Az ​értelmezés hatalma 10 csillagozás

Clifford Geertz: Az értelmezés hatalma

A ​néprajz sűrű leírás. Az etnográfus – kivéve, ha rutinszerű adatgyűjtést végez (amit természetesen szintén meg kell tennie) – valójában összetett fogalmi struktúrák sokaságával kerül szembe, számos struktúra egymásra rétegeződik vagy összegabalyodik. Ezek a struktúrák egyszerre idegenek, szabálytalanok és rejtettek, s az etnográfusnak kell kitalálnia, hogy miként ragadja meg, majd hogyan mutassa be őket. S így áll a dolog működésének legföldhözragadtabb szintjén, a terepmunka őserdejében is: az adatközlők kikérdezésében, a szertartások megfigyelésében, a rokonsági kritériumok kiválasztásában, a tulajdonviszonyok kinyomozásában, a háztartások összeírásában…, azaz a kutatási napló megírása során. Az etnográfia művelése egy kézirat elolvasásához hasonlítható (abban az értelemben, hogy "létrehozzuk valamilyen olvasatát") – egy idegen, elhomályosuló, talányokkal, önellentmondásokkal, gyanús javításokkal és célzatos kommentárokkal teli kéziratéhoz, amely azonban nem a hagyományos… (tovább)

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Osiris könyvtár - Antropológia Osiris

>!
Századvég, Budapest, 1994
406 oldal · ISBN: 9638384522

Kedvencelte 5

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 34

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

vighagika>!
Clifford Geertz: Az értelmezés hatalma

A kultúratudomány tanárom hatalmas kedvence Geertz, ezért volt kötelező elolvasnom a könyvet. Összességében érdekesnek találtam a néprajzzal kapcsolatos meglátásait, főleg mert én is részt vettem már az általa preferált terepmunkán. Ez tehát amúgy is közel állt hozzám. A struktúrákkal kapcsolatos értelmezéseit viszont nem bírtam. Nem vagyok elég kultúratudós hozzá. :D

Charbogardy_Jolán>!
Clifford Geertz: Az értelmezés hatalma

Na, ha nem lett volna muszáj, szinte biztos, hogy az életem folyamán nem kerítek sort a TELJES Értelmezés hatalmára. Nem azért, mert olyan rossz fej Geertz, sőt, hanem mert szépen újraolvastam volna a Sűrű leírást meg a Mély játékot, és ahogy nálam okosabbak mondják, osztjónapot. Most viszont muszáj volt, és egyrészt nagyon hasznosnak tartom, másrészt, ha lehet tisztelettel ilyet mondani, pont jókor jött. Nagyon sok dolgot gondolok róla, elsősorban azt, hogy Geertz-bácsi liberális gondolatmenete megmelengeti a szívemet, és így visszatekintve szerintem minden bölcsésznek el kéne olvasni. Próbáltam az ELTE könyvtárával megbeszélni, hogy vegyük úgy, hogy elhagytam a könyvet, és hozok helyette egy ugyanolyan példányt, de nem akartak belemenni. Úgyhogy aki olyat talál belőle, amibe valaki nünürózsaszínnel belevérengzett, hogy „rossz a fordítás”, na, az én voltam.

Kritikai megjegyzésem hogy is lehetne róla, de egy pár asszociációval azért szolgálhatok.

A vallás mint kulturális rendszer fejezetben Geertz azt fejtegeti, hogy a vallás véd a káosz ellen (vagyazellennemvéd?), azaz azért muszáj valamiféle hitet csiholnunk magunkból, mert az ember nem szeret úgy élni, hogy minden véletlenszerű (kivéve, ha a vallásban ez rendesen meg van indokolva, és tudjuk, hogy a jóisten mondjuk így tesz próbára, hogy tök random küldetéseket dob ránk. Vagy lehet, hogy azért tiszteljük, mert ő egy óriás és nem is tudja, hogy véletlenül eltaposta az amúgy ártatlan gyerekünket. Vagy mert a Tökéletesen Közönyös Isten Egyházában hiszünk) Nos, ezzel párhuzamosan én is csak hinni tudom, hogy van valamiféle rendszer vagy rám vonatkozó szándékosság a szigorlati kötelező olvasmányaim listájában, azaz a prof nem az első öt könyvet adta ki, ami a polcán szemmagasságban volt neki. (Egyébként szerintem van. Én arra gondolok, hogy részemről, ami történelem? kultúratudomány? irodalomtudomány? valami ilyesmi, meg ezeknek a méltatlan kevercse… szóval részemről érdemes Lowenthal „A múlt egy idegen ország” premisszáját hozzákapcsolni Geertz ténykedéséhez, és innen szemlélve akár azt is mondhatnánk, hogy pl. György Péter egész biztosan a Kádár-kor antropológiáját írja már egy pár kötet óta.)

