Marslakó ​a játszótéren 5 csillagozás

Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?
Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren

A könyv az Asperger-szindrómával élő gyerekek iskoláskori problémáiról szól, hangsúlyozottan az érintettek szemszögéből. Szinte minden olyan témát érint, ami iskolás- vagy gyermekkorban aktuális lehet: a diagnózishoz jutás fontosságát, a tanítási módszereket, az iskolai szünetekben az autista gyerekeket érő kihívásokat, az iskolatársakhoz való viszonyt, a magatartászavarokat, de külön fejezet szól arról, hogyan kell felkészülni az iskoláskor utáni évekre, vagy arról: hogyan beszéljünk az Asperger-szindrómáról másoknak. Könyvét az író mindenkinek szánja, akit érdekel az autizmus, de olvasóként elsősorban mégis azokra a pedagógusokra és szülőkre számít, akiknek gyermeke Asperger-szindrómával, vagy „magasan funkcionáló” autizmussal él. (A szerző maga is megjegyzi: sokkal többen lehetnek azok, akik a könyvben leírtak alapján magukra ismernek, mint azok, akiknek valóban „Asperger-szindróma” áll a diagnózisában.)

Eredeti cím: Martian in the Playground: Understanding the Schoolchild with Asperger's

Eredeti megjelenés éve: 2000

>!
168 oldal · ISBN: 9786155015069 · Fordította: Petri Gábor

Enciklopédia 20


Most olvassa 2

Várólistára tette 12

Kívánságlistára tette 11


Kiemelt értékelések

>!
dianna76 P
Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Az Asperger-szindrómás gyerekekről szóló szakirodalom egy Aspergeres nő tollából, nemcsak szakembereknek. Rávilágít az érintett gyermekek iskolai problémáira, de nem csak az osztálytermekre és tanulásra vonatkozóan. Érdekes olvasmány volt, főleg mert, a már felnőtt Aspergeresek visszaemlékezései tarkítják a „tudományos” szöveget. A könyv borítója is tetszetős. A gyermekrajz illik a címhez, ami pedig a tartalomhoz.
A könyv végén pedig több mint ötven magyar nyelvű ajánlott irodalom található, ami az autizmus témáját taglalja, érinti. Érdekel a téma, így biztosan még fogok belőlük csemegézni!!
Végül had idézzem egy Asperger-szindrómás fiú, Darius sorait:

„Csak mert elolvastál egy autizmusról szóló ismertetőt, ne gondold, hogy tudod, mit érez egy autizmussal élő gyerek. Az autizmusnak épp annyi megjelenési formája van, mint amennyi autista ember él. Figyelj, és próbáld megérteni magát az autista embert…… ”

>!
168 oldal · ISBN: 9786155015069 · Fordította: Petri Gábor
>!
judit_juhasz
Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Ezt a könyvet ajánlom minden olyan óvodás és iskolás gyerek szüleinek akik integrált csoportba és osztályba járnak. Rálátást biztosíthat arra hogy milyen mindennapi gondokkal küzdhetnek a magasan funkcionáló autizmussal élő gyerekek. Csak rálátást! Mert minden autizmussal élő gyerek más. Nincs két egyforma. Nincs recept, csak minden furcsaság mögött lehet egy magyarázat. Akik olvassák gondoljanak vissza az általános iskolás éveire, lehet hogy néhány gyerek ott sem rossz volt vagy béna matekból vagy ügyetlen írásban, csak más volt, mert akkor még nem volt ilyen magas szinten a diagnosztika…. Illetve a nevelőknek sem volt tudomásuk hogyan kezeljék azokat a gyerekeket.

>!
Christine_
Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Tökéletesen érhető nem szakemberek számára is. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel a téma.


Népszerű idézetek

>!
Carmilla 

(…) Lányok gyakran kifejlesztik magukban a „láthatatlanná válás” képességét, amikor a szociális interakciók perifériáján maradnak. Ők a „külső szemlélők”. Annak érdekében, hogy például osztálytermi történésekből kimaradjanak, a jó viselkedést és az udvariasságot önvédelemként használják, a szociális szabályok megszegéséért vagy más hibákért bocsánatot kérnek, és így végül mind a diáktársak, mind a tanárok békén is hagyják őket.

13. oldal, Az Asperger-szindróma kutatása (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

>!
Carmilla 

(…) Joseph a következő hipotézist állította fel:
Habár nem minden Asperger-szindrómával élő ember van rákattanva a vonatokra, majdnem biztos, hogy minden vonatmániás aspergeres.

49. oldal, Mi az Asperger-szindróma? (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

1 hozzászólás
>!
Carmilla 

A „normális” emberek kézenfekvő emberi joguknak tartják, hogy úgy fogadják el őket, ahogy vannak; ránk úgy tekintenek, mint akiknek azon kellene dolgoznunk, hogy elfogadtassuk magunkat velük.

