Figyelj, én nyitott vagyok, ha rám mosolyognak, akkor visszamosolygok, és nem fordítom el a fejem.
Csáki Judit jól csinálja ezeket az interjúköteteteket. Csuja Imre azok közé a színészek közé tartozik, akiket abban a színházban sosem láttam, amelyet a hazájának nevez, de volt szerencsém élőben látni Szegeden egy színházi találkozón, ahol egy bábbal Babits Mihály Jónás könyve című művét adta elő. https://moly.hu/idezetek/1987088 Legutóbb azt fedeztem fel, hogy létezik Baricco Novecento című monodrámájából egy olyan változat, ahol a színész mondja el a történetet, remekül megformálva azt a különös figurát. Én Illyés Lénárddal láttam Szegeden, nagyon hatásos Csuja Imre hangos könyve is.
Tetszik, ahogyan színészi karrierjét felépítette, mindig megtalálva az éppen szükséges színházat, ahol olyan rendezőkkel és kollégákkal dolgozhatott együtt, akiktől tanulhatott, tovább léphetett, kapott tőlük segítő mondatokat, sok ilyen mondatot elevenít fel.
Örültem, hogy a feleségén és a lányán kívül rendezők, színházigazgatók is elmondták a véleményüket. Rudolf Péter, a filmek forgatásáról, a kollégákkal való kapcsolatáról beszél, nagyon hálás vagyok az ő egész létezéséért.
Bíró Kriszta és Mácsai Pál a színész és a rendező, az igazgató kapcsolatrendszeréről, a próbák folyamatáról, a darabok színpadra állításának munkálatairól.
1987 nyarán családommal Kőszegen nyaraltunk, az elő várban laktunk, a Várszínházban Weöres Sándor A kétfejű fenevad című darabját próbálták, több estén keresztül figyelhettük hogyan változik, alakul, épül fel, napról-napra az előadás, nagyon izgalmas élmény volt.
Megnéztem a Ha a férfi igazán szeret című filmet, ahol a főszereplők magyar hangjai Básti Juli és Csuja Imre voltak. Sorozatokban én őt nem láttam. Társadalmi ügyekben általában nem foglal állás, minden erővel óvja a magánszféráját. Számomra ez kevésbé érthető, munkahelyi ügyekben én nem igazán tudtam csendben maradni.
A covid időszakában verseket mondott, egy telefonos szolgáltatás keretében, lehetett színészektől verseket rendelni, a költőt a megrendelő választotta, a verset a színész.
A beszélgetések legszomorúbb része a családi tragédiák körüljárása volt. A családtagok különböző módon próbálták megoldani a gyászmunkát, feldolgozni a feldolgozhatatlant, Csuja Imre terápiás munkája a szerepek megformálása volt. Csak röviden esik szó a bulvármédiáról, de felháborító, ahogyan működik.
Számomra érdekesek ezek a kötetek, mert egy olyan világba nyerhetünk bepillantást, aminek csak a színpadon megjelenő változatát látjuk, a próbafolyamat rejtve marad.