Na de vissza Geertz-höz. Van egy pár ilyen tanulmány a kötetben, hogy „valami mint kulturális rendszer”, mint a vallás és a művészet. De ajánlom a másik kettőt is: A józan ész, mint kulturális rendszer, és különösen Az ideológia, mint kulturális rendszer. Ez utóbbival kapcsolatban nem szabad elfelejteni, hogy egy Bourdieu, Zizek, Eagleton, etc. előtti, sőt, a hatvanas években, a hardcore hidegháború fényében (árnyékában?) íródott szövegről van szó, ami amellett, hogy egy egészen meglepően (miért is meglepő? ez Clifford Geertz) haladó szellemű értekezés, történeti artefaktum is. Nem mondja ki így, de az a sejtés van mögötte, ami azóta kb. szerintem elfogadott is lett, hogy több évtizednyi ideológia-olvasat válhat túlhaladottá azért, mert így utólag már látszik, hogy nem kellett volna beszopnikomolyan venni Marx duális elképzelését a hamis tudatról.

A másik, a párhuzamok. Sok dolog történt párhuzamosan a Clifford Geertz-olvasásommal. Pl. egy Kulcsár Szabó Ernő-olvasás. Külön vicces volt, hogy a kötetben szereplő Geertz-cel készült interjúban az addigra már befutott, sőt, meglett antropológus elmondja, hogy bár az antropológia nagyon zárt tudomány volt, azaz az antropológusok csak antropológusokat olvastak, ő és egy páran még azért megpróbáltak új horizontokat nyitni benne, és a rokon tudományokból meríteni ihletet: filozófia, nyelvészet, és, ta-dá!! irodalomtudomány. Megpróbálták bebizonyítani, hogy érdemes az irodalomtudósokra is figyelni, már ha komolyan vesszük ezt a másik dolgot, amit oly gyakran mondogatott, hogy a kultúrát érdemes lehet szövegek halmazának tekinteni, valahol fejtegeti is, talán a tudományos gondolkodással kapcsolatban, hogy változnak a társadalomtudomány mestermetaforái, és a szöveg ilyen volna.
Ugyanekkor olvastam KSzE-t, aki büszkén elmondja, hogy minden ember macska nem lehet valójában minden bölcsészet irodalomelmélet szeretne lenni, nézzük meg ezt a Geertz-csávót is, milyen kedves, hogy így próbálkozik (na jó, ennél azért árnyaltabban és szimpatikusabban írta).

És a másik összecsengés: épp A sokféleség édes hasznát olvastam, mikor hírt kaptam a párizsi iszonyatról. Amellett, hogy ez az a tanulmány, Ahol Lévi-Strauss Végleg Leírja Magát (és tele van belsős antropológus gegekkel), megkapóan friss olvasmány és már-már ijesztően összecseng azzal a shitstormmaldiskurzussal, ami a Facebookon bontakozott ki a támadás után. Sajnálom, hogy Geertz már nem él, szívesen meghallgattam volna a véleményét erről.

A könyvet ajánlom mindenkinek, aki gyorsan szeretne képet (vagy legalább egy nézőpontot) kapni az antropológia (én megkockáztatnám, hogy a társadalomtudományok, sőt, a bölcsészet- és társadalomtudományok) önmeghatározási problémáiról, az egyébként elképesztően izgalmas hermeneutikai mazochizmusokról, aki vágyik egy kis kövér, szofisztikált szarkazmusra (Anti antirelativizmus, szintén a párizsi dolgokhoz passzol), vagy akit a bali kokasviadalon túl is érdekel Geertz.
Ha már a rózsaszín tollat bevallottam, akkor szívesen adnék a könyvnek egy <3-t is.


Népszerű idézetek

Charbogardy_Jolán>!

Úgy vélem, hogy az ember a jelentések maga szőtt hálójában függő állat.

