The ​Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two (Fairyland 3.) 9 csillagozás

Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

“One of the most extraordinary works of fantasy, for adults or children, published so far this century.”—TIME Magazine, on the Fairyland series

September misses Fairyland and her friends Ell, the Wyverary, and the boy Saturday. She longs to leave the routines of home, and embark on a new adventure. Little does she know that this time, she will be spirited away to the moon, reunited with her friends, and find herself faced with saving Fairyland from a moon-Yeti with great and mysterious powers.

Here is another rich, beautifully told, wisely humorous, and passionately [layered] book from New York Times-bestselling author, Catherynne M. Valente

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

>!
Square Fish, New York, 2015
248 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781250050618 · Illusztrálta: Ana Juan
>!
Feiwel and Friends, New York, 2013
256 oldal · keménytáblás · ISBN: 9781250023506 · Illusztrálta: Ana Juan
>!
Corsair, London, 2013
352 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781472110015

Most olvassa 2

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

Hanna IP>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

Valente még mindig nagy kedvenc, még mindig páratlan fantáziával népesíti be Tündérföldet (pontosabban a holdját), és olyan gyönyörűek, okosak a mondatok, hogy néha muszáj kétszer elolvasni egy bekezdést, pusztán az élvezet kedvéért.
A történet ezúttal talán kicsit lassabban indul, és a három kötet közül ezen érezni leginkább, hogy egy sorozat része, mert a végével rögtön felmerül az emberben, hogy jó, jó, de mi történt aztán? Tudni akarom, most rögtön!
Szeptember ezúttal már tizennégy éves, már nehezebben jut át Tündérföldre – és mi van, ha felnő? Képes lesz-e rá? –, és kezd felelősségteljesen viselkedni, azzal foglalkozni, mások mit gondolnak róla, egyszóval: kamaszodik. Amikor megérkezik a szomszéd Mr. Albert Fordjával, önfeledt kalandokra vágyakozik, de előbb el kell vinnie egy titokzatos dobozt a Holdra. Mint megtudjuk, ezzel jókora bajt is a nyakába vett, és hamarosan A-tól Ly-iggel és Szombattal együtt a holdjeti levágott és idő fölötti hatalmat biztosító mancsának nyomába erednek, mellesleg az is kiderül, hogy hova tűntek a tündérek. A végén ismét nagy a csavar, ismét nagy a szorítás az ember szívén.
Minden egyes Tündérföldes könyv olyan, mint egy utazás egy hullámvasúton – lassan haladunk fölfelé, aztán a végén hirtelen leszáguldunk és elakadt lélegzettel, száz fölé szökő pulzussal tántorgunk ki a kocsiból, a való világ pedig egy pillanatra szürreális, egymásba folyó pacák egyvelege körülöttünk.

12 hozzászólás
Bori_L P>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

Sokáig tologattam Szeptember kalandjainak folytatását. Ebben sok minden volt benne: kicsit reménykedtem, hogy legalább a harmadik rész kijön még magyarul (már csak azért is, mert sokakhoz hasonlóan én se szeretek sorozat közepén nyelvet váltani), nem éreztem magamban elég energiát és agykapacitást egy angol nyelvű Valentéhez, meg hát a megfelelő alkalomra tartogattam ezt a könyvet.

A megfelelő alkalmat annyira sikerült eltalálni, hogy nagyon. Ebben a könyvben megvan minden, ami szerintem egy jó, időtálló ifjúsági történet sajátja, legalábbis ami miatt én szeretek ifjúsági történeteket olvasni. Tizenévesen azt hittem, hogy ha felnövök, akkor egyszer majd megérkezek valahova; hogy lesz egy olyan pont, ami után ismerem az Élet Nagy Szabályait, és ha nem is dőlhetek hátra kényelmesen, de legalább megnyugodhatok, hogy jó úton járok, és jó irányba megyek. Aztán persze kiderült, hogy a Szabályok nem léteznek, és huszonnyolc évesen az ember ugyanúgy tudja keresni a helyét, mint tizenöt évesen (és gyanítom, hogy harminchét, negyvennégy évesen – és még sorolhatnám – is ezen a helyzet, csak arról még nincs tapasztalatom). És arra is rájöttem, hogy így van ez jól. Hogy én elég kíváncsi vagyok ahhoz, hogy egy kicsit gyerek maradjak, hogy ugyan kell a biztonság, de imádok felfedező lenni és új dolgokat tanulni, kipróbálni. Ha egy dolgot mondhatnék a kamasz önmagamnak, az az lenne, hogy ne féljen. Ne féljen attól, hogy rosszul dönt, de szorongjon annyit a jövőn. És a kezébe nyomnám ezt a könyvet.

