Bár még csak az első negyede telt el, én már annyira szétakadtam ettől az évtől, hogy kezdem úgy érezni, mind nehezebben bírok el a zorkó témákkal, és egyre erősödik bennem az igény az érzelmi menedékként szolgáló irodalom fogyasztására. Épp ezért úgy döntöttem, idén, ha nem is csak ezen a vonalon mozgok majd, a szokásosnál biztosan több gyerekeknek szánt irodalmat fogok olvasni.
A Da Vinci macskája rögtön megfogott a címével, elvégre nemcsak Itáliát, reneszánszt és művészettörténeti kalandozást ígért, hanem egy általam preferált állatot is, a fantasztikális borító pedig tett róla, hogy belelapozás nélkül is elhiggyem, aminek a külseje ilyen észveszejtően ötletesre és szépségesre sikerült, annak a belseje sem fog csalódást okozni. Egyedül az időutazósdi miatt haboztam kissé a kötet megvásárlása előtt, az ilyesmi ugyanis nem mindig jön be, de olyan sok minden szólt a könyv mellett, hogy végül úgy döntöttem, hagyom a vétel felé billenni a mérleg csalogató címkékkel teli serpenyőjét.
Hiába minden, azért a cinikus és folyton kérdőjeltermelő felnőttet már a legnagyobb viharok sem tudnák teljesen kisöpörni a belsőmből, így azért emlékeztetnem kellett magamat, hogy gyermeki énemhez legalább némileg visszavándorolva kívánatos kezelnem a regényt, tehát a véleményalkotásnál elsősorban arra volna jó koncentrálnom, vajon akkoriban, amikor még célközönség-korban jártam, nekem bejövős lett-e volna az alkotás, nem pedig arra, vajon tud-e nagyobbat ütni, mint bármelyik, túl régóta nagykorú olvasóknak szánt alkotás, amit az elmúlt időszakban olvastam. Amellett azért kitartok, hogy még a gyerekvonalon sem szeretem, ha valami túlontúl bugyuta, mert, ugye, csak kicsi, de nem hülye, meg hát inkább magasabbra pakoljuk a lécet, mint túl alacsonyra, tehát, ha lehet így mondani, más pontozási rendszert alkalmazva ugyan, de ugyanazzal az alapelvárással ültem neki ennek a regénynek is, mint bármelyik másiknak: erősen reméltem, hogy szeretne és el is tud majd gondolkodtatni. Váljon valóra ilyen könnyen és szépen minden vágyam – szeretne és képes is rá, ráadásul még félvállról sem veszi a dolgot.
Az 1500-as évek Rómájában élő Federico és a napjaink Amerikájából a reneszánsz Itáliába csöppenő kislány, Bee barátságának és az életüket kölcsönösen megváltoztató, az imitt-amott rosszra fordult sorsot helyrepattintani hivatott közös kalandja nemcsak a léleknek ad tűnődnivalót, hanem kellemes agyalásra is hív, köszönhetően a különböző idősíkokban mozgó történetek trükkös összefűzésének. Okos, aranyos, humoros (Michelangelo és Raffaello csörtéi hatalmasak), a szívet időről időre jótékonyan megpöckölő alkotás, tele fontos üzenetekkel és olyan fejezetnyitó illusztrációkkal, hogy a macskamániások sírni fognak a gyönyörűségtől. Talán csak a Moo-szálat illetően maradt bennem némi hiányérzet: Moo Bee egyik anyukája, és, lévén ő az olasz származású, olaszművészet-mániás a családban, úgy éreztem, teljesen jogos, hogy meghatározó szerepet reméljen tőle az ember, így mikor a kötet elején szó esik a hamarosan esedékes érkezéséről, minden egyes oldallal egyre izgatottabban vártam, hogy betoppanjon, és bemutatkozzon az olvasónak (esetleg bónuszként idővel kiderüljön: ő a megoldáshoz szükséges kulcsszemély), a nagy belépőre viszont nem került sor, hiába volt a megtévesztően masszív felcsigázás.