The ​Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making (Fairyland 1.) 12 csillagozás

Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Twelve-year-old ​September lives in Omaha, and used to have an ordinary life, until her father went to war and her mother went to work. One day, September is met at her kitchen window by a Green Wind (taking the form of a gentleman in a green jacket), who invites her on an adventure, implying that her help is needed in Fairyland. The new Marquess is unpredictable and fickle, and also not much older than September. Only September can retrieve a talisman the Marquess wants from the enchanted woods, and if she doesn’t . . . then the Marquess will make life impossible for the inhabitants of Fairyland. September is already making new friends, including a book-loving Wyvern and a mysterious boy named Saturday. With exquisite illustrations by acclaimed artist Ana Juan, Fairyland lives up to the sensation it created when the author first posted it online. For readers of all ages who love the charm of Alice in Wonderland and the soul of The Golden Compass, here is… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2011

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

>!
Square Fish, New York, 2012
248 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781250010193 · Illusztrálta: Ana Juan
>!
Corsair, London, 2012
328 oldal · ISBN: 9781780339818 · Illusztrálta: Ana Juan
>!
Corsair, London, 2012
328 oldal · ISBN: 9781780338330 · Illusztrálta: Ana Juan

1 további kiadás


Enciklopédia 2

Szereplők népszerűség szerint

Hófehérke


Most olvassa 1

Várólistára tette 17

Kívánságlistára tette 9


Kiemelt értékelések

NannyOgg P>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Neil Gaiman megint fején találta a szöget – ezúttal a borítón –, amikor azt mondta a könyvről, hogy „A glorious balancing act between modernism and the Victorian fairy tale, done with heart and wisdom.” Ezzel egyszersmind frappánsan összefoglalta azt, amit én csak rengeteg karakterpocsékolással és csapongással próbáltam volna megmagyarázni, valószínűleg sikertelenül, az értékelésemben. Sz'al köszi, Neil.
Ez az a műfaj (modern mese vagy mittomén), amit valószínűleg direkt nekem találtak ki. Szeretem én persze a klasszikus meséket is, szükség is van rájuk, csak olyan sok van belőlük, és olyan egyformák. Klasszikus mesékben nincsenek egyedülálló szülők (legalább egy gonosz mostohát mindig beszereznek maguk mellé), kislányok nem indulnak el az első széllel kalandozni, de ha már, akkor feltétlenül mihamarabb haza akarnak menni, nem találkoznak a saját halálukkal és nem hajóznak napokig meztelenül. Közben a valóságban a gyerekek hiába gondtalanul önzők és szívtelenek (de, azok), hiába sajnálják, hogy haza kell menni a nyári táborból, hiába nem biztos, hogy két szerető, harmonikus kapcsolatban élő szülő várja őket vissza, a klasszikus mesékben ez mind tabu, mint ahogy tabu a halálról beszélni, és tabu fizikailag bántalmazni a főhőst, különösképpen családon belüli erőszak formájában. Ezekről beszélni bátorság kell, hajlandóság, hogy ne nézd hülyének vagy legalább is kevéssé befogadóképesnek a célközönséget, ahhoz meg nem kis tehetség, hogy mindeközben megmaradjon a történet élvezetes, kedves mesének.
Én mindig azt mondtam, hogy attól, mert valaki fiatal, nem biztos, hogy a felfogóképessége addig terjed, mint azt én gondolom. Szóval amikor ilyen szavakat látok ebben a könyvben, hogy szakszervezet meg evolúció meg taxonómia, baromira örülök, mert valahogy úgy képzelem, hogy adott esetben a gyerekem megkérdezi, mi a fene az a taxomicsoda, én meg elmagyarázom neki, mint ahogy apám lerajzolta nekem anno zsenge koromban, hogyan működik a kuplung. (Oké, a fogaskerekeknél akkor és ott leragadtam, de nem ez a lényeg.) Mint ahogy Szeptember anyukája is mindig elmagyarázza, hogyan működik a motor, és nem mondja azt, hogy „majd ha nagyobb leszel, megérted” (brrr!). Nagy pacsi Valente-nek, amiért mer provokálni ilyen szavakkal egy gyerekkönyvben – meg amúgy is, engem, mint felnőtt olvasót kilóra meg lehet venni a bigámiában élő boszorkányokkal, akiktől a szakszervezet elvár némi deviáns viselkedést. Meg úgy általában: ez egy szuper könyv. Azért is megérdemli.