Szóval ezt szeretem a Tündérföld-sorozatban. Szeptember még kamasz, éppen csak kinőtt a Szívtelenségből (de ezt még ő maga sem tudja), és keresi a helyét otthon, keresi a helyét Tündérföldön, keresi az Útját. Ez egy olyan dolog, amihez most nagyon tudok kapcsolódni. Szeptember megtanulja, hogy minden pénz a képzelet szüleménye, és hogy a pénz tulajdonképpen nem más, mint idő. És nem mindegy, hogy az mivel tölti, mire költi az idejét. Nem lehet mindent pénzben mérni. Ez is egy olyan dolog, ami valamilyen formában sokszor előkerül a beszélgetéseimben mostanában, és amit eddig is tudtam, de mostanában egészen új értelmet kap ez a mondat. Szeptember azt is megtanulja, hogy a múlt egy köpönyeg, ami beburkolja az embert, és viszi magával mindenhova – de nem mindegy, hogy mennyire légies vagy mennyire koloncos az a köpeny. Ez is olyan dolog, ami az én fejemben folyamatos téma.

Szeptember ezúttal a Holdra utazik, ahol találkozik a Kürtcsigával ( Where's A Whelk, There's A Way ), ellátogat a fényképek birodalmába, sokat tanul az idő természetéről és a tündérek gonoszságáról, Okleveles Bűnöző és Forradalmár lesz, találkozik egy Jetivel, és szerelembe esik. Nem feltétlenül ebben a sorrendben.

Minden egyes mondatát ittam magamba.

abstractelf>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

Nem találok szavakat… most először történt az, hogy függővéget kapott egy rész, és persze rögtön akkorát, hogy azonnal tudni akarom, mi történik ezek után.
Egyébiránt ez a rész bár elég lassan indult, mégis igazi érzelmi hullámvasútnak találtam. Annyi szomorú gondolatot fogalmazott meg az írónő és annyiszor darabokra törte a szívem.
Ugyanakkor Valente fantázia még mindig csodálatra méltó. Már harmadik alkalommal tértem vissza Tündérföldre, és még mindig olyan hihetetlen dolgokat találtam ott – pl. a fényképek országa, ami az egyik legszebb része volt a regénynek.
A szereplők is sokat változtak, hiszen nőnek fel, ami komoly dilemmát okozott számukra. Annyira nosztalgikus volt a könyv ezen aspektusa, hiszen újra átélhettem a saját problémáimat egy mágikus csavarral.
Valente ismét elkápráztatott; ez a regénye is gyönyörűen megírt, részletgazdagon és érzékenyen kidolgozott. Imádtam.

Arianrhod>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

Valente eddig 4 részből álló mese-regény sorozatával új kedvenceim közé emelte magát. Csakúgy, mint Gaiman, Pratchett vagy Graves, ő is szinte már beteges vonzalmat tanúsít – hozzám hasonlóan, csak eredményesebben – a mitológia és néphagyomány iránt. Bár remélem, hogy nem ez a darab lesz a sorozat utolsó könyve, mert nem vagyok megelégedve a lezárással, túl fájdalmas lenne, habár teljesen érthető. De nem fogom elkiabálni!!!!

Valente itt megjelenített csodálatos tündérvilága sem más, mint a ma ismert mítikus hagyományból mesteri módon felépített, összefüggő rendszer, ahol minden egyes szónak, lénynek, történésnek van egy – vagy akár több – mögöttes tartalma, jelentése is. Az arab, perzsa, indiai vagy görög, távol-keleti és kelta vagy germán-skandináv elemek a felismerhetetlenségig álcázva és keverve adják ki e világ gomolygó lényegét, de ez a könyv mindennek a mélyére nyúl le, miközben végig „fent” Holdon járunk.

A régieket is megigézte a földi vizek és a Hold kölcsönhatása, ezért nem véletlen, hogy a könyvbéli Holdon annak „istenségét” egy kagylóban élő nő személyesíti meg. A hagyomány szerint a görög Aphrodité kagylóból született, gondoljunk csak Botticelli csodás képére, a Vénusz születésére. Ez jelzi, hogy valaha tengeristen, termékenység-istennő és Hold-istenség volt. Szerepe az élet fenntartása, csakúgy, mint Valente meséjében a megfelelő lénynek. Az ő alakja köré épül fel az egész Hold-béli világ, ő az élet fenntartója.

A Hold szerepe a legrégibb mítikus hagyományok szerint is a legrejtélyesebb hiedelmeket és meséket eredményezte, Valente sem adta alább. A régi hitvilágban a Holdat uraló lényeknek szoros kapcsolatuk volt a mágiával, a termékenységgel (a vizekre gyakorolt hatás miatt), de a halállal is. Ebben a mesesorozatban is megismerhetjük ennek az összetett lénynek minden aspektusát, mesteri módon újramesélve, új köntösbe öltöztetve az unalomig ismételgetett régi történeteket, alig ismerünk itt rájuk, csak egy-egy lólábszerűen kilógó utalás mutatja meg lényegüket. Mindez megmagyarázza, miért a Holdon, ebben az utolsó – eddig! – történetben kell hősnőnknek döntenie életről, halálról és szerelemről.

