Mi az odinizmus? 4 csillagozás
Ennek a könyvnek nincsen fülszövege.
Enciklopédia 6
Szereplők népszerűség szerint
Most olvassa 1
Várólistára tette 6
Kívánságlistára tette 11
Kiemelt értékelések
Kutatásomnak köszönhetően kivételesen kedves kötetet kaphattam kézbe, kizárólag kétszáz készült, különleges könyvekkel kereskedő kis kiadónál.
Számozott példány, zsebkönyv méretű, Tóth András online is olvasható előszava (link) hosszabb, mint Collin Cleary címadó esszégyűjteménye, ami a könyv második felét teszi ki. Ám ez semmit sem von le belső értékéből, tartalmilag nagyon is rendben van (apró elgépelések maradtak benne, de gondos a szerkesztés és a fordítás). Az előbbi a mitológia mélyebb rétegeinek elemzésével, az ősi északi hitrendszer élő alkalmazásainak lehetőségeivel közelítette Óðinn lényegiségét. Számomra ez gondolatébresztően hatott, izgalmasabbnak, gazdagabbnak találtam az itt közölteket Cleary elmélkedős, filozófiai/ezoterikus szemszögből tett vizsgálódásainál (Wagner, Thorsson, Evola, Hegel, Jung, Gurdijeff értékes – bár számomra sokszor száraz, könyvporos – gondolatait közvetítve, értelmezve).
Összességében becses ritkaság, emlékezetes olvasmányélmény, kedvet hozott a szerző és más, hasonlóan gondolkodók írásainak megismeréséhez! (Pl. TYR folyóirat)
Nagyon jó kis könyv. Az északi mitológiai történeteken túl, „gyorstalpaló” módon – mivel rövid könyv – közérthetően rávilágít arra, hogy mélyebb filozófiai értelemben mi az odinizmus, ahogyan a könyv címe is mutatja
Nem akarok hosszabb elemzésbe belebonyolódni, mert szerintem annak amúgy sem feltétlenül ezen az oldalon van a helye, viszont pár mondatban is komolytalan volna elintézettnek venni a kérdést. Mégis röviden, tényleg csak tömörítve érdemes pár szót ejteni arról, hogy a közvélekedésen túl mi is az odinizmus lényege, a könyv alapján.
Odin isten nem Isten, azaz semmiképpen sem behelyettesítendő a kereszténység Istenével. Odin nem mindenttudó és nem mindenható. Odin nem a Teremtő, mert már őelőtte is léteztek lények. Az odinizmusban, mint pogány vallásban, Odinban nem az Istent imádják, hanem Odin, illetve az odinizmus sokkal inkább egy spirituális módszer, út, ösvény (kinek hogyan tetszik), amely során, ahogyan a bölcsesség kutatása útján Odin is Istenné válik, ugyanúgy követői is egy szellemi fejlődési utat bejárva megistenülnek, Istenné válnak. A bölcsesség és ezáltal a titkos tudás megszerzése során Odin és követői is megváltoznak, túllépnek önmagukon, ezáltal a saját törvényeik és akaratuk által az őket körülvevő világot is megváltoztatják. Mágikus tudás, amely a hatalom megragadásába torkollik.
Annyit mindenképp zárszóul megjegyeznék, hogy aki valamennyire járatos benne, hamar átlátja már ennyiből is, hogy hol ütközik ez a kereszténység sarokpontjaival. De ezt a pár soros értékelést nem egy hitvédelmi írásnak szántam, ezért jobban nem mennék bele. A könyv elolvasása után mindenki a saját világnézetének megfelelően vonja le a megfelelő következtetéseket.
Csak azért vontam le az értékelésből fél csillagot, mert a könyv végén lévő meditációs taktikák számomra már tényleg „testidegenek” voltak.
(„A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme,
és a Szentnek megismerése ad értelmet.”
Péld 9,10-11)
Népszerű idézetek
Odin egy isten, de egyértelműen nem Isten: sem nem mindentudó, sem nem mindenható. Valójában Odin és motivációi megértésének egyik módja, ha kimondjuk, arra törekszik, hogy Istenné váljon.
90. oldal - I. rész: Odin, a filozófus
A bölcsesség szeretőjét mindig fenyegeti a veszély, hogy nem veszi észre, ami világosan önmaga előtt van.
110. oldal - III. rész: Az odini és a fausti
A körülöttünk lévő világ megismerésével, önmagunkat ismerjük meg. A „spekulatív impulzus” pontosan az odini szellemiség: önmagát keresi minden létezőben és a mindenséget keresi önmagában.
117. oldal - III. rész: Az odini és a fausti
Az odinista útja ugyanis a felébredett útja; nem nyugodhatunk bele, hogy újból álomba zuhanunk. Ez az önmegvalósítás útja, és kifejezetten nehéz út.
152. oldal - IV. rész: Az odinizmus mint ezoterikus út
A neopogány legitimizációs stratégiák általában egy lapos, new age-es jungianizmus (az istenek mint 'archetípusok', de kizárólag pszichológiai, ember-alkotta értelemben) és egy kimondatlan, de alapvetően materialista fundamentumú, a mai vallási formákat – kiváltképp a kereszténységet – pusztán negáló, szerepjátszó ' hagyományőrzés' között mozognak.
Mindkettőre egy erőltetett, gyökértelen, puszta külsőségekben kimerülő attitűd jellemző. A különféle történelmi rekonstrukciós csoportokban is általában ilyesfajta hozzáállás figyelhető meg, vagy pedig a szellemi háttér figyelmen kívül hagyásával egy puszta anyagi kultúrára redukált történelmi szemlélet;illetve egy infantilisan (a szó nem gyermeki, tehát befogadóan nyitott, hanem inkább gyermeteg, azaz visszamaradott, ismeretelmélet nélküli, naiv realista) rajongó, fetisizáló mitológiai vallástörténeti érdeklődés, megy ugyan 'hobbiszinten' a múltba réved, valójában teljesen a progresszista modern tudat terméke.
71. oldal
Az ember erőfeszítése során, valamint a bele helyezett tervektől és ideáloktól a természet átalakult és újjászerveződött. Továbbá – és e pont kifejezetten lényegi – egy faj teremtésén keresztül, mely Odinhoz hasonlóan az után vágyakozik, hogy a mennyben és a földön mindent tudjon, a természet önmaga tudatára ébred. Más szavakkal: a természet folyamatként nyilvánítja meg magát, számtalan forma kibontakozásaként, ami végül létrehoz egy különleges természeti-természetfeletti létezőt (az embert), aki a tudásért és önmegismerésért folytatott hajthatatlan küldetése során magának a természetnek tart tükröt.
104. oldal - II. rész: Mindenek Atyja
Hasonló könyvek címkék alapján
- Sz. A. Tokarev (szerk.): Mitológiai enciklopédia I-II. 100% ·
Összehasonlítás - Badiny Jós Ferenc: A magyarság ősi gyökerei ·
Összehasonlítás - Iván Katalin (szerk.): Az ókori görögök ·
Összehasonlítás - Joseph Campbell – Bill Moyers: A mítosz hatalma 90% ·
Összehasonlítás - Hamvas Béla: A láthatatlan történet 91% ·
Összehasonlítás - Zalka Csenge Virág: Útban az ég felé ·
Összehasonlítás - Gregg Braden: A bölcsesség kódjai ·
Összehasonlítás - Cseh Károly: Mitológia ·
Összehasonlítás - Richard Rohr: Most ·
Összehasonlítás - Farkas Attila Márton: Céljainkon túl 89% ·
Összehasonlítás