Ötletek, bevált gyakorlatok az „Új készségek és munkahelyek” nevű európai kezdeményezéshez
A Tempus Közalapítvány jelentős szerepet tölt be az egész életen át tartó tanulás stratégiájának hazai előmozdításában, melyhez kapcsolódóan 2011-ben egyik fókusztémaként a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát választottuk, reflektálva az Európai Bizottság által meghirdetett „Új készségek és munkahelyek menetrendje" programjára. Elsődleges célként azt tűztük ki, hogy kezdeményezéseinken keresztül felhívjuk a felsőoktatási szereplők figyelmét a téma helyi szintű átgondolásának fontosságára, másodlagos célunk pedig a helyi oktatási innovációk feltárása és támogatása volt.
Léteznek-e, valóban szükségesek-e új munkaerő-piaci készségek? Hogyan reflektál a változó igényekre a képzési kínálat? Milyen – a munkaerőpiac-orientáltság szempontjából hatékony – módszereket, tanulásszervezési eljárásokat, motivációs és értékelési technikákat alkalmaznak a felsőoktatási oktatók a minőségi képzés érdekében? Kiket vonnak be az intézmények a képzésfejlesztésbe és megvalósításba, melyek… (tovább)
A Tempus Közalapítvány jelentős szerepet tölt be az egész életen át tartó tanulás stratégiájának hazai előmozdításában, melyhez kapcsolódóan 2011-ben egyik fókusztémaként a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatát választottuk, reflektálva az Európai Bizottság által meghirdetett „Új készségek és munkahelyek menetrendje" programjára. Elsődleges célként azt tűztük ki, hogy kezdeményezéseinken keresztül felhívjuk a felsőoktatási szereplők figyelmét a téma helyi szintű átgondolásának fontosságára, másodlagos célunk pedig a helyi oktatási innovációk feltárása és támogatása volt.
Léteznek-e, valóban szükségesek-e új munkaerő-piaci készségek? Hogyan reflektál a változó igényekre a képzési kínálat? Milyen – a munkaerőpiac-orientáltság szempontjából hatékony – módszereket, tanulásszervezési eljárásokat, motivációs és értékelési technikákat alkalmaznak a felsőoktatási oktatók a minőségi képzés érdekében? Kiket vonnak be az intézmények a képzésfejlesztésbe és megvalósításba, melyek az együttműködések szintjei és formái egy kurzus esetében?
Ilyen és hasonló kérdésekre kerestük a választ a 2011-ben közzétett két felhívásunk során, és bíztunk benne, hogy a jelentkezések alapján bepillantást nyerhetünk olyan – a nagyközönség számára – rejtett szakmai műhelyekbe, melyek tudásbázist jelenthetnek a felsőoktatási minőségfejlesztés számára.
2011 tavaszán közzétett felhívásunkban helyi szakmai napok támogatását vállaltuk azzal a szándékkal, hogy párbeszédre ösztönözzük a felsőoktatási és a munkaerő-piaci szereplőket, a felsőoktatási intézmények polgárait. A változatos programjavaslatokból végső soron négy megvalósítását tudtuk támogatni. Mint az a kötet második nagy fejezetében olvasható lesz, nagyon különböző megközelítésben, más-más területeken szerveződtek a szakmai napok, így jelen kiadványban sem törekedtünk a szakmai tartalmak egységes feldolgozására, hanem teret engedtünk a megvalósítók által fontosnak tartott elemek közlésének. A négy feldolgozott téma: a hallgatói tanácsadó szolgáltatások integrálása a felsőoktatásba, könyvtár-pedagógia és a kultúraközvetítés színterei, munkaerő-piaci kihívások és kompetenciafejlesztés a humánerőforrás-gazdálkodási képzésben, valamint a mozgóképkultúra és médiaismeret szakokon.
A 2011 őszén meghirdetett „Mit díjazna a munkáltató?" című felhívás keretében olyan felsőoktatási kurzusokat kerestünk, amelyek az elméleti alapok átadása mellett sikeresen valósítják meg a munkaerőpiacon való érvényesüléshez szükséges készségek és egyéni kompetenciák fejlesztését. Az értékelés alapját egy előzetes kutatásra épülő kritériumrendszer képezte. A díjazott kurzusok szintén változatos szakterületeket képviselnek, van köztük jogi, gazdasági, turisztikai és informatikai kurzus, valamint egy karriertervezést támogató külön díjas tréning is. Mint az a kötet harmadik nagy fejezetéből kiderül, a bemutatott kurzusok mind példaértékűen gyakorlatorientáltak, segítik a hallgatók együttműködését és egyebek mellett fejleszti a kommunikációs és problémamegoldó képességeiket is.