Jag ​är Malala 1 csillagozás

Flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna
Christina Lamb – Malala Yousafzai: Jag är Malala

När talibanerna tog kontroll över Swatdalen i Pakistan vägrade en ofattbart modig flicka att låta sig tystas. Malala Yousafzai stred för alla flickors rätt till utbildning, vilket tisdagen den 9 oktober 2012 var nära att kosta henne livet. Malala var på väg hem då skolbussen stoppades av beväpnade talibaner. Hon sköts i huvudet på nära håll och det var få som trodde att hon skulle överleva.
Bokens titel är svaret på den fråga talibanerna ställde då de klev på bussen: Vem är Malala?
Malala har fortsatt att arbeta för alla barns rätt till utbildning genom The Malala Fund, en välgörenhetsorganisation som investerar i lokala utbildningsprogram och stödjer personer som kämpar för rätten till utbildning runt om i världen.

I oktober 2014 tilldelades Malala Nobels Fredspris, som den yngsta pristagaren någonsin. (17 år)

Eredeti megjelenés éve: 2013

Massolit, 2013
302 oldal · ISBN: 9789153439936 · Fordította: Johanna Svartström, Kjell Waltman, Lena Öhrström

Zsofir>!
Christina Lamb – Malala Yousafzai: Jag är Malala

Christina Lamb – Malala Yousafzai: Jag är Malala Flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna

Malala története természetesen öt csillagot ér, de a kivitelezés sajnos nem.
A könyv nem csak Malalával foglalkozik, hanem részletesen ismerteti az ország történelmét és politikai hátterét. Kicsit az volt az érzésem, hogy mindent meg kell mutatni a nyugati olvasónak, mikor végre Pakisztánra figyel. Szerencsésebb lett volna eldönteni, hogy mit akar elmesélni a könyv és követni azt a vonalat.