>!
Square Fish, New York, 2012
248 oldal · puhatáblás · ISBN: 9781250010193 · Illusztrálta: Ana Juan
30 hozzászólás
Hanna IP>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Mágikus, meghökkentő, helyenként megrázó, csavaros és mindenestül fura, ugyanakkor semmihez sem hasonlíthatóságában is igaz mese. Na, ez az igazi, nem pedig az egy kaptafáról lehúzott, fantáziátlan fantáziák. A szókincse meg… egy gyerekkönyv, amelyik nem nézi hülyének a gyerekeket, és olyan gyönyörű szavakra tanítja őket, mint a velocipéd (amelyek rajokban járnak) meg a pandemonium.
Mondjuk nagy kaland lesz magyarra fordítani…

15 hozzászólás
ddani>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

September tündérmese-kalandjai méltán arattak sikert angolul – és remélem, magyarul is. A mesés cselekmény mellett érdekes volt még, ahogy Valente felhasznál egy klasszikus műfajt, és nagyrészt betartja a szabályait. Ez különösen bátor dolognak hat olyan impozáns elődök árnyékában tenni, mint Lewis Carrol vagy L. Frank Baum.
A tündérvilágba tévedt kislány viktoriánus toposzát ráadásul úgy sikerül áthozni a huszadik század elejére (az apuka a második világháborúban harcol éppen), hogy a mesevilág távolibb előtörténete nagyjából az Oz, a csodák csodája olvasói idejétől folytatódik. Ezzel egyáltalán nem próbálom azt sugallni, hogy bármilyen cselekmény- vagy szereplőbeli átfedések lennének más mesevilágokkal! Fairyland ebben a manifesztációjában is egyedi és megismételhetetlen.
A főszereplő ugyan különbözik pár dologban híresebb elődeitől: anyja és apja a huszadik század normái szerint dolgoznak, illetve hadakoznak: a fronton és egy hadiüzemben. Előtérbe kerül, nem is annyira a cselekmény által, mint a klisék megtörésével, a nők szerepváltozása. September kalandja nem egészen úgy alakul, ahogy a viktoriánus tündérmesékben elvárható volna, és ennek ő maga, mint beavatott meseolvasó, hangot is ad. Maga a mese nem csak cselekményében és szereplőiben, de elbeszélésében is elüt kissé az ismert kliséktől: maga a narrátor is ki szokott kacsintani az olvasóközönség felé, és fanyar, már-már cinikus tréfákra és félre-megjegyzésekre ragadtatja magát.
A hősies és nemhősies, moralitást, barátságot, kitartást stb érintő helyzetek mellé fókuszba kerül a bürokrácia, az elnyomó és a jó kormányzás, de még az egyetemi hierarchia világa is. spoiler
A könyv végére tárva-nyitva marad a kapu a folytatásnak, és bizakodva csapok bele a következő kötetbe. Így tovább, Ms Valente!

abstractelf>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Harmadjára olvastam el ezt a könyvet, és még mindig ugyanakkora a szerelem, mint az első alkalommal.
Teljesen elvarázsolt a világ, a karakterek… gyakorlatilag minden!
Szeretem, szeretem, szeretem!
Szegény annyira méltatlanul alulértékelt.

Lahara IP>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Kicsit olyan érzésem volt, mintha Alice vagy Dorothy kalandjairól olvasnék, de afféle Gaimanos köntösben. Izgalmas volt, és legalább annyira különös is.A tündérek vasallergiája és a marid megjelenése pedig Bartimaeus történetére emlékeztetett. A Wyveraryt imádtam, én is meg akarok egyet ismerni!
A karakterek, a nevek mind érdekesek. A névválasztás meg igazán jó, tessék, itt egy lány, aki nem Mary vagy Julie vagy Hannah, hanem September, aztán itt egy fiú, aki nem Peter vagy Robin vagy George, hanem Saturday.

FitzwilliamDarcy667>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Egy aranyos kis mesére készültem, de egyáltalán nem azt kaptam. Az írónő nagyon jól egyensúlyozza ki mesét és a felnőtteknek szánt tartalmat spoiler. A könyv üzenete, a klasszikus merj felnőni, de nagyon durván ábrázolja, hogy mi történik, ha nem hajlandó valaki elengedni a gyerekkori kis világát. A szereplők is nagyon jók lettek. September eléggé bátor, és mindenre kész, hogy megmentse a barátait. Ell pedig a világ legaranyosabb sárkánya wyvernje a maga kis A-tól L-ig terjedő lexikális tudásával. Saturday annyira nem nőtt a szívemhez, de ő se rossz, megvannak a pillanatai. September pedig egy nagyon kalandos utat tesz meg. Elsőre nem tudtam, hogy mi fog történni a könyvben, de a főszereplő se tudta igazán, csak elindult és onnantól történtek a dolgok. Ez olyan igazi felnőtteknek is szóló mese.

Bangyoka>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Még akkor olvastam, mikor íródott, és az írónő adakozás „reményében” töltögette fel a netre egymás után a fejezeteket. Aranyos, néha hátborzongató (a 6. fejezetben a glestinekhez, legalábbis én így fordítanám, Holst-tól a Neptune-t érdemes hallgatni! ). Nagyon jó mese.
S. J. Tucker 3 dalt is írt (eddig) hozzá kapcsolódóan.

