Miről is szólhatna a klasszikus komédia? Szerelemről, első pillantásra édes, hamvas fiatalokról. És gubancos bonyodalmakról, cselszövésről, csapdákról, mert semmi sem olyan egyszerű. Carlo Goldoni két és fél évszázaddal ezelőtt három darabból álló folytatásos színjátékot írt. Az események kerete a nyaralás. Nyaralni kell, mert így parancsolja a szokás, az illem. Hőseink hát nyaralnak, ha másképp nem megy, hitelbe, kávéznak, esznek-isznak, kártyáznak, pletykálkodnak, udvarolnak, lángolva és gyakorlatiasan. Mert a szép érzelmekhez pénz kell, megkörnyékezik a vagyonán kotló vénembert, a férjre sóvár korosodó hölgyet. Ómódi, divatjamúlt helyzetek? Mégis milyen eleven a játék! Mert Goldoni komédiáiban semmi sem egyértelmű, a fergetegesen mulatságos történetsor alól minduntalan kifeslik valami bölcs, kiábrándult, részvéttel színezett borúlátás, egy-egy kisszerű, köznapi tragédia, tragikomédia. Mai nézőit leginkább talán ez a többszólamúság nyűgözi le
Nyaralás-trilógia 3 csillagozás

Várólistára tette 3
Kívánságlistára tette 2
Kölcsönkérné 1

Kiemelt értékelések


Goldoni eme trilógiája nagyon szórakoztató volt, többször nevettem egy-egy részletnél. Érdekes szituációk alakultak ki abból, ahogy az „elit”-hez tartozók, vagy az ahhoz tartozni vágyók megjátsszák az írigylésre méltó életszínvonalat, többre tartva magukat, mint amit a pénzügyi lehetőségeik és társadalmi osztályuk szerint megengedhetnének maguknak. Egy-egy nyaralás miatt adósságokat halmoznak fel, csak azért, hogy az ismerőseik elött villoghassanak, aztán pedig olyan alkukba kénytelenek belemenni, ami egész további életükre és sorsukra kihatással van. Van itt minden: kényszerű házasság, csélcsap leendő hitves, törleszkedő haszonleső. Az emberek jelleme és jópár szituáció mit sem változott az elmúlt évszadok alatt, a történetet simán át lehetne helyezni a mai korba is.
A kötetben van még egy kis történet az éppen megújúló színházi előadásmódot próbán gyakorló színészekről, de ezt az írást én gyengébbnek érzem a trilógiánál. Itt is vannak olyan szereplők, akik többet képzelnek magukról, de a színházigazgató jól helyre teszi őket.


Az igazi agyvelőfőző kánikulában mi is lenne stílusosabb, mint a nyaralásról olvasni. Ám ezek a XVIII. századi livornói polgárok nem vetik magukat a vízbe (a hülyék – pedig a strandolás akkoriban még olcsó volt) hanem falun lakomáznak, a nők legújabb toalettjeiket villogtatják (hadd sárguljon a másik…), kártyáznak és pletykálkodnak. S folynak persze közben a szerelmi mesterkedések, a commedia dell’arte világától már távolodó, de ahhoz még ezernyi szállal kötődő színpadon.
Goldoni három részre bontott korpulens opusza (Nyaralásmánia, Nyári kalandok, Nyaralás után) csak így, feltrancsírozva előadható, hiszen egyben ez a kb. 240 oldal négy-öt órát venne igénybe. A történet fonala azonban folytonos, a főszereplők ugyanazok. S a sztori – jóllehet, kiszámítható – a könnyedén pergő párbeszédek révén sokáig élvezetes. Az első két részben legalábbis…
Ám a befejező darab megsavanyítja az élményt. Az az iskolamesterhez illő, tudálékos hang, amivel a deus ex machina jóakaró kioktatja ifjú és (természetesen) meggondolatlan hőseinket és hősnőinket, inkább valami prédikációs könyvbe, mintsem a színpadra illik. S bár egykori fiataljaink alázattal hallgatják a szózatot, elképzeltem a mai ifjú generáció válaszát: spoiler
A trilógia legszínesebb szereplői az inasok és a szolgálók: ők egyszerűen csak beszélnek, sohase deklamálnak.
A kötet tartalmaz még egy üde kis szösszenetet: A komédiaszínházat, amely – darab a darabban skatulyaelven – az ’új’ színház térhódítását mutatja be, ahogy a rögtönzéshez szokott színészek lassan a szereptanulás igájába hajtják a fejüket… Ez a munka egyben Goldoni ars poeticája is.
Egészében véve nem rossz kis könyv, jó hogy megjelent, és árnyalja a Goldoni munkásságáról kialakult képet. Jóllehet, e darabok nem érik el a ’nagy klasszikus’ művek (Két úr szolgája, Az új lakás, Mirandolina) színvonalát, de egy kellemes nyári estén a trilógia első két részére (persze szabadtéri színpadon) szívesen beülnék.
Ám a harmadikról már kijönnék…
Hasonló könyvek címkék alapján
- Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais: Figaro házassága 87% ·
Összehasonlítás - Johann Wolfgang Goethe: Kéz kezet mos ·
Összehasonlítás - Luigi Pirandello: Amilyennek akarsz ·
Összehasonlítás - Roberto Bracco: Hűtelen! ·
Összehasonlítás - Niccolò Machiavelli: A fejedelem / Mandragóra ·
Összehasonlítás - William Shakespeare: Sok hűhó semmiért 93% ·
Összehasonlítás - William Shakespeare: Shakespeare drámák I. 95% ·
Összehasonlítás - Molnár Ferenc: Színművek 97% ·
Összehasonlítás - Leslie Dunton-Downer – Alan Riding: Shakespeare kézikönyv 98% ·
Összehasonlítás - Molnár Ferenc: Az ördög 93% ·
Összehasonlítás