Christie Golden nevével már az AC-olvasók is találkozhattak, hiszen ő vetette papírra a Heresy – Eretnekség című regényt, amely egyben jelen kötetnek az előzménye is. (Habár itt meg kell álljak egy kicsit: a filmkönyv valóban tartalmaz utalásokat akár a közvetlen előzményre, akár az Oliver Bowden-féle regényekre, a történet önmagában is érthető, élvezhető olvasmány.) A filmhez még nem volt szerencsém, így azt megítélni, hogy mennyire szolgai a másolás, nem tudom, de az olvasott kritikák alapján a cselekmény pontról pontra megegyezik mindkét alkotásban. Igaz, Golden nagyon eltérni nem is tudott volna, hiszen a forgatókönyv alapján volt kénytelen dolgozni, ráadásul maga a történet is kb. 260 oldal. (Megijedni nem kell, a maradék hetven oldal nem az Ulpius-féle ajánlásokkal van tele, hanem regressziókkal, de erről egy kicsit később.)
Megvallom őszintén, én a Heresy – Eretnekség kötetnél nagyon élveztem, hogy a jelenbeli történetszál is fontos szerepet kap, azonban ennél a regénynél már úgy éreztem, hogy a múltbéli, XV. századi spanyolországi cselekmény igencsak háttérbe szorult, már-már túl keveset láthattunk belőle. (Mondom ezt úgy, hogy a XXI. századi sztorit most is jobban élveztem.) A történet izgalmasan kezdődik, megismerjük valamennyire Callum Lynch-et, valamint Sofia Rikkint, Alan Rikkin lányát, és egy kicsivel mélyebb betekintést nyerünk az Abstergo működésébe. Ami nekem kicsit furcsa volt, hogy főhősünket szinte minden további felkészítés nélkül ültetik be az Animusba, miközben az előző regényekben mindenhol hangsúlyozták, hogy mennyire fontos az alapos fel- és rákészülés. Igen, kapunk egy kis magyarázatot, hogy mindenkit sürget az idő, meg Alan is beleszól, hogy az emberi élet nem számít, csak az Édenalma legyen meg, de nekem ez így akkor is kicsit visszásra sikeredett.
Ahogyan haladunk előre a cselekményben, úgy kapunk sajnos egyre gyakrabban kicsit unalmasabb jeleneteteket, mind a jelen-, mind a múltbeli szálak esetében, a történet lezárását pedig kissé összecsapottnak érzem. Feltehetőleg ez inkább a forgatókönyvírók hibája, és azoké, akik szorosan megkötötték a regény írónőjének kezét, hiszen Golden pont a Heresy – Eretnekséggel bizonyította be, hogy tud igazán jó, a templomosok és orgyilkosok világában játszótó történetet írni.
Fentebb már utaltam rá, a kötet mintegy 1/5-ét az ún. regressziók teszik ki. Ezek olyan feljegyzések, amelyek a mellékszereplők múltbeli utazását rögzítik és tárják az olvasók elé. Azon felül, hogy egy-kettő visszautal a korábbi regényekre, sajnálatos módon ezeknek semmilyen további funkciójuk nincs. Én legalábbis nem éreztem volna, hogy adtak volna bármit is az alapsztorihoz, sőt, ezek olvasása már igen csak lassan, döcögősen haladt.
Kicsit sajnálom, hogy pont Golden kapta a feladatot, hogy a hivatalos filmregényt is ő írja meg, mert most az a szerencsétlen helyzet áll fenn, hogy az általam olvasottak közül a legjobb és leggyengébb Assassin’s Creed-regény szerzőjeként is felkerült a listára. Remélhetőleg lesz még lehetősége egy kis szabadabb kalandozásra ebben a világban, mert szívesen olvasnék még olyanokat, mint amilyen a Heresy – Eretnekség volt.