Charbogardy_Jolán>!

Mint Thoreau mondta, nem érdemes körbeutazni a világot azért, hogy megszámoljuk, hány macska él Zanzibáron.

Charbogardy_Jolán>!

Az antropológia arról szólt, hogyan tanulmányozzunk sárkányokat, nem pedig arról, hogyan háziasítsuk vagy gyűlöljük, vagy hogyan fojtsuk elméletek tartályaiba őket.

formanella>!

Az ének – a navahóknak kb. hatvan ilyen énekük van különböző alkalmakra, de jóformán mind arra irányul, hogy valamilyen testi vagy lelki betegséget eltávolítsanak – egyfajta vallási pszichodráma, melynek három szereplője van: az „énekes” vagy gyógyító, a beteg, és mint afféle válaszolgató kórus, a beteg családja és barátai. Az énekek szerkezete, a dráma cselekménye mindig hasonló. Három fő felvonása van: a beteg és a hallgatóság megtisztítása; annak a vágynak az ismétlődő énekek és rituális manipulációk segítségével történő kijelentése, hogy a beteg jólléte ("harmóniája") visszaálljon; és a beteg azonosítása a Szent Emberekkel, majd az ebből kövektező „gyógyulás”. A tisztító szertartások során izzasztják, hánytatják stb. a beteget, hogy testileg kiűzzék belőle a betegséget. A számtalan ének főleg egyszerű kívánságokból áll ("javuljon meg a beteg", „egyre jobban vagyok” stb.). És végül, a beteg azonosítása a Szent Emberekkel – és egyben a kozmikus renddel általában – homokrajz segítségével történik, amely a Szent Embereket ábrázolja megfelelő mitikus helyzetben. Az énekes a rajzra helyezi a beteget, megérintve az isteni alakok kezét, lábát, térdét, mellét, hátát, fejét, majd pedig a beteg hasonló testrészeit, és így azonosul testileg az isteni és az emberi. Ez az ének tetőpontja: az egész gyógyító rítust, ahogy Reichard mondja, egy spirituális átszivárgáshoz (osmosis) lehetne hasonlítani, amelynek során az emberben lévő betegség és az istenség hatalma a szertartás membránján keresztül egymásba hatolnak, és így az utóbbi semlegesíti az előbbit. A betegség az izzadságon, a hányáson és egyéb tisztító szertartásokon keresztül elszivárog; az egészség pedig beszivárog az emberbe, amikor a beteg, az énekes közvetítésével megérinti a szent homokrajzot.

93.

Charbogardy_Jolán>!

Egy nép kultúrájának megértése azt jelenti, hogy ezt a népet anélkül tartjuk normálisnak, hogy sajátosságait lefokoznánk.

Charbogardy_Jolán>!

Ha ötven vagy hetvenöt évről beszélünk, azt hiszem, az antropológia át fog alakulni valami mássá. Kultúratudománnyá vagy valami hasonlóvá. Olyan státuszt fog betölteni, mint a biológia. Mindent magában foglal, de a követett alapelvek specifikusabbak lesznek.

V_Szilvió IP>!

Éppen csak bizonyos dolgok, amelyeket e társadalom tagjai éreznek, nem lennének többet megfogalmaz­hatóak – és egy idő után talán nem is éreznék már őket –, s az élet ennyivel szürkébbé válna.

277. oldal

Charbogardy_Jolán>!

Ha a dolgok értelmével […] kapcsolatos mindeme problémák kétségbe vonják azt a szemléletet, hogy a társadalomtudós a társadalom technológusa, akkor még inkább kétségbe vonják azt, hogy a humán tudós a kultúra éber őrzője.


Hasonló könyvek címkék alapján

Kovács Éva – Orbán Jolán – Kasznár Veronika Katalin (szerk.): Látás, tekintet, pillantás
Várkonyi Nándor: Sziriat oszlopai
Jared Diamond: Háborúk, járványok, technikák
Jared Diamond: A harmadik csimpánz felemelkedése és bukása
Yuval Noah Harari: Sapiens
Jared Diamond: A világ tegnapig
Diane Ducret: A tiltott rés
Sally Hines: Mi a gender?
Kisdi Barbara: A kulturális antropológia története, elméletei és módszerei
Drábik János: Egyenlők és egyenlőbbek