Első Miéville könyvem (jellemző módon nem a fantasy-vonalon kezdtem), így elementáris erővel hatott rám a szerző fejében burjánzó egyik bizarr világ. Pedig Konzulváros csupán egy kis buborék az ismert világmindenség szélén – akármit is jelent ez az immer és manchmal kettős tér-idő modelljében. Az emberi kolóniát körbeöleli egy zárkózott idegen faj, magas bonyolultsági szintet képviselő szerves technológiával (ahol semmi sem épül, kizárólag kitenyészik), és egészen egyedi gondolkodási sémákkal, amely az általuk használt Nyelvben jut kifejezésre. A regény központi témája és egyben problémája tehát maga a kommunikáció két ennyire eltérő kognitív rendszer képviselői között. És Miéville professzionálisan végigviszi ezt a problémát az alapok felvázolásától, a konfliktuson át egészen a megoldásig.
Van abban valami perverz, hogy a polivokális Nyelv éppen a nyelv legfontosabb tulajdonságait nélkülözi: a jel és jelentés közötti önkényes és konvencionális kapcsolatot, az absztrakciót. Hibádzik is több ponton a koncepció, mert egy olyan kognitív megközelítés, amelyben csak igazságfeltételek vannak, de a beszédaktusok, a metafora, a feltételesség hiányzik, nem teszi lehetővé a tervezést, az utasítást, a mérlegelést, neadjisten az alkudozást, pedig a Gazdák igenis fejlesztenek, kereskednek, tárgyalnak az emberekkel. A szerző (saját képtelen fantáziájára tett) önreflexiójának tudom be, hogy többször konkrétan szereplői szájába adja, hogy a Nyelv tulajdonképpen „lehetetlen”.
Mindazonáltal az ötletorgia, a világépítés eredetisége és részletei lenyűgöztek. A kétféle flóra-fauna kölcsönhatásai, finom egybefonódása vagy torz együttélése legalább annyira, mint az emberi válasz a speciális helyzet kihívásaira spoiler. Különösen elgondolkodtató a regényben kibontakozó krízis feloldása, amely végül nem az invazív és mindenhez alkalmazkodó homo diaspora rugalmasságát dicséri, éppen ellenkezőleg spoiler.
Miéville több szempontból és több szinten elképesztett, és ez nagyon jól esett. Pedig sok sebből vérzik a regény, de hajlamos vagyok ezen felülemelkedni a fent írtak feletti elragadtatásomban. A legzavaróbb talán a karakterek következetlen megformálása, kezdve rögtön a főhőssel: a cinikus és flegma Avice egészen eredeti egyéniségnek indul (beleértve a gyermekkori emlékek felvillantását és a korai immerülő karriert), hogy aztán beleszürküljön a történetbe, és szimplán a szerző szeme, füle és szócsöve legyen. De más szereplőkkel kapcsolatban is éreztem úgy, hogy egy ponton kibújnak eredetileg felrajzolt jellemükből, és csak kiszolgálják a cselekményt. Szintúgy fájó pont néhány ígéretes szál elejtése, kidolgozatlansága (pl. maga az immerülés számtalan aspektusa, a fároszok eredettörténete, Ehrsul önátprogramozása(?), Scile fanatizmusának kifejlődése, és így tovább).
De hát tetszik, nem tetszik, olyan ez, mint a lány a sötétben, akinek fájt, és megette, amit adtak neki. :)