmat okozol neki. A buddhista hagyomány pontosan ezért nem az együttérzés tanításával, a mahájánával kezdődik, hanem a kisebb jármű, a hínajána gyakorlásával. A hínajána ösvényén az ember megpróbálja összeszedni magát. Miután ezzel a módszerrel lefektettük az alapokat, elkezdhetjük gyakorolni az együttérzést. A kezdet kezdetén nem tudunk az abszolút együttérzés szintjén működni, erre fel kell készülni.

20

cassiesdream>!

Úgy tűnik, a tanítvány és a mester közötti viszony rendkívül finom szinteken zajlik, és ha ez a finom folyamat nem megfelelően működik, akkor az egész kapcsolat rendkívül fájdalmas üggyé válik.

23

Pál_Kata>!

A tantra megközelítésének módja az értelem és az intuíció, a tudat és a test fejlesztése, hogy ezek képesek legyenek összhangban működni. Kezdő szinten a tudat és a testi tudatosság együttműködése a fájdalom és szenvedés felismerését jelenti. Felismerjük, hogy akadályok állnak az utunkba és szenvedést élünk át. Ez egy alapvető szint, ennek ellenére bizonyos mértékű intelligenciát igényel.

32

cassiesdream>!

Az ego maga a szenvedés, a szenvedés maga az ego. A szenvedés neurotikus jelenség.
A szenvedés – más néven az ego – kimondhatatlan, óriási titok. Olyan nagy titok, hogy konkrétan meg sem kell neveznünk. Elég egy halvány utalást tenni rá, s munkatársaink és barátaink azonnal tudják, miről van szó. Tegyük fel, hogy valaki így szól: „Ma nagyon nehéz napom volt.” A másik embernek eszébe sem jut megkérdezni, vajon mire is gondol pontosan. Egyfajta misztikus kommunikáció segítségével automatikusan megérti.

34

cassiesdream>!

Biztonsággal kijelenthetjük, hogy a remény és a csábító ígéretek akadályt jelentenek a spirituális út követésében.
A remény felébresztése a szellemi materializmus legjellemzőbb vonása. Számtalan ígéret és bizonyíték kecsegtet bennünket, s ez hasonlít az autókereskedők mentalitásához. Vagy amikor egy ügynök porszívót kínál eladásra, és biztosít bennünket arról, milyen tiszta lesz a lakásunk, ha megvesszük a terméket.

34

cassiesdream>!

A reménytelenséget azonban ne tévesszük össze az elkeseredettséggel, mert a kettő nem ugyanaz. Az elkeseredettség lusta, ostoba állapot. Még arra sem vesszük a fáradtságot, hogy megkeressük az elkeseredés okát. Ez teljes kudarc. A reménytelenséget ezzel szemben intelligencia jellemzi. Nem hagyjuk abba a kutatást. Egyik lapot a másik után nézzük végig: „Ez reménytelen, ez is reménytelen.” Még mindig buzog bennünk az életerő, a reményteli életerő. Még mindig kutatunk egy reménysugár után, de minden alkalommal azt kell tapasztalnunk: „Jaj ne. Pfuj!” A reménytelenség folytatódik, s ez életerős és lelkesítő tapasztalat. Birizgálja a tudatunkat, mintha mindjárt felfedeznénk valamit. Amikor pedig felfedezzük: „Végre, most megtaláltam az igazit!… Jaj ne. Már megint ugyanaz.”

36

cassiesdream>!

Az értelemnek semmi köze a könyvekből szerzett ismeretekhez, vagy ahhoz, hogy tudósok legyünk. Az értelem az analitikus tudat, ami képes a jelenségeket tisztán és pontosan érzékelni. Az intuíció pedig a szenvedés és öröm szintjén érzékeli a jelenségeket.

39


Hasonló könyvek címkék alapján

Vivianne Crowley: A jungi szellemiség
Georg Feuerstein: Yoga Tradíció II.
Paramahansza Jogananda: Egy jógi önéletrajza
Kaczvinszky József: Kelet világossága 3. – Misztikus Yoga
Rachel Brathen: Jógacsaj
Lorena V. Pajalunga: Dinó meditáció
B. K. S. Iyengar: Az élet új megvilágításban
Adyashanti: Kegyelembe esni
Srí H. V. L. Púndzsa: Az igazság oroszlánja
Tenzin Wangyal: A szakrális test felébresztése