Az ​utolsó nagyhercegnő 4 csillagozás

Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak
Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő

Sok ​könyvet írtak már róla – pontosabban róluk, az utolsó cárról és családjáról; de olyan elevenen még soha nem láthattuk őket magunk előtt, mint Bryn Turnbull regényében, aki Olga nagyhercegnőt helyezi a történet középpontjába.
A tényeket, naplókat, leveleket, visszaemlékezéseket a képzelet munkájával kiegészítve a szerző egy olyan fiatal nővel ismeretet meg bennünket, aki mindvégig vállalta sorsát. Vállalta volna azt is, hogy beteg öccse helyett Oroszország uralkodónéja legyen; vállalta, hogy az első világháború idején szinte minden idejét sebesültek ápolásával töltse; vállalta a fogságot, és a gondolatát is elutasította annak, hogy elhagyja a családját.
De Olga nagyhercegnő közben mégiscsak álmodozott egy másik, másfajta életről; miközben elutasította, hogy érdekházasságot kössön, orosz tisztekbe szeretett bele, és olykor – szavakban, amiket aztán megbánt – lázadt az anyja ellen, aki nem engedte, hogy fiatal lányhoz illő, élményekkel teli életet éljen, és az apja… (tovább)

>!
Helikon, Budapest, 2022
408 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634798552 · Fordította: Zoltán Dominika
>!
Helikon, Budapest, 2022
408 oldal · ISBN: 9789636200039 · Fordította: Zoltán Dominika

Most olvassa 1

Várólistára tette 35

Kívánságlistára tette 21


Kiemelt értékelések

Ezüst P>!
Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Vannak könyvek, amiket tökéletesnek tartok egy év lezárására – az olyanokat, amik kicsit lágyabbak, mint az általam egyébként fogyasztottak, amiktől nem kerülök hetekre sokkos állapotba, amik bár színvonalasak, nem akarnak a húsodba kaszabolni, amik nem a nyálasságig szentimentálisak, de mindenképpen érzelmesek, lágyak, szóval amikkel el lehet heverni a létező vagy képzeletbeli szófán, apróvirágos vintázsálmokat álmodni, és hagyni megsajdulni a lassan elmúló év alatt kérget növesztett szívünket.

Bryn Turnbull regénye pontosan ez a fajta alkotás, és bár valószínűleg sosem derül ki, milyen is volt Olga Romanova a valóságban, elhiszem, sőt, szeretném is azt hinni, hogy valódi személyisége közel állhatott ahhoz, amit az írónő Az utolsó nagyhercegnő című művében elképzelt számára. Egy érzékeny, komoly fiatal lány, aki ugyan hercegnőnek született, de talán a legjobban arra vágyott, hogy kötöttségek nélkül élhessen, és szabadon szerethessen. Vagy legalábbis időről időre kicsit kiszakadhasson az egyébként imádott, de túlzottan bezárkózó családi körből, ami fölé folyton fenyegető és elkeserítő árnyékot vont az öccse súlyos betegsége; bálokon és teadélutánokon szórakozhasson és beszélgethessen vele egykorú fiatalokkal, illetve – folyton szorongó és érthető módon megtört anyjánál felszabadultabb – felnőttekkel, így csempészve csintalan fénysugarakat abba a szeretetteljes, mégis fájdalmasan zárt világba, amit a szűk családdal közös mindennapoknak neveztek.

A könyv az 1913 és 1918 közötti évek egy-egy meghatározó epizódját felvillantva cikázik oda-vissza az időben, kérlelhetetlenül közelítve az utolsó éjszakához, mikor is Olga és családja sorsa végül beteljesedik. A családé, ahol a szülők mindennél jobban szerették a gyerekeiket, és legszívesebben csak értük éltek volna, ám ezzel a ragaszkodással nemcsak szárnyakat, hanem béklyókat is adtak nekik. Korabeli mércével mérve például bizonyos, gyermekeiket érintő kérdésekhez meglepően nyitottan álltak, így megengedték a lányaiknak, hogy, ha eljön az ideje, szerelemből házasodjanak (értsd: szabadon választhattak volna azok közül, akik rangban passzoltak hozzájuk); talán ezért volt lehetséges, hogy – akkortájt szintén különlegességszámba menő módon – a két nagyobb lány, Olga és Tatyjana még a húszas éveik elején sem volt férjnél. Ezzel persze semmi gond nincs, mivel azonban a szülők egymáshoz, illetve a gyerekekhez menekültek a hétköznapok terhei és kötelezettségei elől, a testvérek, főként egy bizonyos kor után a lányok, alapvető, az érzelmi érésükhöz nélkülözhetetlen élményekből maradtak ki. Ráadásul, lévén életvitelükben alkalmazkodtak a szüleikéhez, híján voltak az emberi kapcsolatoknak – nemcsak az érzelmi értelemben értékeseknek, hanem a praktikusaknak is, tehát nemcsak kiterjedt baráti körük, de olyan kapcsolati hálójuk sem volt, ami adott esetben segítségükre lehetett volna. A válságos pillanatban így aztán nemcsak a cár és a cárné, de a testvérek is magukra maradtak. „Ha élhettem volna, veled éltem volna”, mondja a regényben Olga a szerelmének, Mitya Sah-Bagovnak (akire melegen ajánlom a rákeresést, igencsak fess legény, bár igaz, ami való, elég elfogult vagyok a grúzok – a diplomáciai korrektség jegyében: georgiaiak – irányába), miközben körülöttük már forrong az ország. Ám előtte, a családjára célozva, a következőt jelenti ki: „Ha meghalok, velük halok meg.” Nem tudni, Olgának lett-e volna választása, hogy egy szabadabb, reménye, hogy hosszabb életet éljen. Talán az, ahogy a családja szerette, nemcsak adott neki, de el is vett tőle. Ám Olga, úgy hiszem, mindig, minden körülmények között őket választotta volna. A regény is ezt a benyomást erősíti.