Judzsin>!
Catherynne M. Valente: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

Ez a könyv hihetetlenül jól ötvözi a csodát és a való világ természetét. Hiába volt a földtől teljesen elrugaszkodott, én nagyon kevés ilyen őszinte könyvet olvastam.
„There must be blood.”
Szerettem benne, hogy ez a könyv épp úgy szól felnőtteknek, mint gyerekeknek, hogy néha rémesen súlyos témákat is mert felvállalni.
Fantasztikus utazás a képzelet határain túl, néhol édes-bús és kegyetlen. De a történet épp hogy elkezdődött.


Népszerű idézetek

NannyOgg P>!

I … I don’t think I want to be anything but myself just yet. It would be like deciding on the spot to become a geologist back home. What if I don’t like rocks when I’m older?

34. oldal (Square Fish, 2012)

1 hozzászólás
Natasha>!

All children are heartless. They have not grown a heart yet, which is why they can climb tall trees and say shocking things and leap so very high that grown-up hearts flutter in terror. Hearts weigh quite a lot. That is why it takes so long to grow one. But, as in their reading and arithmetic and drawing, different children proceed at different speeds. (It is well known that reading quickens the growth of a heart like nothing else.)

4. oldal

1 hozzászólás
NannyOgg P>!

“When you are born,” the golem said softly, “your courage is new and clean. You are brave enough for anything: crawling off of staircases, saying your first words without fearing that someone will think you are foolish, putting strange things in your mouth. But as you get older, your courage attracts gunk and crusty things and dirt and fear and knowing how bad things can get and what pain feels like. By the time you’re half-grown, your courage barely moves at all, it’s so grunged up with living. So every once in a while, you have to scrub it up and get the works going or else you’ll never be brave again. Unfortunately, there are not so many facilities in your world that provide the kind of services we do. So most people go around with grimy machinery, when all it would take is a bit of spit and polish to make them paladins once more, bold knights and true."

60. oldal (Square Fish, 2012)

Hanna IP>!

War must always be done out of sight, or it shocks people and they stop immediately.

96. oldal

NannyOgg P>!

I’d like to get lost, because then I’d know where I was going, you see.

28. oldal (Square Fish, 2012)

NannyOgg P>!

The casket is really quite clever. I received first marks for it. How shall I explain? It is both empty and full until one opens it. For when a box is shut, you cannot tell what it might contain, so you might as well say it contains everything, because, really, it could contain anything, see? But when you open it, you affect what is inside. Observing something changes it, that’s a law, nothing to be done.

142. oldal (Square Fish, 2012)

Kapcsolódó szócikkek: Schrödinger macskája
NannyOgg P>!

“Who are you?”
“I am Death,” said the creature. “I thought that was obvious.”
“But you’re so small!”
“Only because you are small. You are young and far from your Death, September, so I seem as anything would seem if you saw it from a long way off—very small, very harmless. But I am always closer than I appear. As you grow, I shall grow with you, until at the end, I shall loom huge and dark over your bed, and you will shut your eyes so as not to see me.”

148. oldal (Square Fish, 2012)

Életveszélyes_és_Tilos>!

“I am the Honorable Wyvern A-Through-L, small fey. I would say, ‘at your service,’ but that’s rather fussy, and I’m not, you see, so it would be inaccurate.”

“That’s a very funny name for…”—September considered her words—“such a fine beast,” she finished.

“It’s a family name,” A-Through-L said loftily, scratching behind one horn. “My father was a Library. So properly speaking, I am a Lyvern, or … a Libern? A Wyverary? I am still trying to find the best term.”

“Well, I think that’s very unlikely,” said September, who preferred Wyverary.

Judzsin>!

But one cannot simply say mysterious things and then run off! That's parctically begging to be fallowed.

Hanna IP>!

The water of the bronze tub gleamed icy and green, redolent of mint and forest nights and sweet cakes, hot tea and very cold starlight.
„This is for washing your wishes, September,” said Lye, breaking off another of her fingers with a thick snap. „For the wishes of one's old life wither and shrivel like old leaves if they are not replaced with new wishes when the world changes. And the world always changes. Wishes get slimy, and their colors fade, and soon they are just mud, like all the rest of the mud, and not wishes at all, but regrets. The trouble is, not everyone can tell when they ought to launder their wishes. Even when one finds oneself in fairyland and not at home at all, it is not always so easy to remember to catch the world in its changing and change with it.”

61. oldal

10 hozzászólás

A sorozat következő kötete

Fairyland sorozat · Összehasonlítás

Hasonló könyvek címkék alapján

Neil Gaiman: Coraline (angol)
Cornelia Funke: Igraine the Brave
George R. R. Martin: The Ice Dragon
Stephanie Burgis: The Dragon with a Chocolate Heart
Gail Carson Levine: Ella Enchanted
Kelley Armstrong – Melissa Marr: Odin's Ravens
Neil Gaiman: The Graveyard Book
Michael Ende: The Neverending Story
Angie Sage: Flyte
Marcus Sedgwick: Flood and Fang