60. oldal, "Nem vagyunk betegek"... (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: normális/normalitás
>!
Carmilla 

(…) Nagyon gyakran megtörténik Asperger-szindrómával élő gyerekeknél a megfélemlítés vagy kirekesztés másik formája, amikor elkerülik, vagy teljesen kirekesztik társukat, például nem adnak neki helyet egy közös étkezésnél, játéknál vagy a csapatsportban utolsóként választják ki, nem válaszolnak kérdéseire, vagy nem hívják meg közös programokra. Miközben a tanárok vagy szülők megpróbálják rávenni az Asperger-szindrómával élő gyereket arra, hogy csatlakozzon a többiekhez, a többiek egyáltalán nem nyitottak arra, hogy bevegyék őt a játékba vagy beszélgetésbe.

18. oldal, Erőszakoskodás, csúfolás, izoláció (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: Asperger-szindróma
>!
Carmilla 

Az internet rendkívül megbízhatatlan, ha gyógymódokról beszélünk, viszont csodálatos eszköz, ha emberi kommunikációról vagy kapcsolatépítésről van szó, ha nem felejtjük el, hogy gyakorlatilag bárki bármit feltehet egy weboldalra. (Az internet nekünk, Asperger-szindrómával élőknek is hasznos, hiszen sokkal könnyebb úgy kommunikálnunk másokkal, hogy nem zavarnak közben megfejthetetlen gesztusok, arckifejezések, hanghordozás, és nincs rajtunk az azonnali válasz nyomása sem.) Hacsak valamit nem egy egyetem vagy egy minősített kutatóintézet weboldalán látunk, semmi garancia nincs arra, hogy megbízhatunk az információban.

54. oldal, Mi az Asperger-szindróma? (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: internet
>!
Carmilla 

Azok, amiket mind a tanárok, mind a diáktársak esetében alapvetőnek tartok: tolerancia, elfogadás, megértés és a vágy, hogy tanulhassunk másokról.
(Carol)

126. oldal, A játszótér: a szociális környezet (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: elfogadás · megértés · tolerancia
>!
dudorka

A mindennapi gyerekek afféle gyermekpszichológusok, akik jóval azelőtt tudják, hogy társukkal valami nincs rendben, mielőtt az megkapná a hivatalos diagnózist.

18. oldal

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

>!
Carmilla 

Egy neurotipikus ember viszonylag könnyen képes kikapcsolni az olyan háttéringereket, mint a fűtőtest zúgása vagy a fénycsövek villódzása. Ezzel szemben egy Asperger-szindrómával élő gyerek ha ilyesmit tapasztal, akkor a tudata rázárul ezekre az ingerekre, és ez lehetetlenné teszi számára, hogy odafigyeljen az éppen folyó tanórára. Mivel az Asperger-szindrómával élő gyerek képtelen kiszűrni őket, ezért különösen fontos, hogy minden zavaró háttéringert eltávolítsunk a tanteremből.

89. oldal, Az osztályterem: a tanulás környezete (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: Asperger-szindróma
>!
Carmilla 

Szomorú megállapítani, de tény, hogy aki más, mint a többség, azt megbélyegzik, akár van hivatalos elnevezése, akár nincs, így azokat az Asperger-szindrómával élő gyerekeket, akik megpróbálják elkerülni a hivatalos címkét (a diagnózist), ugyanúgy megbélyegzik, legfeljebb a „címkéjük” nem formális lesz, hanem informális.

58. oldal, "Nem vagyunk betegek"... (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

>!
Carmilla 

(…) A változás is komoly stresszel járhat az Asperger-szindrómával élő gyerekek számára. Ők csak nagyon kevés kapacitással rendelkeznek, ha változásról van szó. A rutinokat és a beláthatóságot szeretik.

35. oldal, Előszó a Marslakóhoz... (AOSz, 2011)

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren Hogyan értsük meg az Asperger-szindrómás iskolásokat?

Kapcsolódó szócikkek: Asperger-szindróma

Hasonló könyvek címkék alapján

Tony Attwood: Különös gyerekek
Szaffner Éva – Gosztonyi Nóra: Szociális történetek
Kristine Barnett: A szikra
Therese Joliffe – Richard Landsdown – Clive Robinson: Egy személyes beszámoló
Theo Peeters: Autizmus
Ellen Notbohm: Tíz dolog – amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál
Axel Brauns: Cifraárnyak és denevérek
Patricia Howlin – Simon Baron-Cohen – Julie Hadwin: Miként tanítsuk az elmeolvasást autizmussal élő gyermekeknek?
Jodi Picoult: Házirend
Temple Grandin – Margaret M. Scariano: Segítség! Autizmus!