Turnbull ügyesen szövi bele a Romanovokról megszerzett ismereteit (örömmel láttam, hogy nagy kedvencem, Helen Rappaport romanovos munkáit is forgatta ismeretterjesztés céljából) a fantázia kiegészítette, gyémántoktól, kristálycsillároktól és hótól csillogó, szomorkás-bájos mesébe, aki tehát, hozzám hasonlóan, mindig ugrásra készen vár egy újabb fikciót vagy tényirodalmi darabot a család tagjairól, bizonyára nem fog csalódni. (Csöpp kis kókadás a korrektúra tekintetében ért viszont, sajna volt benne annyi elütés, amennyire már kezdtem felfigyelni, és az utószónál meg az irodalomjegyzéknél is érzékeltem némi egységesítésbeli billegést; a Helikontól nem ehhe' vagyok szokva, no, csak ezért említem.)

Végül a regény és hősnője iránt érdeklődőknek egy kis hangulatmegágyazást és érzelemfokozást segítő videó, avagy Olga nagyhercegnő színesben: link

>!
Helikon, Budapest, 2022
408 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634798552 · Fordította: Zoltán Dominika

Népszerű idézetek

Ezüst P>!

Anatolij bátorsága, hősiessége, tudása és tapasztalata, sokéves iskolái és kiképzése, minden szeretete, az egész élete… Mit ért mindez, amikor a csatatérre lépve tíz perc alatt meghalt?

238. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

– De hogy legyek bátor, amikor úgy félek?

17. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

– Nyikolaj egy gyáva vén kecske – fortyant fel Mama. – Mindig a felhőt keresi a szivárvány helyett.

98. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

Nagyon is jól tudta mindenki és értette az iróniáját annak, hogy Szibériába viszik őket, ahová Oroszország azokat küldi, akiket el akart felejteni.

151. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

– De élj egy kicsit, kedvesem! Szeress bele valakibe, aztán szeress ki belőle! Köss barátságokat, és szakítsd meg őket! Élj egy kicsit, és érdemeld ki a jogot, hogy másokat kritizálj!

61. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

Egy erős férfinak erős ellenségei vannak, egy erős nőnek pedig még inkább.

75. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

Én a változásokért végzett munkában, nem a változásokért mondott imádságban hiszek.

78. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

Olga megölelte, hallotta saját szívverését, mely emlékeztette, hogy él, és több, mint az a gombostűhercegnő, aminek az emberek képzelik, és erősebb, mint a bánata, nagyobb, mint a fájdalma.
    – Ha meghalok, velük halok meg – suttogta. – Ha élhettem volna, veled éltem volna.    

374. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak

Ezüst P>!

Alekszej átnyúlt az asztalon, és megfogta Mama kezét.
– A te véred az én vérem – mondta halkan, újra oroszra változtatva a beszélgetés nyelvét. – Te vagy egész Oroszország anyja, ahogy Papa az atyja. A gyerekek pedig lázadnak. Tudom, én is lázadtam.
    Alekszej mosolyogva cirógatta Mama kezét az ujjával. Olga ámulva figyelte Alekszej higgadtságát. Vajon mikor lett ilyen felnőtt az öccse?    

51. oldal

Bryn Turnbull: Az utolsó nagyhercegnő Regény Olga Romanováról, az utolsó orosz cár legidősebb lányáról, akit a bolsevikok az egész cári családdal együtt meggyilkoltak


Hasonló könyvek címkék alapján

Edward Rutherfurd: Ruszka
Tomcsik Nóra: A nyírfák csendje
C. W. Gortner: A Romanov cárné
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Nagy Péter I-II.
Colin Falconer: Anasztázia
Nino Haratisvili: A nyolcadik élet
Viola Stern Fischer – Veronika H. Tóth: A Mengele-lány
Szvetlana Alekszijevics: Elhordott múltjaink
Kristin Hannah: Fülemüle
Rebecca Gablé: Fortuna mosolya