Sok töprengenivalóm akadt végig a mese folyamán. Mert igazán ez mese is, nem is. Az egész mesefolyamnak számtalan rétege van. A legszembetűnőbb maga az eredeti, gyerekeknek szóló vonal, rengeteg képzeletbeli hely és szereplő. A mítoszok ismerete nélkül is kiváló gyermektörténet. Ha mélyebbre hatolunk, megtaláljuk a mítikus jelképek és ősi jelentések rétegét, ami a legtöbb gyerek előtt nyilvánvalóan rejtve marad, de az idősebb olvasókban megpendít egy húrt, és sejtelmesen átszövi az olvasmányunkat, minduntalan arra mutatva, hogy nem(csak) arról olvasunk, amit a szöveg a felszínen közöl, mindennek valami mögöttes jelenése is van. Majd előtör belőlünk a Freudon és Jungon nevelkedett „pszichológus”, és sokszor azt érezzük, ez a Tündérország nem is egy külső hely, hanem az emberi-gyermeki lélek, aki a tapasztalások között vergődve próbál a létre értelmet találni, a dolgok között rendszert felfedezni. Hősnőnk végül sikerrel jár, mindhárom szinten. És végül dönt. Remélem, megtudjuk még, jól döntött-e.


Népszerű idézetek

Hanna IP>!

Oh, September! Hearts, once you have them locked up in your chest, are a fantastic heap of tender and terrible wonders— but they must be trained. Beatrice could have told her all about it. A heart can learn ever so many tricks, and what sort of beast it becomes depends greatly upon whether it has been taught to sit up or to lie down, to speak or to beg, to roll over or to sound alarms, to guard or to attack, to find or to stay. But the trick most folk are so awfully fond of learning, the absolute second they’ve got hold of a heart, is to pretend they don’t have one at all. It is the very first danger of the hearted. Shall I give fair warning, as neither you nor I was given?

28. oldal

4 hozzászólás
Hanna IP>!

“All money is imaginary,” answered the Calcatrix simply. “Money is magic everyone agrees to pretend is not magic. Observe! You treat it like magic, wield it like magic, fear it like magic! Why should a body with more small circles of copper or silver or gold than anyone else have an easy life full of treats every day and sleeping in and other people bowing down? The little circles can’t get up and fight a battle or make a supper so splendid you get full just by looking at it or build a house of a thousand gables. They can do those things because everyone agrees to give them power. If everyone agreed to stop giving power to pretty metals and started giving it to thumbnails or mushroom caps or roof shingles or first kisses or tears or hours or puffin feathers, those little circles would just lay there tarnishing in the rain and not making anyone bow their noses down to the ground or stick them up in the air."

42. oldal

Hanna IP>!

Everyone is hungry all the time. Everyone is starving. Everyone wants so much, more than they can stomach, but the appetite doesn’t converse much with the stomach. Everyone is hungry and not only for food— for comfort and love and excitement and the opposite of being alone.

103. oldal

Hanna IP>!

That is the trouble with standing up to people, of course. Once you start doing it, you can hardly stop.

122. oldal

Hanna IP>!

It’s saying no. That’s your first hint that something’s alive. It says no. That’s how you
know a baby is starting to turn into a person. They run around saying no all day, throwing their aliveness at everything to see what it’ll stick to. You can’t say no if you don’t have desires and opinions and wants of your own. You wouldn’t even want to. No is the heart of thinking.

56. oldal

Hanna IP>!

Children are heartless; their parents hold them still, squirming and shouting, until a heart can get going in their little lawless wilderness. Teenagers crash their hearts into every hard and thrilling thing to see what will give and what will hold. And Grown- Ups, when they are very good, when they are very lucky, and very brave, and their wishes are sharp as scissors, when they are in the fullness of their strength, use their hearts to start their story over again.

184. oldal

1 hozzászólás
Hanna IP>!

Respect your elders is just a secret weapon, and like most secret weapons, it’s a cheap trick. It shuts everyone else up for free, without having to break a sweat. And she who shuts up first loses.

166. oldal

4 hozzászólás
Hanna IP>!

Some things are to be done in private, such as weeping, praying, embezzlement, and the writing of novels.

168. oldal


A sorozat következő kötete

Fairyland sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Neil Gaiman: Coraline (angol)
Stephanie Burgis: The Dragon with a Chocolate Heart
Gail Carson Levine: Ella Enchanted
Angie Sage: Flyte
Harriet Muncaster: Isadora Moon Has a Sleepover
Jen Calonita: Switched
Jessica Day George: Dragon Slippers
C. S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Kelley Armstrong – Melissa Marr: Odin's Ravens
Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland